Ledibaarit

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Itse en tykkää yhtään ledivaloista ja jotkut 50lx baarit ovat inhokkilistallani. Jos omassa autossa on niin alkaa sattua silmiin. Ja pitkän suoran päässä ledivalokaari häikäisee jo hiemansit vaihdetaan lyhkäsille kiiltomadoille hyvissä ajoin ja ajetaan pimeydessä ennenkuin näköpurppura on herännyt. Lisäksi jos väliä on vielä kilometri vastaantulijaan ja koittaa itte ajaa mahd pitkään pitkillä niin vastapuoli alkaa räpyttämään vaikka lähivaloina on ne kiiltomadot.
Itelle opetettiin autokoulussa että pitkät pitäisi laittaa kun keulat kohtaavat, mutta se on kaiken vihonviimeisin juttu. Silloin vastapuoli häikäistyy pahasti.
Mutta suurin ongelma ei ole ledibaarit vaan ne, jotka asentavat ne kiiltomatolyhkästen kaveriksi ja eivät osaa vaihtaa oikealla hetkellä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Kimmo1
Viestit: 307
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Kimmo1 »

Laitatin rouvan muutaman vuoden ikäiseen Corsaan joululahjaksi ledibaarin. Hän ajoi talvella 20km työmatkaa aikaisin aamulla varsin peurarikkaalla tiellä ja aiempi peurakolari piti säikkynä.

Päätös lisävalon laitosta syntyi kun ajoin itse Corsalla syyspimeällä tihkusateella. Aivan surkeat valot uudeksi autoksi siinä. Rouva oli mielissään. Pyynnöstäni ajoin edellä ja hän perässä, meillä oli puhelinyhteys ja testattiin kuinka kaukaa edessäajava häikäistyy. KAUKAA! Nyt ainakin osaa olla kohtelias muille tien päällä valojen vaihdossa.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja zukka »

rautakasa kirjoitti: To Loka 06, 2022 12:47 pm
Jäärä kirjoitti: To Loka 06, 2022 12:40 pmAdaptiivisten led-valojen kehitys ajan myötä varmaan parantaa tilannetta myös tässä suhteessa. Vähittäinen valojen vähentäminen – ja toisaalta lisääminen – autojen kohtaamisessa voisi olla toimiva ratkaisu ongelmaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, miltä nuo kääntyvät matriisiledit näyttävät vastaantulijan vinkkelistä. Ensin valokeilat kääntyvät sivuille valaisten hyvin tien reunat ja jättäen vastaantulijan kohdalle pimeän kolon. Kun vastaantulija on riittävän lähellä, vasen kaukovalo sammuu kokonaan kohtaamisen ajaksi oikean valaistessa edelleen tien oikeaa reunaa. Vaikuttaa hyvältä, mutta ei aavistustakaan, häikäistyykö vastaantulija silti.
Luulen muutaman kerran kohdanneeni tälläisiä uusissa kalliimmissa autoissa.
Ei häikäissyt kun ajoin vastaan.
Varmaan mukava varuste kuskille ja muillekin,mutta suolaisen hintaisia jos hajoaa. Kahdesti harkitsisin sen takia laskenko sen hyväksi varusteeksi vai en.
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja ZET »

Mahtaakohan olla kysymys tällaisista hienoista aktiivisista ledeistä uusissa mersuissa, kun mielestäni lyhyet valot häikäisevät selvästi enemmän kuin muissa autoissa. Itseasiassa pari päivää sitten kun ajettiin vaimon kanssa pimeällä niin sanoin että katsoppas, tulee mersu vastaan. Ja niin tuli. En kyllä huomannut että valoissa olisi ollut jotain "elämää" eli ehkä ne olivat kuitenkin tavanomaisemmat valot. Ei se häikäisy nyt häiritsevää ole. Lähinnä vaan huomaa eron. Ja hieman huvittaa kun autoissa tienpäällä saa olla ihan minkälaiset valot tahansa ja sitten katsastuksessa lasketaan parkkipolttimoita. Minulla oli vanhassa autossa parkeilla varustetut umpiot ja lisäksi erilliset parkit niin katsuri käski ottaa parkkipolttimot pois umpioista. Ja tosiaan rekoissa saa olla 500 lamppua mihin tahansa suuntaan mutta minulla oli kaksi tuikkua liikaa. No, se siitä. Pikkujuttu. Tulipahan taas valitettua.......
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Minä teen halogeenillä laillisesti sen, mitä moni ei tee edes laittomalla led-palkilla.

Suoran päähän reilu kilometri, kuva ei kerro ihan totuutta, puhelimen kamera loppuu kesken. Kuvio myös mukavan leveä.

Kuva
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Deippa
Viestit: 2144
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Sulla on kunnon pesuvadit? Mää oon kans tykännyt s-maxin keulalla isoista Hellan luminaattoreista halogeeneilla. Niihin vois oaittaa xenon sarjankin, mutta empä tiiä kannattaako.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Ekan sarjan Hellan 3003 9" lamput, keskellä 37.5 ja reunoissa 17.5 referenssillä, täyttää omien valojen kanssa juuri sallitun maksimin eli 100. Uudemmalla muovisella heijastimella varustetulla 3003 lampulla ei tee mitään.

Kaksi valoista jouduin käyttämään auki ja kiilottamaan heijastimet, lasin liimaus oli hapertunut ja päästäny rapaa sisään.

En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.

Auton umpioissa jotkut +9000% lamput ja releistys, kaksi vuotta ja 70tkm pelanneet, mitä en odottanut noilta, moni väittänyt niiden palaneen talvessa.

Harmi kun H4 lyhyisiin on hankala saada leveyttä lisää, kantamaa olisi vaikka liiaksi asti. Takatila rompetta täynnä, korkeus säätö on pykälässä -2.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Rh- kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 9:58 pm En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.
Miksi pitäis keltaiset olla? Eikö valkoinen ole paljon parempi?
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

mtalo kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 10:22 pm
Rh- kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 9:58 pm En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.
Miksi pitäis keltaiset olla? Eikö valkoinen ole paljon parempi?
En tarkoita Ranskalais tyylistä selektiivikeltaista, vaan tuota halogeenin noin 3000Kelvinin värilämpötilaa.

Ei vaan toimi omalle silmälle jostain syystä, varsinkin tämmösellä syksykelillä tuntuu että se valkoinen valo häviää täysin kosteaan tiehen ja metsänreunaan.

Lisäpitkää, työvaloja ja ledipalkkeja on tullut ruuvattua niin autoihin kuin raskaaseenkalustoon ja koeajettua niitä, oli amiska aikaan hyvä sivubisnes asennella noita humppalaitteiden, lisämittarien ja muiden tilpehöörien lisäksi.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Toivottavasti en nyt toista itseäni liikaa mutta kerron kuitenkin.

Minulla oli ledibaari yhdessä autossa ja en ollut tyytyväinen sen valokuvioon, merkki oli Luminalights, että ei mikään kärkikastin lamppu.
Toiseen autoon laitoin sittenmmin ämpärimalliset LED lisäpitkät. Autossa siis omat valot 2x H7 mihin laitoin pitkiin jotkin +150% polttimot jotka tämän palstan mukaan on yhdessä talvessa sököt. En muista montako vuotta ollut, neljä ainakin.

Lisäpitkät on kytketty jalkatilassa olevan katkaisija kautta niin että, Ledit voi pudottaa pois jo kun näkee haikua vastaantulijoista ja ajaa auton omilla pitkillä.
Lähempänä sitten vaihtaa lyhyille, jotka nekin näyttää hyvin vaikka on loglife polttimot. Yleensä alkusyksystä nuo lähivalotkin on muutamille liikaa, saan osakseni pitkien välkyttelyä. Katsastuksessa kuitenkin valojen suuntaus on ok, että tuskin siinä vikaa.
Halogeenien välkyttelijät saa takaisin halogeenivaloa, ledeille lediä.

Vilkkaaseen aikaan en käytä ledivaloja juuri ollenkaan, reippaan kantaman vuoksi. Sama mutkaisella tiellä, tulee herkästi häikäistyä vastaantulija. Huonolla tuurilla käy se "keulat kohtaavat", lehdessä kirjoittavat yleensä nokkakolarista.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Samoin itsellä, lisäpitkät saa kytkimestä pois, myös kovassa sumussa hyvä ominaisuus.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Pataässä
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

juha kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 12:26 pm Aiemin oli synti vaihtaa 100W poltimo pitkille. Nyt sitten on laillinen 120W Ledi joka vastaa reilu kilowatin halogeenia.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisav ... curve_c550

-rekkakuskit yksinäisellä yölinjalla noita osaa käyttää, mutta pompan napin kattotelineessä on vissiin komia esitellä.
Kyseisen ammattikunnan edustajana olen sitä mieltä kaikki halpis ledit tarvis kieltää, baarilla tai ilman. Tuottavat tarpeetonta hajavaloa jotka häikäisevät myös ylhäällä istuvat, saati sitten perässä tuleva on pahempi kuin vastaan tulija. Surkeiden ledien valoa kun ei pääse karkuun kuljettajan paikalta ja hajavalot tulee silmille peilien kautta. Itse vaihdoin kirkkaankelin pitkät(Kattopitkät 4 kpl) ja pyöreät ledit. tehokkaisiimpiin ilman hajavaloja. Valaisee rapiat kilometrin. https://www.lumise.fi/lisavalot/lazer-s ... 020104594/
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

mtalo kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 10:22 pm
Rh- kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 9:58 pm En ole vielä omaan silmään tarpeeksi keltaista lediä löytänyt.
Miksi kukaan ei ole tehnyt 12" halogeenejä, pitänee Ruotsalaiset Fyrlytt lisälamput ottaa testiin joskus, olikohan 250W ja 9000lm keltaista halogeenivaloa. Tosin laittomat.
Miksi pitäis keltaiset olla? Eikö valkoinen ole paljon parempi?
Jostain syystä minunkin silmä näkee paremmin halogeenin valossa. Ihan sama vaikka on miten valotehoinen led (kylmän valkoinen), niin ei vain erota yksityiskohtia maastossa…. :roll: Näen kyllä keulan täytetyillä ledeillä että maisema valaistuu ”kilometrien” päähän, mutta silti en erota mitä edessäni näen. Valoteholtaan heikoimmilla halogenin värisävyillä tosiaan näen huomattavasti paremmin :roll: En pode värisokeutta ainakaan testien mukaan….
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Hyvän valon spektri on tasainen, eli siinä on kaikkien värien allonpituus korkea. Tällä on suurempi merkitys kuin värilämpötilalla, värilämpötila vaikuttaa eri väristen kohteiden suhteelliseen erottumiseen.

Halvat huonot ledit on usein sinertäviä, niistä puuttuu tärkeiden värien toisto vaikka olisvatkin näennäisesti kirkkaita.

Mulla on traktorin (399) kopin kulmilla 10 € ledit, niillä kyllä näköö niin ettei vanhoilla halogeeneilla ollut mitään jakoa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Arpe »

ZET kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 11:05 am Toinen ongelma on tuolla mutkaisilla ja mäkisillä teillä joilla paljon ajelen. Ilmeisesti on niin, että kun on ledibaari on päällä niin kuski ei havaitse vastaantulevan auton valoja mutkan tai mäen takaa. Kun sitä oman auton valoa on aivan ylettömästi. Käy niin, että yhtäkkiä kohdataan vastaantulija mäen päällä niin että ledibaari on päällä. Sitten hätäisesti vaihdetaan lyhyille. Näitä käy todella usein.
Tuo on totta.
Aikoinaan, ennen led-bar aikaa, neljä legendaarista Hellan 210 lamppua Sisun katolla sai aikaan saman ilmiön.
Alemman luokan tiestöä pimeän aikaan auratessa vastaantulijat tuli mutkantakaa aika yllättäen, jos itellä oli reilusti valoja päällä.
Jos taas pelkät lyhyet ajovalot, vastaantulevan valonkajo näkyi pitkän matkan päästä.

Tähän vois lisätä rekkamiesvitsin.

Poliisi oli laskenu tien varressa rekan nokalta lamppujen referennssilukuja ja saanu tulokseksi liian suuren lukeman.
Poliisiautossa istuessaan rahtari kurottautui maijan kattolampun katkaisijaan ja sammutti valon.
Sakon kirjoittaminen keskeytyi hämärän laskeuduttua virka-autoon. Poliisi tivasi rahtarilta tiukkaan sävyyn "miksi te noin teitte?"
Johon rahtari vastasi "eikös se ole sinunkin ikävää tehdä töitä ilman kunnon valoja?"
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja juha »

Pataässä kirjoitti: Pe Loka 07, 2022 11:14 pm
juha kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 12:26 pm Aiemin oli synti vaihtaa 100W poltimo pitkille. Nyt sitten on laillinen 120W Ledi joka vastaa reilu kilowatin halogeenia.
https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisav ... curve_c550

-rekkakuskit yksinäisellä yölinjalla noita osaa käyttää, mutta pompan napin kattotelineessä on vissiin komia esitellä.
Kyseisen ammattikunnan edustajana olen sitä mieltä kaikki halpis ledit tarvis kieltää, baarilla tai ilman. Tuottavat tarpeetonta hajavaloa jotka häikäisevät myös ylhäällä istuvat, saati sitten perässä tuleva on pahempi kuin vastaan tulija. Surkeiden ledien valoa kun ei pääse karkuun kuljettajan paikalta ja hajavalot tulee silmille peilien kautta. Itse vaihdoin kirkkaankelin pitkät(Kattopitkät 4 kpl) ja pyöreät ledit. tehokkaisiimpiin ilman hajavaloja. Valaisee rapiat kilometrin. https://www.lumise.fi/lisavalot/lazer-s ... 020104594/
Juurinkin näin. Kyllä se tupa on toisinaan hyvin valaistu takaikkunan kautta myös henkilöautossa.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja juha »

Matsikka kirjoitti: La Loka 08, 2022 8:34 am Hyvän valon spektri on tasainen, eli siinä on kaikkien värien allonpituus korkea. Tällä on suurempi merkitys kuin värilämpötilalla, värilämpötila vaikuttaa eri väristen kohteiden suhteelliseen erottumiseen.

Halvat huonot ledit on usein sinertäviä, niistä puuttuu tärkeiden värien toisto vaikka olisvatkin näennäisesti kirkkaita.

Mulla on traktorin (399) kopin kulmilla 10 € ledit, niillä kyllä näköö niin ettei vanhoilla halogeeneilla ollut mitään jakoa.
Totta.
Värintoistoindeksi eli CRI (Color Rendering Index) on onneksi nykyledeissä jo paranemaan päin.
Ensimmäiset kiinan ledit 10-vuotta sitten olivat aivan hirveitä.

Tuossa hetki sitten ajoin vasten iltaaurinkoa, eikä häikäisy tuntunut olenkaan niin pistävältä mitä ledi.
Vaikuttaa varmaan se valolähteen fyysinen koko, ei polta sitä verkkokalvoa samoin kuin 48 puikko.

Valon lähde Värilämpötila CRI
Matalapainenatriumlamppu 1800 -44
Elohopeahöyrylamppu 6410 17
Päällystetty elohopeahöyrylamppu 3600 49
Halofosfaatti loisteputki (lämmin valkoinen) 2940 51
Halofosfaatti loisteputki (neutraali valkoinen) 4230 64
Trifosfaatti loisteputki (lämmin valkoinen) 2940 73
Halofosfaatti loisteputki (päivänvalo) 6430 76
"Valkoinen" SON (SPNa) 2700 82
LED 2700-5000 83
Monimetallilamppu 4200 85
Trifosfaatti loisteputki (neutraali valkoinen) 4080 89
High CRI LED 2700-5000 95
Keraaminen purkauslamppu 5400 96
Ultra High CRI LED 2700-5000 99
Hehku- / halogeenilamppu 3200 100

Vanhassa 950 Lumiassa on salamaledina kolme lediä, keltainen punainen ja virheän sävyiset, josta sitten saa melko hyvän laatuista valoa.
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja ZET »

Tuossa osuin lukemaan mainoksen, jossa kaupattiin ledibaaria "Optibeam Super Captain Dual 800". Loistava nimi muuten. Tuommoisen kun laittaa niin tuntee itsensä kuninkaaksi tai vähintään kapteeniksi.

No sitten luin teknisiä tietoja ja koitin ymmärtää kuinka tuollainen voi olla hyväksytty. Kuten mainoksessa kerrottiin. Sähkötehoa on 182W ja referenssiluku 50. Jos tätä vertaa vanhoihin halogeenilisävaloihin, joissa kahden yhteenlaskettu sähköteho oli 110W ja yhteenlaskettu referenssiluku 40: minun järkeni mukaan tuo ledibaari antaa valoa varmasti yli nelinkertaisen määrän. En ole jaksanut selvittää referenssiluvun tarkkaa määritelmää, mutta kuinka mukamas refernssiluvut voivat olla lähes samat.....

No, kun 182W ei riitä niin toki lampun saa kytkimestä kääntämällä laittomaan sähkötehoon 307W.
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Referenssiluku on valovoiman ja pinta-alan suhdeluku. Mitä kapeampi keila, sitä pistemäisempi valo ja suurempi luku. Saahan samoja halogeenivaloja yleensä parillakin eri referenssillä, joista pienempi on leveämmällä kuviolla.

Ledivaloissa saadaan referenssi pieneksi, kun levitetään valokuviota tarpeeksi sivuille. Osa ledibaareistahan on jopa kaarevia. Näin valoteho valaistua pinta-alayksikköä kohden pysyy aisoissa vaikka kokonaisvaloteho onkin valtava.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ledibaarit

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kuuskakkone kirjoitti: To Tammi 26, 2023 3:42 pm Referenssiluku on valovoiman ja pinta-alan suhdeluku. Mitä kapeampi keila, sitä pistemäisempi valo ja suurempi luku. Saahan samoja halogeenivaloja yleensä parillakin eri referenssillä, joista pienempi on leveämmällä kuviolla.

Ledivaloissa saadaan referenssi pieneksi, kun levitetään valokuviota tarpeeksi sivuille. Osa ledibaareistahan on jopa kaarevia. Näin valoteho valaistua pinta-alayksikköä kohden pysyy aisoissa vaikka kokonaisvaloteho onkin valtava.
Oli tuossa kolmisen vuotta sitten kalliit (omasta mielestä, 500€/pari) lazerin lisävalot. Referenssiluku tais olla 12,5 per valaisin. Valoa kyllä tuli, mutta ei niillä ajamaan kyennyt. Tie valkoisena 50m matkalta ja häiki silmiin. Jos koitti säätää ylemmäs, ettei paista aivan auton eteen, valaisi taivaalle.
Työvaloina varmaan mainiot, ei ajovaloina.

Sitten tilalle 200€ led bar, x-vision genesis. Referenssi 30. Paljon parempi. Omaan makuun saisi olla vieläkin terävämpi kuvio, mutta kun ei paremmasta tiedä, niin summamutikassa ei ilkeä ostella.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Sumi ja 17 vierailijaa