Valonvaihtoreleen kytkentä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Mitenkäs se pitäs kytkee että ku viiksestä näppää pitkät päälle niin lyhkästen pitäs sammua
Valmet 702 kyse
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja toyopet »

s dexta kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 11:06 am Mitenkäs se pitäs kytkee että ku viiksestä näppää pitkät päälle niin lyhkästen pitäs sammua
Valmet 702 kyse
Noissa vanhoissa on yleensä niin, että se viiksi on vaihtokatkaisija, mikä ohjaa virtaa kahteen eri johtoon ja asennon perusteella sitten joko lyhkäisille tai pitkille. Ja releet pitäisi olla molemmille tai sitten semmoinen tuplarele eli kaksi samoissa kuorissa.

Jos ei sammu,niin katkaisijassa jää joko kärjet päälle molempiin asentoihin tai sitten toisellekin releelle (oletuksena, että siellä on releet eikä kaikki kulje katkaisijan kautta) jostain muualta vuotaa virtaa sen verran, että veto jää päälle.

Itsellä pitkään seisseessä autossa oli juuri se ongelma, että kaikki paloi, tuli vaihdettua katkaisijaa ja releitä, loppujen lopuksi vika oli lampun kannassa, missä sähkö kulki hapettumaa pitkin molempiin lankoihin.
It has three speed: here, there and gone...
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

702:ssa kuiten muissakin saman sarjan traktoreissa on valonvaihto tehty vaihto eli sysäys-releellä. Rele vaihtaa valolähdön aina kun saa ohjausnastaan virtaa.
Eli viiksen kun vie valonvaihto asentoon niin vaihtoreleelle lähtee jännite ja releen kärjet vaihtaa asentoa. Jos valot ei oo päällä niin kaukovalot palaa sen aikaa kun viikseä käännetään eli tällä tehdään myös kaukovalovilkku.
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Hsippe kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 1:26 pm 702:ssa kuiten muissakin saman sarjan traktoreissa on valonvaihto tehty vaihto eli sysäys-releellä. Rele vaihtaa valolähdön aina kun saa ohjausnastaan virtaa.
Eli viiksen kun vie valonvaihto asentoon niin vaihtoreleelle lähtee jännite ja releen kärjet vaihtaa asentoa. Jos valot ei oo päällä niin kaukovalot palaa sen aikaa kun viikseä käännetään eli tällä tehdään myös kaukovalovilkku.
Muistelin, että noissa olisi ollut kiinteät asennot viiksessä mutta eihän se ensimmäinen kerta olisi kun muistin väärin.
It has three speed: here, there and gone...
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Ei taho pelata oikein. Osaaisko joku kertoo mikä napa kytketään mihinkin. Siis tuo valametin oma valonvaihtorele
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Oliko vanha rele paikallaan, josta sai katsottua mallia, miten johdot on?

Edit: sähkökaavion mukaan menisi näin (en varmistanut koneesta katsomalla):

johto numero 33 (punainen) releen napaan 56b
johto numero 19 (punainen) releen napaan 56
johto numero 11 (sininen) releen napaan 56a
johto numero 18 (punainen) releen napaan 15, josta jatkuu releen napaan 81a
johto numero 23 (musta) releen napaan 31b

Jos kytkentäkaavion kuvassa oleva rele vastaa todellisuutta, niin navat olisivat pohjassa seuraavilla paikoilla:

56b alavasemmalla
56 noin keskellä (56a ja 56b välissä)
56a ylävasemmalla
15 ylhäällä keskellä
81a alaoikealla
31b yläoikealla
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Ei ollu vanhaa paikoillaan. Arpomalla yrittäny:) kytkee kyllä pitkät päälle mutta sitte ei sammu lyhköset. Pittääpä huomenna kahtoo tuon kertomasi perusteella. Kiitos avusta.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Nuo releen merkinnät DIN 72552 mukaan:
56 Spot Light
56a headlamp high beam + indicator light
56b low beam
81a 1 out
31b return to battery- or ground
15 battery+ through ignition switch
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Tarviiko ajovalot (pitkät ja lyhyet) muutakun tämän yhen releen. Tässä relleessä ei ole 81a napaa ollenkaa

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=8209

Tämä rele kyseessä
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

92€ !!!!!! Onhan tuossa pilkkuvirhe?

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/563/307106/Releet
Motonetista saa melkein kaikki vaihtoehdot tuolla hintaa.
MF 4245 -98
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

-Masa- kirjoitti: La Loka 09, 2021 9:31 am
92€ !!!!!! Onhan tuossa pilkkuvirhe?

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/563/307106/Releet
Motonetista saa melkein kaikki vaihtoehdot tuolla hintaa.
Huomaa merkki/valmistaja: Valmet
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

s dexta kirjoitti: To Loka 07, 2021 7:56 pm Tarviiko ajovalot (pitkät ja lyhyet) muutakun tämän yhen releen. Tässä relleessä ei ole 81a napaa ollenkaa

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=8209

Tämä rele kyseessä
Kyllä sähkökaavion mukaan pitäisi olla tuollainen rele, jossa on tuo 81a napa. Linkittämäsi releen kytkentä luultavasti poikkeaa alkuperäisestä.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

seppo1 kirjoitti: La Loka 09, 2021 10:04 am
s dexta kirjoitti: To Loka 07, 2021 7:56 pm Tarviiko ajovalot (pitkät ja lyhyet) muutakun tämän yhen releen. Tässä relleessä ei ole 81a napaa ollenkaa

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... ts_id=8209

Tämä rele kyseessä
Kyllä sähkökaavion mukaan pitäisi olla tuollainen rele, jossa on tuo 81a napa. Linkittämäsi releen kytkentä luultavasti poikkeaa alkuperäisestä.
En tiedä, joko olet saanut kytkettyä releen, mutta tutkailin vähän tarkemmin sitä kaaviota ja näyttää ettei sitä 81a napaa välttämättä tarvita siinä releessä. Näyttää siltä että valokatkaisijalle menevä virta vain käy kiertämässä releen kautta, eli tulee napaan 15 josta jatkuu napaan 81a ja siitä valokatkaisijalle.
Vielä kerran:
-Napaan 15 tulee sulakerasialta, sulakkeelta 8 virta. Johdon väri on punainen ja virta tulee siis vasta kun virtalukosta on kytketty virta päälle.
-Napaan 31b tulee valovaihtokatkaisijalta navasta 56d musta johdin. On ilmeisesti maapuolen johdin.
-Napaan 56 tulee valokatkaisimen navasta 1 punainen johdin.
-Navasta 56a lähtee 2 sinistä johdinta, joista toinen menee muutaman liittimen kautta etuvalolle ja toinen kojetaulun merkkivalolle.
-Navasta 56b lähtee punainen johdin, joka menee muutaman väliliittimen kautta etuvalolle.
Valokatkaisimen napaan 3 pitää tulla virta kun virrat on päällä.
s dexta
Viestit: 603
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 5:07 pm
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja s dexta »

Kyllä se rupes nyt toimimsaan. Ei ihan alkuperäisien kytkentöjen mukaisesti mutta toimii kuitenki. Kiitos avusta. Onkos käsijarru kahvassa suora vai vino hammastus. Puuttuu koko kahva niin pitäs ehtiä hammastankoa ja väännellä kahva siihen..
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tristam »

https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... s_id=13628
Onkohan tuo oikea valonvaihtorele / askelrele?
Traktorissa ei mene enää pitkät päälle kun viiksen painaa alaspäin, pitkien väläytys viiksestä ylöspäin toimii kyllä. Jos sen sellaisella valonvaihtoreleellä laittaisi vaihtamaan väläytyksestä niin ei tarvittisi koko viikseä ostaa ja olispahan samalla tavalla kuin autossakin.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

tristam kirjoitti: To Marras 24, 2022 11:50 am https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... s_id=13628
Onkohan tuo oikea valonvaihtorele / askelrele?
Traktorissa ei mene enää pitkät päälle kun viiksen painaa alaspäin, pitkien väläytys viiksestä ylöspäin toimii kyllä. Jos sen sellaisella valonvaihtoreleellä laittaisi vaihtamaan väläytyksestä niin ei tarvittisi koko viikseä ostaa ja olispahan samalla tavalla kuin autossakin.
Jaa Valmettiin? Eikös valon vaihtaminen tapahdu nyppäämällä viikseä kohti rattiakselia, eli oikealle päin? Vivun vartta alaspäin (kojetaulua vasten) painamalla ääntää töötti.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tristam »

https://www.traktorimies.fi/tuote/14826 ... n-505-8400
Se on tuollainen monitoimiviiksi,kai noita on aika monenkin merkkisissä koneissa samanlaisia.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei ole Valmetin 02-sarjassa tuollaista viikseä, se on varmaan jostakin muusta traktorista.

Tässä kuvassa näkyy ratin puolan takaa, lämpömittarin alapuolella valmettilainen viiksi, eli kojetaulun suorasta pinnasta ylös sojottava tappi, jonka yläpää on vähän taivutettu vasemmalle. Viiksi liikkuu ylös/alas (vilkut), oikealle palautusjousta vastaan (valonvaihdin) ja kohti kojetaulun pintaa (töötti), Kuva on lainattu "netistä" ja suurenee klikkaamalla.

Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Valonvaihtoreleen kytkentä

Viesti Kirjoittaja tristam »

tristam kirjoitti: To Marras 24, 2022 11:50 am https://www.kiertokanki.com/verkkokaupp ... s_id=13628
Onkohan tuo oikea valonvaihtorele / askelrele?
Traktorissa ei mene enää pitkät päälle kun viiksen painaa alaspäin, pitkien väläytys viiksestä ylöspäin toimii kyllä. Jos sen sellaisella valonvaihtoreleellä laittaisi vaihtamaan väläytyksestä niin ei tarvittisi koko viikseä ostaa ja olispahan samalla tavalla kuin autossakin.
Tuo tuskin oli askelrele mutta löysin tuollaisen saabista:
https://www.ebay.ie/itm/252265963589
Liitännät lienee:
30 =jatkuva virta
86=ohjaus
31=maa
56b=lyhyet
56a=pitkät
Mutta mikä on liitin S?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek, Mpaseppä, Rustaaja, Taapero, tono ja 54 vierailijaa