Onko vaarana, että öljyn vähetessä pumppu alkaa vetää sakkaa itseensä? Loogisesti ajatellen pohjapropun kautta vedet ja osa sakastakin tulee virtauksen mukana alakautta paremmin ulos.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Syys 16, 2022 10:04 pm Magneettipultit on sen neljällä pultilla kiinnitetys pohjalaipan etupuolella.
Tässä kuvassa laipan oikeassa reunassa.
https://drive.google.com/file/d/1tV2TKH ... p=drivesdk
Nostolaitepumpulla voi pumpata öljyt ulos jos kippilähtö löytyy. Pikaliittimeen letku ja se sankkoon.
major diesel ja öljyjen vaihdot
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Kyllä, ennen touhusin noiden 20 litran kannujen kanssa joihin lirittelin öljyä trattien ja kaatoastioiden kanssa, sekä letkulla.Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 11:22 amToki jos reilu 40 kilonen läikkyvä öljypalju on kätevä nostella tynnyrin korkeudelle, ja iso suppilo että öljy menee vauhilla tynnyriin, niin sillon kannattaa niin tehdä.Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen
Myös silloin jos tuntuu vaikealta saada öljy osumaan vaikka 20L kanisteriin sillä "kippiletkulla" , ja kanisterin täyttyessä vaihtaa letku toiseen kanisteriin, ja täynnä olevan korkin voi sulkea ennen kun jatkaa toisen astian täyttöä koneen omalla pumpulla.
Kaverin kanssa toimien homma tietysti helpottuu sen paljun/tynnyreitten kanssa puljatessa, ja tekee niikun olosuhteet huomioiden on helpointa/kätevintä.
Mahtaako tuon laastipaljun nimellismitta olla joku 100 litraa, ei se sieltä mihinkään läiky.
Toisessa tynnyrissä on trattina 20litran öljysankko katkaistuna. Toisessa allas, minkä yllä ritilä mihin voi jättää suodattimet valumaan.
Yksin puuhaan nämä öljynvaihdot, ei siinä mitään jarrua tarvita. Yhden miehen voimin valuu öljy paljuun ja siitä tynnyriin.
Syystä en ole palannut tuohon kannujen kanssa puuhailuun.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Sitä samaa pashaa se pumppu kierrättää ajon aikanakin, ja onhan siellä se kärpäsverkko suodattimena, johon jää isommat laakerin ja rattaitten palat, jotka tulee sitten sen pohjaluukun kautta lopuksi pois kun sen avaa. Aina sinne perän sisälle jää sakkaa koloihin, jota ei saa pois kun mekaanisesti kaapimalla.
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Siis "ne" ?, L&T:kö kyseessä, minulle sanoivat, että kuutio noudetaan, vedetöntä, ja kunnon tankista pumppaamalla. Että 200 l tynnöreitä eivät ota. Mutta ne, jotka lämmittävät verstaitaan moniöljypolttimella, ne ovat asia erikseen, vievät vaikka pikkutonkissakin. Mutta en kyllä Salon seudulta tunne yhtään.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 7:23 amLaastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Syys 16, 2022 11:13 pmNiin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten.öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen.
-SS-
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
https://www.lsjh.fi/fi/jatteiden-abc/jateoljy/-SS- kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 2:38 pmSiis "ne" ?, L&T:kö kyseessä, minulle sanoivat, että kuutio noudetaan, vedetöntä, ja kunnon tankista pumppaamalla. Että 200 l tynnöreitä eivät ota. Mutta ne, jotka lämmittävät verstaitaan moniöljypolttimella, ne ovat asia erikseen, vievät vaikka pikkutonkissakin. Mutta en kyllä Salon seudulta tunne yhtään.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 7:23 amLaastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Syys 16, 2022 11:13 pmNiin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten.öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen.
-SS-
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Tuossa puhutaan vain mustista moottoriöljyistä. Mites perä- ja vaihteistoöljyt ?
L&T kyllä pumppaa 1000 litrasta lähtien..
-SS-
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Kaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
Kuvittelin, että ankarimmat GL5 - peräöljyt sisältävät enemmän myrkyllisiä lisäaineita kuin moottoriöljyt. Kyllä meikäläinenkin laittaa kaiken mustan joukkoon. Kerään kuution IBC -kontteihin.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 11:57 pmKaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
-SS-
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
On harkittu lajittelua, muttei ole siihen vielä alettu. Olisivat varmasti tyytyväisempiä kun ei olisi kaikki sekaisin.-SS- kirjoitti: ↑Su Syys 18, 2022 1:33 pmKuvittelin, että ankarimmat GL5 - peräöljyt sisältävät enemmän myrkyllisiä lisäaineita kuin moottoriöljyt. Kyllä meikäläinenkin laittaa kaiken mustan joukkoon. Kerään kuution IBC -kontteihin.TunturiPappa kirjoitti: ↑La Syys 17, 2022 11:57 pmKaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
-SS-
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
hups,
tästähän syntyi majorin muutaman kymmenen öljylitran vaihdosta koko hässäkkä kun tuolla vaihdellaan jo satoja litroja .
mutta nyt on valunut majorin perästä vettä ja öljyn kaltaista litkua ulos. myös vaihteistosta tuli aika kermaista mönjää. moottorin proppu on ongelma kun näytti hiukkasen pyöreeltä.
onko jossain kerrottu, mikä sen moottorin propun koko on aikoinaan ollut? major lienee 1955 mallia. myös vinkit avaamiseen kelpais hyvin.
tänks,
rane
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
isot putkipihdit riitti ainakin tällä kertaa. oliskoon siihen uuden hankinta miten vaikeeta?2xford4000 kirjoitti: ↑Su Syys 25, 2022 7:51 pm jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
tänks,
rane
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
eiköhän noita löydy. kierrettä en muista tuumanen kuitenkin. mut kai noihin tieto jostain löytyy.. ja proppu..ranev kirjoitti: ↑Su Syys 25, 2022 7:59 pmisot putkipihdit riitti ainakin tällä kertaa. oliskoon siihen uuden hankinta miten vaikeeta?2xford4000 kirjoitti: ↑Su Syys 25, 2022 7:51 pm jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
tänks,
rane
marjakangas tarjoo tollast.
https://www.konekorjaamo.fi/ff81804431- ... attributes
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major diesel ja öljyjen vaihdot
no,
nyt on kaikki vanhat öljyt ulkona ja päniköissä menossa pois. taidetaan värkätä tuon konepropun jatkoksi joko hitasattu mutteri tai rälläköity mutterin tapainen, saas nähdä.
rane
nyt on kaikki vanhat öljyt ulkona ja päniköissä menossa pois. taidetaan värkätä tuon konepropun jatkoksi joko hitasattu mutteri tai rälläköity mutterin tapainen, saas nähdä.
rane
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Google [Bot], Osmo_, Semrush [Bot] ja 74 vierailijaa