Ford 5000 hehkun toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

5424155
Viestit: 515
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Hanski66 kirjoitti: La Syys 24, 2022 9:13 pm Puoli minuuttia hehkutin ja kädenlämpöinen oli imusarja.

Tämä on vuosimallia 74 ja siinä on jakajapumppu. Ei ole pakkosyöttöä.
Ei se kuumemmaksi lämpiäkään. Jos vaan hehkutat starttaamatta, ei siellä mitään jatkuvaa liekkiä ole, kun ei ole happeakaan enää sen tussahduksen jälkeen. Liekki syttyy uudelleen startatessa, kun ilmaa imetään sisään, et vaan kuule sitä enää kun tulee muuta meteliä.
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

No hyvä. Kyllä se sitten varmaan toiminee.
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

vanhemmissa 1000 sarjan koneissa on säiliö, jonka paluulinja täyttää josta ohut metalliputki hehkulle, uudemmissa on vain muoviputki haaroitettu alaspäin paluulinjasta ja tais vaihtua metalliksi sekin ennen hehkutulppaa, muovi hiukan paksumpaa niin toimii varastosäiliönä. tärkeäähän putkissa on että laskevat hehkun suuntaan, niin tuo ilma nousee ja löpö liruu tilalle koneen käydessä. hyvin simppeli järjestelmä. eikä se paksua valuimu sarjaa kuumaksi saa, jos käden lämpöiseksi niin sekin jo paljon. jos käynnistävyys kiusaa niin venttiilin säätö, startin ja johtojen kunto usein pää syylliset. jos startti ei pyöritä ripeästi ei vaan syty vaikka kuinka hehkuttais, myös suuttimet jos huonot niin vaikuttaa.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Venttilit säädin kohdalleen just toissa kesänä. Kyllä kai ne aika hyvin pysyy kohdallaan, kun ajoja on tosi vähän.

Kyllä toi mun lähtee hyvin käyntiin.
Ihan saman tien, jos lämpötila on yli +10°C.
Mutta sitten kun alkaa olla alle +10°C, ni pyörittää sillai ehkä pari sekunttia ja sit lähtee. Meinasin että jos hehkulla lähtis heti. Mutta ei, samalla tavalla, parin sekunnin startilla lähtee myös hehkulla. Ni siitä vaan aloin miettiä, että onko sillä hehkulla vaikutusta ollenkaan. Mutta niin sen ehkä sitten kuuluu toimiakin, että viileämmällä hiukan vaatii pyöritystä, myös hehkulla.

Niin se lähti viimetalvenakin aina lohkolämppärillä, hehkulla ja parin-kolmen sekunnin startilla. Ilman hehkua en vissiin ole kokeillutkaan lohkolämppäristä.
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

No nyt selkis, miksi hiukan pidemmän startin on vaatinut viimeaikoina!

Eilen aamuna ei sitten millään meinannut enää käynnistyä. Monen hehkutuksen jälkeen, lopulta alkoi sitten vähän lupailla ja lopuksi lähti tosi vaivalloisesti käyntiin. Kierroslukumittari näytti vaan jotain 300 kierrosta minuutissa, vaikka kaasu oli pohjassa. Just ja just pysyi käynnissä. Kävi varmaan vaan kahdella sylinterillä.
Sitten, ehkä joku puolen minuutin päästä vasta, tuli mukaan kolmas sylinteri. Nyt kierroslukumittari näytti jotain 500 kierrosta minuutissa. Edelleen kaasu oli pohjassa.
Ja taas, vasta joku puolen minuutin kuluttua, lähti neljäskin sylinteri mukaan. Kierrokset kuitenkin aluksi vain jotain 700 paikkeilla, kaasu pohjassa.

Ihmettelin, että mitä hittoa tapahtuu oikein?
Loplta se sitten siitä alkoi vähitellen ottaa kierroksiakin ja sain kaasun pois ja jäi käymään normaalia tyhjäkäyntiä.

Vähän matkaa ajoin, tasaisempaan paikkaan ja sammutin.
Katsoin öljyt ja jäähdytysnesteet. Molemmat ok.
Yritin käymään. Ei lähtenyt! Ei ollenkaan enää. Vähän lupaili, monen hehkutuksen jälkeen, mutta ei lähtenyt.

Siinä sit aikani ihmettelin, että olisko vaikka ilmavuoto jossain?
En oikein mitään osannut tehdä. Kaikki näytti kuivalta ainakin.

Lopulta sitten huomasin, että sammutin on puoliksi päällä!
Nuppi oli kyllä pohjassa, vaijeri oli jotenkin luistanut kiinnityksessä siihen vipuun, pumpun päällä.
Siirsin vaijerin kiinnityksen oikeaan kohtaan ja heti lähti käyntiin ihan normaalisti.

Ihme että se noin päin oli luistanut.
Luulis että luistais niin päin, että ei enää sammuisi, koska siihen suuntaanhan sitä nuppia aina nyitään. Mutta ei. Toi oli jostain syystä luistanut niin päin, että ei enää käynnistynyt.

Hehku kyllä toimii ihan oikein. Ei siinä mitään. :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kiviö ja 52 vierailijaa