Akkuasiaa
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Marras 16, 2019 5:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Akkuasiaa
Kuinka pieni akku riittää vain kesäkäytössä olevaan as.autoon? Ducaton alkuperäinen on 100Ah ja mietin jos 70-80 Ah riittäisi? Ja lisäys että starttiakkua tarkoitan
Woimaakku vai Varta, onko kokemuksia noista?
Woimaakku vai Varta, onko kokemuksia noista?
Viimeksi muokannut Hyötyliikkuja, La Loka 01, 2022 11:43 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Sampo puimurissa käytin 80Ah käynnistysakkua. Valmetti lähti hyvin käyntiin kovimmillakin pakkasilla.
Fordia käytin jonkin aikaa jollakin noin 60 Ah käynnistysakulla, niitä isoja akkuja kun viimein joutuu ostamaan puolen tusinaa, menee finanssit tiukalle.
-SS-
Fordia käytin jonkin aikaa jollakin noin 60 Ah käynnistysakulla, niitä isoja akkuja kun viimein joutuu ostamaan puolen tusinaa, menee finanssit tiukalle.
-SS-
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Minulla oli Solifer-Ducatossa 60 Ah akku ja lähti vielä talven ulkoseisonnan jälkeenkin kevättalvella käymään hyvin, akku koko ajan paikallaan ja lataamatta.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Tarkoitetaanko tässä matkailuauton startti- vaiko vapaa-ajan akkua? Matkailuautossa kun on molemmat.Hyötyliikkuja kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 11:00 am Kuinka pieni akku riittää vain kesäkäytössä olevaan as.autoon? Ducaton alkuperäinen on 100Ah ja mietin jos 70-80 Ah riittäisi?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Marras 16, 2019 5:50 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Starttiakusta on kysymys tällä kertaa
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Ok.
Jos vaihtoehtona on Woima, tai Varta, niin minä valitsisin Vartan. Vartan olen hyväksi kokenut, mutta Woimasta ei ole kokemuksia.
Katselin 75-100 Ah akkujen hinnan eroja, joka oli noin 20 €. Sen perusteella en lähtisi kapasiteetistä tinkimään. Monet pyrkivät asentamaan isomman akun, mitä alkuperäinen diesel autoihin.
Varta valitsin:
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/battery-finder
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paris ... D%5B%5D=12
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Itse olisin alkuperäiskoon kannalla ja ostaa laatuakkuja huolehtia siitä hyvin eli säilytys talvella viileässä, mutta ei pakkaselle menevässä tilassa ja latausta parin kk välein varastoinnin aikana
Suomi kuuluu länsimaihin
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Miksi ei pakkasessa, jos varauksesta huolehditaan?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
No sitten tietty. Tosin, jos ei huolehdi akusta, niin se tuhoutuu lämpimässäkin. Mulla on osa akuista paikallaan kylmässä tallissa. Vanhoista vehkeistä toki päävirrat katkaistu. Lataus kerran kuussa orjallisesti Excel taulukkoon merkattuna latauspäivät. Ladattavia akkuja on listassa nyt 11 kipaletta. Tälläkin hetkellä kuusi latauksessa, kun oli kuukausi edellisestä mennyt umpeen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Siinä on malliesimerkki huolellisesta akkujen ylläpidosta.Aakku kirjoitti: ↑Su Loka 02, 2022 12:12 pmNo sitten tietty. Tosin, jos ei huolehdi akusta, niin se tuhoutuu lämpimässäkin. Mulla on osa akuista paikallaan kylmässä tallissa. Vanhoista vehkeistä toki päävirrat katkaistu. Lataus kerran kuussa orjallisesti Excel taulukkoon merkattuna latauspäivät. Ladattavia akkuja on listassa nyt 11 kipaletta. Tälläkin hetkellä kuusi latauksessa, kun oli kuukausi edellisestä mennyt umpeen.
Jos akku jäätyy pakkasella, on peli oikeastaan menetetty jo muutenkin, koska akku on ollut jäätymistä ennen jo auttamatta liian vajaassa varaustilassa, mikä taas ei starttiakulle ole ollenkaan hyväksi. Jos akku ei kestä pakkasta, on jotakin vikaa akussa tai sen ylläpidossa. Itsepurkautuminen vähenee kylmemmässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Akkuasiaa
Itsepurkautuminen puolittuu aina 10 C asteen lämpötilanlaskua kohden, siis jos säilytetään 5 asteessa 25 asteen sijasta niin purkautumisnopeus laskee neljäsosaan. Tarkoittaa sitä että esimerkiksi 1 kuukauden säilytys tuossa lämpimässä vastaa 4 kuukauden viileässä pitoaikaa. Tuo koskee siis vain akun sisäistä itsepurkautumista johon käyttäjä voi vaikuttaa säilytyslämpötilan valinnalla.jiipee kirjoitti: ↑Su Loka 02, 2022 3:20 pm Jos akku jäätyy pakkasella, on peli oikeastaan menetetty jo muutenkin, koska akku on ollut jäätymistä ennen jo auttamatta liian vajaassa varaustilassa, mikä taas ei starttiakulle ole ollenkaan hyväksi. Jos akku ei kestä pakkasta, on jotakin vikaa akussa tai sen ylläpidossa. Itsepurkautuminen vähenee kylmemmässä.
Mutta voi akku purkautua muutenkin, esimerkiksi pienikin kuorma tyhjentää akun kun aikaa on riittävästi, lisäksi tuollainen vaikka kymmenen tai kymmenien milliampeerien kuorma tekee akulle todella syväpurkauksen kun kaikki aktiivimateriaali ehtii mukaan, toisin kuin suurilla (esimerkiksi käynnistysvirroilla) joilla purettaessa suuri osa todellisesta kapasiteetista jää käyttämättä. Siksipä akkuvalmistajat antavatkin purkauksen loppujännitteen ohjearvoiksi aivan eri arvoja riippuen purkausajasta ja akkutyypistä, esimerkiksi starttiakulle käynnistyksessä voi olla 1,5 V/kenno ja sitten kymmenien - sadantunnin purkausajoilla paikallisakulle 1,9 V/kenno.
Pieni (ulkoinen) purkausvirta voi johtua vaikkapa akkukannelle napojen väliin kertyneistä epäpuhtauksista, ne kannattaa ennen akun säilöön jättämistä puhdistaa vaikka kostealla puhtaalla rätillä pois. Laitteeseen kiinnijätetyn akun purkautumisen estää helpoimmin avaamalla päävirtakytkin (jos katkaisee kaikki kuormat) tai irroittamalla akun miinusnavasta lähtevä(t) johdot.
Esimerkkilaskelma 10 mA purkausvirran kulutuksesta:
4 vrk = 1 Ah
40 vrk = 10 Ah
3 kk = n. 20 Ah
Täysi akku ei meidän olosuhteissa helposti jäädy, mutta jos akku on purkautunut niin esimerkiksi 1,15 g/cm3 ominaispainoinen rikkihappo-vesiliuos (akkuhappo) jäätyy miinus 15 C asteessa, tuollaisen (12 V akun) lepojännite on 11,9 V. Tietysti jos joukossa on huonompi kenno niin se jäätyy helpommin vaikka koko akun napajännite ei siihen viittaisi.
Ketjun aloittajan kysymykseen. Ympärivuotiseen käyttöön olen käynnistysakuksi ostanut niin suuren kuin sille varattuun tilaan suinkin mahtuu ja vielä tunnetun akkumerkin (esimerkiksi Exide tai Varta) laadukkaammasta päästä vaikoimaa. Kesäkäyttöön jossa akun kyky antaa käynnistysvirtaa on hyvä, moottorikin pyörähtää keveämmin eikä hehkutusta dieseleissä niin paljon tarvita, voisin kyllä 100 Ah asemasta valita 75 Ah kapasiteettisen. Oikeastaan pelkästään käynnistysakkuna käytettävän akun korkea CCA arvo on tärkeämpi kuin Ah lukema.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ylioyja ja 18 vierailijaa