Akku

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Epe1975
Viestit: 131
Liittynyt: To Maalis 31, 2016 7:31 pm
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Epe1975 »

Hieman toisenlainen tarina Eurogloben pienkoneakusta.
Toissa syksynä ajoleikkurissani oleva, silloin n. kolmen vuoden ikäinen akku alkoi esittää loppumisen merkkejä. Syksyn viimeiset startit olivat sen verran vaisuja, että ajattelin, että en viitsi irrottaa akkua koneesta talveksi. Antaa olla ja keväällä vaihdetaan uusi, ajattelin. Yllätys oli suuri, kun keväällä kone starttasi syksyä iloisemmin ja koko kesän akku toimi.
Viime vuoden syksyllä taas starttaaminen meni vaikeaksi, nipinnapin jaksoi pyöräyttää käyntiin. Ajattelin, että olkoonpa toisenkin talven kiinni koneessa kylmässä tallissa.
Tämän vuoden keväällä taas yllätti ja kone starttasi ihan hyvin. Tämänkin kesän toimi ihan hyvn eikä edes syksyllä huomannut, että starttaaminen olisi vaikeaa ollut. Annan olla kolmannenkin talven kiinni koneessa kylmässä tallissa. Katsotaan, vieläkö on keväällä henkeä jäljellä.
Jatkoajallahan tuo akku on ollut jo kaksi kesäkautta.
Massey Ferguson 65 -61, Fordson Major Diesel -55.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Epe1975 kirjoitti:Hieman toisenlainen tarina Eurogloben pienkoneakusta.
Toissa syksynä ajoleikkurissani oleva, silloin n. kolmen vuoden ikäinen akku alkoi esittää loppumisen merkkejä. Syksyn viimeiset startit olivat sen verran vaisuja, että ajattelin, että en viitsi irrottaa akkua koneesta talveksi. Antaa olla ja keväällä vaihdetaan uusi, ajattelin. Yllätys oli suuri, kun keväällä kone starttasi syksyä iloisemmin ja koko kesän akku toimi.
Viime vuoden syksyllä taas starttaaminen meni vaikeaksi, nipinnapin jaksoi pyöräyttää käyntiin. Ajattelin, että olkoonpa toisenkin talven kiinni koneessa kylmässä tallissa.
Tämän vuoden keväällä taas yllätti ja kone starttasi ihan hyvin. Tämänkin kesän toimi ihan hyvn eikä edes syksyllä huomannut, että starttaaminen olisi vaikeaa ollut. Annan olla kolmannenkin talven kiinni koneessa kylmässä tallissa. Katsotaan, vieläkö on keväällä henkeä jäljellä.
Jatkoajallahan tuo akku on ollut jo kaksi kesäkautta.
Meidän Stiga Villa on ostettu 1997, kaikki talvet kylmässä ladossa akku kiinni eikä mitään ylläpitolatauksia. Käyttökausien välillä. Kerran on akku uusittu, ja toissakesän vaisun kauden jälkeen tänä vuonna lähti hyvin. Myös puimurin akku on ollut vuosikaudet paikallaan ilman latauksia, joskus kesällä laitetaan käyntiin jos pitää siirrellä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Woodsman
Viestit: 3968
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Asiantuntijat sanovat että akku pitää talvikautena ladata säännöllisesti parin kuukauden välein.
Jo vuosia sitten tuttu sähkäri sanoi että akku täyteen lataukseen syksyllä ja antaa olla pakkasessa koskematta, kaapelit mieluusti irti.
Näin olen jättänyt puimurin akun paikalleen ja unohtanut kaapelitkin kiinni. Hyvin on pelittänyt taas kesällä.
Pointti tuossa kylmäsäilytyksessä on että akku purkautuu silloin vähiten.
Edellisessä Transporterissa akku kesti 13,5 vuotta, taisi olla Varta. Ilmeisesti latausjärjestelmä oli hyvässä kunnossa, ei ylilataustakaan.
-52..... and still kicking !
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Mitenkäs sitten akun kesä säilytys tulisi hoitaa?
Ongelmana on moottorikelkan akun luvattoman huono kesto, merkkeinä ollut yasaa, eurolopea, ja muuta sekalaista merkkiä. Melkein joka vuosi saa akkua vaihtaa. Tällä hetkellä 12ah euroglope, ja vielä ainakin jaksaa käyntiin pöräyttää, vaan pakkasilla se kuitenkin hyytyy. Kerran kesään on ollut tapana ladata, ja parikertaa kesässä kelkkaa pyöritellyt lämpimäksi asti. Akusta on muuten kesän ajat kaapelit irti.
Taidan ensi kesänä kiikuttaa akun kellariin, ja laittaa ylläpito laturin perään..

Eniten asiassa harmittaa se, että tutulla oli vastaava kelkka, 10v oli eikä kertaakaan akkua tarvinnut vaihtaa..
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Oletko yhtään mittaillut että millä jännitteellä se kelkka itse sitä akkua lataa ettei huonon keston syy ole siinä että on talvet alilatauksessa tai sitten kelkka työntää sille jopa ylijännitettä.
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Jos on useita lyijy-akullisia ajoneuvoja, ajettavasta ruohonleikkurista lähtien, niin laadukas älylaturi on aika suositeltava ostos.
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

JiiSPee kirjoitti:Oletko yhtään mittaillut että millä jännitteellä se kelkka itse sitä akkua lataa ettei huonon keston syy ole siinä että on talvet alilatauksessa tai sitten kelkka työntää sille jopa ylijännitettä.
Taisi pyöriä 13.5-14v hujakoilla. Nyt en ole kyllä mitannut uudella säätimellä, kun vanha meni yhen äkin mykäksi. On siellä akussa vettä aina talven jäliltäkin ollut, että tuskimpa kiehuttaakaan tyhjäksi.
harriveikko
Viestit: 382
Liittynyt: Ke Tammi 01, 2014 1:54 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Koitin herätellä oikein huijaamalla.Ensin käynnistyskaapeleilla aautoon ja kohta auton maa irti hetkeks.Sitten pidin sitä pari tuntia täyteen ladatun akun kaverina.Nyt koitin ladata,ei ota virtaa vastaan,kylmä se on.
Teen mitä kerkiän ja jos sattuu huvittaan.On noita hommia,mitkä olen suosiolla jättäny eläkehommiks.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.youtube.com/watch?v=dq96sdTAVkY
Hyvä vinkki, ainakin pari "mykkää" akkua lähti ottamaan virtaa vastaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tapsa
Viestit: 3883
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Mitäs akkuja fiilareissa on? Pakkasta ainakin kestävät.

Tai ainakin toistaiseksi luulen että kestävät pakkasessa säilytystä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja Aakku »

tapsa kirjoitti: Ke Loka 05, 2022 6:13 pm Mitäs akkuja fiilareissa on? Pakkasta ainakin kestävät.

Tai ainakin toistaiseksi luulen että kestävät pakkasessa säilytystä.
Käsittääkseni kestävät pakkasta, mutta niitä ei pidä ladata pakkasessa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja NH »

DexMasZet kirjoitti: Ma Loka 24, 2016 7:59 pm Mitenkäs sitten akun kesä säilytys tulisi hoitaa?
Ongelmana on moottorikelkan akun luvattoman huono kesto, merkkeinä ollut yasaa, eurolopea, ja muuta sekalaista merkkiä. Melkein joka vuosi saa akkua vaihtaa.
Tuota samaa harjoiteltu toisinpäin, talvisin.
Miinuskengät irti ajokauden loppuessa, lataus millä tahansa älylaturilla ( alkaen n 20€ ) noin kahden tai kolmen kuukauden välein.
Tällä hetkellä vanhin akku, joka ainakin menneenä kesänä funksuteerasi hyvin on jostain 2007-2008 vuosilta merkkiä Yuasa. Taitaa olla kyseisessä käytössä erimerkkisiä akkuja tällä hetkellä melkein puolentusinaa.
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Nyt on kolmas kesä loppumassa ja akkuruohonleikkuri, Robomow, on ollut ulkona kesät talvet. Se asustaa omassa kopissaan, jonne on vedetty latauskaapeli. Kyllä se ainakin on nämä turkulaiset pakkaset kestänyt. On tainnut olla virta kytkettynä koko ajan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jumalvilho, kawari, Nikke S, Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa