Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Rapanaama
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 27, 2021 10:27 pm
Viesti:

Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Rapanaama »

Omistan s203 220cdi mersun, jossa sähköinen lisälämmitin on ollut tietääkseni mykkä sen ajan, kun olen auton omistanut. Tulikin mieleeni lämpenemisen nopeuttaminen ajon aikana talvipakkasilla omavalmisteisella letkuun asennettavalla lisälämmitinelementillä. Tuskin olen ensimmäinen? Tarvittaisiin siis sopivan teholuokan 12v lämmitysvastus kohtalaisella pintateholla ehkä teräksiseen vesijohto-t-haaraan jotenkin mielekkäästi asennettuna, kahteen reikään letkulähdöt ja yhteen sauvavastus, tai jotain sinne päin. Onko joku kokeillut? Voisihan sen alkuperäisen lämmitysmutikan vaihtaa, mutta jospa näin pääsisi helpommalla.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.

Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.

Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.

Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Volkkarin jakajapumppu 1.9 tdi:n vesihehkut varaosakaupasta vastuksiksi. En tiedä paljon niissä vastus on kuumana mutta jos yhden virrankulutuksen mittailet niin siitä äkkiä lasket että monta pitää olla haluamallesi teholle. Olisiko kolme kipaletta ollut tdi:ssä? On tovi kun niitä ihmettelin.
Rapanaama
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 27, 2021 10:27 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Rapanaama »

Kardaani kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 1:15 pm En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.

Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.

Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.

Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
näissä vehkeissä tavataan aika isoja latureita, loogisesti juuri lisälämppärin vuoksi. En tiedä myöhempien cdi-mersujen latureista, lisälämppäri kun vaihtuu jossain kohtaa polttoainekäyttöiseksi. Tiedoksi en voi sanoa, mutta jotenkin on jäänyt se mielikuva, että lonkalta vaikka 180A mersun laturin kapasiteetista on iso siivu varattu lisälämmittimen ruokkimiseen, tätä osuutta ei siis kaiketi voida varastaa latausvirrasta? Ajattelisin muutamien satojen wattienkin lämpötehon tekevän sen hiuisenhienon eron, ettei lämmöt romahtaisi välittömästi neljäänkymppiin pakkasella, kun auto jätetään tyhjäkäynnille
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo anna olla sen vastuksen pimeänä vaan.
Yhdessä halvatun ooppelissa meillä oli tuollainen, oliko nyt jotain 1.5 - 2kW tehoinen siili siellä lämppärikanavassa. Laturi ei ollut kuin 115A (1.5kW?) joten akku kypsyi aina pätkäajossa eikä laturikaan pitkäikäinen ollut. Lämpötehoa tuolla systeemillä ei ollut oikein lehmänhenkäystään joten ihan turhake.
Ainoa mikä toimii on webasto tai muu vastaava.
Talvella se akku on muutenkin kohmeessa eikä oikein anna eikä varsinkaan ota virtaa joten turha sitä liikaa kiusata.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Primastar-trafic-vivaro-pakuissa on myös 12V vesilämmitin. Sisäkennolle menevässä letkussa alumiinimötikkä jossa muistaakseni ainakin 4 hehkutulppaa (saattaa olla enempikin)
Pataässä
Viestit: 1983
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Kardaani kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 1:15 pm En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.

Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.

Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.

Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
Omissa baijerilaisissa ja kuorma autoissa joissa automaatti lämmitys on sähkölämmitys ominaisuus. Päälle kytkettäessä puhallus ainoastaan tuulilasille, kun lasi kirkastuu pakko kytkeä "Auto" toiminto päälle muuten jalat jäätyy. Eli ei voi käyttää ajonaikana lisä lämmittimenä. Volovon webastossa ei ole aikarajaa käynnisssä. Saa olla talvet päällä.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

korsteeni kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 3:45 pm Primastar-trafic-vivaro-pakuissa on myös 12V vesilämmitin. Sisäkennolle menevässä letkussa alumiinimötikkä jossa muistaakseni ainakin 4 hehkutulppaa (saattaa olla enempikin)
Just tällanen. Purkaamolta löytynee. On siis irto-osa letkun välissä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Linkissä esimerkki tästä trafic/primastar/vivaro-sisäkennon 12v hehkutulppa lämmittimestä:

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -31398127/
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuohan on siitä hyvä että tekee kahdella tavalla lisälämpöä. Ensin lämmittämällä vettä ja toisekseen kuormittamalla moottoria.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Google [Bot], sannaari, seppo1 ja 32 vierailijaa