Valmet 700 mk2 vaihteiston pääakselin laakerin vaihto
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
- Viesti:
Valmet 700 mk2 vaihteiston pääakselin laakerin vaihto
Jostain syystä vaihteiston pääakselin etummaisesta laakerista on hävinneet laakerikuulien tukirenkaat ja laakeri on väljä. Miten tuon vaihto onnistuu? Täytyykö koko akseli irrottaa ja sopiiko se tulemaan pois paikoiltaan?
Laakerinhan voisi kiskaista etukautta ulos jos saisi sen edestä holkin pois ja olisi sopiva ulosvetäjä. Tosin tuokin kuulostaa aika mahdottomalta.
Laakerinhan voisi kiskaista etukautta ulos jos saisi sen edestä holkin pois ja olisi sopiva ulosvetäjä. Tosin tuokin kuulostaa aika mahdottomalta.
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Ensiksi pitää irroittaa voimanottokoneisto ja nostolaite, sitten avaat sen holkin siitä keskeltä joka löytyy lattiapellin alta. Sitten sopiva kierretanko akselista läpi ja päähän iso prikka mutterin kera. Toiseen päähän sopiva pätkä vaikka u-palkkia johon keskelle reikä, siitä sitten tanko läpi ja mutteri päälle ja kiristetään. Akselista pitää kuitenkin ensin irroittaa etunmaisen laakerin edestä lukkorengas, jotta akseli tulee laakerista läpi.
Kun akseli on irti niin lukkorengas auki ja uusi laakeri tilalle.
Kun akseli on irti niin lukkorengas auki ja uusi laakeri tilalle.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Pumppu pitää irroittaa sen takana laakeri jossa lukkorengas.Kaikki rattaat täytyy irroittaa, varaosakirjasta on hyvä katsoa auttaa kun kasaa uudestaan. Kannattaa myös vaihtaa ne synkrojen välissä olevat jouset ja ne kolme metalli palaa, ei tule sitten myöhemmin vaikeuksia vaihteiden kanssa.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
- Viesti:
Kiitos neuvoista. Tosin nyt mennäänkin vaikeamman kautta
Ja sitten iski ihmetys. Se metallirengas siitä laakerin edestä lähti irti melko helposti liukuvasaralla. MUTTA mikä ihmeen laakeri tuo on? Laakerissa ei ole kuulia paikoillaan pitävää tukirengasta lainkaan eikä myöskään mitään jäänteitä siitä.
Vielä suurempi ihmetyksen aihe on se, että yhdestä kohtaa laakeria on porattu laakerikuulan kokoinen reikä kuulauraan asti. Siis laakerin kylkeen porattu reikä niin, että ulkokehän sisäpuolella ja sisäkehän ulkopuolella on puoliympyrän malliset lovet. Kun nämä kääntää vastakkain, saa laakerista tiputeltua kuulat pois!
Todella outoa...
Ja sitten iski ihmetys. Se metallirengas siitä laakerin edestä lähti irti melko helposti liukuvasaralla. MUTTA mikä ihmeen laakeri tuo on? Laakerissa ei ole kuulia paikoillaan pitävää tukirengasta lainkaan eikä myöskään mitään jäänteitä siitä.
Vielä suurempi ihmetyksen aihe on se, että yhdestä kohtaa laakeria on porattu laakerikuulan kokoinen reikä kuulauraan asti. Siis laakerin kylkeen porattu reikä niin, että ulkokehän sisäpuolella ja sisäkehän ulkopuolella on puoliympyrän malliset lovet. Kun nämä kääntää vastakkain, saa laakerista tiputeltua kuulat pois!
Todella outoa...
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
V361:n sivuakselin laakerien yhteydessä oon kuullu vahvistetusta laakerista,Ässä kirjoitti: Vielä suurempi ihmetyksen aihe on se, että yhdestä kohtaa laakeria on porattu laakerikuulan kokoinen reikä kuulauraan asti. Siis laakerin kylkeen porattu reikä niin, että ulkokehän sisäpuolella ja sisäkehän ulkopuolella on puoliympyrän malliset lovet. Kun nämä kääntää vastakkain, saa laakerista tiputeltua kuulat pois!
Todella outoa...
jossa on enemmän kuulia kuin tavallisessa ja kolo jotta sen pystyy kokoamaan
niillä enemmillä kuulilla.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
- Viesti:
Ahaa, voisikohan tässä olla kyse moisesta? Ihmetyttää vaan että miksi noita kuulia on noin vähän. Jos ei sitten koko kehä ole ollut täynnä kuulia ja osa olisi niistä päässyt karkuun. Jos näin olisi, olisi syy väljyyteenkin selvillä. Tosin ei noiden kuulien pitäisi pois kun laakerin molemmin puolin on tavaraa edessä.
Tilalle tuli tosin jo ostettua uusi laakeri, ihan tavallinen sellainen. Millaisia laakereita muilla on ko. kohteessa ollut?
Tilalle tuli tosin jo ostettua uusi laakeri, ihan tavallinen sellainen. Millaisia laakereita muilla on ko. kohteessa ollut?
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Itse on kyllä tullut laitettua ne "paremmat" laakerit niihin paikkoihin mistä niitä on löytynyt. Esim V-1102 voimanottokoneisto tiheämpi laakeri jossa 11 kuulaa merkki Skf ja vastaava tavallinen made in Poland 8 kuulaa. Ei se Skf paljon kalliimpi ole. Ei viitsi avata uudestaan halvan laakerin takia
Näissä Valmetin laatikoissa on näköjään yritetty säästää kuluissa kun paikoista josta suuret voimat kulkevat ovat Skf ja sitten vähemmän tarkat paikat made in Tsekki
Näissä Valmetin laatikoissa on näköjään yritetty säästää kuluissa kun paikoista josta suuret voimat kulkevat ovat Skf ja sitten vähemmän tarkat paikat made in Tsekki
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
- Viesti:
Niinpä. No, ihan laatulaakeri tuo ostamani oli. Kaipa se siellä sen kestää minkä vanhakin.
Yhden kuulan tiputin vanhasta laakerista tutkittavaksi ja kuulan pinnassa on ihmeellisiä pyöreitä jälkiä. Mikä lie harakirilaakeri
Koneella on muuten ajettu vasta 5000h, joten aika heikkoa tekoa tuo on ollut...
E: FAG:n saksalainen laakeri tuo vanha näemmä oli, laakeri on poistettu. Ei kun uutta tilalle...
Yhden kuulan tiputin vanhasta laakerista tutkittavaksi ja kuulan pinnassa on ihmeellisiä pyöreitä jälkiä. Mikä lie harakirilaakeri
Koneella on muuten ajettu vasta 5000h, joten aika heikkoa tekoa tuo on ollut...
E: FAG:n saksalainen laakeri tuo vanha näemmä oli, laakeri on poistettu. Ei kun uutta tilalle...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone ja 73 vierailijaa