mauri kirjoitti: ↑Pe Loka 14, 2022 3:30 pm
Siinä D+ navassa on generaattorin magnetointia varten tekemää tasasähköä, sitä jännitteensäädin sitten annostelee roottorin magnetointikäämille kulloinkin tarvittavan määrän. Poikkeaa (yleensä) B+ navan sähköstä siinä että on tehty kolmella diodilla (kolmevaihesähkön puoliaaltotasasuuntaus).
B+ navan (lataukseen tarkoitettu) sähkö on tehty kuudella (isompivirtaisella) diodilla (kolmevaihesähkön kokoaaltotasasuuntaus).
W navassa taas on jonkinlaista vaihtosähköä josta pulsseja mittaava (oikean tyyppinen) laite saa kierrosnopeustiedon.
Mielestäni molemmat B+ ja D+ ovat kokoaaltosuunnattuja.
Niiden maapuolen isot 3-diodia on yhteiset molemmille +navoille.
Latauslamppukin huomaa sammua, kun molemmin puolin on sama jännitetaso.
Näin ajattelen, lienenkö erehtynyt?
Olet aivan oikeassa. Kirjoitin väärin.
D+ navan sähkö eroaa B+ sähköstä siten että sillä on omat +diodit. Joissakin latureissa on ollut kytkentä jossa erillisiä magnetointidiodeja ei ole, tällöin B+ napaan sähkö tulee tasasuuntauksen jälkeen vielä yhden diodin kautta, magnetointisähkö otetaan ennen sitä. Haittapuolena on yksi kynnysjännite lisää latausvirtapiirissä.
Nyt olisi ensimmäinen ajo suoritettu.
Kyllä tuo vaatii sen pumpun säädön että osaa pitää kierrokset tasaisempina eikä kyykkää kun tulee kuormitusta.
Muutenhan tuo vaikutti olevan ihan ok, vääntöä enemmän ja meteliä vähemmän.
Lämmöt nousivat vähän yli 90 asteen vartin ajossa ja siihen tuntui pysähtyvän ulkolämpötilan ollessa +4c.
Saattaa olla että flektin tulee vaatimaan jos kesällä aikoo jotain tehdä. Voihan se olla tietty että vasta tuossa aukesi termostaatti ja että ei siitä helpolla enempää nousekaan.
Käykö bj andylla flektit kuinka tiuhaan ja millaiset moottorinlämmöt sulla on?
Nestetilavuushan sulla taisi olla 2-3 litraa vähemmän kun mulla
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051 Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
zukka kirjoitti: ↑Ti Loka 25, 2022 12:14 pm
Nyt olisi ensimmäinen ajo suoritettu.
Kyllä tuo vaatii sen pumpun säädön että osaa pitää kierrokset tasaisempina eikä kyykkää kun tulee kuormitusta.
Muutenhan tuo vaikutti olevan ihan ok, vääntöä enemmän ja meteliä vähemmän.
Lämmöt nousivat vähän yli 90 asteen vartin ajossa ja siihen tuntui pysähtyvän ulkolämpötilan ollessa +4c.
Saattaa olla että flektin tulee vaatimaan jos kesällä aikoo jotain tehdä. Voihan se olla tietty että vasta tuossa aukesi termostaatti ja että ei siitä helpolla enempää nousekaan.
Käykö bj andylla flektit kuinka tiuhaan ja millaiset moottorinlämmöt sulla on?
Nestetilavuushan sulla taisi olla 2-3 litraa vähemmän kun mulla
Flekti pyörii kokoajan ja biliksen lämpömittari joka on meno letkussa huitelee jossain 110-120 kun jyystää kantoja, kauhahommissa alle sadan. Pitäisi katsoa jollain oikealla mittarilla mitä ne lämmöt oikeesti on.
Mitä jos haluaa päästä helpolla ja halvalla Eikä irrota moottoria autosta ollenkaan? Ei tarvi tehdä tylsiä sähkötöitä. Ajamalla voi siirtää työmaalta toiselle. Joka paikka täynnä vanhoja dieseleitä lähes ilmaiseksi. Pyörännavasta PTO. Paljonko tasauspyörästö kestää vääntöä kun toinen puoli pidetään jarrulla paikoillaan?
BHN kirjoitti: ↑Ke Loka 26, 2022 12:18 pm
Pyörännavasta PTO. Paljonko tasauspyörästö kestää vääntöä kun toinen puoli pidetään jarrulla paikoillaan?
Ei kestä kauan.
Tätä on käsitelty jo viestiketjun alussa. Esimerkiksi 2. sivulla (30.10.2018) nimimerkki jake74 oli tätä mieltä.
Tubessa on video isosta klapikoneesta ja jotain toimintoa pyöritetään nivelakselilla pyörännavasta. Sen verran puuta liikku , että kai se jotain kesti. Oisko kemppilukko.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Onkohan tuossa aaz pumpussa mitään yhteistä tälläisen 2.4d pumpun kanssa?
Mietin jos avaisi tästä tuon kannen ja tutkisi vähän millainen se on,jos siitä olisi hyötyä tuon aaz pumpun kanssa myöhemmin? https://photos.app.goo.gl/L34fXW6vuUc8KdA18
zukka kirjoitti: ↑Ke Marras 02, 2022 5:21 pm
Onkohan tuossa aaz pumpussa mitään yhteistä tälläisen 2.4d pumpun kanssa?
Mietin jos avaisi tästä tuon kannen ja tutkisi vähän millainen se on,jos siitä olisi hyötyä tuon aaz pumpun kanssa myöhemmin? https://photos.app.goo.gl/L34fXW6vuUc8KdA18
Jos se on Bosch Ve niin ehkä.
Jos taas meinaat etsiä tekijän sille pumpulle niin älä tee mitään. Englannin kuninkaallisten vartijat on pehmeetä kamaa tietoa vaalivan dieselguruun verraten.
Jos taas meinaat tehdä itse, niin sitten vedä henkeä, ja valmistaudu huolella.
Tällä hetkellä ajatuksena on tehdä itse
Voi kyllä olla että mieli vielä muuttuu.
Itse tekemisen syynä lähinnä rajallinen saatavuus tekijöissä.
Varmaan onnistuisi jos lähettäisi diesel pajalle kannen,mutta jäisi sitten itseltä oppimatta tuokin asia...
Olisi kiva päästä ensin yksi avaamaan ja tutkimaan harjoittelua varten,mutta ei kai tuo maailman kummallisin asia voi olla.
Kivempihan se on sitten viedä osat muovipussissa diesel pajalle jossa tuplahinnalla kasaavat sen takaisin
zukka kirjoitti: ↑Ke Marras 02, 2022 10:54 pm
Tällä hetkellä ajatuksena on tehdä itse
Voi kyllä olla että mieli vielä muuttuu.
Itse tekemisen syynä lähinnä rajallinen saatavuus tekijöissä.
Varmaan onnistuisi jos lähettäisi diesel pajalle kannen,mutta jäisi sitten itseltä oppimatta tuokin asia...
Olisi kiva päästä ensin yksi avaamaan ja tutkimaan harjoittelua varten,mutta ei kai tuo maailman kummallisin asia voi olla.
Kivempihan se on sitten viedä osat muovipussissa diesel pajalle jossa tuplahinnalla kasaavat sen takaisin
zukka kirjoitti: ↑Ke Marras 02, 2022 10:54 pm
Tällä hetkellä ajatuksena on tehdä itse
Voi kyllä olla että mieli vielä muuttuu.
Itse tekemisen syynä lähinnä rajallinen saatavuus tekijöissä.
Varmaan onnistuisi jos lähettäisi diesel pajalle kannen,mutta jäisi sitten itseltä oppimatta tuokin asia...
Olisi kiva päästä ensin yksi avaamaan ja tutkimaan harjoittelua varten,mutta ei kai tuo maailman kummallisin asia voi olla.
Kivempihan se on sitten viedä osat muovipussissa diesel pajalle jossa tuplahinnalla kasaavat sen takaisin
Puhelinpalaveri huomenna…
Katsellaan parin viikon päästä kun asia on ajankohtainen. Tämä ja ensi viikko on buukattu täyteen jo muuta tekemistä
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn miksi 28.10.2022 klo.18.32 kirjoittamani viesti on poistettu?
Oliko jotenkin asiaton tai tähän aloittamaani ketjuun millään tavalla liittymätön viesti?
Nyt olisi osat hommattu tutkimisen jälkeen.
Tiivisteitä, jousta, se tappi johon jousi kiinnittyy yms pientä...
Näillä pitäisi kierrokset rajoittua 2600rpm ja vakiokierrossäätö toimia niin hyvin kun pystyy toimimaan.
Täytyy vielä henkisesti valmistautua asiaan tutkimalla räjäytyskuvaa ja kerätä rohkeutta
zukka kirjoitti: ↑La Marras 05, 2022 10:11 am
Nyt olisi osat hommattu tutkimisen jälkeen.
Tiivisteitä, jousta, se tappi johon jousi kiinnittyy yms pientä...
Näillä pitäisi kierrokset rajoittua 2600rpm ja vakiokierrossäätö toimia niin hyvin kun pystyy toimimaan.
Täytyy vielä henkisesti valmistautua asiaan tutkimalla räjäytyskuvaa ja kerätä rohkeutta
Mitä moinen setti kustansi? Ja mistä löysit?
Ei muuta kun rohkeasti reunan yli ja siitä se lähtee…
70e maksoi orkkis boschin osat.
Löytyy netistä, diesel korjaamoilta ja bosch myyjiltä.
Täytyy katsoa kuvaisiko jonkunlaisen videon jonka viitsii julkaista jos koneesta saadaan toimiva.
Ei huonoa videota muille viitsi näyttää ettei joku kopioi ja tuhoa omaakin konettaan.