Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Aiheena hydraulisylinterin purku. Hankalanhan tästä tekee se, että männän kiinnitys puomiin on murjottu siihen kuntoon ettei ilman pilliä ja prässiä saa kiinnitystappia irti. Puran siis sylinterin toiseen suuntaan, kun koneen päästä sylinteri irtosi helposti. Kysymys nyt siis kuuluu, että pitääkö tuo kuvassa oleva laippa lyödä sylinterin sisään ja onko siellä sokka mikä pitää tuota paikoillaan vai miten tuo purkautuu? Ja sitten kun saan tuon osiin, niin mistä järkevimmin tiivisteet vai onko paikallinen hydrauliliike paras vaihtoehto?

Kuva liittyy tapaukseen

https://drive.google.com/file/d/1-tY5Ej ... sp=sharing

Toinen kysymys liittyy koneen sähköihin. Merkkivalot toimivat kojetaulussa mutta mittareissa ei ole eloa. Onko koneessa muita sulakkeita/releitä kun mitä siinä ohjaamon oikealla puolella olevassa reletaulussa on. Rikkinäiset sulakkeet luonnollisesti vaihdettu ehyisiin ja releitä koputeltu mutta jännitteen kulkua en ole vielä sen ihmeemmin mittaillut.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Juu. Tuo "laippa" minkä reikiin on kuvassa kierretty pultit on sylinterin turpaholkki, joka sisällä on tiivisteet.
Eli koputtele turpaholkkia sylinteriputken sisään syvemmälle, jolloin saat sylinteriputken sisäpinnalla olevan rengassokan näkyviin.
Ota sokka pois ja sen jälkeen turpaholkin voi vetää ulos.

Tarkista se sokkauran ulkoreuna, ettei sokka ole hakannut siihen pursetta. Jos sokkauran reuna on hakkautunut hio mahdollinen purse pois ennen tuon turpaholkin ulos vetoa. Se turpa ei tule ulos pienellä voimalla, jos se sokkauran reuna ahdistaa.

Öljyä pitää myöskin laskea ulos männän puolelta sylinteriä, jotta turpaholkilla on tilaa mennä sisäänpäin, eli putki tai letku irti.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Kiitos infosta, näinhän se juuri purkautuikin. Sokkaura siisti, turpaholkki ja mäntä tulivat ulos ilman sen isompaa taistelua. Mäntää irrottaessa varresta tuli taas huomattua kuinka puutteellisesti löytyy itseltä isoja työkaluja. Männän irrotukseen tarvitsi ISOJA putkitonkeja, kun oikeaa avainta (80mm avauma) ei löytynyt. Mäntä on nyt irti ja odottelee uusia tiivisteitä.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja JKH »

Näistä toi isoin versio on aika kova kaikenlaisten isojen muttereiden ja putkien vääntöön. Kolhot käyttää mutta kuuleman mukaan kestävät. Putki varren jatkoksi ja sieltä kaivurilla voimaa männän mutteriin...


Kuva
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000016810
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja elk »

Asiaa sivuten, minkä kokoiset tiivisteet tuossa sylinterissä on?
Olis tulossa tiivisteiden vaihtoa tuollaseen koneseen.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Tiivisteet vaihdettu ja iso käsi paikalliselle Heinolan hydrauliikkapalvelulle toiminnasta. Osat löyty hyllystä ja laittoivat siinä ihmetellessä vielä paikoilleenkin.

Osalista alla:

TPM 140 x 115 x 25,4 (tiivisteen tukirenkaat liian leveät eli kasaan vanhoilla tai kavennan uusia)
UN 80 x 100 x 12
OR/NBR 52,2 x 3
OR/NBR 129,3 x 5,7
LGA 80 x 90 x 7/10
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Jatketaan taas koneen ihmettelyä.

Tiiviste remontin jälkeen on ruvennut hydrauliöljyt pysymään sisällä ja vähän on kaivamistakin jo harjoiteltu pihapiirissä.
Koneessa on siis clark:in vaihteisto ja hurthin perä. Pyöriikö vaihteistossa hydrauliöljy, kun kopin alla on suodatin ja vieressä mittatikku jonka päästä löytyi aivan tuoretta kirkasta öljyä?
Seuraavaksi täytyisi tutkia mikä niitä jarruja kiukuttaa. Perästä löytyy useampikin tyhjennys ja tarkastusroppu, mutta mistä tuon öljymäärä kuuluu tarkastaa? Suodatinta tuossa ei kai edes ole, eikä ilmeisesti mittatikkuakaan. Eli aivan erilainen systeemi, kuin mitä pihasta löytyvästä 665 valmetista löytyy.

Niin ja ne sähköt ei tosiaan toimi vieläkään. Onko vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään. Kojetaulussa osa valoista toimii (voi olla palaneita polttimoita) ja tietenkin vaihteen valitsin, muut pimeinä.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja aarne »

En juuri kyseisen koneen tulppia, silmiä ja tikkuja tiedä, mutta joka reikään on kyllä omat öljynsä näissä vehkeissä. Tikku todennäköisesti on Clarkin öljylle. Hydrauliikalle voisi jostain löytyä silmä tai läpinäkyvä putki josta tason näkee. Akseleissa järkiään tasoproput, tasauspyörästöille omansa ja navoille omansa.
Noista sähköistä myös paha sanoa mitään tarkkaa. Aloittaisin ihan niistä polttimoista. Länkkärissä sähköt koppiin tulee parin ison liittimen kautta runkonivelen päältä. Joskus oli kontaktiongelmaa siten että kääntyessä pätki jokin sähkö. Laatikon sähköt mielestäni melkolailla oma kokonaisuutensa.
Yleisesti ottaen näiden vehkeiden sähköt onneksi siitä simppeliä että virtakynällä pääsee pitkälle ja yleismittarilla näkee kaiken. Toki johtoa on paljon, mutta näin yleistäen, kontaktin puuttuessa eikun hauenleuka yleismittariin, piippi päälle ja toimimattomalta komponentilta kun lähtee liitin kerrallaan etenemään niin jostain se mato löytyy. Toki sähkökuva helpottaa paljon niin ei aina tarvitse arpoa 20 napaa lävitse.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Eli vailla parempaa tietoa otan pohjaropun auki ja valutan öljyt ulos. Takaisin perään öljykylpyjarruille sopivaa öljyä, navan puolivälissä olevaan tarkistusaukkoon asti.

Sähköjä sain pelaamaan, kun löysin rele ja sulaketaulun juotoksista ongelmaaja ainakin lämpö ja polttoaine heräsivät eloon. Kierrokset vielä puuttuu. Onkohan näissäkin otettu laturilta tuo kierrosnopeus vai voisiko vauhtipyörän kupeessa oleva anturi liittyä asiaan...
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja mauri »

[imgwidth=]
tapza_s kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 6:07 pm Kierrokset vielä puuttuu. Onkohan näissäkin otettu laturilta tuo kierrosnopeus vai voisiko vauhtipyörän kupeessa oleva anturi liittyä asiaan...
Jos laturin W navalta lähtee johto niin se yleensä käytetään kierroslukumittaukseen.
Hammaskehän anturi antaa myös pyörimistiedon. Esimerkiksi paikalliskoneissa sitä on käytetty antamaan ”kone käy” tieto automatiikalle (ja ihmiselle).
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko siinä tuo -05 sarjan pyöreä mittari. Sitä joutuu tinailemaan aika ajoin, kun kierrosluku puuttuu, helppo homma.
Ensin tarkistaa mittarille menevät liitokset ja tuleeko laturin päästä w nastalta ~7 v jännite.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja aarne »

tapza_s kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 6:07 pm Eli vailla parempaa tietoa otan pohjaropun auki ja valutan öljyt ulos. Takaisin perään öljykylpyjarruille sopivaa öljyä, navan puolivälissä olevaan tarkistusaukkoon asti.

Sähköjä sain pelaamaan, kun löysin rele ja sulaketaulun juotoksista ongelmaaja ainakin lämpö ja polttoaine heräsivät eloon. Kierrokset vielä puuttuu. Onkohan näissäkin otettu laturilta tuo kierrosnopeus vai voisiko vauhtipyörän kupeessa oleva anturi liittyä asiaan...
Jotakuinkin näin. Tuossa varmaan etunavat ainoat mistä ei kitkalevyjä löydy, oletan. Taka-akseli taitaa olla Hurth, ja siinä lie jarrut navoissa ja kitkalukko perässä ja etupään carrarossa lie kitkalukko myös, mutta ei liene jarrulevyjä navoissa. Eli sama työntää LS öljyä joka reikään akseleissa niin tarvitse etunapoja varten omaa purkkia ostaa. Tuolle Clarkille varmaan moottoriöljy järkevin valinta, suotimen clarkkiin löytänee koneosapalvelusta tai muusta vastaavasta putiikista.

Arvelisin ottavan kierrokset laturilta.
komuri
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja komuri »

tapza_s kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 6:07 pm Eli vailla parempaa tietoa otan pohjaropun auki ja valutan öljyt ulos. Takaisin perään öljykylpyjarruille sopivaa öljyä, navan puolivälissä olevaan tarkistusaukkoon asti.

Sähköjä sain pelaamaan, kun löysin rele ja sulaketaulun juotoksista ongelmaaja ainakin lämpö ja polttoaine heräsivät eloon. Kierrokset vielä puuttuu. Onkohan näissäkin otettu laturilta tuo kierrosnopeus vai voisiko vauhtipyörän kupeessa oleva anturi liittyä asiaan...
Perään kannattaa laittaa LS-öljyä, niin ei korsku jarrut niin pahasti jos kuumaksi ajaa, siis jarrut on perässä!!. Joskus kokeilin tavan utto-öljyä siihen ja se sai aika meteliä aikaan joten vaihdoin takaisin LS-öjyt. Tarkastusproppu on siinä n.puolessavälissä kaivulaitteen puolella. Tilavuus n.11l.
Siihen clarkkiin voi laitttaa myös ATF dexron 2 tms. automaattiöjyt tai ne moottoriöljytkin käy mutta itsellä ollut aina automaattiöljy käytössä, tilavuus n.18 l, sille on mittatikku vaihteiston kupeessa. ( Ohjekirja suosittaa stou 10W30- gl-4 öljyä) Öljymäärä pitää tarkistaa moottorin käydessä normaalissa käyntilämmössä. Muista vaihtaa se suodatin, on vaan vähän hankalassa paikassa ja imusiivilä on siellä alhaalla kierrettävä luukku!.
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Sadepäivän kunniaksi ruuvailin konetta sen verran, että otin perästä pohjaropun auki. Aika paljon oli kondensia pohjalla ja öljyä tuli perästä ja molemmin puolin jarrujen kohdalla olevista tyhjennysropuista yhteensä noin 25l ja oli erittäin ohutta lirua. Toisen puolen jarrujen tyhjennysropusta ei tullut pisaraakaan, toki olin alimmasta ropusta silloin jo öljyt valutellut ulos. Magneeteissa jonkin verran metallia mutta ei minusta kohtuuttoman paljon.

EDIT.
Nimimerkki havi tuolla edellisellä sivulla kirjoittelikin tuosta hydrauliöljyjen mahdollisuudesta päästä tuonne perän sisään. Se selittäisi miksi perästä tuli noin paljon öljyä ulos. Se myös selittäisi miksi ensimmäiset öljyt mitä ropusta valuivat olivat vihertävää sävyltään (nesteen hydrauliöljyssä vastaavaa sävyä). Onkohan jarrumännän tiivistettä mahdollisuutta vaihtaa jos koppi on paikoillaan? Vuodonhan selvittää jos nyt perä on tyhjä ja käyttelee koneen paikoillaan lämpöiseksi niin varmaan myös työntää hydrauliöljyä tiivisteen läpi perän sisälle.

Täyttöroppu löytyi perän kupeesta juurikin ns takapuolelta, mutta mitä mahtavat olla "pultinpää+mutteri) natsat jarrujen kohdalla molemmilla puolilla akselia? Ikäänkuin niistä pystyisi säätämään jotain mikä on akselin sisällä.

Ennen perää on koneen alla jonkinlainen jakolaatikko johon tulee akseli vaihdelaatikosta ja toinen akseli lähtee etuperälle.
Jakolaatikosta menee myös vipu ohjaamoon mistä ilmeisesti voi vaihtaa nopean ja hitaan vaihteen. Tässä myös ilmeisesti omat öljyt kun löytyy tyhjennys ja täyttöproppu.

Löytyykö nimimerkiltä komuri ihan tähän tarkoitettua ohjekirjaa, mistä nuo öljyt ja muut huoltoasiat löytyisi?

Pari fotoa tarinoiden tueksi:

https://drive.google.com/file/d/120zQ-N ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/1BjQuOy ... drive_link
komuri
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja komuri »

Laittelin sinulle yv.
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja havi »

Meillä otettiin koko taka-akseli pois alta kun jarrujen o-renkaat vaihdettiin. Kohtalaisen työlästä mutta tehtävissä.
Nyt kun tyhjennysroput on auki, niin kone käyntiin ja jarruja pitämään päällä. Saattaa alkaa ropuista valumaan.
Jos tiellä ajaessa on kuulunut kihinää hytin alta, kannattaa tarkistaa jakolaatikon laakerointi. Muistaakseni ylemmän akselin voitelu kun tapahtuu roiskevoitelulla.
Jos otat akselin/jakolaatikon pois koneesta niin ilman muuta laakeroi jakolaatikko uudestaan. Pieni homma siinä vaiheessa remonttia mutta jos laakerit hajoaa ajossa menee myös rattaat joita ei löydy juuri mistään, muutakuin teettämällä.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Nyt on tarkistettu, että perään se hydrauliöljy vuotaa. Mitä vaihtoehtoja korjausta ajatellen? Jarrut varmasti pystyy tulppaamaan jotta hydrauliöljy pysyisi oikeassa paikassa. Niinhän ei toki tietenkään saa tehdä, joten mitä muita vaihtoehtoja? Akselin irrotus kuulostaa omissa nurkissa tehtäväksi kohtuu työläältä...
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Takapää tassuilla ja kaivurilla ilmaan, pölkyt alle ja akseli alas?

Joku kova hallinlattia tms niin liikuttelu on pumppukärreillä melko helppoa?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja elk »

Helppohan tuollaisesta "komponentti" koneessa on tiputtaa akseli pois.
Lukon kytkentä voi myös vuotaa akseliin öljyt.
612major
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 31, 2021 7:57 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja 612major »

Omaani laitoin jarrut kallistamalla akselia. Henkselit toiseltapuolen pois ja toiselta sopivasti löysää, ja kas akseli kallistuu. Sitten moottorinostimella banjoputki pois. Sama toisellepuolelle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Ilmiö, MAKESON, pouhe, Veijokoo, vm-61 ja 58 vierailijaa