mauri kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 1:13 pm
Se kuinka syvälle akkua puretaan ettei elinikä kohtuuttomasti lyhenisi riippuu kovasti siitä minkä suuruisella virralla akun kapasiteettiin nähden purkaus tapahtuu...
Taitaa olla silläkin merkitystä että ladataanko akku heti täyteen vai vasta aikojen päästä.
Kyllä, vajaassa varaustilassa ei akkua kannata pitkiä aikoja säilyttää.
Tuohon suurilla virroilla purkamisen lopettamiseen alemmilla lopetusjännitteillä (saatavan hieman suuremman purkausajan lisäksi) on syynä on se ettei tälläisessä purkauksessa läheskään kaikki aktiivimateriaali "ehdi" osallistua kemialliseen reaktioon, siis kaikki lyijy [Pb] ja lyijyoksidi [PbO2] eivät muutu lyijysulfaatiksi [PbSO4]. Pienillä, pitkään kestävillä purkausvirroilla tämä tapahtuu paljon perusteellisemmin. Sen näkee myös siitä että esimerkkiakulla purkausajan muuttuessa C20 ---> C1 saatava Ah määrä putoaa 100 ---> 55, tietysti pieni osa kuluu myös kasvaneisiin purkaushäviöihin. Akusta ei isolla purkausvirralla pureta läheskään kaikkea saatavissa olevaa energiaa, tämän näkee siitäkin että reaktioon osallistuvan elektrolyytin (laimennettu rikkihappo) [H2SO4] ominaispaino ei putoa läheskään niin alas kuin pienivirtaisessa purkauksessa. Akku ei siis tule läheskään tyhjäksi. Pienillä purkausvirroilla purkaminen alhaiseen kennojännitteeseen on paljon haitallisempaa kuin samaan jännitteeseen lopetus isoilla virroilla.
Paalari kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 8:05 pm
Akussa näyttää olevan kannessa akkunan takana varaustilamittari (liekkö ominaispainomittari) ja se pysyi vihreänä koko session ajan.
C-tec sytytti 2 pallukkaa kun laitoin lataukseen.
Jos on perinteinen "vesitettävä" akku niin voi olla nestetason ilmaisin. Tai sitten jotain hienompaa.
Jos on käytettävissä ampeerimittari akun purkausvirran mittaamiseen niin sen lukemasta saisi vähän käsitystä invertterikäytön hyötysuhteesta. Esimerkiksi 10 A x 12 V = 120 W, jos kuorma on 60 W niin hyötysuhde olisi 50 %.
Ainakin Exiden vapaa-ajan akussa on kannessa ikkuna, jossa näkyvä väri kertoo varaustilasta. Olisko niitä ollut kolme väriä, vihreä varaustila hyvä, valkoinen vajaa ja musta tyhjä akku. Toimii vaihtelevasti eli useinmiten vihreä näkyvillä vaikka olisi kuinka tyhjä. Olettaisin että nesteen ominaispainon mukaan tietynvärinen kuula pomppaa pintaan ja näkyy ikkunassa.
Paalari kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 8:05 pm
Akussa näyttää olevan kannessa akkunan takana varaustilamittari (liekkö ominaispainomittari) ja se pysyi vihreänä koko session ajan.
C-tec sytytti 2 pallukkaa kun laitoin lataukseen.
Jos on perinteinen "vesitettävä" akku niin voi olla nestetason ilmaisin. Tai sitten jotain hienompaa.
Jos on käytettävissä ampeerimittari akun purkausvirran mittaamiseen niin sen lukemasta saisi vähän käsitystä invertterikäytön hyötysuhteesta. Esimerkiksi 10 A x 12 V = 120 W, jos kuorma on 60 W niin hyötysuhde olisi 50 %.
Inventtrerin manuaalissa oli jotta hyötysuhde 85%. Näköjään Taivanissa tehty.
Akussa lukema C5-75ah, C100-110ah.
On se joku varaustilan mittari, paikkansapitävyydestä ei mitään hajua.
-vihreä-hyvässä latauksessa
-musta- ladattava
-valkoinen- akun exodus lähellä..
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Paalari kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 10:27 pm
Inventtrerin manuaalissa oli jotta hyötysuhde 85%. Näköjään Taivanissa tehty.
Akussa lukema C5-75ah, C100-110ah.
On se joku varaustilan mittari, paikkansapitävyydestä ei mitään hajua.
-vihreä-hyvässä latauksessa
-musta- ladattava
-valkoinen- akun exodus lähellä..
Se hyötysuhde varmaan ilmoitettu nimellisellä kuormituksella. Siitä sitten huononee ainakin jos on nimelliseen nähden kovin pieni kuorma, kun vähän tyhjäkäynnilläkin ottaa virtaa, jokainen kuorman watti kuitenkin lisää akusta otettavaa virtaa.
Tuolla kuormalla akusta saatavissa olevan Ah määrän arvaisin olevan noiden ilmoitettujen keskivälin tienoilla, riippuu tietysti kuinka täyteen viitsii putkuttimella (jos ei verkkoa ole) ladata, ne viimeiset ampeeritunnit kun pienenevällä virralla kestää pitkään tankata.
Noita elektrolyytin ominaispainon näyttöjä on joissain akuissa ollut.