Paluuauralla rinteessä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Sähköä kun on nostolaitteessa, hydrauliikassa ja suunnanvaihdossa niin alle kymmenen sekuntia vie y-käännös. :wink:
Se on sitten eri asia tarviiko reuhtoa, oma kyntönopeus on n. 7km/h... 8)
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Matsikka kirjoitti: Su Syys 18, 2022 8:06 pm
Mutteriuuno kirjoitti: Su Syys 18, 2022 7:58 pm
8400 kirjoitti: Su Syys 18, 2022 1:33 pm Äkkiä sen päisteen peruuttelee, hinattavilla se on työlästä
Riippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
Suunnanvaihtajalaatikko on oltava, ja vipu oikeassa paikassa.
En ymmärrä miksi muita on koskaan tehtykään.
Sekin on iso pelastus että kepit on saatu edes pois jalkojen väleistä oikealle tai ratin alle.

Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: Su Syys 18, 2022 9:47 pm
Matsikka kirjoitti: Su Syys 18, 2022 8:06 pm
Mutteriuuno kirjoitti: Su Syys 18, 2022 7:58 pm
8400 kirjoitti: Su Syys 18, 2022 1:33 pm Äkkiä sen päisteen peruuttelee, hinattavilla se on työlästä
Riippuu traktorista. Silloin kun itse harrastin kytämistä, niin se tapahtui tynnyri-Jontikalla. Ei löytynyt yhdestä kepistä sopivaa nopeutta peruutukseen, eikä olisi kestänyt kytkinjalan polvi. Paremmilla traktoreilla toki peruuttelukin on vaihtoehto.
Suunnanvaihtajalaatikko on oltava, ja vipu oikeassa paikassa.
En ymmärrä miksi muita on koskaan tehtykään.
Sekin on iso pelastus että kepit on saatu edes pois jalkojen väleistä oikealle tai ratin alle.

Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
Makuasioitahan nämä tietysti on.
Keskikeppejä pystyy luontevasti käyttämään kummalla kädellä vaan, kun oikealla käyttää nostolaitetta niin vasemmalla käytetään rattia ja vaihrekeppiä.

Surkein tapaus on kun etukuormaajan/nostolaitteen vivut ja kaikki vaihrekepitkin on tungettu oikealle kärelle.

Natikan kokemuksen perusteella vaihrekepit vasemmalla ei oo häävinen ratkaisu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Talumees kirjoitti: Su Syys 18, 2022 9:23 pm Sähköä kun on nostolaitteessa, hydrauliikassa ja suunnanvaihdossa niin alle kymmenen sekuntia vie y-käännös. :wink:
Se on sitten eri asia tarviiko reuhtoa, oma kyntönopeus on n. 7km/h... 8)
Tuossa nimimerkki forssun videossa kääntymisaika, sisältäen aurat maasta ylös, käännös ja aurat maahan, oli melko tarkkaan 16 sekuntia. Katsoin yhden vanhan videoni ja siinä samanlainen käännös oli kestoltaan jokseenkin sama.

Väitteesi ilman näyttöä ei ole uskottava. Mainitsemasi sähköiset varusteet eivät mainittavasti voi lyhentää käännösaikaa, käyttömukavuutta niillä toki saa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Agripower kirjoitti: Su Syys 18, 2022 8:59 pm Ainakin Fiatin 90-sarjalaisissa sai suunnanvaihtajan lisävarusteena jo käsittääkseni vuodesta 1984
No esim 90-100-110-90 on saanut vaan 5+R ja 4 aluetta vaihteistolla. Eteenpäin löytyy hyvin vaihteita mutta peruuttaminen on tuskaa jos raskas kärry perässä.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

8400 kirjoitti: Ma Syys 19, 2022 6:11 pm
Agripower kirjoitti: Su Syys 18, 2022 8:59 pm Ainakin Fiatin 90-sarjalaisissa sai suunnanvaihtajan lisävarusteena jo käsittääkseni vuodesta 1984
No esim 90-100-110-90 on saanut vaan 5+R ja 4 aluetta vaihteistolla. Eteenpäin löytyy hyvin vaihteita mutta peruuttaminen on tuskaa jos raskas kärry perässä.
Pienempiin sai suunnanvaihtajan, olen ajanut sellaisella ja etukuormaajalla varustetulla 80-90:llä. Keppejä on molemmin puolin penkkiä, muistaakseni suunnanvaihtaja on vasemmalla kädellä.
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sata10 »

onhan ne mukavia ja helpottavia kaikki sähköavusteet,sun muut automatiikat traktoreissa.sellasta vaan oon kattellut,että vaikka kuinka on sähköä ja muuta,uutta traktoria,siinä uudet kvernelandit perässä,niin jälki on monellakin todella huonoa.luulis nyt vähän parempaa tuollasilla vehkeillä saavan,enkä tarkota kilpakyntöä.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sja »

Valmetilla... kirjoitti: Su Syys 18, 2022 9:47 pm Jännä olisi myös päästä kokeilemaan jotain traktoria jossa suunnanvaihto tai alue keppi olisi vasemmalla, eikö näin ollut Ursuksissa ja Zetoreissa, Casessakin?
No omat kokemukset tuosta urkista, sanosin että ajankohtaansa nähden (yli 40 vuotta vanha kone) yllättävän hyvä ratkaisu jakaa vaihdekepit kuskin molemmille puolille: vasemmalla hidas, nopea tai peruutus, oikealla neljä perusvaihdetta. Ei se vasuri siitä sen kummemmin hämmästy onko "suunnanvaihtovipu" vasemmalla ratin kyljessä vai keppinä lattialla. Parhaimmillaan pystyy vaihtamaan yhtäaikaa suuntaa ja perusvaihdetta. Tosin synkronoimaton laatikko vaatii jonkin verraan enemmän kytkinjalkajumppaa (siksi "parhaimmillaan") :lol: Mutta sanosin että parempi tuo ratkaisu kuin esim tynnyrijontikassa jossa kaikki vastaavat vaihdekepit, sekä pikavaihdekin, oikealla kädellä: on kyllä pahimmillaan tosi keppih*lvetti, pahempi kuin paljon moitituissa valtroissa :roll:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sja »

Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:01 am Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Nykyisin toki tuo on ainoa oikea vaihtoehto, mutta muistetaan että aiemmissa kommenteissa oli puhetta approx 80-luvun koneista joissa sähköinen suunnanvaihto oli haaveissa vain :lol:
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

sja kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:44 am
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:01 am Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Nykyisin toki tuo on ainoa oikea vaihtoehto, mutta muistetaan että aiemmissa kommenteissa oli puhetta approx 80-luvun koneista joissa sähköinen suunnanvaihto oli haaveissa vain :lol:
Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:55 am
sja kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:44 am
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:01 am Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Nykyisin toki tuo on ainoa oikea vaihtoehto, mutta muistetaan että aiemmissa kommenteissa oli puhetta approx 80-luvun koneista joissa sähköinen suunnanvaihto oli haaveissa vain :lol:
Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
Hyvä kysymys. Vähän ihmetyttää 300 sarjassa se, että pikavaihde ja suunnanvaihtaja ei mahtunut samaan lootaan. Pikavaihdeloota oli kolmella päävaihteella ja pakilla, kun suunnanvaihtajaversiossa on neljä päävaihdetta. Pari vuotta myöhemmin 4200 sarjassa onnistui kyllä.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kuuskakkone kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 10:41 am
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:55 am
sja kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:44 am
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:01 am Kun suunnanvaihtajavipu on ratin alla vasemmalla niin sen käyttö menöö ihan samas kun ratin kääntökin.
Oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Nykyisin toki tuo on ainoa oikea vaihtoehto, mutta muistetaan että aiemmissa kommenteissa oli puhetta approx 80-luvun koneista joissa sähköinen suunnanvaihto oli haaveissa vain :lol:
Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
Hyvä kysymys. Vähän ihmetyttää 300 sarjassa se, että pikavaihde ja suunnanvaihtaja ei mahtunut samaan lootaan. Pikavaihdeloota oli kolmella päävaihteella ja pakilla, kun suunnanvaihtajaversiossa on neljä päävaihdetta. Pari vuotta myöhemmin 4200 sarjassa onnistui kyllä.
Joo, 4200-sarjassa ei kuitenkaan pikavaihretta mekaanisella suunnanvaihtajalla.
Mulla on 4255 sähköhytraulisella suunnanvaihtajalla ja pikavaihteella. Onhan se tietysti kiva.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja sja »

Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:55 am Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
Tarpeet olleet ennen varsin erilaisia kuin nykyisin? Nyt traktoreilla paljon mm. etukuormaajakäyttöä jossa suunnanvaihtaja parhaimmillaan. Ennenwanhaan pinta-alat, työkoneetkin, pienempiä, hommat ehti tekemään myös "hitaammalla" vaihteistolla :D
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Mr X
Viestit: 281
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:37 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Mr X »

sja kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 1:13 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 20, 2022 9:55 am Ihmettelen että miksi yleensä koskaan on tehty muita kuin suunnanvaihtajamalleja?
Tarpeet olleet ennen varsin erilaisia kuin nykyisin? Nyt traktoreilla paljon mm. etukuormaajakäyttöä jossa suunnanvaihtaja parhaimmillaan. Ennenwanhaan pinta-alat, työkoneetkin, pienempiä, hommat ehti tekemään myös "hitaammalla" vaihteistolla :D
Niin, ja kuljettajat oppivat siihen aikaan ajamaan oikeilla koneilla, eikä tietokonepeleillä...
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

361 Valmetissa oli mielestäni hyvinkin kätevä se vaihteisto kaikenlaiseen edes takas-työskentelyyn kun keppiä ei tarvinnut liikutella sivusuunnassa ja silti oli helposti valittavissa 2 eteenpäinajovaihdetta ja Pakki lähes suunnanvaihtajatyyliin.

602.ssa lumitöissä pakkaa tuon jälkeen ärsyttämään perinteinen H kaavio vaikka siinä keppi hyvällä paikalla ja kohtalaisen kevytkäyttöinenkin.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Pääsin tuommosta uudempaa Valtraa tarkastelemaan lähempää ja kun sitä katsoin niin tuli semmoinen villi ajatus mieleen että jospa tuommosen laittaisi eteen ja taakse normaalin auran?

Päisteessä vaan traktori sijansa sivuun ja toisessa päässä konetta aura ylös toisessa alas, olisi melkoisen näppärä peli pienemmillä lohkoilla jos tuo ajosuunnan vaihto hytissä on näppärää? Periaatteessa menis vastapainona noi etuaurat jos takana paluuaurat, etuaurat vaan käytössä pienemmillä tai hankalan muotoisilla lohkoilla.
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Paluuauralla rinteessä

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Valmetilla... kirjoitti: To Loka 06, 2022 7:26 pm Pääsin tuommosta uudempaa Valtraa tarkastelemaan lähempää ja kun sitä katsoin niin tuli semmoinen villi ajatus mieleen että jospa tuommosen laittaisi eteen ja taakse normaalin auran?

Päisteessä vaan traktori sijansa sivuun ja toisessa päässä konetta aura ylös toisessa alas, olisi melkoisen näppärä peli pienemmillä lohkoilla jos tuo ajosuunnan vaihto hytissä on näppärää? Periaatteessa menis vastapainona noi etuaurat jos takana paluuaurat, etuaurat vaan käytössä pienemmillä tai hankalan muotoisilla lohkoilla.
Murtolan foorumilla tais olla tuollainen yhdistelmä. Etuauraa käytettiin päistevedossa kun kynnettiin ilman varsinaista päistettä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jounie, MasaP ja 57 vierailijaa