Sähköisen lisälämmittimen rakennus
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su Kesä 27, 2021 10:27 pm
- Viesti:
Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Omistan s203 220cdi mersun, jossa sähköinen lisälämmitin on ollut tietääkseni mykkä sen ajan, kun olen auton omistanut. Tulikin mieleeni lämpenemisen nopeuttaminen ajon aikana talvipakkasilla omavalmisteisella letkuun asennettavalla lisälämmitinelementillä. Tuskin olen ensimmäinen? Tarvittaisiin siis sopivan teholuokan 12v lämmitysvastus kohtalaisella pintateholla ehkä teräksiseen vesijohto-t-haaraan jotenkin mielekkäästi asennettuna, kahteen reikään letkulähdöt ja yhteen sauvavastus, tai jotain sinne päin. Onko joku kokeillut? Voisihan sen alkuperäisen lämmitysmutikan vaihtaa, mutta jospa näin pääsisi helpommalla.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.
Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.
Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.
Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.
Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.
Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Volkkarin jakajapumppu 1.9 tdi:n vesihehkut varaosakaupasta vastuksiksi. En tiedä paljon niissä vastus on kuumana mutta jos yhden virrankulutuksen mittailet niin siitä äkkiä lasket että monta pitää olla haluamallesi teholle. Olisiko kolme kipaletta ollut tdi:ssä? On tovi kun niitä ihmettelin.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: Su Kesä 27, 2021 10:27 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
näissä vehkeissä tavataan aika isoja latureita, loogisesti juuri lisälämppärin vuoksi. En tiedä myöhempien cdi-mersujen latureista, lisälämppäri kun vaihtuu jossain kohtaa polttoainekäyttöiseksi. Tiedoksi en voi sanoa, mutta jotenkin on jäänyt se mielikuva, että lonkalta vaikka 180A mersun laturin kapasiteetista on iso siivu varattu lisälämmittimen ruokkimiseen, tätä osuutta ei siis kaiketi voida varastaa latausvirrasta? Ajattelisin muutamien satojen wattienkin lämpötehon tekevän sen hiuisenhienon eron, ettei lämmöt romahtaisi välittömästi neljäänkymppiin pakkasella, kun auto jätetään tyhjäkäynnilleKardaani kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 1:15 pm En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.
Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.
Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.
Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
-
- Viestit: 957
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Joo anna olla sen vastuksen pimeänä vaan.
Yhdessä halvatun ooppelissa meillä oli tuollainen, oliko nyt jotain 1.5 - 2kW tehoinen siili siellä lämppärikanavassa. Laturi ei ollut kuin 115A (1.5kW?) joten akku kypsyi aina pätkäajossa eikä laturikaan pitkäikäinen ollut. Lämpötehoa tuolla systeemillä ei ollut oikein lehmänhenkäystään joten ihan turhake.
Ainoa mikä toimii on webasto tai muu vastaava.
Talvella se akku on muutenkin kohmeessa eikä oikein anna eikä varsinkaan ota virtaa joten turha sitä liikaa kiusata.
Yhdessä halvatun ooppelissa meillä oli tuollainen, oliko nyt jotain 1.5 - 2kW tehoinen siili siellä lämppärikanavassa. Laturi ei ollut kuin 115A (1.5kW?) joten akku kypsyi aina pätkäajossa eikä laturikaan pitkäikäinen ollut. Lämpötehoa tuolla systeemillä ei ollut oikein lehmänhenkäystään joten ihan turhake.
Ainoa mikä toimii on webasto tai muu vastaava.
Talvella se akku on muutenkin kohmeessa eikä oikein anna eikä varsinkaan ota virtaa joten turha sitä liikaa kiusata.
-
- Viestit: 3584
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Primastar-trafic-vivaro-pakuissa on myös 12V vesilämmitin. Sisäkennolle menevässä letkussa alumiinimötikkä jossa muistaakseni ainakin 4 hehkutulppaa (saattaa olla enempikin)
-
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Omissa baijerilaisissa ja kuorma autoissa joissa automaatti lämmitys on sähkölämmitys ominaisuus. Päälle kytkettäessä puhallus ainoastaan tuulilasille, kun lasi kirkastuu pakko kytkeä "Auto" toiminto päälle muuten jalat jäätyy. Eli ei voi käyttää ajonaikana lisä lämmittimenä. Volovon webastossa ei ole aikarajaa käynnisssä. Saa olla talvet päällä.Kardaani kirjoitti: ↑Pe Marras 25, 2022 1:15 pm En tiiä mersuista, mutta ajonaikana toimivista sähköisistä lisälämmittimistä kun puhutaan, olen ymmärtänyt niiden olevan vastuksia sisälämppärin kennossa josta puhalletaan ilmaa sisätiloihin. Tommoisesta vettä lämmittävästä 12V lämmittimestä en oo kuullut koskaan. Tämä ei tietysti tarkoita etteikö semmoista voisi olla. Kuullostaa vaan todella oudolta ja tehottomalta.
Edit: Googlettelin vähän ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. Melko mieletöntä, sanoisin.
Jos ottaa lämmitinverrokiksi webaston, sen teho on yleensä 5kW. Samaan tehoon 12V vastuksella päästäkseen, pitäisi sen saada virtaa 416A. Yhden kW tehoinenkin vastus haluaa 83A, joka sekin on niin paljon etten näe jatkuvan käytön olevan mahdollista, vaikka laturi olisikin vaikkapa 200A tuotolla.
Joku 500W vastus voisi ehkä toimia 42A virrankulutuksella, mutta mikä mahtaa olla käytännön hyöty moisesta lisälämmöstä.
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Just tällanen. Purkaamolta löytynee. On siis irto-osa letkun välissä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 3584
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Linkissä esimerkki tästä trafic/primastar/vivaro-sisäkennon 12v hehkutulppa lämmittimestä:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -31398127/
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -31398127/
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköisen lisälämmittimen rakennus
Tuohan on siitä hyvä että tekee kahdella tavalla lisälämpöä. Ensin lämmittämällä vettä ja toisekseen kuormittamalla moottoria.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 37 vierailijaa