Sähköperämoottori
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
5 HP terhissä ei ole mitään lukitusta kipissä. Kitkan voimalla pysyy ylhäällä. Toki siinä ei ole pakkiakaan. No, taaksepäin ajettaessa pääsee nousemaan.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Niin se lukitus on siellä rikissä mistä kone muutenkin trimmataa!
Ei nyt isompia ja uudempia ollu tutkittavaks, mut vaihteeton mercuru 2,2 on lukitus peruutukselle, ja samoin 5 heppanen terhi (kitkalla pysyy muuten kippaus asennossa). Vanhempi kait 4 heppanen terhi, niin siinä ei lukitusta, kun ei sillä voi mitenkää edes takaperin ajaa.
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
4 hv Evinrude/Johnson rikiputkessa on sellainen epäkesko vaakalevy, joka pakottaa ne lukituskynnet ottamaan kiinni rikikulman säätöosista, kun koneen kääntää 180 astetta, eli kaasuvipu taaksepäin. Silloin kone ei kippaa, vaikka potkurin voima yrittää sitä kipata.
Alkuperäiseen palatakseni, niin sitä rakenteen kestävyyttä olen myös miettinyt ja varoittanut veneen lainaajia siitä, että se MotorGuide ei sitten kippaa, jos alapää pääsee osumaan kiveen. Joku komposiittiputki siinäkin manuaalin mukaan on, mutta mahtaako vaan kestää kunnon osumaa täydessä vauhdissa?
Sen sähkömoottorin rikikulman lukon voisi ehkä saada antamaan osumassa periksi, jos hampaat olisi viistetty päästäviksi taaksepäin, mutta sitten peruuttaminen pitäisi tehdä varovammin, ettei moottori kippaa. Lienee helpompi kuitenkin tehdä peräpeilikiinnitykseen oma tilttisarana.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Tai sitten ei ole.jiipee kirjoitti: ↑La Syys 24, 2022 4:48 pm4 hv Evinrude/Johnson rikiputkessa on sellainen epäkesko vaakalevy, joka pakottaa ne lukituskynnet ottamaan kiinni rikikulman säätöosista, kun koneen kääntää 180 astetta, eli kaasuvipu taaksepäin. Silloin kone ei kippaa, vaikka potkurin voima yrittää sitä kipata.
Varmaan riippuu vuosimallista tms.
Kävin juuri varmistamassa asian tallissa. Konetta voi pyöritellä 360 astetta mihin kulmaan tahansa ja moottori pääsee nousemaan taaksepäin.
Tilttivivulla lukitaan vain alaspäin, ei ylöspäin. Ihan normisti.
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
^ näin varmaan sitten jotakin eroja niissä on. Minulla on ollut kolme tuollaista 4 hv evaria, eri ikäisiä jostakin 70-luvun alkupuolelta alkaen, kaikissa kiintotankki ja tiltissä peruutuslukko. Viimeisin on edelleen veneen perässä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Omani on jostain 80-luvun loppupuolelta, joten muutoksia varmaan on tapahtunut matkan varrella.
-
- Viestit: 1208
- Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
https://auctionet.com/fi/721264-batmoto ... tal/images
Ja tuossa ekoissa kuvissa näkyy lukitusvipu tuossa osassa mistä ruuvataan perälaitaan.
Tommonen painetaan alas ja vähän sivuun niin jää alas.
No alotukseen ei liity mitenkään.
Eilen tuli ite kans kokeiltua korjattua 36lbs sähköprutkua
4.8metrisessä pulpettiveneessä, yllättävän hyvin jakso tuupata venhoa. Tunnin päästi uisteluvauhtia huonolla akulla tai ainakin luullut huonoksi...
Hienosti ohjautui silti ratista mikä käänsi vain pääkonetta 50hp jammua.
Melkein vois aatella hommata 55lbs vähän uudemmalla tekniikalla olevan, sen verran miellytti tuo hiljaisuus uistellessa.
Ja tuossa ekoissa kuvissa näkyy lukitusvipu tuossa osassa mistä ruuvataan perälaitaan.
Tommonen painetaan alas ja vähän sivuun niin jää alas.
No alotukseen ei liity mitenkään.
Eilen tuli ite kans kokeiltua korjattua 36lbs sähköprutkua
4.8metrisessä pulpettiveneessä, yllättävän hyvin jakso tuupata venhoa. Tunnin päästi uisteluvauhtia huonolla akulla tai ainakin luullut huonoksi...
Hienosti ohjautui silti ratista mikä käänsi vain pääkonetta 50hp jammua.
Melkein vois aatella hommata 55lbs vähän uudemmalla tekniikalla olevan, sen verran miellytti tuo hiljaisuus uistellessa.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Ihan eri konesukupolvea, joten ei ihme että eri teknisiä ratkaisuja. Minulla uudenkarhea 80-lukunen.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Tuossa yks vanhemman eetvinrutkun ohjekirja, ja siinä myös tuollanen erillinen lukitusvipu!?
Erikoista että joissain uudemmissa ei ole ollenkaa peruutukselle lukitusta, mut kait sitä sitten luotetaa siihen kitkaan?!
Isommilla koneilla ainakin missä ei muutenkaan kitkaa siinä kipissä, niin on oltava lukitus, kun ei sillä sitten voi peruutella kun ihan tyhjäkäynnillä. Virtaavassa vedessä ja joskus rantautuessa vaatii kuitenkin kunnon pakitusta, ja siitä ei tulis mitää jos ropeli tulis veden pinnalle kurkkimaa että minne nyt pitäs mennä!?
Valtoin viiskymppisissä merkuruissa oli joitain yksilöitä jossa lukko oli hajonnu(ei mikää ihme), ja sellasella tuppas rantautumiset olla melko vauhikkaita, kun oli tottunu että kone tekee jarrutuksen, mut siinä vaan kippas kone, vaikka käsin yritti pitää vastaan.
Erikoista että joissain uudemmissa ei ole ollenkaa peruutukselle lukitusta, mut kait sitä sitten luotetaa siihen kitkaan?!
Isommilla koneilla ainakin missä ei muutenkaan kitkaa siinä kipissä, niin on oltava lukitus, kun ei sillä sitten voi peruutella kun ihan tyhjäkäynnillä. Virtaavassa vedessä ja joskus rantautuessa vaatii kuitenkin kunnon pakitusta, ja siitä ei tulis mitää jos ropeli tulis veden pinnalle kurkkimaa että minne nyt pitäs mennä!?
Valtoin viiskymppisissä merkuruissa oli joitain yksilöitä jossa lukko oli hajonnu(ei mikää ihme), ja sellasella tuppas rantautumiset olla melko vauhikkaita, kun oli tottunu että kone tekee jarrutuksen, mut siinä vaan kippas kone, vaikka käsin yritti pitää vastaan.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Ei 90 Hondalla ole ollut mitään ongelmaa, että ei kippilukkoa. Ei ilmeisesti vielä niin iso, että olisi ongelma?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Syys 27, 2022 10:30 am
Isommilla koneilla ainakin missä ei muutenkaan kitkaa siinä kipissä, niin on oltava lukitus, kun ei sillä sitten voi peruutella kun ihan tyhjäkäynnillä. Virtaavassa vedessä ja joskus rantautuessa vaatii kuitenkin kunnon pakitusta, ja siitä ei tulis mitää jos ropeli tulis veden pinnalle kurkkimaa että minne nyt pitäs mennä!?
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Onko tuo mekaanisella trimmillä?Ei 90 Hondalla ole ollut mitään ongelmaa, että ei kippilukkoa.
Nythän ei koneen koosta ole kyse, kun pienin nurkissa oleva on 2,2 heppanen missä tuo lukitus on.
Ihme että joillekkin on sattunu järestää konetyypit, joissa ei ole pakkilukkoa, eikä sellasesta ole edes kuultu tähän mennessä, kun esim itellä niitä melkein jokaisessa mitä on tullu nähtyä ja joitakin jopa ajettua?!
Enkä ole mikään veneilijä, ja vanha pikkukone löytyy omastatakaa, mut erilaisilla veneitä ja moottoreita on tullu vuosien aikäna nähtyä lähempääkin.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Juu, tietenkin kuivana 169 kiloa painava moottori on mekaanisella trimmillä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Syys 27, 2022 11:34 amOnko tuo mekaanisella trimmillä?Ei 90 Hondalla ole ollut mitään ongelmaa, että ei kippilukkoa.
Nautinto säätää trimmikulmaa käsipelillä 38 solmun nopeudessa.
Sille asialle en voi mitään, että omalle kohdalle on sattunut vain trimmilukottomia moottoreita 80-, 90- ja 2000-luvuilta. OMC, Yamaha, Honda, mutta maailmaan mahtuu paljon paljon muutakin, ei ole trimmilukollisia sattunut omalle kohdalle.
PS ellei ole mikään venelijä, niin miksi noin tiukka kanta luulon pohjalta?
Kerran samassa sateessa perämoottorin kanssa ja siksi tieto niistä ihan kaikista?
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Sähköperämoottorina on pitkälle yli 20 vuotias yamaha m12, joka lienee omaa sukua minnkota. Siinä on tuo jäykkä komposiittiputki, mutta kyllä se kippaa ylös jos sen täräyttää urku auki kiville. Mulla on monesti se bensamoottorin vieressä takalaudassa ja kippaa se sillloinkin jos ajaa liian kovaa bensamoottorilla ja sähkömoottori on jäänyt alas.
Bensakoneita on kertynyt neljä, kolme 10hv evindurea ja 4hv mariner (yamaha) ja ainakin niissä on kaikissa lukitus kipille....ja pidän kyllä aina lukitusasennossa. Rasittavaa jos kone nousee ylös pakitettaessa.
Bensakoneita on kertynyt neljä, kolme 10hv evindurea ja 4hv mariner (yamaha) ja ainakin niissä on kaikissa lukitus kipille....ja pidän kyllä aina lukitusasennossa. Rasittavaa jos kone nousee ylös pakitettaessa.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Siksipä kysyin, kun säätötrimmi voi tehä asioita käyttäjän huomaamatta.
No eihän siinä mitää, jos oikeasti on ollu tuollasia koneita!?
Eikö veneitten ja moottoreitten kanssa voi muuten olla tekemisissä, ja niitten tekniikka voi olla tuttua, ellei ole itse veneilijä?PS ellei ole mikään venelijä, niin miksi noin tiukka kanta luulon pohjalta?
Kerran samassa sateessa perämoottorin kanssa ja siksi tieto niistä ihan kaikista?
Ainakin kaks konetta on nurkissa, joissa on tuo peruutus lukko, että on miulla sattunu hirmunen tuuri, jos missää muissa ei sitä ole.
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Sähköperämoottorin peruutuksen voima on niin pieni, että ei tartte olla mitään lukkoa. Jos kääntää moottorin 180-astetta niin sillon ehkä voima riittää nostamaan. Tää pätee pienimpään minkotaan.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Kyllä ainakin m12:ssa on lukko, joka pitää sen paikallaan ja vipu, josta lukko vapautetaan kun moottori käännetään.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Ja voima on sama molempiin suuntiin, eteen on vain 5 ja taakse 3 pykälää
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Kyllä se peruutus on todella heikko, lähinnä vitsi. Itse peruutan kääntämällä niin pääseekin johonkin. Ja kyllä, lukkohan siinä on.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Mikä se moottori on? Sille, että tuollainen sähkömoottori olisi tehottomampi toiseen suuntaan pyöriessään ei ole mitään teknistä syytä, ihan sama vaikka kytkisi +ja- eri päin.
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköperämoottori
Ei se moottorista johdu. Kun katsoo potkurien muotoiluja niin ihmeellistä olisi jos ne toimisi yhtä hyvin molempiin suumtiin. Kyllä fiksu suunnittelija tekee sen niin että työntövoima varsinaiseen pyörimissuuntaan on paras mahdollinen, peruutus on toisarvoinen asia. Näin ainakin laivoissa, siitäkin syystä Azipod potkurikoneistot on kääntyviä niin saadaan aina maksimiteho ja -hyötysuhde.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], jake74 ja 45 vierailijaa