major ja sähkö?
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
major ja sähkö?
ilmaantui uusi ongelma. pari päivää sitten käynnistyi hyvin, mutta tänään ei. ensin virran päälle käännön jälkeen starttinappia painaen kuului pieni naksahdus eikä muuta. uus painallus eikä naksaustakaan. monta yritystä, ihan hiljasia.
pari tuntia ja useita samanlaisia yrityksiä myöhemmin kaveri epäili akkua. tuotiin rinnalle iso, jotain 200Ah akku ja paksut kaapelit. startin yritys tuotti äänekkäämmän naksahduksen, muttei enempää. uudet yritykset ei sen vertaa vaan ihan mykkiä.
myös huomattiin, ettei virta-avaimesta kääntäen tule sähköä valoille eikä startin solenoidille. aiemmin ainakin valoille tuli. myös startin suora kytkentä meisselillä on hiljaa.
onkohan virtalukko hajonnut jotenkin omia aikojaan ilman, että sen kanssa oltais mitään erityistä hommailtu?
edit: mitähän sen tankin alls olevan sähköpurkin sisällä lienee? sulakkeitako? mitä muuta?
ehdotuksia?
rane
pari tuntia ja useita samanlaisia yrityksiä myöhemmin kaveri epäili akkua. tuotiin rinnalle iso, jotain 200Ah akku ja paksut kaapelit. startin yritys tuotti äänekkäämmän naksahduksen, muttei enempää. uudet yritykset ei sen vertaa vaan ihan mykkiä.
myös huomattiin, ettei virta-avaimesta kääntäen tule sähköä valoille eikä startin solenoidille. aiemmin ainakin valoille tuli. myös startin suora kytkentä meisselillä on hiljaa.
onkohan virtalukko hajonnut jotenkin omia aikojaan ilman, että sen kanssa oltais mitään erityistä hommailtu?
edit: mitähän sen tankin alls olevan sähköpurkin sisällä lienee? sulakkeitako? mitä muuta?
ehdotuksia?
rane
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Tuleeko jännite startin päällä olevalle katkaisijalle?
Yhdistääkö se?
Meneekö siitä solenoidille?
Liikkuuko solenoidi?
Yhdistääkö se?
Meneekö siitä solenoidille?
Liikkuuko solenoidi?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
solenoidin pään isoon pulttiin tulee jännite. juurikaan muualle ei. sori, mutten älynnyt kuvata tienoota, olis näemmä saattanut auttaa. enkä nyt ymmärtä noita kysymyksiä kunnolla.TunturiPappa kirjoitti: ↑Pe Syys 16, 2022 10:21 pm Tuleeko jännite startin päällä olevalle katkaisijalle?
Yhdistääkö se?
Meneekö siitä solenoidille?
Liikkuuko solenoidi?
koitanpa huomenna kuvata enemmän. tosin kun valotkin lakkasivat, tuntuis ongelma syntyneen lähemmäs virtakytkintä.
-
- Viestit: 5526
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Onko akkukengät ja navat puhtaat?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
juu on. ja homma siis hetkeksi muuttui, kun kenkien ulkopuolelle kiinnitettiin isot apukaapelit ison akun takaa.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Eli tuossa ei ole alkuperästä pakkopendix starttia, vaan nykymallinen omalla solenoidilla jota ohjataan starttinapilla?!virran päälle käännön jälkeen starttinappia painaen
Jos ei apuvirrallakaan tapahu mitää startin päästä "jäykkävirta"meisselillä yhistämällä, niin vika startissa.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Kaapelien päät akunkenkien sisässä voi olla hapettuneet. Samoin muut liitokset samalla tavalla. Nappistartin kontaktit voi olla napin sisältä myös hapettuneet.
Tekemällä virheistä oppii.
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Alunperin ei ole sulakkeita.
Päävirtakytkin jos laitettu, niissä huonolaatuisia. Monitoimiöljy voi auttaa, tai edestakaisin päälle/pois kääntely. Ohittamalla selviää onko vikaa.
Startin päästä maa ja plus kaapelien kontaktit, puhdistus voi auttaa. Joskus startin päässä olevan maakaapelin alla, kuparilaatta hapettuu ja startti vaan naksahtaa.
Virtalukolta riittää kun yksi johto irtoaa, on pimeänä koko järjestelmä. Kannattaa tarkastaa. Ja jos alkuperäinen virtalukko, sen voi purkaa ja puhdistaa kontaktipinnat.
Sen "sähköpurkin" sisällä on johtoja, ei juurikaan kummempaa. Kannattaa tutkia.
No yksi vikapaikka vielä, jos koneessa paikallaan oleva akku on oikosessa, ei apuakkukaan auta.
Varmasti helpoin aloittaa akun kunto varmistamalla. Jännitettä pitäisi löytyä reilu 12.3 v
Päävirtakytkin jos laitettu, niissä huonolaatuisia. Monitoimiöljy voi auttaa, tai edestakaisin päälle/pois kääntely. Ohittamalla selviää onko vikaa.
Startin päästä maa ja plus kaapelien kontaktit, puhdistus voi auttaa. Joskus startin päässä olevan maakaapelin alla, kuparilaatta hapettuu ja startti vaan naksahtaa.
Virtalukolta riittää kun yksi johto irtoaa, on pimeänä koko järjestelmä. Kannattaa tarkastaa. Ja jos alkuperäinen virtalukko, sen voi purkaa ja puhdistaa kontaktipinnat.
Sen "sähköpurkin" sisällä on johtoja, ei juurikaan kummempaa. Kannattaa tutkia.
No yksi vikapaikka vielä, jos koneessa paikallaan oleva akku on oikosessa, ei apuakkukaan auta.
Varmasti helpoin aloittaa akun kunto varmistamalla. Jännitettä pitäisi löytyä reilu 12.3 v
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
kas tilannekatsaus.
akussa 12.7V jännite pari vuorokautta latauksen jälkeen.
virtalukko/valokytkin vaihdettu uuteen
virtalukkoon tulee akun jännite
starttinapille tulee avaimen käännön jälkeen akun jännite
valot ei toimi, toimivat ennen vikaa
starttinapin painalluksesta kuului napsaus kerran, ei enää
ohitus akusta solenoidin herätteeseen ei aiheuta elämää
....?
akussa 12.7V jännite pari vuorokautta latauksen jälkeen.
virtalukko/valokytkin vaihdettu uuteen
virtalukkoon tulee akun jännite
starttinapille tulee avaimen käännön jälkeen akun jännite
valot ei toimi, toimivat ennen vikaa
starttinapin painalluksesta kuului napsaus kerran, ei enää
ohitus akusta solenoidin herätteeseen ei aiheuta elämää
....?
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Akun navoissa on sähköä ihan täyden akun mukaisesti. Sitä ei sitten vaan mene perille tarvittavaan paikkaan, eli jossain välillä on katkos tai ainakin huonosti johtava kohta. Tuollaista vikaa ei välttämättä löydä pelkällä jännitemittauksella koska volttimittari ei kuormita virtapiiriä. Eräs tapa löytää vikakohde onkin käyttää apukuormaa volttimittarin rinnalla, voi käyttää vaikka vanhaa 12 V H4 polttimoa jossa pitkävalolanka on ehjä, se kuormittaa noin 5 ampeerilla jos saa 12 volttia. Kun tälläisen toisen navan tökkää akun miinusnapaan ja toisella kokeilee virtapiirin eri kohdista niin näkee mihin asti plussaa tulee. Toisinpäin voi tehdä niin että laittaa mittausjohdon +napaan ja hakee toisella kohtaa mistä miinusta kulutuskohteen (esimerkiksi valot) kautta alkaa löytyä. Tärkeää on edetä järjestelmällisesti virtapiiriä pitkin.
Käynnistysvirtapiirissä pitää plussaa olla solenoidiin tulevan +johdon päässä, solenoidin toisesta navasta pitää löytyä mittauksessa (startin läpi) miinusta, jos tästä ei lamppu syty voi hiilet olla kuluneet ja virta ei kulje startin läpi. Tietysti jos maapiiri on poikki niin siinäkin voi olla vika, siis katsottava että akun puolella napakenkien liitäntä akunnapaan on kunnossa (pyrkii happo niitä kiusaamaan, kannattaa joskus puhdistaa, siihen on halpa työkalukin (esim. biltema/motonet)) ja kaapelin liitäntä niihin paitsi että näyttää hyvältä myös johtaa sähköä, on monesti ollut sisältä hapettunut. Akun miinusnavasta runkoon menevä liitos on hyvä tarkastaa myös rungon päästä, samoin startin rungon on oltava kunnolla koneen runkoon yhteydessä.
Kaikkiin liitoksiin, myös kaapelikengän ja johtimen väliseen puristusliitokseen pitää vanhoissa koneissa suhtautua mahdollisena vikakohteena, myös kaapelikengänlavan ja pulttiliitoksen vastinpinnan välillä voi olla (lähes) silmällä näkemätön oksidikerros josta 12 V jännite ei pääse läpi. Olen joskus etsinyt puolipäivää meridieselin laturin lataamattomuuden syytä, löytyi lopulta magnetointivirtapiirin liitoksesta jonka pinnat näytti puhtaan metallisilta, mutta ohut oksidikerros toimi eristeenä.
Käynnistysvirtapiirissä pitää plussaa olla solenoidiin tulevan +johdon päässä, solenoidin toisesta navasta pitää löytyä mittauksessa (startin läpi) miinusta, jos tästä ei lamppu syty voi hiilet olla kuluneet ja virta ei kulje startin läpi. Tietysti jos maapiiri on poikki niin siinäkin voi olla vika, siis katsottava että akun puolella napakenkien liitäntä akunnapaan on kunnossa (pyrkii happo niitä kiusaamaan, kannattaa joskus puhdistaa, siihen on halpa työkalukin (esim. biltema/motonet)) ja kaapelin liitäntä niihin paitsi että näyttää hyvältä myös johtaa sähköä, on monesti ollut sisältä hapettunut. Akun miinusnavasta runkoon menevä liitos on hyvä tarkastaa myös rungon päästä, samoin startin rungon on oltava kunnolla koneen runkoon yhteydessä.
Kaikkiin liitoksiin, myös kaapelikengän ja johtimen väliseen puristusliitokseen pitää vanhoissa koneissa suhtautua mahdollisena vikakohteena, myös kaapelikengänlavan ja pulttiliitoksen vastinpinnan välillä voi olla (lähes) silmällä näkemätön oksidikerros josta 12 V jännite ei pääse läpi. Olen joskus etsinyt puolipäivää meridieselin laturin lataamattomuuden syytä, löytyi lopulta magnetointivirtapiirin liitoksesta jonka pinnat näytti puhtaan metallisilta, mutta ohut oksidikerros toimi eristeenä.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Olisiko startin hiilet loppu tai jumineet. Koputtelua hiilipäätyyn startin rungon kylkeen vasaralla saattaa herkistää hiilet liikkeelle. Voisi kädellä tunnustella lämpötiloja startin kyljestä ja kaapeleista startatessa, kuumeneeko. Starttinappi kannattaa koettaa ohittaa. Hyppylankakytkeä solenoidin navat yms. Uusi tarvikestarttimoottori taitaa maksaa parisensataa se uudistettu vahvempi malli IKH:lla mm.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
huom,
että myös aiemmin toimineet etuvalot katosivat. ei liene startin eikä sen solenoidin alkusyy?
että myös aiemmin toimineet etuvalot katosivat. ei liene startin eikä sen solenoidin alkusyy?
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Voi siellä olla useampiakin vikoja, havaittu sitten ennemmin ja myöhemmin. On voinut vikaa tulla myös hommaa tutkiessa ja kytkentöjä (uusi virta-avain?) muutellessa?
Jos siinä akussa on jännitteen lisäksi myös kuormitettavuutta (onko?), niin voihan sitä ensin vaikka startin yrittää saada toimimaan, lienee helpointa siitä aloittaa?
Eli ensin sen päävirtapiirin paksut johdot ja liitokset kuntoon että varmasti tulee tukevasti miinus startin runkoon ja plus 12 V solenoidin napaan. Sitten yrittää solenoidin saada vetämään siitä solenoidin päästä kytkemällä, siis ilman virta-avainta ja starttinappia. Mikäli ei solenoidi naksahda niin vika on siinä (käämin virtapiiri poikki) tai sitten se ei saa maata moottorin käämien tai (jumittuneiden) hiilien kautta, virtapiiri on siis poikki. Jos naksahtaa, eikä startti yritäkään niin solenoidin kosketin ei yhdistä. Kun startin saa pyörimään niin sitten voi tutustua sen solenoidin ohjauspiiriin, siis akulta virta-avaimelle ja starttinapille (jos sellainen on) ja sieltä solenoidille. Siinä matkalla voi olla vikaa liitoksissa, kojeissa, kytkennöissä, jopa johto voi olla poikki.
Näissä pitää edetä järjestelmällisesti, kannattaa käydä virtapiiri(t) huolellisesti läpi.
Kun nyt ensin saa startin toimimaan niin sitten voi siirtyä valoja ihmettelemään.
Jos siinä akussa on jännitteen lisäksi myös kuormitettavuutta (onko?), niin voihan sitä ensin vaikka startin yrittää saada toimimaan, lienee helpointa siitä aloittaa?
Eli ensin sen päävirtapiirin paksut johdot ja liitokset kuntoon että varmasti tulee tukevasti miinus startin runkoon ja plus 12 V solenoidin napaan. Sitten yrittää solenoidin saada vetämään siitä solenoidin päästä kytkemällä, siis ilman virta-avainta ja starttinappia. Mikäli ei solenoidi naksahda niin vika on siinä (käämin virtapiiri poikki) tai sitten se ei saa maata moottorin käämien tai (jumittuneiden) hiilien kautta, virtapiiri on siis poikki. Jos naksahtaa, eikä startti yritäkään niin solenoidin kosketin ei yhdistä. Kun startin saa pyörimään niin sitten voi tutustua sen solenoidin ohjauspiiriin, siis akulta virta-avaimelle ja starttinapille (jos sellainen on) ja sieltä solenoidille. Siinä matkalla voi olla vikaa liitoksissa, kojeissa, kytkennöissä, jopa johto voi olla poikki.
Näissä pitää edetä järjestelmällisesti, kannattaa käydä virtapiiri(t) huolellisesti läpi.
Kun nyt ensin saa startin toimimaan niin sitten voi siirtyä valoja ihmettelemään.
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
kiitos kaikille kommentoijille. löytyi hapettuma solenoidin takaa akulta tulevasta paksusta liittimestä. putsattiin se ja nyt starttaa hyvin. valotkin palasivat toimintaan samalla.
-
- Viestit: 6691
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Näin se homma etenee!
Ei nämä rakettitiedettä ole.
Ei nämä rakettitiedettä ole.
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Tää on aina hyvä kun kerrotaan että löytyikö vika. Monesti näkee kun pyydetään apua ja sitten onkin hiljaista.
-
- Viestit: 305
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
- Paikkakunta: jyväskylä / ii
- Viesti:
Re: major ja sähkö?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, riude ja 85 vierailijaa