major diesel ja öljyjen vaihdot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja Aakku »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:04 pm Magneettipultit on sen neljällä pultilla kiinnitetys pohjalaipan etupuolella.

Tässä kuvassa laipan oikeassa reunassa.
https://drive.google.com/file/d/1tV2TKH ... p=drivesdk

Nostolaitepumpulla voi pumpata öljyt ulos jos kippilähtö löytyy. Pikaliittimeen letku ja se sankkoon.
Onko vaarana, että öljyn vähetessä pumppu alkaa vetää sakkaa itseensä? Loogisesti ajatellen pohjapropun kautta vedet ja osa sakastakin tulee virtauksen mukana alakautta paremmin ulos.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:22 am
Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen
Toki jos reilu 40 kilonen läikkyvä öljypalju on kätevä nostella tynnyrin korkeudelle, ja iso suppilo että öljy menee vauhilla tynnyriin, niin sillon kannattaa niin tehdä.
Myös silloin jos tuntuu vaikealta saada öljy osumaan vaikka 20L kanisteriin sillä "kippiletkulla" , ja kanisterin täyttyessä vaihtaa letku toiseen kanisteriin, ja täynnä olevan korkin voi sulkea ennen kun jatkaa toisen astian täyttöä koneen omalla pumpulla.

Kaverin kanssa toimien homma tietysti helpottuu sen paljun/tynnyreitten kanssa puljatessa, ja tekee niikun olosuhteet huomioiden on helpointa/kätevintä. :wink:
Kyllä, ennen touhusin noiden 20 litran kannujen kanssa joihin lirittelin öljyä trattien ja kaatoastioiden kanssa, sekä letkulla.
Mahtaako tuon laastipaljun nimellismitta olla joku 100 litraa, ei se sieltä mihinkään läiky.
Toisessa tynnyrissä on trattina 20litran öljysankko katkaistuna. Toisessa allas, minkä yllä ritilä mihin voi jättää suodattimet valumaan.
Yksin puuhaan nämä öljynvaihdot, ei siinä mitään jarrua tarvita. Yhden miehen voimin valuu öljy paljuun ja siitä tynnyriin.
Syystä en ole palannut tuohon kannujen kanssa puuhailuun.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Aakku kirjoitti: La Syys 17, 2022 12:19 pm Onko vaarana, että öljyn vähetessä pumppu alkaa vetää sakkaa itseensä? Loogisesti ajatellen pohjapropun kautta vedet ja osa sakastakin tulee virtauksen mukana alakautta paremmin ulos.
Sitä samaa pashaa se pumppu kierrättää ajon aikanakin, ja onhan siellä se kärpäsverkko suodattimena, johon jää isommat laakerin ja rattaitten palat, jotka tulee sitten sen pohjaluukun kautta lopuksi pois kun sen avaa. Aina sinne perän sisälle jää sakkaa koloihin, jota ei saa pois kun mekaanisesti kaapimalla. :roll:
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja -SS- »

TunturiPappa kirjoitti: La Syys 17, 2022 7:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 11:13 pm
öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Niin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten. :wink:
Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen.
Siis "ne" ?, L&T:kö kyseessä, minulle sanoivat, että kuutio noudetaan, vedetöntä, ja kunnon tankista pumppaamalla. Että 200 l tynnöreitä eivät ota. Mutta ne, jotka lämmittävät verstaitaan moniöljypolttimella, ne ovat asia erikseen, vievät vaikka pikkutonkissakin. Mutta en kyllä Salon seudulta tunne yhtään.

-SS-
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-SS- kirjoitti: La Syys 17, 2022 2:38 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Syys 17, 2022 7:23 am
Tumppi 865 kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 11:13 pm
öljyt lähtee kätevimmin pohjaropusta. Laastipalju alle ja roppu auki
Niin lähtee, mut kätevyys loppuu siihen kun se laastipalju pitää tyhjentää johonkin korkilliseen/tiiviiseen astiaan, ja eikä se ison ropun avaaminenkaan välttämättä kovin puhdas operaatio ole kun 40L öljyä tulee sen takaa!? Ainakin ekakertalaiselle tuo kippiletkulla liruttelu on siistimpi juttu, ja tuleehan sieltä isosta ropusta vielä jokunen litra paljuunkin, joten voi sitä samalla herjotella sen ison määrän laskua vaikka seuraavaa kertaa varten. :wink:
Laastipalju on edelleen kätevä kaataa tyhjäksi tynnyriin.
Tynnyreitä kun on kyllin monta niin kätevästi edelleen tulevat ne hakemaan kierrätykseen.
Siis "ne" ?, L&T:kö kyseessä, minulle sanoivat, että kuutio noudetaan, vedetöntä, ja kunnon tankista pumppaamalla. Että 200 l tynnöreitä eivät ota. Mutta ne, jotka lämmittävät verstaitaan moniöljypolttimella, ne ovat asia erikseen, vievät vaikka pikkutonkissakin. Mutta en kyllä Salon seudulta tunne yhtään.

-SS-
https://www.lsjh.fi/fi/jatteiden-abc/jateoljy/
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuossa puhutaan vain mustista moottoriöljyistä. Mites perä- ja vaihteistoöljyt ?

L&T kyllä pumppaa 1000 litrasta lähtien..

-SS-
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-SS- kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:10 pm
Tuossa puhutaan vain mustista moottoriöljyistä. Mites perä- ja vaihteistoöljyt ?

L&T kyllä pumppaa 1000 litrasta lähtien..

-SS-
Kaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja -SS- »

TunturiPappa kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:57 pm
-SS- kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:10 pm
Tuossa puhutaan vain mustista moottoriöljyistä. Mites perä- ja vaihteistoöljyt ?

L&T kyllä pumppaa 1000 litrasta lähtien..

-SS-
Kaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
Kuvittelin, että ankarimmat GL5 - peräöljyt sisältävät enemmän myrkyllisiä lisäaineita kuin moottoriöljyt. Kyllä meikäläinenkin laittaa kaiken mustan joukkoon. Kerään kuution IBC -kontteihin.

-SS-
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-SS- kirjoitti: Su Syys 18, 2022 1:33 pm
TunturiPappa kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:57 pm
-SS- kirjoitti: La Syys 17, 2022 11:10 pm
Tuossa puhutaan vain mustista moottoriöljyistä. Mites perä- ja vaihteistoöljyt ?

L&T kyllä pumppaa 1000 litrasta lähtien..

-SS-
Kaikki kun laittaa sekaisin, kyllä niistä mustaa tulee.
Tynnyrit laitan samaan kuormaan tutun urakoitsijan kanssa, ei tarvitse itse pohtia säilöntää.
Kuvittelin, että ankarimmat GL5 - peräöljyt sisältävät enemmän myrkyllisiä lisäaineita kuin moottoriöljyt. Kyllä meikäläinenkin laittaa kaiken mustan joukkoon. Kerään kuution IBC -kontteihin.

-SS-
On harkittu lajittelua, muttei ole siihen vielä alettu. Olisivat varmasti tyytyväisempiä kun ei olisi kaikki sekaisin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

ranev kirjoitti: To Syys 15, 2022 9:39 pm hei,

miten olis helpointa lämmittää majorin perän ja vaihdelaatikon öljyt vaihtoa varten? kun ei nyt ole erityistä käyttöä, vaan ns. tyhjänä tarttis lämmittää, vaihteisto ja varsinkin perä. oikein mitään käyttökoneita ei ole tarjolla.


tänks,
rane
hups,

tästähän syntyi majorin muutaman kymmenen öljylitran vaihdosta koko hässäkkä kun tuolla vaihdellaan jo satoja litroja ;-).

mutta nyt on valunut majorin perästä vettä ja öljyn kaltaista litkua ulos. myös vaihteistosta tuli aika kermaista mönjää. moottorin proppu on ongelma kun näytti hiukkasen pyöreeltä.

onko jossain kerrottu, mikä sen moottorin propun koko on aikoinaan ollut? major lienee 1955 mallia. myös vinkit avaamiseen kelpais hyvin.


tänks,
rane
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

2xford4000 kirjoitti: Su Syys 25, 2022 7:51 pm jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
isot putkipihdit riitti ainakin tällä kertaa. oliskoon siihen uuden hankinta miten vaikeeta?

tänks,
rane
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ranev kirjoitti: Su Syys 25, 2022 7:59 pm
2xford4000 kirjoitti: Su Syys 25, 2022 7:51 pm jos ei pyöreään proppuum putkipihdit pysty niin hitsaa mutteri jatkoks, sitten on taas kulmaa käännellä.
isot putkipihdit riitti ainakin tällä kertaa. oliskoon siihen uuden hankinta miten vaikeeta?

tänks,
rane
eiköhän noita löydy. kierrettä en muista tuumanen kuitenkin. mut kai noihin tieto jostain löytyy.. ja proppu..
marjakangas tarjoo tollast.
https://www.konekorjaamo.fi/ff81804431- ... attributes
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major diesel ja öljyjen vaihdot

Viesti Kirjoittaja ranev »

no,

nyt on kaikki vanhat öljyt ulkona ja päniköissä menossa pois. taidetaan värkätä tuon konepropun jatkoksi joko hitasattu mutteri tai rälläköity mutterin tapainen, saas nähdä.


rane
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa