Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Woodsman kirjoitti: ↑Pe Touko 20, 2022 5:59 am
Oletteko testanneet puiden kuivumista näin ?
Klapin toiseen päähän sylkeä ja puhallus vastakkaisesta päästä.
Kun puu on riittävästi kuivunut ja solukot avautuneet, ilma kulkee puun läpi.
Toimii ainakin koivulla, muita en ole kokeillut.
Kuusella solurakenteesta johtuen ei toimi. Koivulla pitää kyllä kokeilla. Mielenkiintoinen testi kaiken kaikkiaan.
Pitihän tuo kokeilla, vaikka epäilys oli suuri
Edit: Sen verta tuo jäi vaivaamaan, että oli pakko ottaa testi eri puulajeillakin
Sattuneesta syystä jäi hommat kesken ennen juhannusta ja puuhommat(kin) venyi yli kesän, niin omakohtaisesti sai havaita miten kuoripäälinen talvella kaadettu puu metsätien varressa aikansa viettää. Kuusi ja mänty kevenee paitsi sen minkä kuivaa, myös sen minkä madot syö. Koivusta halkoessa vielä vesi tirsii. Oli vielä pari viikkoa sitten niin lämmintä että pätkitty ja halottu koivu veti kasallakin pään homeeseen ennen kun ehti pinoamaan.
Hain tänään metsästä traktorin kärrykuorman aikoinaan moottorisahalla aisattua, monta vuotta pellin alla kuivana seissyttä 2-metristä kuitupölliä, mänty-kuusi-koivu sekaa. Alkaa varastopinon pohjapuut lahoamaan ja pinokin kokee kohta saman kohtalon. Huomiselle jäi vielä toinen kuorma siitä pinosta. Tuollaiset on oikein sopivaa evästä klapikoneelle ja kevyempiä käsitellä kuin tuoreet.
Edelleen on klapintekohommat vaiheessa ja pääsen tositoimiin vasta syyskuun lopussa. Pitäisi kuitenkin joku kymmenkunta koivurunkoa kaataa ja tehdä klapeiksi. Ovat sen kokoisia, että yhdestä rungosta tulee noin 1 -1,5 heittomottia klapia.
No eipä noita klapeja sitten poltetakaan kuin aikaisintaan ensi kesän lopulla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Sama homma itsellä edessä eli pystyyn kuolleita ja tuulen kaatamia isoja koivuja on kymmenkunta. Tulisi vaan jo pakkaset, niin veisi hirvikärpäset. Ei noista saisi kuin hakkeen hinnan vaikka ovat vielä terveitä ja puolet haettava pitkän halon mittainen pätkä kerrallaan jyrkästä rinteestä. Saan tuohon asuntovaunun työleiriksi onneksi viereen ja paikkaan on tilaa tehdä halkopinoja. Pisteltävä paksuimmat ensin moottorisahalla ja kiiloilla halki ja sitten ruuvilla pitkinä halkoina pinoon kattopeltien alle ja siitä joskus käyttöön tai myyntiin klapisirkkelin avulla esim. säkkeihin.
Mikähän olisi muu vähän tehokkaampi tapa tehdä tuollaisista suoraan klapeja, kun eivät mene mihinkään klapikoneeseen halkaistuinakaan? Joku tarpeeksi vahva hydraulihalkaisija, että kertaleimaisulla halkoisi. Kuljetinkin pitäisi sitten olla ja pyörittäjä sille. Moottorisahaakin saisi laulattaa kolme kertaa enemmän.
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 7:29 am
Sama homma itsellä edessä eli pystyyn kuolleita ja tuulen kaatamia isoja koivuja on kymmenkunta. Tulisi vaan jo pakkaset, niin veisi hirvikärpäset. Ei noista saisi kuin hakkeen hinnan vaikka ovat vielä terveitä ja puolet haettava pitkän halon mittainen pätkä kerrallaan jyrkästä rinteestä. Saan tuohon asuntovaunun työleiriksi onneksi viereen ja paikkaan on tilaa tehdä halkopinoja. Pisteltävä paksuimmat ensin moottorisahalla ja kiiloilla halki ja sitten ruuvilla pitkinä halkoina pinoon kattopeltien alle ja siitä joskus käyttöön tai myyntiin klapisirkkelin avulla esim. säkkeihin.
Mikähän olisi muu vähän tehokkaampi tapa tehdä tuollaisista suoraan klapeja, kun eivät mene mihinkään klapikoneeseen halkaistuinakaan? Joku tarpeeksi vahva hydraulihalkaisija, että kertaleimaisulla halkoisi. Kuljetinkin pitäisi sitten olla ja pyörittäjä sille. Moottorisahaakin saisi laulattaa kolme kertaa enemmän.
No ei ne enää niin halpoja polttopuita ole tuollaisen työn jälkeen Ehkä kannattaa myydä energiaksi, esim tyvet ja liian paksut yhtiölle ja ittelle helpot pöllit.
Tuo on sellainen kesämökkitontin tapainen rannan tuntumassa ja puut hajallaan, niin ei kehtaa mitään motoporukkaa päästää runnomaan nättiä kunttaista maastoa. Puut kyllä kannattaa jo noissa määrin alkaa hyödyntämään, vaikka taloudellinen järkevyys keikahtaa helposti järjettömän puolelle. Tuholaisetkin tahtoo myös lisääntyä maahan ja pystyyn lahoamaan jätetyissä.
Mikäs se onkaan nimeltään, joka koivuun tekee kirjanpainajan näköiset jäljet ja pahimmillaan koko runko kuoriutuu puupinnalle? Niiden jäljiltä nuo pystssä olevat ovat.
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 12:29 pm
Mikäs se onkaan nimeltään, joka koivuun tekee kirjanpainajan näköiset jäljet ja pahimmillaan koko runko kuoriutuu puupinnalle? Niiden jäljiltä nuo pystssä olevat ovat.
Tämmönen tuli eilissäpäin askarreltua metrihaloista. Rungot toissatalvena kaadettuja isoja tonttipuita, jotka viimekeväänä halottu metrisiksi ja nyt tuikolla klapeiksi ja leivinuunipuiksi. Halkopinoon jäi vielä toisen kuorman verran, pitää viikolla paiskoa nuo liiteriin ja ens viikonloppuna pilkkoa loput. Tuosta kärrystä on helppo purkaa käsin, kun saa noukkia klapit sopivalta korkeudelta ja pohjakuljettimella pukkailla kuormaa hiljalleen taaksepäin. Noin 7 pinomottia on kuormassa.
Nyt on heinäkuussa kaadetut koivut metrin pätkinä.
Epäilyksenä oli että halkeavatko kuten keväällä..hyvin halkeaa.
Nyt sitten jää jännättäväksi homehtuuko halot tähän aikaan tehtynä.
Tämä siis kokeiluna siitä kun oli tiedossa että koivurunko on kuivin heinäkuussa.
Halonteko alkoi. Jäi talven souvista "jokunen" iso kuusenjunttura jotka ei sopineet pilkkojasirkelin kitusiin.
Pari mottia oli myös 30-40cm jo melko kuivia koivuja, pikkasen lujia pilkottavia.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Hain pari tuommosta 6 motin kuormaa. Isompikin kuorma kulkisi muuten, mutta tuo viimeinen mäki täytyy kyllä tulla suosiolla ykkösellä ylös.
Tuulen kaatoja -22 ja -21 talvelta sahattuja. Viime talvena vedin lovipankolla uran varteen ja pinosin karkolle kesäksi.
Kolmemetristä niin on kevyempi käsitellä. Vaan ovat kyllä keveitä kuivana nuo mäntypöllit. Nämä voisi laittaa polttoon vaikka heti, mutta saavat vuoden levätä vielä pinossa, kun on ylivuotista puuvajassa.
Sirkkeli/ruuvi yhdistelmällä nuo tarkoitus pieniä. Viilasin ja haritin, kun on tavallinen pelliterä. Ruuvin viilasin myös ottavaksi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
Superdextaaja kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 7:29 am
Sama homma itsellä edessä eli pystyyn kuolleita ja tuulen kaatamia isoja koivuja on kymmenkunta. Tulisi vaan jo pakkaset, niin veisi hirvikärpäset. Ei noista saisi kuin hakkeen hinnan vaikka ovat vielä terveitä ja puolet haettava pitkän halon mittainen pätkä kerrallaan jyrkästä rinteestä. Saan tuohon asuntovaunun työleiriksi onneksi viereen ja paikkaan on tilaa tehdä halkopinoja. Pisteltävä paksuimmat ensin moottorisahalla ja kiiloilla halki ja sitten ruuvilla pitkinä halkoina pinoon kattopeltien alle ja siitä joskus käyttöön tai myyntiin klapisirkkelin avulla esim. säkkeihin.
Mikähän olisi muu vähän tehokkaampi tapa tehdä tuollaisista suoraan klapeja, kun eivät mene mihinkään klapikoneeseen halkaistuinakaan? Joku tarpeeksi vahva hydraulihalkaisija, että kertaleimaisulla halkoisi. Kuljetinkin pitäisi sitten olla ja pyörittäjä sille. Moottorisahaakin saisi laulattaa kolme kertaa enemmän.
No ei ne enää niin halpoja polttopuita ole tuollaisen työn jälkeen Ehkä kannattaa myydä energiaksi, esim tyvet ja liian paksut yhtiölle ja ittelle helpot pöllit.
Metrin halon ruuvihalkaisija on hyvä laite ylisuurille. Vaatii kyllä riuskat otteet ja paljon varovaisuutta. Kevättalvella pienittiin todella isojen pihakoivujen runkoja ja oksia, kun pyydettiin siivoamaan pois tontilta. Normi moottorisahalla pääsi vain noin puoleen väliin. Jotenkin vain löysin itseni siitä urakasta. Rallateltiin rungot sahalla 25 cm "kiekoiksi", niin pilkkojasirkkelin ruuvilla saatiin tehdyksi klapeja kun alkoi reunasta halkaista ja sisään päin spiraalimaisesti kiertäen. Loppupalikka sitten keskeltä halki ja ne isommat köntit erikseen.
Järeällä Palaxen ruuvihalkaisijalla olen tehnytkin tuollaiset haloiksi. On vaan metrin mittaisina pirun raskaita käännellä ruuville ja ruuvissa. Tuollaisten klapimittaisiksi pätkimisessä moottorisahalla on myös iso työ ja sahan kulutusvoittoista. Jos ruuvin kanssa pääsee traktorilla puun viereen, niin siinä on yleensä paras helpotus. Halot nakkelee samantien tai myöhemmin kärriin helposti. Vielä parempi olisi hydraulisella halkojalla saada nostettua nostimella halkomapedille ja leimata kerralla kuuteen tai useampaan osaan.
Ylisuuret puut erottelen omaan kasaansa, pätkin moottorisahalla metrin mittaan, halon pöllin nostajalla varustetulla hydraulihalkojalla karkeasti ja pienin sitten ne ylisuuret halot klapikoneella. Tämä on ollut nopeampi tapa kuin sahata ensin klapimittaan ja syöttää sitten "kiekko" kerrallaan klapikoneen halkaisijalle pienittäväksi.