Yksityinen vai julkinen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Aprikoitselija kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 11:58 am Tuoretta kokemusta molemmista.
Julkisesti polttelivat laserilla sitä rauhasta. Halvempi hinta, hyvä puoli. Siitä en tykänny, kun joutui kokeilu- ja näyttelyesineeksi. Kolme tyttöstä, kandeja, ronkki lääkärin lisäksi prsettä. Itse operaation eli sen polttamisen teki harjoitustyönä joku alalle erikoistumaan koluttautuva. Otteista päätellen ensikertalainen. Kävi siinä kyllä välillä joku ohjaajan tapainen jotakin sanomassa.
Eturauhasen magneettikuvaus onkin sitten lokakuussa. Saapas nähdä, joko piru kyselee.
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Matsikka kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:59 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:55 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 12:12 pm Hammaslääkärissä käyn joka välissä, yksityisellä. Julkinen ei oo mulle vaihtoehto, seon nähty.
Hammaslääkärihommat on kallista, julkinen vaan ei toimi mitenkään.
Minä taas olen ollut erittäin tyytyväinen. On kuvattu, porattu ja paikattu. Joskus revittykin. Nuoret naiset ja varmasti päteviä uudenaikaisilla laitteilla eivät muni.
Siis tyytyväinen julkiseen vai yksityiseen?
Julkiseen.
Aulispoika
Viestit: 1830
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Aulispoika kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:48 pm
jiba kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 8:08 pm itellä kun toinen silmä sumeni . kokennut vaurion aikoinaan. metallia jysähti silmän sisään leikattu pois.
kunnalliseen ois toista kuukautta jono yksiyiselle samantein ja reilusatanen rahhoo totes et kaihi vaurion takia.
no kunnallisessa leikkaus jonne piti jonottaa 6kk ite operaatio 8min koko seslonki seurantoineen 4 tuntia
ja maksoko toi 150€.
Huomenna klo 07:30 asetun Terveystalon leikkauspöydälle ja kaihileikkaus tehdään. Julkinen ei pystynyt hoitamaan ja 6 kk tuli täyteen ja oli pakko ostaa palvelu. Hinta 139 €.
Leikkaus tehtiin. Jälkihoito onkin rankkaa. Ei viskiä, eikä pillua kahteen viikkoon. Silmätippoja vain.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aulispoika kirjoitti: To Syys 22, 2022 8:47 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:59 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Syys 21, 2022 7:55 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 09, 2022 12:12 pm Hammaslääkärissä käyn joka välissä, yksityisellä. Julkinen ei oo mulle vaihtoehto, seon nähty.
Hammaslääkärihommat on kallista, julkinen vaan ei toimi mitenkään.
Minä taas olen ollut erittäin tyytyväinen. On kuvattu, porattu ja paikattu. Joskus revittykin. Nuoret naiset ja varmasti päteviä uudenaikaisilla laitteilla eivät muni.
Siis tyytyväinen julkiseen vai yksityiseen?
Julkiseen.
Kun meet istumaan hamaslääkärin tuoliin ja huomaat että hampulääkärillä ja avustajalla ei ole yhteistä kieltä, lääkäri on joku latvialainen……katsoo tietsikalta kuvia ja sanaakaan sanomatta alkaa työt. Painaa varttitunnin meikäläisen alaleukaa alahappäin niin että mun leuat jää lukkoon. En saa suutani kiinni enkä pysty puhumaan….kaksi tyyppiä katsoo mua ihmeissään tumput suorina kunnes avustaja keksii hakemaan kunnollisen suomalaisen hammaslääkärin, miehen. Mieshammaslääkäri ottaa leuasta kiinni…avaa lukon ja pystyn taas puhumaan.
Homma jatkuu…..varttitunnin päästä sama juttu. Mieshammaslääkäri tulee ottamaan mun leuat pois lukosta. Käsken laittaa väliaikaisen paikan….meen pois enkä ikinä palaa. Maksan ammattitaitoiselle yksityiselle hammaslääkärille enkä millekkään latviasta rahdatulle korvikelääkärille.

Eikä tämä asia ole ainut mikä mättää, meirän kyläpahasen parillisena vuosina syntyneitä. Se ammattitaitoinen Mieshammaslääkäri hoiti parittomina vuosina syntyneet ihimiset. Nyttemmin se mieshammaslääkäri on eläkkeellä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Itse olen oikeastaan koko ikäni käynyt yksityisellä hammaslääkärillä. Vain hampaiden lohkeamia olen joskus aikataulusyistä paikkauttanut julkisella puolella. Nekin kokemukset ovat olleet sen verran huonoja, ettei kyllä tee mieli sinne pyrkiäkään.

Minulla on ollut pääasiassa kaksi vakituista hammaslääkäriä, joista jälkimmäinen jatkoi edellisen praktiikkaa tämän jäätyä eläkkeelle. Jälkimmäisenkin palveluja olen ehtinyt käyttää jo pitkälti toistakymmentä vuotta, tämäkin osaava ja erittäin huolellinen naishammaslääkäri. Eiväthän yksityiset hammaslääkäripalvelut tietenkään ilmaisia ole, ja varsinkin paikkaukset ja kaikki vastaavanlaiset työt ovat kalliita.
Kyllä se siitä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Minä käyn kunnallisessa hammaslääkärissä, kuten myös jokavuotisessa vuosihuollossa.
Hammaslääkäriin varaan aina seuraavan käynnin puolen vuoden päähän. Akuutissa tapauksessa sain ajan vartin päähän soitosta. Systeemit tuntuu olevan viimeisen päälle, verrattuna aikaisempaan yksityiseen. Se oli siis todella yksityinen, eikä mikään ketju.

Vuosihuollot kaikkine testeineen menee juoheasti, kun ne ajat varataan vuoden päähän. Sitä en tiedä, kuinka juohevaa on, jos tulee jotain akuuttia. Tapaturmavakuutuksen turvin menen kuitenkin yksityiselle, jos se on nopeampi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Juice
Viestit: 2012
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Juice »

Nyt kun lapsia on joutunut suht usein käyttää lääkärissä niin onhan tämä Suomen systeemi niskalaukasta vaille valmis, ainakin pienemmillä paikkakunnilla.

Lääkäriin pitää lähteä naapurikuntaan ja sen ollessa kiinni Seinäjoelle (80km). No aika annetaan esim. klo 14. Koskaan ne ei pidä paikkaansa, sen pari tuntia saa aina varata ilmoitettuun aikaan päälle. Jos satut saamaan keskelle viikkoa ajan nämä +2 tuntia viivytykset on erittäin makeita esim. työssäkäyvälle.

Naapurikuntaan saatiin toissa lauantaiksi aika. Ensin mennään hoitajalle joka tutkii että onko asiaa lääkärille asti. No nyt oli. Vastassa on päiväntasaajan eteläpuolelta lähtöisin oleva lääkäri. Ymmärtää huonosti, puhuu huonosti. Määrää lääkkeen jolla ei mitään vaikutusta tautiin/oireisin. Mietittiin että josko se siitä lähtisi paranemaan kun käynti oli yhtä tyhjän kanssa.

Viikko eteenpäin tauti vain pahenee. Taas sama kaava, viime lauantaina ensin hoitajalle että onko nyt paha hätä? No kyllähän se on. Eikö taas sama veijari vastassa joka ei ymmärrä mistä on kyse. Nyt saatiin pitkän solkkauksen ja selvityksen jälkeen sentään oikea lääkekuuri, tosin annostusta jouduttiin epäilemään ja vielä apteekin tiskillä tuplavarmistamaan onko tämä oikein.

Ei kumminkaan ollut vielä ihmishengestä kyse, mutta laittaa epäilemään jos ei perinteisistä lasten vaivoista selviä, miten mahtaa vaativammat tapaukset hoitua? Uskomatonta resurssien haaskausta sotkea hoitaja vielä tuohon väliin, kyllä aika usein soittaja tietää tarvitaanko lääkäriä vai ei. Ja toisekseen kun olisi eka kerralla hoidettu asia oikein ja kunnolla, olisi säästynyt 1x hoitajan ja 1x lääkärin aika jollekin muulle.

Itse kersana pääsi aina lääkäriin ja vaikka siellä joskus piti jonottaakin niin samat tutut lääkärit oli vastassa ja homma toimi. Ei toimi enää. Siitähän siinä on tietysti viikonloppuisin kyse että koko kioski pyörii YHDEN lääkärin varassa, siinä on vanhustenhoito, ensiapu, kiirepotilaat jne. Yhtä lehmää vähempää ei voi navetassa olla, muuten loppuu maidon tulo :roll:

Mielenkiintoisia aikoja tulossa kun väestö vanhenee ja arvauskeskuksissa pyörii näitä muissa maissa syntyneitä lääkäröimässä. Hoitovirheisiin kuolleiden määrä ainakin tulee lisääntymään.
sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja sja »

Juice kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 12:02 pm Nyt kun lapsia on joutunut suht usein käyttää lääkärissä niin onhan tämä Suomen systeemi niskalaukasta vaille valmis, ainakin pienemmillä paikkakunnilla.
Samanlaista se on täällä Savon perukoilla. Ei ole kuulemma edes kuukauden päähän näkyvyyttä milloin saisi julkisella puolella lääkärin ajan varattua omalle paikkakunnalle :roll: Kun eivät oo saanu aikoihin palkattua lääkäriä joka haluaisi pitää vastaanottoa täällä. Tarjooovat sitten naapurikunnista vapaita sloteja, silloin kun nyt sattuu löytymään.

Hauskinta tässä on se että tällä pienellä paikkakunnalla toimii parikin yksityistä työterveyshuoltoa joihin saa lääkärivastaanottojakin varattua :shock: Ei tätä julkista sotea enää mikään uudistus tule pelastamaan harvaan asutulle seudulle.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja NH »

Juice kirjoitti: Ma Syys 26, 2022 12:02 pm

Mielenkiintoisia aikoja tulossa kun väestö vanhenee ja arvauskeskuksissa pyörii näitä muissa maissa syntyneitä lääkäröimässä. Hoitovirheisiin kuolleiden määrä ainakin tulee lisääntymään.
Johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että Suomessa rajoitetaan jatkuvasti lääketieteenkandikoulutuksen aloituspaikkoja.
Lääkäreitä valmistuu koko ajan Suomessa tarpeeseen nähden liian vähän ja tämä pitää palkat erittäin korkeina.
Ellen väärin ymmärrä, niin terkkarilekurin palkka on n 6-9t€ ja paikkoja auki vaikka kuinka.
Aloituspaikkoja niin vähän esim Helsingin Yliopistossa, että todistusvalinnassa saa olla pelkkien ällien lisäksi korkeintaan yksi E. Tuohon ei pääse kuin prosentin osia vuotuisista ylioppilaista.
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajien työmarkkinatutkija arvoi taannoin, että Suomessa on noin 3000 lääkärin vajaus verrattuna muihin pohjoismaihin.
Lääkäriliitolle mieleinen juttu, palkat ja edut taivaissa kun kova pula lääkäreistä.

No, muuntotodistuksella pääsee suoraan hommiin, kun on lekurin paperit vaikka Timbuktun tai Vladivostokin opinahjosta. Ihan sama millä arvosanoilla ja millä kielitaidolla.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Julkisella hammaslääkärillä olen käynyt koko ikäni, viitisenkymmentä vuotta ensimmäisestä käynnistä. Suuremmin ei ole moitittavaa muutoin kuin jonotusajan osalta. Viimeksi kokeilin yksityistä, yli 700€ kolmen vartin jopi. Kylläpä seuraavaksi menen taas julkiselle, pitää vaan hankkiutua jonoon hyvissä ajoin.

Muun alan lääkäreitä ei ole paljon tarvinnut vaivata. Kerran tuli verta hanurista ja pelästytti sen verran että halusin tähystyksen heti eikä ensi viikolla. Ei mitään vikaa löytynyt, lasku yksityisellä 650€. Myös sepelvaltimot on varjoainekuvattu (lievien oireiden ja vahvan sukurasitteen vuoksi) ja hyviksi todettu, julkisella kolmen kuukauden jonotus ja kustansi 130€.
Avatar
rattori
Viestit: 11066
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Yksityinen vai julkinen

Viesti Kirjoittaja rattori »

Viimeksi vastaanotolle pääsin yhden päivän odotuksella. Akuuttiin turha mennä. Hoitaja ätväilee mitä tekee ja lekuri samat kuviot. Nykysotellahan saa täällä mennä naapurikuntiinkin sekä työterveyshuoltoon kuin vastaanotolle. Valitsee vaan paikkakunnan. :D
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa