volvo 841 vaihteisto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

volvo 841 aluevaihteeston pienellää alueella ei pelaa etupyörien veto ainoastaan takaveto toimii, isolla alueella etuveto toimii, mutta takaveto ei toimi. Olisko kenellään tietoa mistä johtuu? onko vaihteisto irroitettava? pystyisinkö itse korjaamaan? ja jos en olisiko kukaan halukas laittamaan asian kuntoon? ja mikähän olisi hinta noin suurin piirtein?. Kone on Ruokolahdella. Olisin tiedoista KIITOLLINEN.
Ter: Tuomo Jäkärä p:0400-557967
tommi.j
Avatar
gastbaan
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 1:34 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja gastbaan »

Minulla varakoneessa todennäköisesti sama vika. En ole asiaa tutkinut, mutta kiinnostaisi kyllä tietää mikä mättää. Jarrut on myös jumissa nytten kun 2v en ole sillä ajanut. Minulla ehjä irto laatikko, mutta liian työläs vaihtaa kyllä joko moottori irti tai iso akseli, että tuon saa pois.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Tuossa jotain vastaavaa. Linkki myös huoltokirjaan.
Tuon perusteella voisin veikata kytkinpakkojen kuluneen.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=71&t=326826

Edit: tuossa vielä lisää naapurimurteella: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... iew=unread
Kuulostaa siltä, että vaihteisto ongelmat suht yleisiä noissa...
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

gastbaan kirjoitti: Pe Heinä 15, 2022 7:18 pm Minulla varakoneessa todennäköisesti sama vika. En ole asiaa tutkinut, mutta kiinnostaisi kyllä tietää mikä mättää. Jarrut on myös jumissa nytten kun 2v en ole sillä ajanut. Minulla ehjä irto laatikko, mutta liian työläs vaihtaa kyllä joko moottori irti tai iso akseli, että tuon saa pois.
Terve "odotan vielä jos saisin joltain parempaa tietoa ongelmasta mitä olisi parasta tehdä", mutta jos sinulla on irrallinen korjattu vaihteisto olisitko valmis myymään?, missähän pikkakunnalla? ja mikähä olisi hp?. voitko laittaa yv tai soittaa 0400557967, Kiitos jo etukäteen.
Terv: T.J
tommi.j
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Isolla alueella ei takaveto ole tarkoitettukaan toimimaan, ainakaan minun 841 koneessa. Kun aluevaihtajan vivun nostaa isolle puolelle niin samalla se siirtää nelivedon pois päältä.

Miten se ilmenee että etuveto ei ole päällä/toimi??
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

Aivan olen huomannut sen kun laittaa isonalueen päälle ainoastaan etupyörissä on veto, mutta minulla kun laittaa pienen alueen päälle jossa pitäisi olla neliveto päällä ainoastaan takaveto pelaa, joten ollisin halunnut tietää onko jollakin toisella samanlaista ongelmaa ja mistäköhän johtuu?. Olisiko vaihteisto otettava pois korjausta varten vai selviäisikö jollakin pienemmällä hommalla?.
tommi.j
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja retku »

Melko erikoinen vika. Onko varma että etupyörät vetää kun on hidas alue päällä?

Mieleen tulee että etu tasauspyörästö rikki.

Voi myös olla että jarruakseli karannut ulospäin ja on irti tasauspyörästöstä silloin tasauspyörästö pyörii tyhjää.
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

hidasaluella ei etuveto toimi ainoastaan nopealla aluella etuveto toimii, mutta ei toimi kun pistää hidas alueelle,

nelivedolla toimii ainoastaan takapyörät.
tommi.j
Avatar
gastbaan
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 1:34 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja gastbaan »

Kysyin tuota aiemmin tässä topikissa: viewtopic.php?t=107079
Siellä joku oli tietävinään jostain löystyneestä mutterista kun tosiaan tämä kone on traktoriin perustuva niin rakenne hieman omanlaisensa kaiketi.

Tuo minun irtolaatikko ei kyllä hyvä, mutta kertoja siinä toimi ja nelivedon kytkentä ennen kuin purin. levypakat oli kyllä loppu ja kaikki o-renkaat paskana ventiilipöydästä kun katselin tarvitsisi täys rempan ennen kuin kannattaa asentaa....Voisin tuon laatikon kyllä purkaa tuolta ja katsoa löytyykö sieltä jotain mutteria. Purkukuvat minultakin löytyy ruotsinkielisenä, suomenkieliset kiinnostaisi jos löytyisi ht-65 on laatikon malli.
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

Kiitos vain tiedosta luvin aiheesta esittämästäsi kysymyksen,tuntui vain olevan monen laista kantaa ongelmasta, kyllä ymmärrä sitä että veto toimii etupyörissä isolla aluella sekä tasauspyörästön lukko pelaa, mutta kun laitan pienelle alueelle etuveto häviää. Luulisin silloin vaihteistossa olevan siltä osin kunnossa, voisiko silloin tulla kysymykseen vian löytyvän "ns jakolaatikosta"?. Yritän vielä kysellä jos sattuisi joku tietämään joka on joskus kunnostanut kyseistä vaihteistoa eli "ammatti ihmiseltä".
tommi.j
antti ahti
Viestit: 298
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 8:21 pm
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja antti ahti »

Onko varmaa että kertoja menee pikkupuolelle. Nimittäin 640:ssä kertoja vapaalla neliveto kytkettynä vetää ainoastaan takapyörät.

Antti
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

Kiitos tiedosta koitan tarkistaa asian
tommi.j
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

antti ahti kirjoitti: Ti Heinä 19, 2022 11:55 am Onko varmaa että kertoja menee pikkupuolelle. Nimittäin 640:ssä kertoja vapaalla neliveto kytkettynä vetää ainoastaan takapyörät.

Antti
Onko 840 koneessa erikseen kertojan vapaa asento vai onko se vain siinä alueiden välissä ns epävirallisesti...
En ole huomannut omassa 841:ssä ko ominaisuutta

Tuossa mitä aiemmin on arvioitu:
- Kruunupyörä on osa ko akselia eli ei pääse irti, kuvan mukaan ei ole erillinen osa akselilla
- Jarruakselit eivät pääse liukumaan pois tasauspyörästöstä, ei mahdu
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

hei

nyt on tullut minulle niin paljon erilaista tietoa en osa sanoa asiasta vielä mitään, koitan perehtyä asiaan. "Voi olla vika vaikka käyttäjässä eli minussa"
tommi.j
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Hei Tommi.J, ihan mielenkiinnosta.

Miten olet todennut että etuveto ei toimi hitaalla puolen?
Tarkista tuo Antti Ahtin ehdotus, siinä voi olla perää..

Joku totesi että noissa on paljon vaihteistovikoja, nehän on jo viiskymmentä vuotta vanhoja koneita jotka ovat olleet tositöissä ensimmäiset kolmekymmentävuotta, osa jopa neljäkymmentäja osa on edelleen esim sahoilla yleiskoneena.
Minun koneessa on jo toinen mootori menossa (D60) mutta laatikko on avaamaton.
antti ahti
Viestit: 298
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 8:21 pm
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja antti ahti »

Katselin illalla 840:n ohjekirjaa,tosin toisella kotimaisella oleva. Siellä oli ohje hinaukseen: aluvaihde vapaalle neliveto pois päältä ,jotta vaihteisto ei riku hinauksessa. Tarkoittanee sitä että pikkupyöriltä on yhteys vaihteistoon kun alue on vapaalla ja neliveto kytkettynä.

Antti
tommi.j
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 14, 2022 12:44 pm
Paikkakunta: imatra
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tommi.j »

Hei antti ja jontikka
huomasin vasta talvella auratessa (ensimmäinen talvi) kun jäi tasasella alustalla kiinni eikä etupyörissä ollut vetoa ollenkaan, ainoastaan takapyörissä veto toimi, isolla aluella etupyörät vetivät ja tasauspyörästön lukko toimi takapyörät ei, todennäköiseti isolla aluella takaveto pitääkin olla pois? kone tuli minulle sulakelin aikaan enkä kesällä huomannut ettei etusissa veto toiminut vaikka kuormasin soraa muutaman autokuorman. Syksyllä korjailin konetta ajattelin saada siiitä hyvän lumikoneen talveksi, mutta tarviaisi liukkaala veto olla kunnossa (todennäköisesti vielä tulee luntakin). Voi olla vika vaihteen siirtjissä "ovat väljät" tai sitten "käyttäjäsä" tai siltä väliltä.

Sain nyt suomen kielisen ohjekirjan jos se nyt auttaisi asiaani.
Kiitos kaikille keskuteluun osallistujalle
tommi.j
Avatar
gastbaan
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 1:34 am
Viesti:

Re: volvo 841 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja gastbaan »

Saitko vikaa selville?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 57 vierailijaa