Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
FinnoUgric
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 5:44 am
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja FinnoUgric »

Kaikesta huolimatta koetan saada asiallisen sauman ohueen materiaaliin vanhalla puikkokoneella.
Mitähän siitäkin tulee?

Asiasta on video tässä
On kolmenlaisia ihmisiä. Niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa.
YT-kanava: Finno Ugric Machining
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

sauman laatu yhtä hyvää kun mun hitsaukset :lol: tuohon vaikuttaa se että nuo raudat on eri paksusia. jos vetää kovalla virralla toinen palaa puhki ja matalalla virralla ei hitsaannu paksuun kunnolla. aika paksuja nuo puikot siksi ei ehkä jaksa syttyä niin hyvin jos virrat matalalla. toki puikkojen merkki ja laatu merkitsee paljon. mulla invertterissä ei vaan kaikki puikot pelaa. elga ja lincoln electricin puikot osoittautuneet hyväksi. bilteman puikot syttyy tosi hyvin mutta kuonaavat ihan älyttömästi.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

lincolnin tuotteista oon tykännyt hitsauksessa jos ja kun esabbia ei saa joka paikasta tai järkihintaan

rutiilipuikoilla ei mielestäni kannata hitsata ellei ole pakko, toki ruostumattoman jne puikot rutiilipäällysteellä

hitsaamaan oppii hitsaamalla. Olis kiva itse kans paremmaksi tulla, vähän on toisaikaista mitä milloinkin tekee ja miten niin harjoitusmahdollisuuksia on välillä rajallisesti
Suomi kuuluu länsimaihin
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja juha »

Haastetta lisää
2-teholasit,
piilokarsastus,
hajataitto,
risa hitsimaskin ikkuna 3 senttiä liian ylhäällä ja likainen
huono hitsauskone, josta virta loppuu juuri kun syttyy,
huonot puikot
märkä keli,
hankala paikka,
ruosteiset, maalatut tai sinkityt raudat.

Omalla tuurilla jostain syystä onnistunut hitsipalko onkin 3 milliä hitsattavan sauman vieressä :lol:
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juhan luettelossa oli kyllä kaikki kohdat tuttuja omalta "hitsarin" ajalta.

Näin vanhemmalla iällä silmälasit vaikuttavat ainakin minulla paljon hitsihommien onnistumiseen, vaikka kone ja menetelmä olisikin jo opeteltu ja välineet sellaiset, ettei homman niistä pitäisi jäädä kiinni. Jos ei näe kunnolla, niin tulee hitsistä sitten yleensä sellainen mitä sattuu tulemaan.

2-teholasit on kyllä aika /Cstä hitsihommissa. Teetin optikolla 2-tehoisten lukualuetta vähän pidemmälle tarkentavat lasit isoilla linsseillä, jotka on olleet kyllä ehdottomasti tarpeen hitsihommmissa. Aina ei ole tilaa kääntää päätä ja maskia optimiasentoon, joten näön pitäisi olla riittävän tarkka kauemmas, myös sivulle ja yläviistoonkin katsoessa. Sopivat 1-teholasit on olleet ainakin minulle hitsatessa selvästi paremmat kuin 2-tehot.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Kuka myy Lincolnia? Joskus jostakin tarttui mukaan Lincolneja, jotka kuitenkin jäivät noin vuodeksi hyllyyn. Hyviä olivat syttymään, mutta minulla ei millään sytytä mistä ne ostin.
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kyllä ohuitten rautojen liimaaminen puikkohitsillä on aika tuskaista hommaa. Täppimällä jotenkin onnistuu 1,6 mm puikolla. Toinen mikä mulla tahtoo tulla varsinki pystypienassa on reunahaava. Kaikenlaisia kuljetustapoja on kokeiltu ja virtoja säädelty, mutta ei vain onnistu hyvin.

Youtubesta löytyy noita hitsausopastuspätkiä ja niitä kun on muutamia kattellu, niin kovin on monenmoista ohjetta ja puikolla pitää tehdä jos jonkinlaista koukeroa ja kuviota.. :? Taitaa täskin olla, ettei yhtä totuutta oo.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja jiipee »

tapsa kirjoitti: Ti Syys 27, 2022 9:21 pm Kuka myy Lincolnia? Joskus jostakin tarttui mukaan Lincolneja, jotka kuitenkin jäivät noin vuodeksi hyllyyn. Hyviä olivat syttymään, mutta minulla ei millään sytytä mistä ne ostin.
Viimeksi kun 2.5 mm emäspuikot kävivät vähiin, niin ostin hyvin toiminutta Lincolnia Tokmannista. En ole nyt seurannut, onko se vielä siellä myynnissä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja nakki »

Kärkkäsellä myös lincolnia.
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Puuilo, Motonet ja monet varaosaputkat.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Puuilosta olen ostanut Lincolnia, melko edullisesti. Würth myy myös mutta liki samoihin hinta menee mun alennuksilla
Suomi kuuluu länsimaihin
asfalttiviljelijä
Viestit: 4397
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

jiipee kirjoitti: Ti Syys 27, 2022 8:46 pm Juhan luettelossa oli kyllä kaikki kohdat tuttuja omalta "hitsarin" ajalta.

Näin vanhemmalla iällä silmälasit vaikuttavat ainakin minulla paljon hitsihommien onnistumiseen, vaikka kone ja menetelmä olisikin jo opeteltu ja välineet sellaiset, ettei homman niistä pitäisi jäädä kiinni. Jos ei näe kunnolla, niin tulee hitsistä sitten yleensä sellainen mitä sattuu tulemaan.

2-teholasit on kyllä aika /Cstä hitsihommissa. Teetin optikolla 2-tehoisten lukualuetta vähän pidemmälle tarkentavat lasit isoilla linsseillä, jotka on olleet kyllä ehdottomasti tarpeen hitsihommmissa. Aina ei ole tilaa kääntää päätä ja maskia optimiasentoon, joten näön pitäisi olla riittävän tarkka kauemmas, myös sivulle ja yläviistoonkin katsoessa. Sopivat 1-teholasit on olleet ainakin minulle hitsatessa selvästi paremmat kuin 2-tehot.
Hitsaus on harvinaista, mutta kyllä muuta askaretta. Käytän 3-teholaseja, eli kauko- väli- ja lukualueet päällekkäin ylhäältä alaspäin. Olen käyttänyt jo lähes 30 vuotta. Ongelma on sellaisissa korjaushommissa joissa joutuu katselemaan ylöspäin, eli kaukoalueen läpi lähietäisyydelle. Tekeehän optikot vaikka niin että nuo alueet on päinvastaisessa järjestyksessä jon tarve niin vaatii.
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Ferkku kirjoitti: Ti Syys 27, 2022 9:33 pm Kyllä ohuitten rautojen liimaaminen puikkohitsillä on aika tuskaista hommaa. Täppimällä jotenkin onnistuu 1,6 mm puikolla. Toinen mikä mulla tahtoo tulla varsinki pystypienassa on reunahaava. Kaikenlaisia kuljetustapoja on kokeiltu ja virtoja säädelty, mutta ei vain onnistu hyvin.

Youtubesta löytyy noita hitsausopastuspätkiä ja niitä kun on muutamia kattellu, niin kovin on monenmoista ohjetta ja puikolla pitää tehdä jos jonkinlaista koukeroa ja kuviota.. :? Taitaa täskin olla, ettei yhtä totuutta oo.
Pystypiena alhaalta ylös sujuu parhaiten valssin tahdissa.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kauhistutti tuo T-urapöydän päällä hitsaaminen :shock:

Videon alussa olin tulkitsevinani, että puikkoa työnnettiin. Sehän puhaltaa sinne kahvasta pois päin ja puhallus työntää kuonaa pois taakse päin. Siksi pitäisi edetä peruuttaen. Tuo kone taisi olla muuntajavehje ja niissä se virran hallinta on hankalaa juuri sytytyksessä pienillä virroilla. Nykyiset invertterikoneet antaa virtapurskeen siihen sytytykseen ja niissä on liimapuikon tunnistuskin. Finnougric voisi olla paljon parempi hitsari uudella nykyaikaisella koneella.

Näkeminen on yksi tärkeä asia ja automaattimaski auttaa siinä paljon. Ikä usein pakottaa käyttämään vähintään lukulaseja tarkemmissa hommissa. Sitten hitsausasento ja tuki on myös tärkeä seikka, siihen kannattaa etsiä vaihtoehtoja kulloisenkin tilanteen mukaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hitsaustaitoni ovat olemattomat

Viesti Kirjoittaja NH »

Liimapuikkoa tulee hiukan puikosta ja virrasta riippuen nykyinventtterilläkin, vaikkakin masiina osaa itse katkaista virran.
Mainostuksista huolimatta, kokeilemani halpisinventterit eivät tunnu olennaisesti suurempaa aloitusvirtaa antavan, mutta ehkä tilanne on toinen ammattilaitteissa.

Hyvä puikko, oikea virta, hyvät kaapelit, hyvä puikonpidin ja maadoituspuristin ja puhtaat pinnat, niin onnistuu vaatimattomallakin koneella. Olettaen että näkee hyvin. Automaattimaski ja tarvittaessa lasit, joilla näkee hyvin hitsausetäisyydellä. Pystysauma työntäen, vaaka vetäen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jusi, Kotakorva, Kuuskakkone ja 39 vierailijaa