Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Tuli hommattua otsikon mukainen traktori mökkikäyttöön ja nyt olisin hieman entisöimässä sekä huoltamassa sitä. Olisiko jollakin sähkökaavio tuohon, josta näkisi tuon vanhanmallisen virtalukon toiminta. Nyt on hehkutusongelma ja tuolla yksi abico päinen johto roikkuu vapaana sekä virtalukosta puuttuu yksi johto kytkentä, niin voisi varmistaa, että kuuluuko tuo ilmassa oleva johto siihen ja olisiko se ratkaisu hehkutus ongelmaan. Tuossahan siis virtalukosta avainta käännetään vastapäivään hehkutuksessa ja sitten myötäpäivään tulee virta ja startti.
Sitten noista öljyistä, niin jos siitä vaihdelaatikon kohdalla allaolevasta propusta tyhjentää öljyt, niin tuleeko sitä kautta myös peräöljyt ulos? Ja sitten kun täyttää öljyt siitä istumen lähellä olevasta propusta, niin tuleeko myös sitä kautta vaihdelaatikkoonkin öljyt? Vai onko tuossa täysin eri öljyn kierto vaihdelaatikossa ja perässä/hydrauliikka puolella? Sama öljyhän käy molempiin ymmärtääkseni. Mikä on nykyään hyvin toimiva öljy tuohon ja hinnaltaan edullista, kun Teboilin öljyt ovat nykyään haasteellisia hankkia ja ne olen ymmärtänyt, että todettu hyvin toimiviksi tuohon? Niin ja kannattaako mieluummin suosia mineraalipohjaisia vai synteettisiä öljyjä tuohon?
Tuossa myös kiekkamittari on epäkunnossa ja vaikuttaa, että vaijeri on ehyt ja ilmeisesti laturin päässä jokin hajoaa ja estää toimimisen eli mikä on tuo hajoava komponentti yleensä?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ford sähkökaavio

Kuva

Johtosarjan hinta on jotain satasen. Vanhoilla johdoilla tarkistaminen kannattaa; purkaa varovasti, taivuttelematta, ja voisi myös kieputtaa tankin päällä kulkevaan johtoon spiraalisuojan. Tulipalot lähtevät siitä tankin päältä usein. Mittarivaijerin pujottelu tehdään johtosarjan kylkeen.

Eri öljytilat, vaihteisto ja perä. Vaihteistoöljyn poisto omasta propusta alta, täyttö siitä vaihteiston päältä. Peräöljyn pohjaproppu löytyy vetokoukun rakenteiden alta. Täyttö penkin takanurkan kohdalta. Öljyksi yleisöljy, Motox Agrifarm on havaittu toimivaksi. Tai sitten oikea peräöljy, en suosittele Teboilia, koska esimerkiksi Puuilo lakkasi sitä myymästä. Hankkijalta ehkä voisi saada Wetolia vielä. Märkäjarrulisäaineistus käy myös vaihteiston puolelle, GL4 vaatimus koko systeemiin. Eli vaikka Neste Premium Utto. Saa ainakin Karjaan Raudasta (Lantmännen) 20 l kannuissa. Nämä Shell Spiraxit ja Ambrat ovat niin todella ohkasia.

Kierroslukumittarin pyöritin on muoviratas, jota pyörittää laturin akselin päässä oleva kiinteä kierukka. Muoviratas voi olla kulunut. Muoviratasta erikseen ja koko "kulmavaihdetta" saa tarvikekaupoista ja Ebaysta. Usein väsähtänyt vaijeri menettää ryhtinsä, ja se laturin pään neliötikku painuu sinne rattaan holkkiin liian syvälle, jolloin se mittarin pään neliötikku luiskahtaa mittarin päästä liika etäälle. Vähän lisäaikaa voi saada puristamalla vaikka kalastajan lyijypainosta klunssin sinne laturin päähän, jotta vaijeri työntyisi pitemmälle mittariin.

Kuva
Kuva: mittarinpyörittimen kulmavaihde (Purkupojat)

Vaijeri maksaa muutaman kympin. Pituus ja tyyppi kannattaa varmistaa, niitä on eri mittaisia 600-sarjalle ja varmaan eri kätinenkin.

-SS-
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Eli tätä öljyä ilmeisesti voisi käyttää Ford 4000:ssa kaikessa paikassa moottorista alkaen? Motox Agrifarm 10W-30 CF-4/GL-4 20 l moottoriöljy
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Agrifarm käy yleisöljynä kaikkiin kohteisiin. Se on kuitenkin kalliimpaa kuin moottoriöljy. Jotkut ovat sitä mieltä, että yleisöljy ei ole moottoriin parasta. Mutta minusta sen kiistelyn aihe ei ole tässä. Parempi uusi yleisöljy moottorissa kuin vuosia vaihtamatta ollut hyväkin hapettunut, lietteinen ja vetistynyt moottoriöljy. Itse käytän Mobil Delvac - sarjan ( usein Delvac MX, jos tarjouksessa on) tai Nesteen TurboLXE sarjan moniastedieselöljyjä, ja perässä Neste Premium Uttoa. Mutta olen koemielessä käyttänyt yhdessä koneessa jo pitempään Motox Agrifarmia. Agrifarm on toiminut ihan hyvin, on täyttäessä juoksevaa ja tyhjennettäessä tummempaa, niin kuin muutkin öljymerkit.

Ford 4000:ssa on öljykylpyjarrut, ja uudemmissa myös märkä monilevykytkin voimanotossa. Hydrauliikka on karkeatekoinen, ja toimii lähes millä tahansa juoksevalla öljytuotteella. Siksi tuo Agrifarm on sopiva, koska nuo jarrut.

Suodattimia tarvitset 1 tai 2 polttoainesuodatinta CAV-296, niitä on sekä yhdellä että kahdella vierekkäisellä.
Öljynsuodatin joko kokonaan vaihdettava tai patruuna. Kokonaan vaihdettavan pystyy ottamaan käyttöön hankkimalla levymäisen adapterin.
Hydrauliikasuodatinelementti, nostolaitekannen alla.
Mahdollinen ohjaustehostimen suodatin.

-SS-
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuossahan siis virtalukosta avainta käännetään vastapäivään hehkutuksessa ja sitten myötäpäivään tulee virta ja startti.
Kyllä siinä pitäs olla starttiasento myös henkun jälkee, jolloin starttaa ja hehkuttaa samanaikasesti! Koneen käynnistyttyä käännetää vasta normaaliin virta päällä asentoon. :wink:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 6:03 pm
Tuossahan siis virtalukosta avainta käännetään vastapäivään hehkutuksessa ja sitten myötäpäivään tulee virta ja startti.
Kyllä siinä pitäs olla starttiasento myös henkun jälkee, jolloin starttaa ja hehkuttaa samanaikasesti! Koneen käynnistyttyä käännetää vasta normaaliin virta päällä asentoon. :wink:
Toi käynnistys-hehkutus - asento vasemmalla jumii nokan tms meillä kahdessa ei käänny sinne vasemmalle hehkusta eteen päin. Uutena toimi kyllä. Tarvikevirtalukot toimivar satasarjan tapaan, hehku juuri ennen käynnistystä.

-SS-
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Sitten noista öljyistä, niin paljonko tuohon menee perään/hydrauliikkaan ja paljon vaihdelaatikkoon? Mikä on moottorin öljytilavuus? Jotta tietää, että millaisia pänikköjä hommaan Agifarmia ja millaisen tonkan Delvacia.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Moottori n 6l
Vaihteisto n 12,5l
Perä n 31l
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

No jopa on hankala tuo vaihteisto ja perän tilavuus. 2kpl 20 litran tonkkia on liian vähän ja kolmas on jo reilusti liikaa. Agifarmia ei taida saada pienemmissä erissä kuin 20 litran astioissa. Olisko jotain muuta öljyä, mitä myydään pienemmissä erissä ja voisi sekoittaa Agifarmin matkaan?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

mikawa kirjoitti: La Loka 01, 2022 2:53 pm No jopa on hankala tuo vaihteisto ja perän tilavuus. 2kpl 20 litran tonkkia on liian vähän ja kolmas on jo reilusti liikaa. Agifarmia ei taida saada pienemmissä erissä kuin 20 litran astioissa. Olisko jotain muuta öljyä, mitä myydään pienemmissä erissä ja voisi sekoittaa Agifarmin matkaan?
Tuohan sopii kuin nakutettu. Kippisylintereitä varten perään kannattaa laittaa 2-3 litran ylitäyttö. Moottoriin varataan lisäysöljy ja uusi vaihto vuoden päähän. Sitten viimeinenkin purkki on tyhjä.

Eli kolmella kannulla toimii oikein hyvin.

-SS-
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

itel wetol w ollu ja viimeks oli broidin tynnyrin pohjal just 4000 sopivasti niin oliko se petro-canadien öljyä. lie oli jopa synteettistä.. pikkasen lisäänty hydraulisessa työntövarressa jo ollut vuoto että notkeempaa on, mut tuntuu et muut tihkumiset jopa väheni... ? mut hyvin toimii vaihteisto ja perä tuolla öljyllä. pitäs vaan lisätä hiukan ku ollu pari öljyn menekkiä/vuotoa työlaitteissa niin on kyllä hävinny öljyä. wetol kyllä saa vielä, mut monikaan kauppa ei sitä myy. ite olen sitä mieltä et jos ei nyky öljy pysy sisäl niin sit pitää vika korjata. jostain korjaamolta/maatalosta vois saada ostettua oikean määrän. jos ei halua 3 kannua ostaa. toki hyvä sitä öljyä on olla varastos jos vaik lisätä tarvii. moottoriin olis hyvä vaihdella vaik ei paljon tunteja tuliskaan. niin joka toinen vuosi. perä/vaihteisto öljy kulun jaat vaik 10v ei ole paljon vuotta kohden, en säästäis siinä. putsaa myös tankin hanan sihti ja vaihda polttoaine suodatin, älä osta niitä ihan halvimpia suodattimia. säästyt monelta kirosanalta kun putsaat sen tankin sihdin. ja tarvittaessa tankkiakin. näissä kun ei ole siirtopumppua vaan löpö valuu omalla paineella. ja jos talvella ajat niin nyt jo talviainetta syöttöön. ei toimi yhtään kesäaineel ku kerran haistaa pakkasen. jäähdytin nesteet kans kannattaa vaihtaa. lohkon kyljessä (voi olla lohkolämmitän putken lähtö siinä) ja jäähdyttäjässä laskuhanat, ite otan aina alavesiletkun syyläristä irti niin saa kunnol kaiken vedellä huuhdottua pois. sit laatu nesteet tilalle. ite käytän zero hd vihreää. halpikset jätä kauppaan. niissä korroosio aineissa säästetty. laturiin uus viiperi ratas kulmavaihteeseen niin saat mittarin toimimaan. hyvää vaseliinia voiteluks sinne. sähköt joko korjaat tai ostat uudet, nuo on niin helpot et jos yleismittarin omistat niin sillä saa kaiken selvitettyä.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

2xford4000 kirjoitti: Su Loka 02, 2022 10:26 pm itel wetol w ollu ja viimeks oli broidin tynnyrin pohjal just 4000 sopivasti niin oliko se petro-canadien öljyä. lie oli jopa synteettistä.. pikkasen lisäänty hydraulisessa työntövarressa jo ollut vuoto että notkeempaa on, mut tuntuu et muut tihkumiset jopa väheni... ? mut hyvin toimii vaihteisto ja perä tuolla öljyllä. pitäs vaan lisätä hiukan ku ollu pari öljyn menekkiä/vuotoa työlaitteissa niin on kyllä hävinny öljyä. wetol kyllä saa vielä, mut monikaan kauppa ei sitä myy. ite olen sitä mieltä et jos ei nyky öljy pysy sisäl niin sit pitää vika korjata. jostain korjaamolta/maatalosta vois saada ostettua oikean määrän. jos ei halua 3 kannua ostaa. toki hyvä sitä öljyä on olla varastos jos vaik lisätä tarvii. moottoriin olis hyvä vaihdella vaik ei paljon tunteja tuliskaan. niin joka toinen vuosi. perä/vaihteisto öljy kulun jaat vaik 10v ei ole paljon vuotta kohden, en säästäis siinä. putsaa myös tankin hanan sihti ja vaihda polttoaine suodatin, älä osta niitä ihan halvimpia suodattimia. säästyt monelta kirosanalta kun putsaat sen tankin sihdin. ja tarvittaessa tankkiakin. näissä kun ei ole siirtopumppua vaan löpö valuu omalla paineella. ja jos talvella ajat niin nyt jo talviainetta syöttöön. ei toimi yhtään kesäaineel ku kerran haistaa pakkasen. jäähdytin nesteet kans kannattaa vaihtaa. lohkon kyljessä (voi olla lohkolämmitän putken lähtö siinä) ja jäähdyttäjässä laskuhanat, ite otan aina alavesiletkun syyläristä irti niin saa kunnol kaiken vedellä huuhdottua pois. sit laatu nesteet tilalle. ite käytän zero hd vihreää. halpikset jätä kauppaan. niissä korroosio aineissa säästetty. laturiin uus viiperi ratas kulmavaihteeseen niin saat mittarin toimimaan. hyvää vaseliinia voiteluks sinne. sähköt joko korjaat tai ostat uudet, nuo on niin helpot et jos yleismittarin omistat niin sillä saa kaiken selvitettyä.
Tämä oli hyvä kiteytys, yleismittarista semmoinen kommentti, että harrastajan on helpompi seurata sähkön matkaa semmoisella ruuvimeisselillä, jossa on sisällä 12 voltin polttimo, ja päässä pieni pätkä johtoa. Sillä näkee aina sen viimeisen paikan, johon sähköä vielä tulee. Lisäksi heikko liitos ei välttämättä näy yleismittarilla, tuntuisi olevan jännitettä, mutta polttimo ei kuitenkaan pala. Sillä koestuslampulla näkee, että jos on ihan himmeä, jossakin ahdistaa, tai vaikkapa hytin maadoitus on heikko.

-SS-
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Nuo kaikki mainitsemasi asiat onkin mulla ohjelmassa. Tuon lisäksi irroittelin pakosarjan, kun pohjassa reikä ja tiiviste falskasi. Traktori ollut kyllä sisä säilytyksessä, mutta itse meinasin kuitenkin pakoputken hatun laittaa, kun semmonen oli vissiin tuosta jäänyt välille. Tuossa hehkutuksessa vielä selvittelemistä, että minkä värinen johto tulee virtalukolle asti.
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Semmoinen kysymys, että mihin tuossa otsikon mukaisessa traktorissa on kätketty sulakkeet?
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

mikawa kirjoitti: Ma Loka 03, 2022 6:48 pm Semmoinen kysymys, että mihin tuossa otsikon mukaisessa traktorissa on kätketty sulakkeet?
jos niitä on niin voi olla johdon välissä siinä ratin alus pellin alareunan takana. johdot muuten on tehty niin että kun otat valokytkimen ja virtalukon irti saat ne liitokset näkyviin siihen ratin pellin alareunalle, varsinkin jos otat mittarin irti ja hiukan nyhdät löysiä sinne alas. mittarin takaa konehuoneen suuntaan on se kohta mistä johdot sitten palaa aina. suosittelen johtospiraalin laittoa vähintään.. hehkun johdon väriä en muista, mut virtalukolta suoraan hehkulle se kulkee. tässä hyvä apu yleismittari jossa piippaus toiminto ja pätkä johtoa. vedät apujohdon hehkun liittimestä kojelaudalle niin, että saat yleismittarin väliin ja piippaat mikä johto on oikea. siellä on valkosia joissa joku erivärinen raita, jotka on polttoaine ja aika kuluttanu yms niin voi olla vaikea ottaa selvää, vaikka värin saisi tietoonsa.. moneen 4000 oon laitellu sähköjä ja ikinä en oo kaavioo edes katsonu, saati värejä ettiny. kaikki selvinny viimeistään edellä mainitulla systeemillä. sulakkeita ja releitä oon lisänny, mihin oon tarvinnu, alunperin jos valoille on tai ei. hyvin vaihtelevasti niitä on löytyny, yleensä ei ollenkaan. kaikki virran käyttö valoja lukuun ottamatta kulkee virtalukon kautta. siksi se kovilla onkin ja tarvikkeet ei kestä yhtään jos ei oo muutettu mitään. ja päävirta kytkin pitää olla.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
mikawa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 27, 2022 8:17 am
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja mikawa »

Edelleen kysymys otsikon traktoriin. Paljonko pitää olla öljyä siinä oljyilmanputsarissa? Olisi kuva nykytilanteesta, mutta miten tänne foorumille saa linkitettyä kuvan?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 vm.69 sähköjärjestelmä ja öljyt

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos se kulho on kokonainen osiltaan, siinä on semmoinen irtonainen pitkillä rakosilla reunoilta rei'itetty "lautanen" siinä yläosassa. Öljyn taso pitää olla siihen lautaselle asti koko leveydeltään, ja reunalla on nuoli tai "level" teksti . Öljytila sen lautasen alla kerää sakan. Tekstit on kai "oil level here" ja "both cups" . Tekstit löytyvät lautasen rakosien väliseltä alueelta . Eli täytät sen pohja-astian, sitten asettelet sen lautasen ja täytät lisää että se kuppi täyttyy ja öljy on niiden rakosien ja tekstien päällä.

Eli ilma törmää siihen kuppiin ja öljy roiskuu ylös sihtiin ja likainen sakka tippuu sieltä reunoilta pohja-astiaan. Puhdasta öljyä nousee samoista rei'istä siihen kuppiin roiskuteltavaksi lisää.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa