Paluuauralla rinteessä
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Sähköä kun on nostolaitteessa, hydrauliikassa ja suunnanvaihdossa niin alle kymmenen sekuntia vie y-käännös.
Se on sitten eri asia tarviiko reuhtoa, oma kyntönopeus on n. 7km/h...
Se on sitten eri asia tarviiko reuhtoa, oma kyntönopeus on n. 7km/h...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Sekin on iso pelastus että kepit on saatu edes pois jalkojen väleistä oikealle tai ratin alle.Matsikka kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 8:06 pmSuunnanvaihtajalaatikko on oltava, ja vipu oikeassa paikassa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 7:58 pmRiippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
En ymmärrä miksi muita on koskaan tehtykään.
Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Makuasioitahan nämä tietysti on.Valmetilla... kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 9:47 pmSekin on iso pelastus että kepit on saatu edes pois jalkojen väleistä oikealle tai ratin alle.Matsikka kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 8:06 pmSuunnanvaihtajalaatikko on oltava, ja vipu oikeassa paikassa.Mutteriuuno kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 7:58 pmRiippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
En ymmärrä miksi muita on koskaan tehtykään.
Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
Keskikeppejä pystyy luontevasti käyttämään kummalla kädellä vaan, kun oikealla käyttää nostolaitetta niin vasemmalla käytetään rattia ja vaihrekeppiä.
Surkein tapaus on kun etukuormaajan/nostolaitteen vivut ja kaikki vaihrekepitkin on tungettu oikealle kärelle.
Natikan kokemuksen perusteella vaihrekepit vasemmalla ei oo häävinen ratkaisu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Tuossa nimimerkki forssun videossa kääntymisaika, sisältäen aurat maasta ylös, käännös ja aurat maahan, oli melko tarkkaan 16 sekuntia. Katsoin yhden vanhan videoni ja siinä samanlainen käännös oli kestoltaan jokseenkin sama.
Väitteesi ilman näyttöä ei ole uskottava. Mainitsemasi sähköiset varusteet eivät mainittavasti voi lyhentää käännösaikaa, käyttömukavuutta niillä toki saa.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
No esim 90-100-110-90 on saanut vaan 5+R ja 4 aluetta vaihteistolla. Eteenpäin löytyy hyvin vaihteita mutta peruuttaminen on tuskaa jos raskas kärry perässä.
-
- Viestit: 2778
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Pienempiin sai suunnanvaihtajan, olen ajanut sellaisella ja etukuormaajalla varustetulla 80-90:llä. Keppejä on molemmin puolin penkkiä, muistaakseni suunnanvaihtaja on vasemmalla kädellä.
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
onhan ne mukavia ja helpottavia kaikki sähköavusteet,sun muut automatiikat traktoreissa.sellasta vaan oon kattellut,että vaikka kuinka on sähköä ja muuta,uutta traktoria,siinä uudet kvernelandit perässä,niin jälki on monellakin todella huonoa.luulis nyt vähän parempaa tuollasilla vehkeillä saavan,enkä tarkota kilpakyntöä.
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
No omat kokemukset tuosta urkista, sanosin että ajankohtaansa nähden (yli 40 vuotta vanha kone) yllättävän hyvä ratkaisu jakaa vaihdekepit kuskin molemmille puolille: vasemmalla hidas, nopea tai peruutus, oikealla neljä perusvaihdetta. Ei se vasuri siitä sen kummemmin hämmästy onko "suunnanvaihtovipu" vasemmalla ratin kyljessä vai keppinä lattialla. Parhaimmillaan pystyy vaihtamaan yhtäaikaa suuntaa ja perusvaihdetta. Tosin synkronoimaton laatikko vaatii jonkin verraan enemmän kytkinjalkajumppaa (siksi "parhaimmillaan") Mutta sanosin että parempi tuo ratkaisu kuin esim tynnyrijontikassa jossa kaikki vastaavat vaihdekepit, sekä pikavaihdekin, oikealla kädellä: on kyllä pahimmillaan tosi keppih*lvetti, pahempi kuin paljon moitituissa valtroissaValmetilla... kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 9:47 pm Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Nykyisin toki tuo on ainoa oikea vaihtoehto, mutta muistetaan että aiemmissa kommenteissa oli puhetta approx 80-luvun koneista joissa sähköinen suunnanvaihto oli haaveissa vain
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Hyvä kysymys. Vähän ihmetyttää 300 sarjassa se, että pikavaihde ja suunnanvaihtaja ei mahtunut samaan lootaan. Pikavaihdeloota oli kolmella päävaihteella ja pakilla, kun suunnanvaihtajaversiossa on neljä päävaihdetta. Pari vuotta myöhemmin 4200 sarjassa onnistui kyllä.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 9:55 amIhmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Joo, 4200-sarjassa ei kuitenkaan pikavaihretta mekaanisella suunnanvaihtajalla.Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 10:41 amHyvä kysymys. Vähän ihmetyttää 300 sarjassa se, että pikavaihde ja suunnanvaihtaja ei mahtunut samaan lootaan. Pikavaihdeloota oli kolmella päävaihteella ja pakilla, kun suunnanvaihtajaversiossa on neljä päävaihdetta. Pari vuotta myöhemmin 4200 sarjassa onnistui kyllä.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 9:55 amIhmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
Mulla on 4255 sähköhytraulisella suunnanvaihtajalla ja pikavaihteella. Onhan se tietysti kiva.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Tarpeet olleet ennen varsin erilaisia kuin nykyisin? Nyt traktoreilla paljon mm. etukuormaajakäyttöä jossa suunnanvaihtaja parhaimmillaan. Ennenwanhaan pinta-alat, työkoneetkin, pienempiä, hommat ehti tekemään myös "hitaammalla" vaihteistolla
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
-
- Viestit: 286
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:37 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Niin, ja kuljettajat oppivat siihen aikaan ajamaan oikeilla koneilla, eikä tietokonepeleillä...
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
361 Valmetissa oli mielestäni hyvinkin kätevä se vaihteisto kaikenlaiseen edes takas-työskentelyyn kun keppiä ei tarvinnut liikutella sivusuunnassa ja silti oli helposti valittavissa 2 eteenpäinajovaihdetta ja Pakki lähes suunnanvaihtajatyyliin.
602.ssa lumitöissä pakkaa tuon jälkeen ärsyttämään perinteinen H kaavio vaikka siinä keppi hyvällä paikalla ja kohtalaisen kevytkäyttöinenkin.
602.ssa lumitöissä pakkaa tuon jälkeen ärsyttämään perinteinen H kaavio vaikka siinä keppi hyvällä paikalla ja kohtalaisen kevytkäyttöinenkin.
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Pääsin tuommosta uudempaa Valtraa tarkastelemaan lähempää ja kun sitä katsoin niin tuli semmoinen villi ajatus mieleen että jospa tuommosen laittaisi eteen ja taakse normaalin auran?
Päisteessä vaan traktori sijansa sivuun ja toisessa päässä konetta aura ylös toisessa alas, olisi melkoisen näppärä peli pienemmillä lohkoilla jos tuo ajosuunnan vaihto hytissä on näppärää? Periaatteessa menis vastapainona noi etuaurat jos takana paluuaurat, etuaurat vaan käytössä pienemmillä tai hankalan muotoisilla lohkoilla.
Päisteessä vaan traktori sijansa sivuun ja toisessa päässä konetta aura ylös toisessa alas, olisi melkoisen näppärä peli pienemmillä lohkoilla jos tuo ajosuunnan vaihto hytissä on näppärää? Periaatteessa menis vastapainona noi etuaurat jos takana paluuaurat, etuaurat vaan käytössä pienemmillä tai hankalan muotoisilla lohkoilla.
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Paluuauralla rinteessä
Murtolan foorumilla tais olla tuollainen yhdistelmä. Etuauraa käytettiin päistevedossa kun kynnettiin ilman varsinaista päistettä.Valmetilla... kirjoitti: ↑To Loka 06, 2022 7:26 pm Pääsin tuommosta uudempaa Valtraa tarkastelemaan lähempää ja kun sitä katsoin niin tuli semmoinen villi ajatus mieleen että jospa tuommosen laittaisi eteen ja taakse normaalin auran?
Päisteessä vaan traktori sijansa sivuun ja toisessa päässä konetta aura ylös toisessa alas, olisi melkoisen näppärä peli pienemmillä lohkoilla jos tuo ajosuunnan vaihto hytissä on näppärää? Periaatteessa menis vastapainona noi etuaurat jos takana paluuaurat, etuaurat vaan käytössä pienemmillä tai hankalan muotoisilla lohkoilla.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli ja 77 vierailijaa