steami kirjoitti: ↑Ke Loka 05, 2022 10:26 am
Eikös käy niin, että jos otan yhtä-äkkiä invertterillä vaikkapa 1,2 kW tehon, ottaa invertteri ainakin osan tehosta akusta hetken aikaa? Moottorilla on hiukan aikaa reagoida kuorman nousuun.
Kokeilin hommaa wanhalla akulla, jonka olin hylännyt, kun kesähelteellä yön yli jäänyt sisävalo tyhjensi. Latasin sen ensin täyteen. Kokeilin ensin ko. kuormaa ko. akkuun kytketyllä invertterillä. Genu ei ollut tuolloin käynnissä. Invertteri kyykkäsi heti. Ei se saanut siitä vanhasta akusta tarpeeksi virtaa 1,2 kW kuormalle. Sitä vastoin tuo pieni, 2 hv moottori ehti herätä ja jaksoi veivata varsin nätisti tuon invertterin yhtä-äkkiä pyytämän 1,2 kW tehon. 2 kW oli liikaa Genu meni polvilleen.. Genu meni polvilleen, vaikka tehon nostin ensin 1,2 kW, sitten 2 kW.
Tässä jälkimmäisessä lienee ollut kyse yksinkertaisesti moottorin tehon loppumisesta.
Voisiko tuota maksimitehoa 200 A jotenkin rajoittaa hiukan, mikäli tuo 5,5 hp:n moottori kyykkää maksimitehoilla?
Sieltähän sitä sähköä tulee mistä helpoimmin on saatavissa. Jos on kaksi virtalähdettä niin niiden ominaisuudet määräävät mistä ja millä suhteella virtaa tulee. Siinä pisteessä missä virtalähteiden sähköt yhdistyvät on molemmista tulevan sähkön jännite sama. Virtalähteeen jännite (esimerkiksi täysi lyijyakku lepojännite 12,7 V tai tyhjäkäyvä laturi 14,0 V) on yksi tekijä. Kun aletaan kuormittaa niin asiaan alkaa vaikuttaa akun sisäisen resistanssin ja johdotuksen vastuksen (pituus, poikkipinta, sulake jne) aiheuttamat jännitehäviöt (U = I x R), tämäkin vaihtelee, varsinkin akun varausaste ja lämpötila vaikuttavat paljon. Laturi onkin dynaamisempi juttu, se kun pyrkii (tiettyyn kuormitusasteeseen asti) pitämään
napajännitteensä (lähes) vakiona. Kun kuormaa on tarpeeksi ei laturin magnetointi enää pysty kasvamaan koska laite käyttää itse kehittämäänsä sähköä magnetointiin. Koska laturin virranantokyky (samalla magnetointivirralla) on kuormituskäyrän alkuosalla lähes suoraan roottorin pyörimisnopeudesta riippuva saa siitä isommilla kierroksilla enemmän tehoa. Laturin antamaan virtaan akun ja laturin rinnankytkennässä vaikuttaa myös laturin lämpötila ja johdotuksen jännitehäviöt.
Lyhyesti: Rinnankytkennässä laturi syöttää koko kuormavirran (+ akun latausvirran) kunnes kuorma kasvaa niin suureksi että laturin kuormalle antama jännite laskee alle akun lepojännitteen. Mitä suuremmalla pyörimisnopeudella laturi pyörii, sen enemmän sitä voi kuormittaa. Kullekin laturille (tyypille) ominaisen pyörimisnopeuden jälkeen (4000 ... 5000 tai jotain) virranantokyky ei mainittavasti kasva, ei siis kannata pyörittää turhan suurilla kierroksilla.
Nykyisillä latureilla kun jännitteensäädin on yleensä kovin integroitu on sen huijaaminen vaikeampaa kuin aiemmin irtosäätimillä. Jos säätimen jännitteentunnusteluun pääsee käsiksi niin silloin laturin antojännitettä voi asetella. Laturin antama maksimivirta määräytyy roottorin pyörimisnopeudesta ja magnetointivirrasta. Magnetointivirran määrää roottorikäämin resistanssi ja jännitteensäätimen sille syöttämä jännite, kun jännitteensäädin toimii sen saaman jännitetiedon mukaan on toinen mahdollisuus lisätä magnetointipiirin resistanssia jolloin maksimimagnetointivirta pienenee. Magnetointivirtapiiriin saattaa olla hankala päästä käsiksi. Jos magnetointijännite tehdään staattorijännitteestä kolmella diodilla niin poistamalla niistä yksi pienenee magnetointiin käytettävissä oleva sähkö jonkinverran. Tämä ei kuitenkaan ole "kaunis" ratkaisu, tykänneekö laturi/säädin tuosta huonoa?
Laturin antamaa maksimitehoa voi tietysti myös rajoittaa alentamalla sen pyörimisnopetta. Kun se pyörii hitaammin on maksimivirtakin pienempi, tietysti moottorin antama teho pienenee myös. Miten moottori ja sen säädin silloin reagoivat kuormitusmuutoksiin, en osaa sanoa.
Generaattorin antotehon kasvu hidastuu isommilla pyörimisnopeuksilla (miten käynee ottoteholle?). Jos sitä pyörittävän moottorin antoteho kasvaa nopeammin niin jossain kohtaa momenttikäyrät leikkaavat ja moottorin teho alkaakin riittää staattisessa tilanteessa. Omissa kokeiluissani kuitenkin ongelmana oli se että moottori (jonka teho sinänsä riitti moninkertaisesti) ei pystynyt vastaamaan nopeisiin kuorman lisäyksiin, vaan pysähtyi.
Tämä on nyt tälläistä pitkäpiimäistä horinaa ...