411 DL onkelmia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja WoTi »

Tutun Sampo 680 -88 Valmet 411 DL "reistailee". Koneessa ensinnäkäkin perusvika eli nestettä pääsee jonkin verran öljytilaan talvisäilytyksen aikana. Uuden Syksyn vaihdon jälkeen ei käyttökaudella nestettä sekoitu, vasta kun kone seisoo pidempään. Mahtaisiko tuota saada elvytettyä hetkeksi(vuos-pari) pitämään jollakin litkulla tai jauheella.

Toinen ongelma on moottorin kierrosten nousu kun kone ei ole kuormitettuna. Kun sen käynnistää, ensin alkuun hetken tyhjäkäyntikierrokset ovat normaalit, sitten kierrokset alkavat hitaasti nousta ehkä muutaman sata kierrosta.
Puidessa koneen kierrokset ovat normaalit mutta kun tulee tyhjentämään kierrokset nousevat taas. Kun pöydän taas laskee laihoon tilanne normalisoituu. Toiminut näin kai vuosia
Pumppu on bosch ja öljykierto tulee moottorilta. Olisko nesteen sekainen puuro voinut joskus vaurioittaa pumppua vai onko näillä alttiutta muuten säätmen jumiutumiselle. Onko Pumpussa öljyn tyhjennysropu, voisi vilkaista mitä materiaalia tulee ulos. Onko tuolle juuri mitään muuta tehtävissä kuin viedä huoltoon. Voisko pesu Forte, STP tms aineilla auttaa.
Aika vitsimäinen homma irroittaa pumppu kun on moottorin ja säiliön ahtaassa välissä muunmuassa pakosarjan alla
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Nestevuoto on tulos vaihtamattomista jäähdytysnesteistä. Nesteen suoja-aineet häviävät ja syöpyminen käynnistyy hammasmädän lailla. Tuo kierrosten nousu viittaa ruiskutuspumpun säätimen vikaan. Öljynvaihto pumppuun saattaisi auttaa. Jos moottorissa on thermostart, on mahdollista, että sieltä vuotava polttoaine nostaa kieroslukua. Yleensä tuo hehkutulpan vuoto aiheuttaa melkoiset savut. Valmetteja moititaan noista nestevuodoista, mutta varavoimakoneita vuosia huoltaneena sanoisin, että oikealla huollolla nesteet ja öljyt pysyvät erillään siinä kuin muissakin putkitetuissa dieselkoneissa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Pumpussa on öljynkierto moottorista, niitä ei voi vaihtaa…..tai vaihtuuhan se kun moottoriöljyn vaihtaa..
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja masankp »

Sylinteriputkien alatiivisteet vuotaa, tilapäinen korjaus onnistuu jäähdytinkorjauslitkulla, esim holts tms. Mulla oli fiatissa sama ongelma, joka talvi katos neste öljyn sekaan, kun talvisin ei ajettu, mutta tuon korjauslitkun jälkeen on jo kolme talvea pysynyt vedet ja öljyt erillään.
WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja WoTi »

tapaniv kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 6:57 pm Nestevuoto on tulos vaihtamattomista jäähdytysnesteistä. Nesteen suoja-aineet häviävät ja syöpyminen käynnistyy hammasmädän lailla. Tuo kierrosten nousu viittaa ruiskutuspumpun säätimen vikaan. Öljynvaihto pumppuun saattaisi auttaa. Jos moottorissa on thermostart, on mahdollista, että sieltä vuotava polttoaine nostaa kieroslukua. Yleensä tuo hehkutulpan vuoto aiheuttaa melkoiset savut. Valmetteja moititaan noista nestevuodoista, mutta varavoimakoneita vuosia huoltaneena sanoisin, että oikealla huollolla nesteet ja öljyt pysyvät erillään siinä kuin muissakin putkitetuissa dieselkoneissa.
Niinpä kai, mutta on erityinen ominaisuus tämän ikäkauden Valmeteissa. Sylinterin O-renkaiden materiaali ei ollut ihan optimi ja kovettuvat turhan nopeasti. Meinasin vaan onko joku saanut siirrettyä remontin tekoa pidempään noilla tiivistysaineilla.
Matsikka kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 7:17 pm Pumpussa on öljynkierto moottorista, niitä ei voi vaihtaa…..tai vaihtuuhan se kun moottoriöljyn vaihtaa..
Juu ei voi vaihtaa, mutta kai siinä ropu silti voi olla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

WoTi kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 8:14 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 7:17 pm Pumpussa on öljynkierto moottorista, niitä ei voi vaihtaa…..tai vaihtuuhan se kun moottoriöljyn vaihtaa..
Juu ei voi vaihtaa, mutta kai siinä ropu silti voi olla.
Saattaa olla ettei roppua ole, en viitti käyrä tarkistamas.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kyllä se ruiskutuspumppu kannattaa ottaa pois remontoitavaksi, viljasäiliön sisältä takaseinän pulttikiinnitteisen huoltoluukun kautta pääsee myös kohdetta tarkastelemaan jos oikein muistan. Sikäli suositan remonttia että ykdessa puimurissa tässä kylällä meni säädin pumpusta jumiin ja hallitsematon kierosten nousu kunnes venttiili tai useampi katkesi moottorista ja kansi meni ihan romuksi.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Keskipakosarjan nivelet noista puimurisovelluksista väljistyy nopeemmin, kun traktoriversioista. Rupee jossain vaiheessa ryntäilemään, eikä saa joutokäyntinopeutta kalibroitua.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

Re: 411 DL onkelmia

Viesti Kirjoittaja WoTi »

SamiT kirjoitti: To Loka 06, 2022 7:15 am Kyllä se ruiskutuspumppu kannattaa ottaa pois remontoitavaksi, viljasäiliön sisältä takaseinän pulttikiinnitteisen huoltoluukun kautta pääsee myös kohdetta tarkastelemaan jos oikein muistan. Sikäli suositan remonttia että ykdessa puimurissa tässä kylällä meni säädin pumpusta jumiin ja hallitsematon kierosten nousu kunnes venttiili tai useampi katkesi moottorista ja kansi meni ihan romuksi.
Kyllä sieltä tuli kohdetta vilkaistua. Jotenkin vaan yläkautta voisi onnistua iso ihminen paremmin. 2000 sarjassa noi säiliö luukut olisivatkin paljon käyttökelpoisemmat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 21 vierailijaa