Itsellä on muutama vanhempi Valmet tallissa ja en minä ainakaan ylistä märkäputkikonetta millään lailla. Yksi noista on Valmet 702S 4WD -79, se on ollut meillä uudesta asti, sillä on ajettu varmasti yli 20 000h ja sen kuivaputkikonetta ei ole koskaan avattu mistään päästä. Väljähän tuo moottori on kyllä, mutta toimii silti edelleen hienosti. Sitten on 802 turbo -80, märkäputkikoneella, se tuli meille 80-luvun lopulla ja silloin siihen tehtiin täysi koneremontti, kun se huohotteli jonkin verran. Kolme-neljä vuotta sitten huomattiin että alkoi valutella jäähdytysnestettä öljyjen sekaan, laitoin sen silloin parkkiin odottelemaan putkien o-renkaiden vaihtoa. Nyt se on mulla tuossa tallissa tiivistesarjan kanssa odottamassa inspiraation iskemistä ja moottorin purkua sekä kasausta.. Jos näistä kahdesta moottori vaihtoehdosta pitäisi valita toinen, niin minun valintani olisi ehdottomasti tuo kuivaputkinen. Näissä Valmetin vanhoissa kuivaputki moottoreissa on kuitenkin irtoputket, eli sylintereitä ei ole porattu suoraan lohkoon.Ferkku kirjoitti: ↑Ti Syys 27, 2022 10:16 pm No johan nyt luin KV:stä uutisen. Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia. Ilmeisesti rakenne leviää muihinkin konsernin moottoreihin. Syynä että saadaan kompaktimpi rakenne.. ? Toistaiseksi käytössä vain Fendt:issä, mutta jatkossa muissakin. Lienee Valmettimiehile kova pala kun ovat ylistäneet aina tuota märkää putkea.
Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
-
- Viestit: 2209
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Suomisuunnittelija huomasi ja tarpeeksi guuglasi ja luki vanhoja fordien esitteitä kuinka se voidaan tehdä tietokoneohjatusti jo 70 80 luvulla.
Meillä ajettu kuivillaputkilla 71 alkaen kun märkä poweri lähti vaihtoon. Ei olla tarvittu märkiäputkia normi maataloustöissä. Joka vuosi työt tehty ilman keskeytyksiä, näyttää menevän tämäkin vuosi vaikka kynnöt kesken. Kaikissa nykyisissä fordeissa avaamaton alakerta.
Eikä kiinnosta ja jaksa kuunnella kuinka suolla ja ympärivuorokautisessa haketuksessa ei fordeja näy näille kahdelle juntille heti tiedoksi.
Meillä ajettu kuivillaputkilla 71 alkaen kun märkä poweri lähti vaihtoon. Ei olla tarvittu märkiäputkia normi maataloustöissä. Joka vuosi työt tehty ilman keskeytyksiä, näyttää menevän tämäkin vuosi vaikka kynnöt kesken. Kaikissa nykyisissä fordeissa avaamaton alakerta.
Eikä kiinnosta ja jaksa kuunnella kuinka suolla ja ympärivuorokautisessa haketuksessa ei fordeja näy näille kahdelle juntille heti tiedoksi.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Pilalle meni sekin, no, mikään ei kestä ikuisesti. Ei se märkäputki ole ehdoton edellytys, esim fiateissa on erittäin kestäviä kuivaputkikoneita. Kuorma-autoissa on tainnut olla märät putket iät ja ajat ja ne onkin suunniteltu kestämään. Metallurgia ja muu tommonen on varmasti kehittyneet 70 luvulta mutta kyllä tuollaisessa suoraan lohkoon poratussa ei hyödy kuin valmistaja. Joku pieni haveri sylinteriin ja koko moottori on purettava osiksi, lohko koneistamolle ja reikä ylikokoon. Vai pitääkö kaikki laittaa kerralla?
Tää on sitä nykyaikaa, mitään ei tehdä kestämään tai korjattavaksi, uutta mosaa a 50.000€ vaan tilalle.
Tää on sitä nykyaikaa, mitään ei tehdä kestämään tai korjattavaksi, uutta mosaa a 50.000€ vaan tilalle.
-
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Olen hyvin pitkälle samaa mieltä kuin 8400 nykymenosta ja nyt ei saa sekoittaa eri asioita. Jos jotkut vanhat patarauta foordit kuitenkin melko kevyissä maataloustöissä sattunut kestämään ja itsensä tienaamaan on maailma muuttunut pellolla.
Nyt tehoa puristetaan ehkä arveluttavilla laskelmilla versus ennen, alk 300hv on nyt oltava isoilla koneilla. Millään vanhoilla kasarikoneilla ei liiku 8 tai 10m äes kun oikeesti aletaan jäykkää muokkaamaan eikä mitään kukka multaa, vieppä 25-30 mottia vehnää 50kmh jne jne. Ajan myötä nykyinsinöörin mahdollisesta kokemattomuudesta saattaa seuraa konevaurioita joka todnäk johtaa tuohon 8400 skenaarioon. 10k seteleitä laitat koneeseen ja laatikkoon.
Nyt tehoa puristetaan ehkä arveluttavilla laskelmilla versus ennen, alk 300hv on nyt oltava isoilla koneilla. Millään vanhoilla kasarikoneilla ei liiku 8 tai 10m äes kun oikeesti aletaan jäykkää muokkaamaan eikä mitään kukka multaa, vieppä 25-30 mottia vehnää 50kmh jne jne. Ajan myötä nykyinsinöörin mahdollisesta kokemattomuudesta saattaa seuraa konevaurioita joka todnäk johtaa tuohon 8400 skenaarioon. 10k seteleitä laitat koneeseen ja laatikkoon.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Nojoo, märkäputkikone on suht yksinkertaisilla työkaluilla ja vieläpä halvalla remontoitavissa uutta vastaavaksi mutta sellaiset asiat ei todellakaan ole nykypäivänä valmistajan mielessä. Vielä kun yhdistetään joku hieno pinnoite sinne sylinteriin niin se on kerralla romua jos vaikka yks sylinteri pääsee leikkaamaan.
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Kyllä monen maailma meni nyt sirpaleiksi.
-SS-
-SS-
- Rh-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: märkä/kuivaputki
Mistä se mäntä tietää missä se mulukkuaa eestaas?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 4415
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Valmistaja miettii vain valmistuskustannuksia. Ehkä se kone kestää sen saman mitä se muu traktori ja sen jälkeen on valmista pataan.
Valmistajalle riittänee, että kestää sen takuuajan. Liekö maine kestävästä ja huollettavasta koneesta sitten niin halpa ja turha, että ei välitetä.
Valmistajalle riittänee, että kestää sen takuuajan. Liekö maine kestävästä ja huollettavasta koneesta sitten niin halpa ja turha, että ei välitetä.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
puhuttiin 50k€ kulusta kun moottori hajoaa.
Muistiin piirtyy vlatran mainosvideo tuubissa jossa kertovat niistä reman jutuista... oisko tommonen kiuas kovin kallis remanutettuna valtralta? Varmaan pitkän pennin...
Muistiin piirtyy vlatran mainosvideo tuubissa jossa kertovat niistä reman jutuista... oisko tommonen kiuas kovin kallis remanutettuna valtralta? Varmaan pitkän pennin...
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Ja onko asialla suurtakaan merkitystä? Montako kertaa traktorin moottoriin tehdään täys haalaus noin keskiarvona? Olisko lähempänä nollaa kuin yhtä?
Voihan sen sitten porata ylikokoon, jos mäntiä löytyy. Tai putkitetaan jälkikäteen.
Voihan sen sitten porata ylikokoon, jos mäntiä löytyy. Tai putkitetaan jälkikäteen.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 4415
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Jos se muu tekniikka on samaan aikaan tiensä päässä niin ei oo tarvetta konetta korjata. On saatu optimoitua rakenne.
-
- Viestit: 1525
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Kyllähän tuo maailma on menny ja menee kokoajan siihen suuntaan, että vaihdetaan remontin yhteydessä yhä suurempia osakokonaisuuksia. Toki noille rikkoutuneena vaihdetuille osille loytyy sit myös ns. tehdaskorjaajia, jotka kunnostaa hajonneista käyttövalmiita vaihto-osia.
Vaihtomoottori, vaihtovaihteisto tai vaihtoperä, ihan arkipäivää raskaan kaluston korjaamoissa.
Saattaa olla tuollainen ns. kovalohkoinen moottori tulevaisuuden arkipäivää, jos dieselmoottorilla enää mitään tulevaisuutta yleensä on.
Yhä pienempitilavuuksisista moottoreista otetaan ulos suurempia tehoja ja rajumpia vääntöjä. Vaatii lohkoltakin enmpi jäykkyyttä ja värinättömyyttä.
Vaihtomoottori, vaihtovaihteisto tai vaihtoperä, ihan arkipäivää raskaan kaluston korjaamoissa.
Saattaa olla tuollainen ns. kovalohkoinen moottori tulevaisuuden arkipäivää, jos dieselmoottorilla enää mitään tulevaisuutta yleensä on.
Yhä pienempitilavuuksisista moottoreista otetaan ulos suurempia tehoja ja rajumpia vääntöjä. Vaatii lohkoltakin enmpi jäykkyyttä ja värinättömyyttä.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Esimerkiksi nimimerkkini traktoriin pystyy tekemään täydellisen moottoriremontin ilman lohkon irrotusta traktorista, hyvin yksinkertaisin työvälinein. Edellyttäen että runkolaakeriliuskat pystyy kampiakseli paikallaan pyöräyttämään yks kerrallaan paikalleen. Putki vedetään yksinkertaisella ulosvetimellä pois ja uusi menee pienellä naputtamisella paikalleen. Muistelen että täysi paketti neloskoneeseen on alkuperäisenä ollut joku 2500€, kutoseen sitten 50% kalliimpi. Kansiremontti tietysti päälle ja vesipumppua sun muuta. Ja kyllä näillä koneilla ajetaan paljon, todella paljon ja samoja moottoreita kun käytetään esim metsäkoneissa niin niillä kelataan aina se 20-30 tuhatta tuntia, jopa 40-50 tuhattakin. Kyllä siinä remonttiakin joutuu tekemään
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Täytyy todeta että nämä nykyiset Sisudiesel/Agcopower 6,6 ja 7,4 litran kutoskoneet tuppaavat kestämään niin paljon käyttötunteja että ei kyllä tarvitse moottorin peruskorjausta tehdä läheskään joka traktoriin missä näitä moottoreita on. Jos sama käyttöikä saadaan tuohon uuteen moottoriin niin ei se koneremontti ensimmäinen murhe ole tuon uuden konstruktion kanssa vaikka vieraalta tuommoinen lohkoon porattu rakenne kuulostaakin äkkiseltään. Varmastikin valutekniikat ja materiaalit kehittyneet että saadaan jo valettua vastaavan kulumiskestävyyden antavista materiaaleista kuin irtoputkissakin on. Lohkoon porattu rakennehan antaa saman lämmön hyvän siirtyvyyden edun kuin märkäputkikin kun sylinterin sisäpinta on samaa metallikappaletta kuin jäähdytysnesteeseen kosketuksessa oleva pinta.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Merkistä ja rakenteesta riippumatta: nykymasinoissa se iso raha ja pitkät osien odotukset menevät polttoainelaitteiden, DOC/SCR/DPF/DÖF/PUF/HÖF-vehkeiden, antureiden ja mustien laatikoiden vaihteluun. Tai voimansiirron älypurkkeihin. Tai hydrauliikan salaisiin himmeleihin. 30k€ purkkeihin ja bokseihin ja antureihin ja mystiikkalaatikoihin. Sitten joskus - piiitkän ajan kuluttua - 5k€ koneen koviin osiin. Ei siinä kovin suurta vaikutusta konkurrsipesän taseeseen ole, vaikka putki-mäntä-satsin vähän halvemmalla saisi, kun säästöpennit upposivat jo pariin anturiin... Aika rajuja ja osaavia masinisteja ovat ne, jotka vuonna 2050 vielä saavat pidettyä vuoden 2022 koneen liikkumassa. Kauheen vanhan, 28 vuotta! Eihän niin vanhaa voi ollakaan?
-
- Viestit: 1290
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Uusi moottori ja heti ollaan perusteellista koneremonttia tekemässä
Jokasessa rakentessa on hyvät ja huonot puolet.
Pidän hyvänä asiana tätä ratkaisua.
Monessa moottorissa on ongelmaa putkien painumisen kanssa.
Jokasessa rakentessa on hyvät ja huonot puolet.
Pidän hyvänä asiana tätä ratkaisua.
Monessa moottorissa on ongelmaa putkien painumisen kanssa.
-
- Viestit: 1337
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Nykykoneiden korjaus voi muutenkin olla haastavaa. Esimerkiksi Perkinsin 1004-sarjan putkia ei pysty vaihtamaan kuin tehtaassa. Tarvitaan kuulemma 40 t prässi. Mulla meni kurottajasta sylinteriputki poikki ja ei auttanut kuin laittaa uusi moottori.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Putken kanssa lämmönjohtuminen on kylläkin lähestulkoon tai ihan sama verrattuna yhteensä saman paksuisen seinämän kanssa lohkoon porattuna. Putkimateriaali ja niiden pinnoitus voidaan tehdä kestävämmällä materiaalilla, kuin muu lohko. Ilman putkea voidaan käyttää taas ohuempaa valua ja silti pinnoittaa sisäseinämät jollakin kovemmalla, että eiköhän se ohutseinämäisyys ole ratkaisevin tekijä lämmönjohtumiselle jäähdytysnesteeseen. Märkäputkikoneet perustuu sitten vielä parempaan jäähtymiseen ja lämmönhallintaan mutta pitää olla taas paksumpaa putkea kuin lohkon seinämää vasten olevat, että ihan mahdottomia ei saavuteta tuollakaan ratkaisulla.Lohkoon porattu rakennehan antaa saman lämmön hyvän siirtyvyyden edun kuin märkäputkikin kun sylinterin sisäpinta on samaa metallikappaletta kuin jäähdytysnesteeseen kosketuksessa oleva pinta.
Kohtahan ne on sähkömoottorit traktoreissakin ja työkoneissa, että miksi tehdä nyt enää välttävää rakennetta parempaa käytettyjen jälkimarkkinoita ajatellen? Vaihtoarvo uuteen tai käytettyyn sähkökoneeseen vaihtaessa tulee olemaan lähes nolla, tekipä nyt uuteen koneeseen täydellisen moottorirakenteen tai juuri ja juuri välttävän. Voihan se tietysti olla, että maatalouteen aletaan valmistamaan synteettistä dieseliä jätemuoveista sun muista, kunhan atomi- ja luonnonlähdevoima lisääntyy. Jossain vaiheessa tajutaan, että halvin energia on itse tuotettu maksoi mitä maksoi, kuin naapurin narrausvaltiolta kaiken energian pilkkahinnalla ostaminen. Nyt sitten nähdään, kuka siinäkin piti pilkkanaan ketäkin.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, To Syys 29, 2022 7:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2136
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Saako kysäistä että mitä tarkoitetaan "märkäputki" ja "kuivaputki" rakenteilla? Ei ole koskaan tarvinnut tähän aiheeseen perehtyä ja näihin termeihin kuitenkin yhtenään törmää näitä lueskellessa ja aina saa ihmetellä että mistä kyse
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uusi 7,5 l Sisudiesel on suoraan lohkoon porattu ilman sylinteriputkia
Kuivaputki työnnetään kulutuspinnaksi männälle lohkoon porattuun reikään kuin tykin piippuun ja on kauttaaltaan koko pinta-alaltaan lohkomateriaaliin tiiviisti kosketuksissa. Tuota paksumpi märkäputki taas on lohkossa suoraan jäähdytysnesteeseen kosketuksissa ja tiiviit porausreiät vain lohkon pinta ja pohjaosuudella. Putken kauloilla ja pohjalla kumi-, nylon tms. rinkulatiiviste estämässä jäähdytysnesteiden pääsyn öljy- ja palotilaan.
Nyt Sisulla kokonaan ilman putkia ja sylinterit porattu suoraan lohkoon
Ehkä jossain generaattori- ja kaivinkonekäytössä tuollainen kestää ihan kohtuullisesti, kun ei kierroksilla ja ylikuumentumisilla rääkätä kuin jotakin keväthelteessä savimuokkausta tekevää Majoria..
Nyt Sisulla kokonaan ilman putkia ja sylinterit porattu suoraan lohkoon
Tulee siis lyhyempi moottori.. Kuluu vähemmän materiaalia lohkon valmistukseen.. Pitäisin tuollaisessa erityisen hyvän huolen hyvästä korroosiot estävästä jäähdytysnesteestä ja kunnollisesta esilämmityksestä kylmillä keleillä ennen käynnistyksiä. Tuplaisin öljynvaihdot myös. Sylinterien välit on ratki hyvin herkästi tuolla valmistusreseptillä.Syynä että saadaan kompaktimpi rakenne
Ehkä jossain generaattori- ja kaivinkonekäytössä tuollainen kestää ihan kohtuullisesti, kun ei kierroksilla ja ylikuumentumisilla rääkätä kuin jotakin keväthelteessä savimuokkausta tekevää Majoria..
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Silverhawk ja 30 vierailijaa