Akkuasiaa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hyötyliikkuja
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 16, 2019 5:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Hyötyliikkuja »

Kuinka pieni akku riittää vain kesäkäytössä olevaan as.autoon? Ducaton alkuperäinen on 100Ah ja mietin jos 70-80 Ah riittäisi? Ja lisäys että starttiakkua tarkoitan :)
Woimaakku vai Varta, onko kokemuksia noista?
Viimeksi muokannut Hyötyliikkuja, La Loka 01, 2022 11:43 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Sampo puimurissa käytin 80Ah käynnistysakkua. Valmetti lähti hyvin käyntiin kovimmillakin pakkasilla.

Fordia käytin jonkin aikaa jollakin noin 60 Ah käynnistysakulla, niitä isoja akkuja kun viimein joutuu ostamaan puolen tusinaa, menee finanssit tiukalle.

-SS-
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja HA »

Minulla oli Solifer-Ducatossa 60 Ah akku ja lähti vielä talven ulkoseisonnan jälkeenkin kevättalvella käymään hyvin, akku koko ajan paikallaan ja lataamatta.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Hyötyliikkuja kirjoitti: La Loka 01, 2022 11:00 am Kuinka pieni akku riittää vain kesäkäytössä olevaan as.autoon? Ducaton alkuperäinen on 100Ah ja mietin jos 70-80 Ah riittäisi?
Tarkoitetaanko tässä matkailuauton startti- vaiko vapaa-ajan akkua? Matkailuautossa kun on molemmat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Hyötyliikkuja
Viestit: 15
Liittynyt: La Marras 16, 2019 5:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Hyötyliikkuja »

Starttiakusta on kysymys tällä kertaa
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Hyötyliikkuja kirjoitti: La Loka 01, 2022 11:29 am Starttiakusta on kysymys tällä kertaa
Ok.
Jos vaihtoehtona on Woima, tai Varta, niin minä valitsisin Vartan. Vartan olen hyväksi kokenut, mutta Woimasta ei ole kokemuksia.
Katselin 75-100 Ah akkujen hinnan eroja, joka oli noin 20 €. Sen perusteella en lähtisi kapasiteetistä tinkimään. Monet pyrkivät asentamaan isomman akun, mitä alkuperäinen diesel autoihin.
Varta valitsin:
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/battery-finder

https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... D%5B%5D=12
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jammu
Viestit: 22700
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Itse olisin alkuperäiskoon kannalla ja ostaa laatuakkuja huolehtia siitä hyvin eli säilytys talvella viileässä, mutta ei pakkaselle menevässä tilassa ja latausta parin kk välein varastoinnin aikana
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jammu kirjoitti: Su Loka 02, 2022 11:10 am Itse olisin alkuperäiskoon kannalla ja ostaa laatuakkuja huolehtia siitä hyvin eli säilytys talvella viileässä, mutta ei pakkaselle menevässä tilassa ja latausta parin kk välein varastoinnin aikana
Miksi ei pakkasessa, jos varauksesta huolehditaan?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jammu
Viestit: 22700
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Turhaa riskinottoa jos sattuu unohtumaan latailu.
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jammu kirjoitti: Su Loka 02, 2022 11:27 am Turhaa riskinottoa jos sattuu unohtumaan latailu.
No sitten tietty. Tosin, jos ei huolehdi akusta, niin se tuhoutuu lämpimässäkin. Mulla on osa akuista paikallaan kylmässä tallissa. Vanhoista vehkeistä toki päävirrat katkaistu. Lataus kerran kuussa orjallisesti Excel taulukkoon merkattuna latauspäivät. Ladattavia akkuja on listassa nyt 11 kipaletta. Tälläkin hetkellä kuusi latauksessa, kun oli kuukausi edellisestä mennyt umpeen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Aakku kirjoitti: Su Loka 02, 2022 12:12 pm
Jammu kirjoitti: Su Loka 02, 2022 11:27 am Turhaa riskinottoa jos sattuu unohtumaan latailu.
No sitten tietty. Tosin, jos ei huolehdi akusta, niin se tuhoutuu lämpimässäkin. Mulla on osa akuista paikallaan kylmässä tallissa. Vanhoista vehkeistä toki päävirrat katkaistu. Lataus kerran kuussa orjallisesti Excel taulukkoon merkattuna latauspäivät. Ladattavia akkuja on listassa nyt 11 kipaletta. Tälläkin hetkellä kuusi latauksessa, kun oli kuukausi edellisestä mennyt umpeen.
Siinä on malliesimerkki huolellisesta akkujen ylläpidosta.

Jos akku jäätyy pakkasella, on peli oikeastaan menetetty jo muutenkin, koska akku on ollut jäätymistä ennen jo auttamatta liian vajaassa varaustilassa, mikä taas ei starttiakulle ole ollenkaan hyväksi. Jos akku ei kestä pakkasta, on jotakin vikaa akussa tai sen ylläpidossa. Itsepurkautuminen vähenee kylmemmässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akkuasiaa

Viesti Kirjoittaja mauri »

jiipee kirjoitti: Su Loka 02, 2022 3:20 pm Jos akku jäätyy pakkasella, on peli oikeastaan menetetty jo muutenkin, koska akku on ollut jäätymistä ennen jo auttamatta liian vajaassa varaustilassa, mikä taas ei starttiakulle ole ollenkaan hyväksi. Jos akku ei kestä pakkasta, on jotakin vikaa akussa tai sen ylläpidossa. Itsepurkautuminen vähenee kylmemmässä.
Itsepurkautuminen puolittuu aina 10 C asteen lämpötilanlaskua kohden, siis jos säilytetään 5 asteessa 25 asteen sijasta niin purkautumisnopeus laskee neljäsosaan. Tarkoittaa sitä että esimerkiksi 1 kuukauden säilytys tuossa lämpimässä vastaa 4 kuukauden viileässä pitoaikaa. Tuo koskee siis vain akun sisäistä itsepurkautumista johon käyttäjä voi vaikuttaa säilytyslämpötilan valinnalla.
Mutta voi akku purkautua muutenkin, esimerkiksi pienikin kuorma tyhjentää akun kun aikaa on riittävästi, lisäksi tuollainen vaikka kymmenen tai kymmenien milliampeerien kuorma tekee akulle todella syväpurkauksen kun kaikki aktiivimateriaali ehtii mukaan, toisin kuin suurilla (esimerkiksi käynnistysvirroilla) joilla purettaessa suuri osa todellisesta kapasiteetista jää käyttämättä. Siksipä akkuvalmistajat antavatkin purkauksen loppujännitteen ohjearvoiksi aivan eri arvoja riippuen purkausajasta ja akkutyypistä, esimerkiksi starttiakulle käynnistyksessä voi olla 1,5 V/kenno ja sitten kymmenien - sadantunnin purkausajoilla paikallisakulle 1,9 V/kenno.
Pieni (ulkoinen) purkausvirta voi johtua vaikkapa akkukannelle napojen väliin kertyneistä epäpuhtauksista, ne kannattaa ennen akun säilöön jättämistä puhdistaa vaikka kostealla puhtaalla rätillä pois. Laitteeseen kiinnijätetyn akun purkautumisen estää helpoimmin avaamalla päävirtakytkin (jos katkaisee kaikki kuormat) tai irroittamalla akun miinusnavasta lähtevä(t) johdot.
Esimerkkilaskelma 10 mA purkausvirran kulutuksesta:
4 vrk = 1 Ah
40 vrk = 10 Ah
3 kk = n. 20 Ah
Täysi akku ei meidän olosuhteissa helposti jäädy, mutta jos akku on purkautunut niin esimerkiksi 1,15 g/cm3 ominaispainoinen rikkihappo-vesiliuos (akkuhappo) jäätyy miinus 15 C asteessa, tuollaisen (12 V akun) lepojännite on 11,9 V. Tietysti jos joukossa on huonompi kenno niin se jäätyy helpommin vaikka koko akun napajännite ei siihen viittaisi.

Ketjun aloittajan kysymykseen. Ympärivuotiseen käyttöön olen käynnistysakuksi ostanut niin suuren kuin sille varattuun tilaan suinkin mahtuu ja vielä tunnetun akkumerkin (esimerkiksi Exide tai Varta) laadukkaammasta päästä vaikoimaa. Kesäkäyttöön jossa akun kyky antaa käynnistysvirtaa on hyvä, moottorikin pyörähtää keveämmin eikä hehkutusta dieseleissä niin paljon tarvita, voisin kyllä 100 Ah asemasta valita 75 Ah kapasiteettisen. Oikeastaan pelkästään käynnistysakkuna käytettävän akun korkea CCA arvo on tärkeämpi kuin Ah lukema.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ylioyja ja 18 vierailijaa