Ajavat o-3 testiohjelmaa, jolloin vaihtelua on, tuosta voi seurata. https://www.tvo.fi/en/index/production/ ... ecast.html
Nytkö ryssän sähköä se 1350MW, niin CO2 päästötkin nousi 87g/kwh
Ajavat o-3 testiohjelmaa, jolloin vaihtelua on, tuosta voi seurata. https://www.tvo.fi/en/index/production/ ... ecast.html
https://yle.fi/uutiset/74-20002954Tuulivoima on herkkä sään vaihteluille – koteihin on syytä asentaa lisää teknologiaa, jotta tuulivoimaan pian nojaavassa Suomessa riittää sähköä
Tuulivoima ei ole mikään uusi asia, eikä edistyksen merkki. Suurimman hyppäyksen elintasoomme viimeisten 150 vuoden aikana on antanut fossiilisten polttoaineiden suuri energiatiheys , helppo varastoitavuus ja helppo kuljettaminen käyttöpaikkojen lähelle. Ja autoilu edistyi juuri tuon takia. Akkujen energiatiheys painossa laskettuna ei ole vielä erinomainen, verrattuna nestemäiseen polttoaineeseen. Tuulivoima toimi juuri silloin hevosaikana mainiosti: myllättiin viljaa silloin kun tuuli, tyynellä tehtiin muita hommia. Ihmiset olivat liikkeellä valoisana aikana, kesällä enemmän, talvella vähemmän.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ke Marras 02, 2022 8:05 am Toivottavasti ei myllyt kaadu perisuomalaiseen teilaamiskeskusteluun. Nyt pitäisi osata poimia kaikenlaisia ratkaisuja ja keinoja energian tuotantoon kuin myös sen varastointiin ja säätelyyn. Jokaisen vaihtoehdon pystyy helposti lyttäämään nippeliyksityiskohdilla mutta alettiin vain autojakin valmistamaan, vaikka vaativat neljä pyörää yhden sijaan. Ja oliko ehkä hyvä ratkaisu käyttää kaikkia neljää? Häh? Oliko???
Suomessa ei autoja olisi ikikuunapäivänä alettu yhtä pyörää edemmäs miettimään ja maailma kulkisi edelleen hevosella ja korkeintaan kahdella pyörällä kärreissä ja Suomessa sekin hampaat irvessä..
Jaa, että kun ei ole sataprosenttisesti vaihtoehto vaan vain 85 prosenttisesti, niin ei käytetä ollenkaan? Ajetaan sitä kaupunkiin autollakin, vaikka ei matkaa voi taittaa sen huippunopeudella.Sitä ei ole loputtomasti
Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut, tämäkin ongelma on seurausta ihmiskunnan tolkuttomasta lisääntymisestä yli sen määrän, minkä ympäristö kohtuudella kestää. Kun tämä vielä liittyy rajattoman kasvun ja loppumattomien resurssien ideologiaan, päädytään tilanteeseen, jonka ensimmäisiä vakavampia varoitusmerkkejä nyt kohtaamme. Rajallisessa tilassa on mahdoton kasvaa rajattomasti, samoin rajallisesta maailmasta on vaikea ulosmitata rajattomasti mitään resurssia (ravintoa, energiaa, mineraaleja jne.).-SS- kirjoitti: ↑Ke Marras 02, 2022 8:52 am Ainoa toimiva ratkaisu energiakriisiin on vähentää energiankulutusta, siirtyä takaisin päin ihmiskunnan teknologisessa kehityksessä ja unohtaa haihattelu, haihattelu on sitä, että lasketaan, paljonko auringon säteilyä osuu maan pintaan, tai paljonko maapallolla tuulee, kerrotaan maapallon pinta-alalla ja uskotellaan, että energiaa näin ollen loputtomasti, kuin korjaisi kypsän marjan tuuliropellilla.
Sitä ei ole loputtomasti, tuuli ja auringonsäteily on todellisuudessa niin hajallaan, että sen vangitseminen vaatii valtavia ponnistuksia ja rajallisten mineraali- ja fossiilienergian kiihtyvää ryöstöä.
-SS-
Ei taida pari kertaluokkaa edes riittää.
En ole väittänytkään, että fuusiovoimala olisi teknisesti helppo. Olen vain ollut sitä mieltä, että meillä olisi sille melkoinen tarve, jos aiomme päästä irti fossiilisista polttoaineista ja toteuttaa kiertotaloutta edes jollakin tasolla. Molemmat tavoitteet edellyttävät varman, lähes rajattoman sähköntuotannon, enkä itse tiedä tarkoitukseen parempaa ehdokasta.EKo kirjoitti: ↑Ti Marras 08, 2022 6:47 amEi taida pari kertaluokkaa edes riittää.
Tekniikka on niin haastavaa ja laitos niin monimutkainen, että taitaa olla pallomme haastavin tekninen projekti.
100 000 000 asteisen plasman pitäminen irti reaktorin seinämistä ei ole jokapäivä ratkaistavia asioita.
Hinta toimivalle laitokselle on tähtitieteellinen sitten 50 vuoden päästä, kun jotain toimivaa konseptia voidaan odottaa.
Epäilen vain, että syy on niissä sääkarttojen punaisissa pisaroissa eli alijäähtyneessä vedessä. Sehän jämähtää lähes sulamattomaksi kerrokseksi auton tuulilasiinkin, vaikka lämmityslaitteen koko puhallus on suunnattu lasiin, mikäli lasissa ei satu olemaan vastuslankoja.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 24 vierailijaa