Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Savonseleviytyjä
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 03, 2022 9:36 pm
Viesti:

Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja Savonseleviytyjä »

Liekkö kukaan täällä laittanut Fergun Standard -dieseliin näitä hehkuja?
https://www.turnerengineering.co.uk/gam ... 2x20634398
Ja jos, niin millainen rele?

Omassa koneessa kaikki saparokynttilät pimmeenä, joten aattelin kopasta tällai:
https://www.youtube.com/watch?v=sWWGYSnOy5k&t=121s
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Savonseleviytyjä kirjoitti: Ti Loka 04, 2022 10:48 pm Liekkö kukaan täällä laittanut Fergun Standard -dieseliin näitä hehkuja?
https://www.turnerengineering.co.uk/gam ... 2x20634398
Ja jos, niin millainen rele?

Omassa koneessa kaikki saparokynttilät pimmeenä, joten aattelin kopasta tällai:
https://www.youtube.com/watch?v=sWWGYSnOy5k&t=121s
Minulla on tuollaiset hehkut Standart-dieselissäni. Itsekin tilasin nuo ennen brexitiä Englannista, John Craddock-nimisestä firmasta. No, sittemmin kävi ilmi että tuota Standart moottoria on käytetty Land Rovereissa johonkin 80-luvun alkuun asti ja samoja hehkuja saa vaikkapa Motonetista.. Laitoin omaan MF:iin tarvike virtalukon, jossa on hehku-asento ja ostin ihan normaalin 100A kytkentä releen IKH:sta hehkuille, jota virtalukolla ohjataan, lisäksi laitoin hehkulle valon kojelautaan. Kyllä tuli Standartista hyvä käynnistyjä noilla "tappi"-hehkuilla, viime talvena kerran kokeilin, ilman mitään lämmitystä, -18 asteen pakkasessa käynnistystä, hehkutin n.10 sekuntia ja starttasin koneen käyntiin, lähti heti laakista käyntiin. On hyvä antaa vähän jälkihehkua virta-avaimella, kun kylmiltään käynnistää, meinaa muuten vähän rytkyttää kone heti käynnistyttyään, mutta jo n. 5 sekunnin jälkihehkun jälkeen käy normaalisti. Hehkun ajastus tehdään siis itse virta-avaimella ja nämä tappihehkuthan kytketään rinnan ja nämä eivät tarvitse esivastusta, kun nuo alkuperäiset lankahehkut on kytketty esivastuksen kera sarjaan, eli jos niistä yksi pimenee, niin muutkaan eivät sen jälkeen hehkuta.

edit. Sen verran vilkaisin, että eipä taida ollakaan enää noita hehkuja Motonetin valikoimassa, mutta kyllä ne Land Roverin osana löytyy jostain autotarvike puljusta. Tässä esim. autodocin tarjontaa:https://www.autodoc.fi/autonosat/hehkut ... -2-3-d-4x4
ari
Viestit: 645
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja ari »

Omassa 23c koneessa kierre on M14x1,25. Eli noi Autodoc tulpat ei taida käydä.
MF 35 -59
MF 165 -69
FORDSON DEXTA -61
Savonseleviytyjä
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 03, 2022 9:36 pm
Viesti:

Re: Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja Savonseleviytyjä »

Tilasin Turnerilta tuon GAM100 Heater Plug Conversion Kit:n, jäädään odottamaan mitä sieltä tulee...

Ainakin tämän kuvan perusteella kierteen pitäisi olla tuo M14x1,25:
http://www.soggers.ca/tractor/glow_plug ... plugs.html

Sähkö-asioista paljon ymmärtämättä, tuommoisen releen aattelin hakee kun näköjään oman pitäjän kaupasta löytyy:
https://auton.fi/tuote/solenoidi-lucas- ... 01-3405-5/
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

ari kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 11:10 am Omassa 23c koneessa kierre on M14x1,25. Eli noi Autodoc tulpat ei taida käydä.
Juu, niinpä taitaa ollakin.
Savonseleviytyjä
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 03, 2022 9:36 pm
Viesti:

Re: Massey Ferguson 35 Standard tappihehkut

Viesti Kirjoittaja Savonseleviytyjä »

Nyt täytyy antaa papukaijamerkit Turnerille ja DHL:lle.
Tilasin osat tiistai-aamuna ja lupasivat perjantaiksi perille!
Tavarat liikkui alle vuorokaudessa Briteistä Saksan kautta Stadiin ja sieltä Tampereelle, toinen vuorokausi meni Tampereelta Kuopioon, mut anyway osat oli mulla kuitenkin päivän etuajassa :D

Semmoinen hämminki tuossa sitten tuli, että asennusohjeen mukaan alkuperäinen etuvastus pitäisi jättää paikalleen!? :?
Noh, eihän mulla vielä sitä relettäkään vielä ollut, joten pikku votkulimukin jälkeen rohkaistuneena talliin tuusaamaan uutta kynttilää paikalleen...
Homma meni nätisti kunnes ryhdyin ensimmäistä kertaa kääntämään virta-avaimesta hehkuja päälle, about 2 sekuntia ja savupatsas nousee etuvastuksesta! Voe halavattu! Ei auta, huomenna savun hälvettyä sitten etuvastus pois ja releen kanssa koittamaan uudemman kerran...
Siinä sitten toista mukia siemaillessa silimäilin vielä netistä kytkentäkaavaa ja yhtäkkiä hehkulamppu syttyi korvien välissä!
Äkkiä takaisin talliin, sivuleikkureilla nipsnaps yksi johto poikki ja uudestaan hehkuttamaan, about 10 sekunnin jälkeen käänsin avaimesta Fergun käyntiin, kuin palmun alta :D

Olin siis aivopieruissa kytkenyt ykkös pytyn alkuperäisen maajohdon tuohon uuteen sarjaan ja näin etuvastus maadottui suoraan sinne :oops:

Testailen huomenna lisää, nouseeko uusia savupatsaita kojetaulun takaa...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 23 vierailijaa