Valmet 700 mk2 vaihteiston pääakselin laakerin vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ässä
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
Viesti:

Valmet 700 mk2 vaihteiston pääakselin laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jostain syystä vaihteiston pääakselin etummaisesta laakerista on hävinneet laakerikuulien tukirenkaat ja laakeri on väljä. Miten tuon vaihto onnistuu? Täytyykö koko akseli irrottaa ja sopiiko se tulemaan pois paikoiltaan?

Laakerinhan voisi kiskaista etukautta ulos jos saisi sen edestä holkin pois ja olisi sopiva ulosvetäjä. Tosin tuokin kuulostaa aika mahdottomalta.
Hilux
Viestit: 270
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Ensiksi pitää irroittaa voimanottokoneisto ja nostolaite, sitten avaat sen holkin siitä keskeltä joka löytyy lattiapellin alta. Sitten sopiva kierretanko akselista läpi ja päähän iso prikka mutterin kera. Toiseen päähän sopiva pätkä vaikka u-palkkia johon keskelle reikä, siitä sitten tanko läpi ja mutteri päälle ja kiristetään. Akselista pitää kuitenkin ensin irroittaa etunmaisen laakerin edestä lukkorengas, jotta akseli tulee laakerista läpi.
Kun akseli on irti niin lukkorengas auki ja uusi laakeri tilalle.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Ässä
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mitä kaikkea sieltä täytyy purkaa? Siinähän on takapäässä hammaspyöräpumppu ja akselilla pumpun ja tuon etummaisen laakerin välissä läjä rattaita. Sopiiko akseli tulemaan vetoakselin lautaspyörän ohi?

Nostolaite on jo otettu pois paikoiltaan hommaa pähkäillessä.
Hilux
Viestit: 270
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Pumppu pitää irroittaa sen takana laakeri jossa lukkorengas.Kaikki rattaat täytyy irroittaa, varaosakirjasta on hyvä katsoa auttaa kun kasaa uudestaan. Kannattaa myös vaihtaa ne synkrojen välissä olevat jouset ja ne kolme metalli palaa, ei tule sitten myöhemmin vaikeuksia vaihteiden kanssa.
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Ässä
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Kiitos neuvoista. Tosin nyt mennäänkin vaikeamman kautta :D

Ja sitten iski ihmetys. Se metallirengas siitä laakerin edestä lähti irti melko helposti liukuvasaralla. MUTTA mikä ihmeen laakeri tuo on? Laakerissa ei ole kuulia paikoillaan pitävää tukirengasta lainkaan eikä myöskään mitään jäänteitä siitä.

Vielä suurempi ihmetyksen aihe on se, että yhdestä kohtaa laakeria on porattu laakerikuulan kokoinen reikä kuulauraan asti. Siis laakerin kylkeen porattu reikä niin, että ulkokehän sisäpuolella ja sisäkehän ulkopuolella on puoliympyrän malliset lovet. Kun nämä kääntää vastakkain, saa laakerista tiputeltua kuulat pois!

Todella outoa...
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ässä kirjoitti: Vielä suurempi ihmetyksen aihe on se, että yhdestä kohtaa laakeria on porattu laakerikuulan kokoinen reikä kuulauraan asti. Siis laakerin kylkeen porattu reikä niin, että ulkokehän sisäpuolella ja sisäkehän ulkopuolella on puoliympyrän malliset lovet. Kun nämä kääntää vastakkain, saa laakerista tiputeltua kuulat pois!

Todella outoa...
V361:n sivuakselin laakerien yhteydessä oon kuullu vahvistetusta laakerista,
jossa on enemmän kuulia kuin tavallisessa ja kolo jotta sen pystyy kokoamaan
niillä enemmillä kuulilla.
Ässä
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ahaa, voisikohan tässä olla kyse moisesta? Ihmetyttää vaan että miksi noita kuulia on noin vähän. Jos ei sitten koko kehä ole ollut täynnä kuulia ja osa olisi niistä päässyt karkuun. Jos näin olisi, olisi syy väljyyteenkin selvillä. Tosin ei noiden kuulien pitäisi pois kun laakerin molemmin puolin on tavaraa edessä.

Tilalle tuli tosin jo ostettua uusi laakeri, ihan tavallinen sellainen. Millaisia laakereita muilla on ko. kohteessa ollut?
Hilux
Viestit: 270
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 12:42 am
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilux »

Itse on kyllä tullut laitettua ne "paremmat" laakerit niihin paikkoihin mistä niitä on löytynyt. Esim V-1102 voimanottokoneisto tiheämpi laakeri jossa 11 kuulaa merkki Skf ja vastaava tavallinen made in Poland 8 kuulaa. Ei se Skf paljon kalliimpi ole. Ei viitsi avata uudestaan halvan laakerin takia 8)

Näissä Valmetin laatikoissa on näköjään yritetty säästää kuluissa kun paikoista josta suuret voimat kulkevat ovat Skf ja sitten vähemmän tarkat paikat made in Tsekki :evil:
ValtraValmet 8350-00
Valmet 8750-96
Valmet 1203 4x4-80
Valmet 1102-77
Valmet 710+UM
Valmet 1100+Valtra610C
Ässä
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 4:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Niinpä. No, ihan laatulaakeri tuo ostamani oli. Kaipa se siellä sen kestää minkä vanhakin.

Yhden kuulan tiputin vanhasta laakerista tutkittavaksi ja kuulan pinnassa on ihmeellisiä pyöreitä jälkiä. Mikä lie harakirilaakeri :(

Koneella on muuten ajettu vasta 5000h, joten aika heikkoa tekoa tuo on ollut...

E: FAG:n saksalainen laakeri tuo vanha näemmä oli, laakeri on poistettu. Ei kun uutta tilalle...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa