Sähköperämoottori
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Voipi olla, että se moottorimötikkä aiheuttaa sen kehnon työntövoiman pakilla. tosin podejahan on ns vetäviä eli potkuri on etupuolella. mutta ne taitaa olla hiukan paremmin muotoiltuja. osa taitaa olla työntäviä
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Tekninen syykin voi olla eli jos kyseessä "hiilimoottori" niin moottori on saatettu optimoida pyörimään toiseen suuntaan jolloin hiilille on asetettu ennakkoa.
Tuolla esim tätä sivutaan:
viewtopic.php?t=103485
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
No joka tapauksessa niissä sähkömoottoreissa on tilttilukko ja aivan varmasti moottori nousee ylös pakilla jos tuo lukko on auki... Tästä on ihan varma tieto kun tuossa joskus lukko tarttuilee niin moottori nousee heti ylös kun pakittaa. Ja jos tuommosen pikku Yamahan/minnkotan tunkee soutuveneen perään, ei siinä suurta eroa ole pakilla/eteenpäin menossa, tehottomia ne on molempiin suuntiin.
Ja kiville tuo on ajettu monta kertaa, rikiputki joustaa ja lukko päästää koneen nousemaan.
Ja kiville tuo on ajettu monta kertaa, rikiputki joustaa ja lukko päästää koneen nousemaan.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Jo jos vielä epäillyttää, hakusanalla manual_2019-04-29_10-13-46_79faf899fb18d15ee4e63cc632d1f087.pdf löytyy manuaali, jossa on räjäytyskuva. Tuskin tuossa on mitään hiiliä optimoitu ja ohjauselektroniikkaakaan ei ole.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ke Marras 17, 2021 4:27 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
No ei kyllä pääse sähkötrimmillisissä nousemaan mihkään.NH kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 9:29 am Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
Se kippaushan tapahtuu hydraulisylinterillä joka on 2-toiminen. On varmaan ollut 100% asiakkailla se 0.01% moottori.
90-luvun Evinrudessa olen nähnyt manuaalisen kippisylinterin jota ohjattiin muovisella vivulla. Tämä lienee samanlainen systeemi kuin Hondan kaasu kevennetty kippi
Mutta pakkilukkoa ei näissä sähkötrimmi koneissa ole
N. 8-15hp manuaali kipillisissä usein siinä saranaputken etupuolella vipu jolla voi kipin lukita ja vapauttaa
Pienissä koneissa mitä vastaan tullut, pääsääntöisesti ollut pakille se lukitus telki mikä tarttuu tilttipuikkoon kun pakin kytkee päälle
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Pitäis purkaa ja katsoa optimoinnit, mutta toisaalta miksei optimointia eteenpäin suuntaan olisi tehty kun näin saataisiin hieman tehoa ja hyötysuhdetta parannettua kun taas taaksepäin tästä seuraavalla pienellä huononnuksella ei merkitystä
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Meneekö nyt netti-innostuksen takia jauhot ja vellit sekaisin?arzka1 kirjoitti: ↑Ke Syys 28, 2022 10:04 pmNo ei kyllä pääse sähkötrimmillisissä nousemaan mihkään.NH kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 9:29 am Sähkötrimmillisessä kuin manuaalitrimmillisissä polttomoottoriperämoottorissa moottori pääsee nousemaan vapaasti ylöspäin, mikäli osuu johonkin. Ainakin noin 99.9%:ssa.
Liian voimakkaasti peruutettaessa moottori pyrkii kevyesti nousemaan, mutta hoituu kaasua pienentämällä.
Lukitusta ei pidä käyttää ajaessa.
Se kippaushan tapahtuu hydraulisylinterillä joka on 2-toiminen. On varmaan ollut 100% asiakkailla se 0.01% moottori.
90-luvun Evinrudessa olen nähnyt manuaalisen kippisylinterin jota ohjattiin muovisella vivulla. Tämä lienee samanlainen systeemi kuin Hondan kaasu kevennetty kippi
Mutta pakkilukkoa ei näissä sähkötrimmi koneissa ole
N. 8-15hp manuaali kipillisissä usein siinä saranaputken etupuolella vipu jolla voi kipin lukita ja vapauttaa
Pienissä koneissa mitä vastaan tullut, pääsääntöisesti ollut pakille se lukitus telki mikä tarttuu tilttipuikkoon kun pakin kytkee päälle
Omissa sähkötrimmillisissä moottoreissa moottori onneksi on päässyt nousemaan kevyissä pohjakosketuksissa eli moottori on päässyt nousemaan tarvittavan määrän. Teoreettisesti moottori voi nousta niin paljon, että evä on vedenpinnan yläpuolella. Pienemmissä koneissa asian voi helposti todeta perästä taaksepäin nostamalla, isommissa tarvitaan enemmän ruista ranteeseen.
Erikoisia asiakkaita sinulla, kun heidän sähkötrimmilliset moottorit eivät pääse nousemaan lainkaan.
Ai, että pakkilukkoa ei sähkötrimmikoneissa ole ollut?
Tuotahan olen yrittänyt kertoa, kuin sitäkin, että kohdalleni osuneissa manuaalitrimmisissä pakkilukkoa ei myöskään ole ollut, mutta maailmaan mahtuvan paljon muutakin, vaikka se absoluuttisen tarkka 0.1%.
Senkin olen todennut, että useissa moottoreissa on kippisysteemissä lukitus, jota on tarkoitus käyttää venettä trailerilla kuljetettaessa. Maantiekuljetuksen aikaiset rasitukset ovat aika erilaisia, kuin vesillä.
Koko kysymys pakkilukon olemassaolosta on yleensäkin täysin hassu ja kuuluu korkeintaan sarjaan mielenkiintoista tietää. Jokainen riittävästi moottoriveneilyä harrastanut tietää tuon.
Suosittelen lämpimästi moottorikohtaisten käyttöohjeiden lukemista, niin asiat eivät jää epäselviksi, mikäli vesille on lähdössä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi_oulu, Mika 82, Tessu85 ja 71 vierailijaa