Moottorinosat majoriin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Terve, vetet lykkäytyivät öljyn sekaan jonka johdosta piti purkaa moottorista putket pois. Nelospytystä löytyi reikä. Nyt kun pitäisi tilailla uudet osat niin mitenhän nuo saisi sopivat kun papereiden mukaan kyseessä super major vm. 60-61 mutta ainakin superin korjaussarjan männäntappi paksumpi kuin tässä. Putkiakin vissiin useampaa kokoa ohuemmalle tapille? Mistä kohtaa rattoria löytyy valmistenumero jolloin voisi verrata sitä papereissa olevaan?
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Moottorinnumero pitäisi löytyä siitä moottorin oikealta puolelta, ruiskutuspumpun yläpuolelta. Voihan hyvinkin olla että siihen on joskus vaihdettu koko moottori, vaikkapa jostain vanhemmasta mallista.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

no kerrotko ielä sen männätapin halkaisijan oliko n 32mm vaiko se 34,90mm oliko putki jo siis irti?
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Tappi 32 mm, vähän vajaa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Harvoin on enää oikea lohko paikallaan ja kiertokangetkin ovat voineet vaihtua vuosien saatossa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuo hilkun vajaa 32mm on se vanhemman -52 - 4/-57 moottorin tappikoko. Joko tuohon on joskus vaihdettu koko kone tai kampura. Vaihtuu muistaakseni 4/1957 tuo tappikoko isommaksi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Siltä vaikuttaa. Moottorista ei löydy numeroa.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

petteri7 kirjoitti: Ke Syys 28, 2022 6:27 am Siltä vaikuttaa. Moottorista ei löydy numeroa.
Sylinterilohkon takaa katsottuna oikeassa etu-yläkulmassa sylinterikannen sauman alapuolella vaakatasossa lohkon yläreunassa tasainen kohta, mihin on meisteillä lyöty numerosarja. Jos ensimmäinen on iso S kirjain, tarkoittaa, että kyseessä on vaihtokone ainakin lohkon osalta eli ns. puolimoottori. S=Serviced tai service
Tekemällä virheistä oppii.
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Tuo kohta sileä ja tyhjää numeroista
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Putsaa vaikka bensarätillä ja katso kunnon valon kanssa, josko näkyy mitään. Vai olisiko pantu kokonaan tehdasuusi lohko puolimoottorina joskus, eikä mikään käytetystä lohkosta väsätty vaihtokone. Silloin sisukset voi olla käytännössä uusimpien tai vanhempien valmistettujen mukaiset. Sinullahan olikin kone jo auki ja kädessä vanhemman mallin tapit. Onko kannessa valussa tuon sileän numerokohdan yläpuolella isot kirjaimet FL ? Silloin ehkä sekasikiö ja lohko on uusittu joskus täysin uudella vanhan mallisella tehdaskoneella. Voi olla pelkkä lohkokin tilattu uusi ja kasattu siihen. En kyllä muuta syytä keksi numerottomuudelle tai sitten on joku varastettu tai muusta syystä jäljittämättömäksi tehty hiomalla numerot pois. Onkos traktoriin paperit ja rekisterikilpi tai vanha rekisterinumero tiedossa? Niin, taisihan jotkut paperitkin olla..
Olisi kannattanut eka viesti lukea ensin ennen vastauksen sepustelemista..
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Vanhoissa Majoreissa ei ole tuolla kohtaa valmistenumeroa.
Fordson Super Major -60
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

jake55 kirjoitti: Ke Syys 28, 2022 9:51 am Vanhoissa Majoreissa ei ole tuolla kohtaa valmistenumeroa.
Ok. Itselle on lähinnä uudemmat Super Majorit enemmän tuttuja. Vanhemmassakin Superissa pitäisi tuossa kohdin numerot olla.
Tekemällä virheistä oppii.
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Ei ole numeroa eikä huomaa että olisi hiottukaan mitään pois. Vasemmalla puolen keulilla on B27X jonka jäljitin että olisi valukoodi joka viittaa helmikuulle 1955. Ei varmaan auta muu kuin tilata tuo 52-57 korjaussarja ja katsoa käykö vermeet tähän. Vanhat sylinteriputket yläpäästä tasaiset ja olivat asennettuna lohkon yläpinnan tasaan. Uusissa näyttää olevan kaikissa putkien yläpäässä pykälä joten täytynee asentaa lohkon yläpinnasta vähän koholleen.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vanhemmasta majorin moottorista voi löytyä se valmistenumero starttimoottorin paikkeilta, kytkinkaavelin laipan pinnasta. Siinä on sellainen "suora" pinta mihin numerot on meistetty alekkain.
Se pinta ei ole koneistettu, joten ne numerot saattaa olla vähän hankalat nähdä kun ne on maalin alla piilossa. Teräsharjalla vähän hinkkaa sitä suoraa osuutta, niin saattaa paljastua numerosarja.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaihtomoottorissahan ei ole usein numeroa. Esim jonku moottorikoneistamon tekemässä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja jarikos »

petteri7 kirjoitti: Ke Syys 28, 2022 11:02 am Ei ole numeroa eikä huomaa että olisi hiottukaan mitään pois. Vasemmalla puolen keulilla on B27X jonka jäljitin että olisi valukoodi joka viittaa helmikuulle 1955. Ei varmaan auta muu kuin tilata tuo 52-57 korjaussarja ja katsoa käykö vermeet tähän. Vanhat sylinteriputket yläpäästä tasaiset ja olivat asennettuna lohkon yläpinnan tasaan. Uusissa näyttää olevan kaikissa putkien yläpäässä pykälä joten täytynee asentaa lohkon yläpinnasta vähän koholleen.
Jos sinulla on jo yksi korjaussarja, niin riittää kun vaihdat männät ja tapit. Minulla on muistaakseni hyllyssä kolme noita vanhemman mallin mäntiä tarpeineen. Ovat uusia käyttämättömiä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
petteri7
Viestit: 174
Liittynyt: To Tammi 29, 2009 10:27 pm
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja petteri7 »

Korjaussarja on tulossa kiertokangilta
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Moottorinosat majoriin

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

niin kannattaa katsoa samalla onko se kampiakseli sopiva niihin kankiin koska kk leveys muuttui samoihin aikoihin kuin männätapin halkaisija ynnä muutama muu pikku asia. onko kampura sellanen ns ohuet pitkänmalliset vastapinot jos vertaa power kampuraan?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 48 vierailijaa