Moottorisahan viritys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Tiedän, että osa suhtautuu tähän asenteella ei kannata, mutta tämä onkin vain kokeilu huvin vuoksi. Eli taustalla on sellainen, että tuli pari parhaat päivänsä nähnyttä Huskua 357 ja 254, jompi kumpi tulisi aihioksi. Toinen noista on leikannut kiinni ja toisessa laakerien vaihto tehtävä. Eli paljon mitään ei häviä, jos ei projekti onnistukaan. Minulla oli aikoinaan 346 HQ, joka oli joko tehtaan virisarjalla, tai jonkun muokkaama, otti todella nopeasti kierroksia ja väänsi hyvin. Silloin kaverin kanssa verrattiin, niin hänen tehdaskuntoisella 357:lla ei ison koivutukin katkonnassa pärjännyt alkuunkaan tuolle 346:lle. Tuosta sahasta jäi hyvät muistot ja edelleenkin se on vaimon veljellä käytössä. Tästä siis idea lähti.
Onko palstalaisilla kokemuksia, mitä kannattaa tehdä, ainakin pakoaukkoa avarran ja kanavat kiillotan, mutta pitäisikö niitä avartaa myös ja jos, niin miten? Entäpä muuta? Olen tätä projektia tekemässä kaverin kanssa, joka korjailee sahoja harrastuksenaan, joten sinänsä sahan purku ja kasaus eivät ole ongelmana, mutta hänelläkään ei ole kokemusta virittämisestä. Tämä on vähän sellainen kokeile ja opi kantapään kautta projekti. Jos nuo projektisahat ovat pahasti leikanneet tms, niin harkinnassa on hankkia vaikkapa tarvikemäntä tai/ja pytty ja rakentaa niistä.
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja juusela »

Moro

Joskus kaaaauvan sitten eli n. vuonna -90 virittelin Stihl 024 sahaa,isompi kaasari,sileä kumikurkku,kiiltävät kanavat,vähän isompi pakoaukko ,siirsinköhän myös vähän puolaa aikasemmalle ja paisari.Kiersi ihan mahottomasti ja puru lens " 50 m ",jos Huopa lukee näitä niin voi kertoa sahasta enämpi kun hänelle myin sahan jokunen vuosi takaperin.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Onhan tuo sahan viritys, tai ylipäätään 2-t virittely oma taiteenlajinsa. Tubesta varmaan kannattaa katsella jenkkivideoita, porting chainsaw ym hakusanoilla. Astelevy taitaa olla järkiostos, jos enempi perehtyy. Alapään tiivisteen ohennuksella saa lisää puristuksia, palotilan ja männän väliin pitää jäädä silti tietyn verran tilaa. Juotostinalla saa sitä mittailtua.
Ja pakoputki tietty isossa osassa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä ainakin tavalliselle matti meikäläiselle 2 t vehkeen virittäminen on sellainen asia että voi pitää onnistumisena jos ne alkuperäiset tehot saa säilymään. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-Antsa-
Viestit: 290
Liittynyt: La Tammi 07, 2012 2:30 pm
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja -Antsa- »

Varmaan ihan jokaisessa 2-t koneessa on potentiaalia viritykseen. Moottorin suunnittelu on aina kompromissi. Valmistajan pitää ottaa huomioon polttoaineen kulutus, kestävyys jne. Maksimaalinen teho ei ole suunnittelussa etusijalla kuin kilpamoottoreissa.

Kanavia ei kannata viilailla ollenkaan, jos ei tiedä mitä tekee. Esim. pakoaukko voi olla tehtaan jäljiltä jo melko oikean kokoinen ja muita kanavia kuin pakoaukkoa ei saa kiillottaa.

Tässä on hyvä video alkuun ja muistaakseni samalla ukolla on paljon hyviä videoita sahan virityksestä. Joskus pari vuotta sitten niitä katselin.
https://m.youtube.com/watch?v=puKkc79kkww
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja NH »

-Antsa- kirjoitti: La Marras 26, 2022 12:04 pm
Kanavia ei kannata viilailla ollenkaan, jos ei tiedä mitä tekee. Esim. pakoaukko voi olla tehtaan jäljiltä jo melko oikean kokoinen ja muita kanavia kuin pakoaukkoa ei saa kiillottaa.
Pakoaukkoa suurentamalla saattaa ylin männänrengas pilkistellä pakoaukkoon ja se ei kestävyysmielessä tee hyvää.

Tuokin virhe tuli nuorena tehtyä piikkisen kanssa, kanavien kiiloituksen ja kannen hionnan lisäksi.
Virityksen jälkeen kulki toiseksi suurimmalla vaihteella enemmän kuin vakiona suurimmalla, mutta metallia alkoi vähitellen ilmestyä mm tulpan elektrodien väliin. :shock:
masina
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja masina »

Ainakin joku suzuki pv:n jne virittäminen ei ole rakettitiedettä. Pakoaukko vakiona niin pieni, että kaikki viilaamalla saa heti tehoja lisää. Toki leveyden kanssa pitää pitää järki päässä, alapuolelta ei luonnollisesti viilata mitään aukkoa, mutta ainakin korkeutta pakoaukkoon saa viilata järjettömän paljon.
Toki alavääntö kärsii, ja tehopiikki tulee vasta aika korkeilla kierroksillla.
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Hyviä pointteja tullutkin. Eipä kyllä taida muuta kuin pakokanavaa kannata kiillottaa, ehkä yläosastaan vähän voisi suurentaa. Äänenvaimentimen ajattelin muokata, siitä jokin käsitys on tuon 346:n jäljiltä. Youtubesta löytyy paljon englanniksi, mutta osin tekniikkasanasto on hieman vaikeaa, eikä aivan kaikesta tahdo saada tolkkua.
Avatar
juusela
Viestit: 435
Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
Paikkakunta: 39310
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja juusela »

Moro

Olisiko kuitenkin niin että ne kanavat voi kiillottaa kun mielestäni esim. imukurkun "röpeliäisyys" vaikuttaa vain tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla ei pisroitumista muodostu kanavien pinnoille.Tällasessa viritetyssä moottorissa voi tyhjäkäyntiä vähän nostaa jos ei kiiloituksen takia oikein pienellä käy,kuitenkin siellä ylärekisterissä sitä viri konetta käytetään.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jos moottorisahan tyhjäkäynti nousee niin korkeaksi että terä pyörii koko ajan kun kone on käynnissä, niin minusta ei ole hyvä asia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
nokipumppu
Viestit: 144
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Kerrattain tuli sahan viritystä testattua romulavalta löytyneeseen, melkein sahaamattomaan halppisPartneriin. Vakiona ei meinannut käynnistyä millään, eikä kiertäny huonostikkaan.. varmaan siksi oli lavalle päätynytkin.
Sahasta pytty irti ja pirra vinkumaan. Kanavat muotoilin jouhevammiksi ja hieman isommiksi, pakoaukkoa nostin hieman ja levensin niin paljon kuin uskalsin. Äänenvaimenninta avarsin ja kohdistin pyttyyn, samoin imupuolelle bakeliittilevyn ja kaasarin kohdistus. Lopuksi kasaus riskillä kokonaan ilman alatiivistettä, vain hyvä liima välissä.
Kaasarista säätöruuveista rajoittimet pois, säädöt perussäätöön ja toisella nykäisyllä käyntiin..
Virityksen jälkeen vaati aina kunnon lämpimäksikäytön. ennenkuin alkoi kiertämäön, mutta sahasta tuli ihan soiva peli rankojen karsintaan ja polttopuuhommiin. Toimi ilman ongelmia kymmeniä tankillisia ja möin vielä kaverille mökkisahaksi. Pitäisi muistaessaan kysyä, vieläkö saha toimii.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jos vertaa vaikka tuota 088 Stihliä vaikka 90 luvun kevareihin. Siinä on reilu 10 heppaa ja kiukkuisemmissa enska husseissa oli jtn.40 tms.

Mutta aihe kiinnostaa itseäkin joten jatkakaa..
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Joku crossi virimies joskus sano mulle kun olin mopo iässä ja pv suikkaa piti viritellä, että max 72% sylinterin halkaisiasta pakoaukon leveys ja turvallisempi joku 68%. Toiminut itellä just pv suikassa ja 51 husqissa
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Hex »

Jos englanti taipuu niin lue tuo:
Gordon Jennings:
Two-stroke Tuner's Handbook.
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja savinen »

No nyt löytyy jo ihan suomen kielellä yksi seppä joka virittää kinuski sahaa. Ja paukkua kuulemma tuli huomattavasti lisäää. Löytyy tupesta,toki mitat on salaisia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

savinen kirjoitti: La Marras 26, 2022 9:53 pm No nyt löytyy jo ihan suomen kielellä yksi seppä joka virittää kinuski sahaa. Ja paukkua kuulemma tuli huomattavasti lisäää. Löytyy tupesta,toki mitat on salaisia.
Et linkkiä kehtaa laittaa? 🤔
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ehdottomasti kannattaa hankkia tuo Gordon Jenningsin kirja jos virittelyä alkaa harrastelemaan. Teorioiden on syytä olla hallussa ja siten hommasta saa itsekin eniten irti.

Mopoiässä kaveri viritti Raisunsa vailla mitään ymmärrystä mitä oli tekemässä. Kunhan viilaili aukkoja sieltä täältä ja jotain imukurkullekin teki. Vakiokaasari siihen muistaakseni jäi edelleen. Kuitenkin hämmästykseksi se kone oli kuin vihainen ampiainen noiden virittelyjen jälkeen. Hänellä kävi vaan käsittämätön tuuri mutta yhtä hyvin olisi koko kone voinut olla pilalla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

En lähtisi virittämään, korkeintaan mainittu kiillotus ja purseiden poisto. 254 on vahva ja luotettava saha. Korjaa se alkuperäisosin niin siitä on paljon riemua ja voimaa.
Suomi kuuluu länsimaihin
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Pitihän se tuokin kokeilla. Potilaana Huski 346 ja koneviilalla muutama milli imu- ja pakokanavaa isommaksi sekä todella hyvä kiillotus. Pakokanavaan tein pienen porttauksen eli kanavan alapuolelta ei otettu ainetta sylinteriä vasten pois ollenkaan. Molempiin kanaviin maltillinen levitys sivuille.
Pakoputkeen uusi reikä ja 12mm ulostulo siten että kaasut eivät virtaa enää monen mutkan kautta.
Vaikutukset:
-Tyhjäkäynti entiseen verrattuna nousi hurjasti- säädöllä kohdilleen.
-Saha on todella kierrosherkkä ja korvakuulolta kiertää kovemmpi. Seos säädön jälkeen tulpan väri ok.
-Saha jaksaa leikata paremmin. Hyvin viilatulla ketjulla puree mukavasti, mutta vaatii täydet kierrokset ja maltillisen purupiikin. Eli vääntöalue nousi ylemmäksi, mutta sahan käytettävyys parani.
-Käyntiääni on hiukan kovempi. No johtuu pakoputken muutoksista, mutta ei häiritsevästi.
Vetorissa kokeilussa 7-hampainen ja ei tarvitse ainakaan katkaisusahauksessa isompaa.

Joku kysyy miksi? On on kivaa ja ilmaista. Ja jos aihiona 15 vuotta vanha saha joka elvytetty henkiin jo monta kertaa niin miksi ei kokeilisi?
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Moottorisahan viritys

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Normaali sahan pakoputki on kompromissi.
Lasketulla tehoputkella saadaan jo huomattavasti enemmän tehoa.
Männänrenkaiden katkokset eivät osu pakoaukkoon koska ne ovat aina imupuolella.
Tietyn prosentin mukaista nitrobensaa voi kokeilla, sillä tehot nousee vaikkei tee mitään muuta.
Kestävyyshän näissä aina kärsii mutta kukin tavallaan.
-52..... and still kicking !
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, Veijokoo ja 67 vierailijaa