Ford 5000 hehkun toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Mikähän Fordin hehkua vaivaa?
Imusarja lämpiää vain kädenlämpöiseksi. Eikö sen kuuluisi tulla ihan kunnolla kuumaksi?
Pihtivirtamittarilla mittasin että tulpalle menee n. 11A virtaa. Onkohan tuo oikean suuntainen lukema?
Voiko tulppa olla sillä tavalla rikki, että lämpiää kyllä, mutta ei päästä polttoainetta imusarjaan?

Entä sitten se polttoainepuoli?
Miten se oikein toimii, kun siinä ei ole pikkusäiliötä ollenkaan?
On vaan kolmihaarainen liitin. Yksi haara tulee suuttimilta, toinen haara menee polttoainetankkiin ja kolmas tulpalle.
Suoraan polttoainetankistako se tulppa jotenkin imee polttoainetta?
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Missä ajassa tuo lämpiäminen on tapahtunut?
Kyllä tuo virta on suunillee oikea lukema.
Liekin syttymisen voi todeta ottamalla imusarjaan tulevan ja ilmaputken yhistävän kumiputken pois paikoiltaa, niin sillon näkee sinne imusarjaan ja hehkun toiminnan.
Ei kannata ihan silmä kiinni imusarjassa olla, kun vaikkapa kaveri alkaa samalla hehkuttaa! :wink:

Ei se yhellä hehkutuksella paljoa ainetta tarvi, joten tuo paluulinja siihen riittänee, vaikka ei säiliötä olekkaa!? :roll:
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Jos viisitonninen on kunnossa ja rivipumpulla varustettu, niin käynnistykseen ei paljoa hehkulämpöä tarvita. Pakkosyöttö päälle ja starttia, niin melko todennäköisesti käynnistyy.
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Puoli minuuttia hehkutin ja kädenlämpöinen oli imusarja.

Tämä on vuosimallia 74 ja siinä on jakajapumppu. Ei ole pakkosyöttöä.
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Se polttoaineletku on paluulinja tankkiin. Pumpulta tuleva polttoaine joka ei suuttimille mahdu palaa tankkiin ja haarasta täyttyy samalla se hehkun letku. Hehkun letku on siis aina täysi kun pumppu vaan hetken pyörii eli tuohon kuppimalliin verratuna, niin sanotusti automatic. :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Hanski66 kirjoitti: La Syys 24, 2022 9:13 pm Puoli minuuttia hehkutin ja kädenlämpöinen oli imusarja.

Tämä on vuosimallia 74 ja siinä on jakajapumppu. Ei ole pakkosyöttöä.
Se hehku voi olla viottunut. Kuula joka lämmetessään päästää polttoainetta ohi ja sytyttää sen niin ei välttämättä enää toimi oikein. Joko polttoaine ei pääse kuulan ohi tai sit kuula ei kuumene tarpeeks, että syttyis tuo polttoaine. Uusi hehku ei paljoa maksa. Ota vanha mukaan ja hae uusi.
Ford 6610 -88
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

En ymmärrä miten hehkun letku voi täyttyä uudelleen polttoaineella, ilman säiliötä.
Hehkutuksen loputtuahan hehkutulppa sulkee letkun pään, ja letku jää täyteen ilmaa. Eihän sinne luulisi valuvan polttoainetta, vaikka moottori käynnistyisikin ja suuttimilta tulisi lisää ainetta. Luulisi kaiken valuvan tankkiin, eikä ilmaa täynnä olevaan hehkun letkuun.
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Hanski66 kirjoitti: La Syys 24, 2022 9:22 pm En ymmärrä miten hehkun letku voi täyttyä uudelleen polttoaineella, ilman säiliötä.
Hehkutuksen loputtuahan hehkutulppa sulkee letkun pään, ja letku jää täyteen ilmaa. Eihän sinne luulisi valuvan polttoainetta, vaikka moottori käynnistyisikin ja suuttimilta tulisi lisää ainetta. Luulisi kaiken valuvan tankkiin, eikä ilmaa täynnä olevaan hehkun letkuun.
En enää muista tarkkaan tuota rakennetta, että oliko hehkun sisällä pieni kuppi joka täyttyy kierrosta mutta kyllä se tuollain toimii. Sitäkään en muista, että pitikö se hehkun haara lähteä alaspäin linjasta ja jos joku on siihen tehnyt mutkan ylöspäin niin mahtaako silloin täyttyä?
Ford 6610 -88
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eikö tuossa tule syöttöpumpulta paluulinja kuten kolme ja nelitonnisessakin? Sieltä tulee heti koneen pyöriessä uuttaa ainetta paluulinjaan, ettei pelkkä suuttimien ohivuoto ole tuota linjaa täyttämässä?!
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Syys 24, 2022 9:49 pm Eikö tuossa tule syöttöpumpulta paluulinja kuten kolme ja nelitonnisessakin? Sieltä tulee heti koneen pyöriessä uuttaa ainetta paluulinjaan, ettei pelkkä suuttimien ohivuoto ole tuota linjaa täyttämässä?!
Joo niin olikin kun tulppa kuumana starttaa niin putkeen tulee painetta ja polttoainetta mikä sitten syttyy. Voihan siihen laittaa kupin jos haluaa tai jossain on vissiin sähköisiä siirtopumppujakin jotka tekee paineen sitten hehkuun.
Ford 6610 -88
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Toimii aivan oikein. Ei sen tarvi koko moottoria lämmitää. Riittää kun tulppa hehkuu ja sytyttää liekin.
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Jos en ihan väärin muista niin imuhehkut jossa oli kuppi paluulinjassa yleensä ennen tankkia ja vähän ylhäällä. Näihin sai lutkupumpulla pienen paineen ja sitten hehkutettiin muistaakseni aika pitkään jolloin kuumetessaan kuula sytytti polttoaineen joka pienestä paineesta valui hehkun läpi imusarjaan ja paloi siellä aikansa ja kuumensi kanavan ja imuilman. Sitten vain startattiin. Tässä saattoi olla huonona puolena, jos starttaus tapahtui liian myöhään niin happi ehti palaa pois imukanavista ja liekki pieneni.

Ilman kuppia oleva, niin hehkutettiin yleensä lyhemmän aikaa jolloin paluulinjan polttoaine syttyi hehkunläpi valuessaan ja sytytti piene tuikun mutta, kun starttas niin pumppu teki paineen ja samalla uutta imuilmaa tuli myös, oli silloin melkoinen toho startatessa just ton takia. Tämä toho oli parempi just tuohon kuppiin verrattuna ja käynnistyessään myös viileni hehkutulppa nopeesti niin kuulakin sulkeutui sitten oikea-aikaisesti.
Ford 6610 -88
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Eli ymmärsinkö oikein, että kun vaan hehkuttaa, eikä starttaa ollenkaan, niin tulppa lämpiää pelkästään sähköllä, eikä tule polttoainetta ollenkaan?
Ja liekki syttyy vasta sitten kun starttaa ja tulee painetta letkuihin?

Jos se toimii noin, niin sitten ymmärrän toimintaperiaatteen. Ja tämä selittää myös sen, että imusarja oli vain haalea kun pelkästään kokeilin hehkuttaa, enkä startannut ollenkaan.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Valmetissa on tuo kuppi ja kun hehkuttaa niin hehkutulppa aukeaa lämmön vaikutuksesta, kuuluu pieni humahdus kun ovi auki hehkuttaa. Pienen hetken odottaa ja alkaa starttaamaan. Valmetti kyllä käynnistyy hyvin pelkällä pakkosyötölläkin mutta vähempi väkivaltaisen kuuloinen käynnistys tulee hehkua käyttäen. En usko että polttoaineen paineella toimii missään koneessa tuo hehkutulppa vaan siellä on joku lämpöön perustuva avautumismekanismi.
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Hanski66 kirjoitti: La Syys 24, 2022 10:53 pm Eli ymmärsinkö oikein, että kun vaan hehkuttaa, eikä starttaa ollenkaan, niin tulppa lämpiää pelkästään sähköllä, eikä tule polttoainetta ollenkaan?
Ja liekki syttyy vasta sitten kun starttaa ja tulee painetta letkuihin?

Jos se toimii noin, niin sitten ymmärrän toimintaperiaatteen. Ja tämä selittää myös sen, että imusarja oli vain haalea kun pelkästään kokeilin hehkuttaa, enkä startannut ollenkaan.
Juuri noin, mutta alle 30s hehkutuksia ei lasketa. Puoli norttia on talvella sopiva hehkutusaika. Ja pitkä startti luo tunnelmaa matkaan lähtöön. https://youtu.be/403H8KyauSQ
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Valmetilla... kirjoitti: La Syys 24, 2022 11:12 pm Valmetissa on tuo kuppi ja kun hehkuttaa niin hehkutulppa aukeaa lämmön vaikutuksesta, kuuluu pieni humahdus kun ovi auki hehkuttaa. Pienen hetken odottaa ja alkaa starttaamaan. Valmetti kyllä käynnistyy hyvin pelkällä pakkosyötölläkin mutta vähempi väkivaltaisen kuuloinen käynnistys tulee hehkua käyttäen. En usko että polttoaineen paineella toimii missään koneessa tuo hehkutulppa vaan siellä on joku lämpöön perustuva avautumismekanismi.
Juu ei tietenkään toimi pelkällä paineella muutenhan koneen käydessä menis polttoainetta koko ajan imusarjaan. Hehku aukeaa vain lämmöstä mutta sen kuuman auki olevan hehkun läpi menee enemmän polttoainetta kun starttaa, jos ei ole siis kuppisysteemi.
Ford 6610 -88
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

En usko että polttoaineen paineella toimii missään koneessa tuo hehkutulppa vaan siellä on joku lämpöön perustuva avautumismekanismi.
Ei se hehku painetta tarvi, vaan toimintaan riittää ihan putkessa vapaasti virtaava polttoaine.
Tietysti jos minuttitolkulla hehkutetaa, niin ohuessa putkessa ei aine riitä, mut tuossa foortissakin riittää kun hehkuttaa ja käynnistää niin putket on taas täynnä, jos ei ekalla yrittämällä lähteny käyntiin.

Onkos tuossa virtalukossa hehku/käynnistys vastapäivään?
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Jos yhtään epäilet hehkun toimintaa niin vaihda se ja samalla tarkista ettei polttoaineletku ole tukossa. Ne paluuletkut kannattaa tarkistaa muutenkin ettei ole yhtään haperot varsinkin jos paluu on suodattimelle. Ilmaongelmat monesti alkaa, kun vetää haperosta kumiletkusta ilmaa sekaan ja suoraan suotimesta pumpulle. Jos siis ei kierrä tankin kautta, tankissahan ilma pääsee poistuun...
Ford 6610 -88
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Onkos tuossa virtalukossa hehku/käynnistys vastapäivään?
On se. Mulla vaan ei aina toimi. Virtalukko ei sen osalta jotenkin yhditä kunnolla. Välillä pyörittää, välillä ei.
Hanski66
Viestit: 65
Liittynyt: La Huhti 09, 2022 6:30 pm
Viesti:

Re: Ford 5000 hehkun toiminta

Viesti Kirjoittaja Hanski66 »

Ne paluuletkut kannattaa tarkistaa muutenkin ettei ole yhtään haperot varsinkin jos paluu on suodattimelle.
Tankkiin menee paluu Fordissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 23 vierailijaa