Eberin testipenkki

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

Kiinnostaisi viritellä harrastemielessä tuollainen eberin testauspenkki johon tulisi kiinteästi vesipumppu ja polttoainepumppu, valmiit johdotukset että pystyisi testailla muutamia eberin malleja. Jokin kytkin millä kytkeä eberi päälle ja pois.

Onko täälä kukaan moisia tehnyt ja pystyykö esim can-väyläohjattuja testailla irrallaan? Olisi huomattavasti helpompi testata irrallaan kuin laittaa aina autoon kiinni ja lukea obd-portin kautta, oma väyläeberi kun tuntuu ainakin olevan vikaherkkä laite.
Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Ei mahda olla ihan noin yksinkertaista, että päälle ja pois. Eiköhän näissä ole (ainakin kilpailevalla merkillä on) erilaisia enemmän ja vähemmän älykkäitä yleismallisia ja automerkkikohtaisia ohjainkortteja, joista pitää lukea ja nollailla koodeja vikatapauksissa. Vai oliko sulla jo olemassa koodinlukija ja tarvittava ohjelmisto?
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

Mutteriuuno kirjoitti: Ti Marras 22, 2022 7:07 pm Ei mahda olla ihan noin yksinkertaista, että päälle ja pois. Eiköhän näissä ole (ainakin kilpailevalla merkillä on) erilaisia enemmän ja vähemmän älykkäitä yleismallisia ja automerkkikohtaisia ohjainkortteja, joista pitää lukea ja nollailla koodeja vikatapauksissa. Vai oliko sulla jo olemassa koodinlukija ja tarvittava ohjelmisto?
On olemassa perus vikakoodinlukija tietokoneella obd portin kautta ja myös oma lukija eberille ja webastolle, toki sen toimivuus vähän niin ja näin.

Can-väyläohjattuihin pääsen kyllä obd-portin kautta käsiksi ongelmitta mutta kiinnostaisikin rakentaa sellainen testipenkki että ei tarttisi aina laittaa lämmitintä autoon kiinni ja sitä kautta kokeilla käyntiin. Youtubessa joitain videoita aiheesta mutta ei kytkennöistä mitään ohjeistusta.
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Minä tein vuosia sitten työpaikalle Webaston testipenkin. Siinä oli vesi- ja polttoainepumppu, polttoainesäiliö ja teline lämmittimelle johon sen sai koekäytön ajaksi kiinni. Johtosarjat E-C-Z ja EVO malliin. Ohjaus joko kellolla tai sitten testerillä jolloin näki missä mitta-arvokäyrät menee.

Oli siinä toisella sivulla paikka Eberillekin mutta niitä oli kätevämpi testata diagnoositoiminnolla varustetulla kellolaitteella lämmittimen ollessa autossa paikallaan joten jäi kesken tekoiseksi.

Testipenkkiä käytin ehkä kymmenisen kertaa. Asiakkaat toi irtolämmittimiä joskus koeajoon.

Nykyään useimmiten nuo lämmittimet on tehdasasenteisia ja niihin pääsee korjaamotesterillä auton OBD pistokkeen kautta suoraan tekemään samat asiat.
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

Sörsselssön kirjoitti: Ti Marras 22, 2022 9:10 pm Minä tein vuosia sitten työpaikalle Webaston testipenkin. Siinä oli vesi- ja polttoainepumppu, polttoainesäiliö ja teline lämmittimelle johon sen sai koekäytön ajaksi kiinni. Johtosarjat E-C-Z ja EVO malliin. Ohjaus joko kellolla tai sitten testerillä jolloin näki missä mitta-arvokäyrät menee.

Oli siinä toisella sivulla paikka Eberillekin mutta niitä oli kätevämpi testata diagnoositoiminnolla varustetulla kellolaitteella lämmittimen ollessa autossa paikallaan joten jäi kesken tekoiseksi.

Testipenkkiä käytin ehkä kymmenisen kertaa. Asiakkaat toi irtolämmittimiä joskus koeajoon.

Nykyään useimmiten nuo lämmittimet on tehdasasenteisia ja niihin pääsee korjaamotesterillä auton OBD pistokkeen kautta suoraan tekemään samat asiat.

Juurikin jotain tälläistä haen itsellenikin. Muutamia viallisia eberiä olen hommannut ihan kokeilumielessä saanko pelaamaan ja varaosiksi itselle mutta tosiaan vaikea testata toimivuutta jos ei oo autossa kiinni. Kytkennät kuitenki aika yksinkertaiset ilmeisesti, sähkökaavion lukutaito kohtuu alkeistasolla että mihin kytketään mikäkin komponentti :lol:
Sörsselssön
Viestit: 157
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:39 am
Paikkakunta: EteläSavo
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Pääpistokkeen liitännät ja johtojen värit on jälkiasenteisissa lämmittimissä samat. Lämmittimen rakenne sitten vaihtelee onko osat erillään vai samassa paketissa ( S ja SC mallit ) Bensalämmittimissä annostelupumppu on aina erillinen.

Tässä tarkoitan vanhempaa Hydronic"ia, Hydronic II on uudempi ja siihen ei päde samat testausmetodit.

Tehdasasenteisissa on sitten useita poikkeavuuksia esim jotkin Fordin ja Mersun lämmittimet. Myös VW Transporter T nelosen D3WZ tehdaslämmitin poikkeaa kytkennöiltään jälkiasenteisista vaikkakin normikellolla jossa diagnoositoiminto pystyy sitäkin lukemaan.

Sen tilalle vaihdettiin paljon 4Kw jälkiasennuslämmittimiä, varsinkin takseihin. Kytkentää piti vähän muuttaa ja annostelupumppu vaihtaa.
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

Sörsselssön kirjoitti: Ti Marras 22, 2022 9:43 pm Pääpistokkeen liitännät ja johtojen värit on jälkiasenteisissa lämmittimissä samat. Lämmittimen rakenne sitten vaihtelee onko osat erillään vai samassa paketissa ( S ja SC mallit ) Bensalämmittimissä annostelupumppu on aina erillinen.

Tässä tarkoitan vanhempaa Hydronic"ia, Hydronic II on uudempi ja siihen ei päde samat testausmetodit.

Tehdasasenteisissa on sitten useita poikkeavuuksia esim jotkin Fordin ja Mersun lämmittimet. Myös VW Transporter T nelosen D3WZ tehdaslämmitin poikkeaa kytkennöiltään jälkiasenteisista vaikkakin normikellolla jossa diagnoositoiminto pystyy sitäkin lukemaan.

Sen tilalle vaihdettiin paljon 4Kw jälkiasennuslämmittimiä, varsinkin takseihin. Kytkentää piti vähän muuttaa ja annostelupumppu vaihtaa.
Nyt on tietoa takana selvästi 8) Lähinnä itseä kiinnostaa nuo eberin hydronic dieselmallit, sprintterissä käytetty d5ws eli väyläkone ja omassa autossa vastaava ja herkkä vikaantumaan. Mutta saako sitä kokeiltua irrallaan käyntiin johdotuksia tekemällä on se suurin kysymys? Nafta ja vesipumppu löytyy omasta takaa irrallisena.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Pari kehitysversiota on tullut rakenneltua.
Uusin on semmonen mihin saa obd kaapelin kiinni ja sitä kautta pääsee ohjelmilla käsiksi laitteisiin lähinnä eberspächerille rakennettu mutta webastokin onnistuu.
Ipcu ohjelmoinnit myöskin.
Vaihtokytkimellä D3/D5WZ ja toisessa asennossa b/d4/5w sc/s, laatikosta saa suoraan kytkimellä laitteen päälle ja pois.
On myös mahdollista liittää auton ja lämppärin väliin tuo härveli eli töpselit löytyy siten että irroitetaan laite autosta ja omatekele murkula tulee siihen väliin ns. sarjaan laitteen kanssa. Noi on sille herkkiä laitteita että jos se diagnoosi piuha menee johkin muuallekkin kuin koodinlukijalle niin saattaa häiritä ohjelmaa. Eli esim. Eberin easystart jos diagnoosi kytketty niin ei välttämättä saa yhteyttä.
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

samiko kirjoitti: Ti Marras 22, 2022 10:18 pm Pari kehitysversiota on tullut rakenneltua.
Uusin on semmonen mihin saa obd kaapelin kiinni ja sitä kautta pääsee ohjelmilla käsiksi laitteisiin lähinnä eberspächerille rakennettu mutta webastokin onnistuu.
Ipcu ohjelmoinnit myöskin.
Vaihtokytkimellä D3/D5WZ ja toisessa asennossa b/d4/5w sc/s, laatikosta saa suoraan kytkimellä laitteen päälle ja pois.
On myös mahdollista liittää auton ja lämppärin väliin tuo härveli eli töpselit löytyy siten että irroitetaan laite autosta ja omatekele murkula tulee siihen väliin ns. sarjaan laitteen kanssa. Noi on sille herkkiä laitteita että jos se diagnoosi piuha menee johkin muuallekkin kuin koodinlukijalle niin saattaa häiritä ohjelmaa. Eli esim. Eberin easystart jos diagnoosi kytketty niin ei välttämättä saa yhteyttä.
Eli tälläinen on mahdollista rakentaa myös can-väyläohjattuihin laitteisiin, erittäin hyvä. Miten työläs homma tuo oli saada obd portit yms rakennettua toimivaksi paketiksi? Vaatii varmasti jo jonkinlaista sähkökaavioiden lukutaitoa :roll: Ootko ittelle rakennellu vai jopa muille asti?
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Tua niin vedetääs sen verta jarrua eli tuo meikäläisen vehjes käyttää sitä perinteistä diagnoosi-johtoa, sini-valkonen eberissä...
Joku Viton väylävehje on nurkissa pyöriny mutta en muista onko tullu yhteyttä kokeiltua, mutta mikseipä sitä väyläänkin kytkettyä saisi.
Jos ei muuten koodeja ja sisään pääse niin vaikka Autocomilla kuhan tietää mistä vehkeestä lämppäri on.
Muutenhan toi ei mitään avaruustekniikkaa sisällä.
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

samiko kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 6:09 pm Tua niin vedetääs sen verta jarrua eli tuo meikäläisen vehjes käyttää sitä perinteistä diagnoosi-johtoa, sini-valkonen eberissä...
Joku Viton väylävehje on nurkissa pyöriny mutta en muista onko tullu yhteyttä kokeiltua, mutta mikseipä sitä väyläänkin kytkettyä saisi.
Jos ei muuten koodeja ja sisään pääse niin vaikka Autocomilla kuhan tietää mistä vehkeestä lämppäri on.
Muutenhan toi ei mitään avaruustekniikkaa sisällä.
No tälläinen sprintterin väyläkone on pöydällä ja niin ärsyttäväs paikas auton alle laittaa että mielellään koittais erillään testata. Autocomi löytyy mutta miten mahtaa kytkennät mennä liittimissä?
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Ei taida tuo oma Viton aivo olla puhdas väylä vehje vaikka näin netti väittääkin.
Sinivalkonen diagnoosi-piuha löytyy tuosta.
Tarttee koittaa mersun ohjelmistosta löytää jokku sähkökuvat josko selviäis kytkennät. Mikäs sulla on Meken mallinumero niin voisin ettiä suoraan sille? Onkos se rintterikin W??? Vai miten ne korit merkitään.

Navat 6 ja 14 olis can väylä obd:lla niitä vastaaviin autocomin piikkeihin ku virittelis lämppäriltä piuhat ja sit tietty käyttöjännite testerille (16=+, 4ja5=- )
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

samiko kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 5:32 pm Ei taida tuo oma Viton aivo olla puhdas väylä vehje vaikka näin netti väittääkin.
Sinivalkonen diagnoosi-piuha löytyy tuosta.
Tarttee koittaa mersun ohjelmistosta löytää jokku sähkökuvat josko selviäis kytkennät. Mikäs sulla on Meken mallinumero niin voisin ettiä suoraan sille? Onkos se rintterikin W??? Vai miten ne korit merkitään.

Navat 6 ja 14 olis can väylä obd:lla niitä vastaaviin autocomin piikkeihin ku virittelis lämppäriltä piuhat ja sit tietty käyttöjännite testerille (16=+, 4ja5=- )
Sprintterin kori on W906. Hieno homma jos tuohon löytyis apuja :P Virrat testeriin ja lämppäriin ja johonki viä se diagnoosipiuha , ja oikeat navat kaikille niin olis hyvä, niin ja vesi- ja naftapumppu :lol:
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Olikoos tässä lämppärissä semmonen nelinapanen liitin sen perinteisen kasinapasen kaverina?
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

samiko kirjoitti: Pe Marras 25, 2022 8:57 pm Olikoos tässä lämppärissä semmonen nelinapanen liitin sen perinteisen kasinapasen kaverina?
On juurikin tälläinen. Ei hajua mitä se nelinapanen ohjaa..
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Mikäli oikein luin kaaviota niin 8-napasen liittimen 5 ja 6 olis can-väylä

Eli kytkentä olis
8-napasen
1=plussa
2=annostelupumppu / - miinus eli vissiin koko vehkeen -
3=puhallin?
4=annostelupumppu +
5=can
6=can
7=kiertovesipumppu
8=tyhjä

4-napanen olis ohjuupainikkeiden käytössä?
3=telestart eli kaukosäätimelle

Versioita 906seenkin useita... En käyny läpi muuttuuko eri versioissa.
Varmaan silmällä huomaa vähän johtojen paksuuksista että pitääkö kutinsa
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

samiko kirjoitti: La Marras 26, 2022 10:47 pm Mikäli oikein luin kaaviota niin 8-napasen liittimen 5 ja 6 olis can-väylä

Eli kytkentä olis
8-napasen
1=plussa
2=annostelupumppu / - miinus eli vissiin koko vehkeen -
3=puhallin?
4=annostelupumppu +
5=can
6=can
7=kiertovesipumppu
8=tyhjä

4-napanen olis ohjuupainikkeiden käytössä?
3=telestart eli kaukosäätimelle

Versioita 906seenkin useita... En käyny läpi muuttuuko eri versioissa.
Varmaan silmällä huomaa vähän johtojen paksuuksista että pitääkö kutinsa
Kiitos tästä! Täytyypä kokeilla näillä johdotuksilla mitä tapahtuu ja saada se autocomin testeri viä kytkettyä tähän mukaan niin josko sitten onnistuis :D
Arvie
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 12, 2022 10:12 pm
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Arvie »

https://www.ebay.de/itm/402047107152?ha ... BM3sL2_5Zh

Tällä paketilla vois saada vähä helpommin johdotukset tehtyä ku on valmiita liittimiä, vähä lisäillä johtoja lämppärille.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Joo, näyttää vaan Webaston liittimiltä mutta ei niistäkään haittaa ole.
Ite hommasin aikoinani obd liitinrunkoja, saa ottaa käyttöön pinnit mitä tarttee ja taisipa löytyä niitä eberin liittimiäkin jostain kaupasta.
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Eberin testipenkki

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vanhemmissa Hydronic:eissa ei tarvinnut päävirran lisäksi antaa kuin yhteen piuhaan ohjausvirtaa jonka jälkeen lämmitin alkoi toimia oman proseduurinsa mukaisesti.
Vinkkiä saa muuten antaa kytkennästä.. kun olisi itselläkin tuossa yks kokeilua vailla. :roll:

Can-väylävehkeet on tietysti jo eri sarjassa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: farmeri, Garymies, Google [Bot], Kiviö, Majestic-12 [Bot], SPS1975 ja 37 vierailijaa