Vaihteisto 1:1,4

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Semmonen joka ei vaihda suuntaa ja 50hv ja 400-600rmp.


Mistä?

Ketju, mutta miten mitoittaa? Suhdeluku helppo mutta kestäiskö yhden tuuman ketju ja 20hamainen se pienempi?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Ketjuhan voisi olla vaikka kaksi- tai kolmerivinen, niin kestäisi paremmin voiman välittämistä. Noita ketjuja ja rattaita saa monesta paikasta, esim. vaikka Etralta.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

traktori754 kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 11:53 am Semmonen joka ei vaihda suuntaa ja 50hv ja 400-600rmp.


Mistä?

Ketju, mutta miten mitoittaa? Suhdeluku helppo mutta kestäiskö yhden tuuman ketju ja 20hamainen se pienempi?
Mitä ja millä ketjulla on tarkoitus pyörittää? Se vaikuttaa melkoisesti asiaan.
Kyllä se siitä.
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja tono »

Hihna käyttö? Tai riippuu toki kohteesta.

Mutta pikaisella laskulla 4 x SPC2500 hihnalla 265 ja 300 SPC hihnapyörällä rated load olisi 60.86HP ja hihnapyörien väli 806mm
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Siis se on toi hakki 400 ainias projekti joka on hinattava. Siinä vickers pumppu ja joutuu huudattaa 540 voalla. Nosturi lentää niillä kierroksilla ja se yleinen meteli myös.

Pumppu jotain 140l/min ja 230 syötön varo, ja siihen se kyllä käy usein miten. Eli hihna vähän hiinä ja hiinä. Jos moottorin sais johonkin 1400-1500, ja voa pyörii just se 1,4 nopeutettuna ois kivaa.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mulla on telahärvelissä ketjulla alennus ja se pitää aika kovaa mekkalaa. Että työkäytössä vois alkaa se ropina ärsyttämään.
Ääninäyte: https://photos.app.goo.gl/MpwJ3NqBYDjwFavN9
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mika 82 kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 4:55 pm Mulla on telahärvelissä ketjulla alennus ja se pitää aika kovaa mekkalaa. Että työkäytössä vois alkaa se ropina ärsyttämään.
Ääninäyte: https://photos.app.goo.gl/MpwJ3NqBYDjwFavN9
Onko tuo sinun ketjuvälityksesi koteloitu vai onko se avoin? Ajattelin lähinnä sitä että jos ketjun ja rattaat rakentaisi umpikoteloon johon laittaisi vielä vaihteistoöljyä ketjua voitelemaan, josko se siten olisi hiljaisempi.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Kyll siihen joku kotelon sais, jos tuuman ja vetävä 20 ja toinen 28, kestäiskö?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

SPS1975 kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 5:38 pm
Mika 82 kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 4:55 pm Mulla on telahärvelissä ketjulla alennus ja se pitää aika kovaa mekkalaa. Että työkäytössä vois alkaa se ropina ärsyttämään.
Ääninäyte: https://photos.app.goo.gl/MpwJ3NqBYDjwFavN9
Onko tuo sinun ketjuvälityksesi koteloitu vai onko se avoin? Ajattelin lähinnä sitä että jos ketjun ja rattaat rakentaisi umpikoteloon johon laittaisi vielä vaihteistoöljyä ketjua voitelemaan, josko se siten olisi hiljaisempi.
Avoin. Luulis juu koteloinnin ja öljykylvyn hiljentävän jonnin verrankin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
IH E8-41
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Marras 22, 2010 7:12 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja IH E8-41 »

Laita niittosilppuri kulmavaihde.Tai hihnapyörän kulmavaihde. Huom pyörimissuunta
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Jammu »

samaa mietin, kelasilppuri, JF suunta vaihtuu, kerroin 1.3. Taarupista en oo laskenut, mutta vissiin vähemmän ylentävä?
Suomi kuuluu länsimaihin
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Jammu kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 9:26 pm samaa mietin, kelasilppuri, JF suunta vaihtuu, kerroin 1.3. Taarupista en oo laskenut, mutta vissiin vähemmän ylentävä?
Taarupissa on 1,5:1. Ainakin DM1100. Tämä on varma tieto. Ja on suuntaa kääntävä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Jos niittosilppurin vaihdetta käyttää nopeuttavana, niin siinä voi valita pyörimissuunnan. Huohotin täytyy vain muistaa katsoa yläpuolelle.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

No kun se pumppu siellä aika hyvin sisään rakennettu ja olemassa, ja suora se sais olla. En hae suuntaa vaihtavaa, semmosia helposti saatavana, mutta yli sata litraa ja 230 baaria ylitävää ei enää mikään halpis ole.


Ketju ja ääni, moottoripyörän ketju, ei ne nyt niin äänekäs ole? Ja tehoo nekin aika repivänä siirtää?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Peuralan vaihteet taitaa olla sioja+
https://www.peuralan.fi/tuotteet/nopeudenmuuntimet
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Renoldin ohjelmistolla ketjun mitoitus taitaa käydä kaikkein vaivattomimmin. Valitettavasti vain Lontoon murteinen.
Kyllä se siitä.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja Jammu »

moottoripyörän ketjuja tms ei ehkä kannata

ketjupyöriä ja ketjuaon saanut aika edukkaasti pöllymiehen kaubamajasta
Suomi kuuluu länsimaihin
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: Vaihteisto 1:1,4

Viesti Kirjoittaja herby »

Masinistihenkinen ratkaisu olisi käyttää vanhan takatuuppari-auton vaihdelaatikkoa. Väärin päin = VOA pyörittää kardaanipuolta, pumppua käyttää kytkinakseli. Ja laatikossa päällä kolmonen tai jopa kakkonen. Silloin nopeuttaa ja pyörimissuunta säilyy.

Jos sattuu markilla olemaan omia "aarteita" niin myös halpa ratkaisu. Vaikkapa vanha Toyota Dyna. Siinä on luja (Aisin) laatikko eikä mitenkään iso silti. Eikä ole pitkähäntäinen, alle puolen metrin kytkinkoppineen. Vaihteensiirto näppärästi sivuvivuilla. Ja pakettiin mukaan kytkinlevy, sieltä sisältä purkaa irti moniuraholkin josta tekee pumpun koplingin laatikon puolen. Pumppu kiinni teräslevyn läpi (keskelle) ja levy keskitettynä kytkinkoppaan. Ei mikääm mahdoton rasti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jarski80 ja 19 vierailijaa