major ja sähkö?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

ilmaantui uusi ongelma. pari päivää sitten käynnistyi hyvin, mutta tänään ei. ensin virran päälle käännön jälkeen starttinappia painaen kuului pieni naksahdus eikä muuta. uus painallus eikä naksaustakaan. monta yritystä, ihan hiljasia.

pari tuntia ja useita samanlaisia yrityksiä myöhemmin kaveri epäili akkua. tuotiin rinnalle iso, jotain 200Ah akku ja paksut kaapelit. startin yritys tuotti äänekkäämmän naksahduksen, muttei enempää. uudet yritykset ei sen vertaa vaan ihan mykkiä.

myös huomattiin, ettei virta-avaimesta kääntäen tule sähköä valoille eikä startin solenoidille. aiemmin ainakin valoille tuli. myös startin suora kytkentä meisselillä on hiljaa.

onkohan virtalukko hajonnut jotenkin omia aikojaan ilman, että sen kanssa oltais mitään erityistä hommailtu?

edit: mitähän sen tankin alls olevan sähköpurkin sisällä lienee? sulakkeitako? mitä muuta?


ehdotuksia?
rane
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tuleeko jännite startin päällä olevalle katkaisijalle?
Yhdistääkö se?
Meneekö siitä solenoidille?
Liikkuuko solenoidi?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:21 pm Tuleeko jännite startin päällä olevalle katkaisijalle?
Yhdistääkö se?
Meneekö siitä solenoidille?
Liikkuuko solenoidi?
solenoidin pään isoon pulttiin tulee jännite. juurikaan muualle ei. sori, mutten älynnyt kuvata tienoota, olis näemmä saattanut auttaa. enkä nyt ymmärtä noita kysymyksiä kunnolla.

koitanpa huomenna kuvata enemmän. tosin kun valotkin lakkasivat, tuntuis ongelma syntyneen lähemmäs virtakytkintä.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Onko akkukengät ja navat puhtaat?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

korjailija kirjoitti: Pe Syys 16, 2022 10:39 pm Onko akkukengät ja navat puhtaat?
juu on. ja homma siis hetkeksi muuttui, kun kenkien ulkopuolelle kiinnitettiin isot apukaapelit ison akun takaa.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

virran päälle käännön jälkeen starttinappia painaen
Eli tuossa ei ole alkuperästä pakkopendix starttia, vaan nykymallinen omalla solenoidilla jota ohjataan starttinapilla?!

Jos ei apuvirrallakaan tapahu mitää startin päästä "jäykkävirta"meisselillä yhistämällä, niin vika startissa. :roll:
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kaapelien päät akunkenkien sisässä voi olla hapettuneet. Samoin muut liitokset samalla tavalla. Nappistartin kontaktit voi olla napin sisältä myös hapettuneet.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja mike »

Alunperin ei ole sulakkeita.
Päävirtakytkin jos laitettu, niissä huonolaatuisia. Monitoimiöljy voi auttaa, tai edestakaisin päälle/pois kääntely. Ohittamalla selviää onko vikaa.

Startin päästä maa ja plus kaapelien kontaktit, puhdistus voi auttaa. Joskus startin päässä olevan maakaapelin alla, kuparilaatta hapettuu ja startti vaan naksahtaa.

Virtalukolta riittää kun yksi johto irtoaa, on pimeänä koko järjestelmä. Kannattaa tarkastaa. Ja jos alkuperäinen virtalukko, sen voi purkaa ja puhdistaa kontaktipinnat.

Sen "sähköpurkin" sisällä on johtoja, ei juurikaan kummempaa. Kannattaa tutkia.

No yksi vikapaikka vielä, jos koneessa paikallaan oleva akku on oikosessa, ei apuakkukaan auta.
Varmasti helpoin aloittaa akun kunto varmistamalla. Jännitettä pitäisi löytyä reilu 12.3 v
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja mauri »

mike kirjoitti: La Syys 17, 2022 9:03 am Varmasti helpoin aloittaa akun kunto varmistamalla. Jännitettä pitäisi löytyä reilu 12.3 v
Jos lepojännite on 12,3 V niin akun varaustila on noin 50 %. Täydellä akulla n. 12,7 V.
Lepojännitteen oikean arvon saa vasta useiden tuntien jälkeen latauksesta.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

kas tilannekatsaus.

akussa 12.7V jännite pari vuorokautta latauksen jälkeen.
virtalukko/valokytkin vaihdettu uuteen
virtalukkoon tulee akun jännite
starttinapille tulee avaimen käännön jälkeen akun jännite
valot ei toimi, toimivat ennen vikaa
starttinapin painalluksesta kuului napsaus kerran, ei enää
ohitus akusta solenoidin herätteeseen ei aiheuta elämää
....?
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Akun navoissa on sähköä ihan täyden akun mukaisesti. Sitä ei sitten vaan mene perille tarvittavaan paikkaan, eli jossain välillä on katkos tai ainakin huonosti johtava kohta. Tuollaista vikaa ei välttämättä löydä pelkällä jännitemittauksella koska volttimittari ei kuormita virtapiiriä. Eräs tapa löytää vikakohde onkin käyttää apukuormaa volttimittarin rinnalla, voi käyttää vaikka vanhaa 12 V H4 polttimoa jossa pitkävalolanka on ehjä, se kuormittaa noin 5 ampeerilla jos saa 12 volttia. Kun tälläisen toisen navan tökkää akun miinusnapaan ja toisella kokeilee virtapiirin eri kohdista niin näkee mihin asti plussaa tulee. Toisinpäin voi tehdä niin että laittaa mittausjohdon +napaan ja hakee toisella kohtaa mistä miinusta kulutuskohteen (esimerkiksi valot) kautta alkaa löytyä. Tärkeää on edetä järjestelmällisesti virtapiiriä pitkin.

Käynnistysvirtapiirissä pitää plussaa olla solenoidiin tulevan +johdon päässä, solenoidin toisesta navasta pitää löytyä mittauksessa (startin läpi) miinusta, jos tästä ei lamppu syty voi hiilet olla kuluneet ja virta ei kulje startin läpi. Tietysti jos maapiiri on poikki niin siinäkin voi olla vika, siis katsottava että akun puolella napakenkien liitäntä akunnapaan on kunnossa (pyrkii happo niitä kiusaamaan, kannattaa joskus puhdistaa, siihen on halpa työkalukin (esim. biltema/motonet)) ja kaapelin liitäntä niihin paitsi että näyttää hyvältä myös johtaa sähköä, on monesti ollut sisältä hapettunut. Akun miinusnavasta runkoon menevä liitos on hyvä tarkastaa myös rungon päästä, samoin startin rungon on oltava kunnolla koneen runkoon yhteydessä.

Kaikkiin liitoksiin, myös kaapelikengän ja johtimen väliseen puristusliitokseen pitää vanhoissa koneissa suhtautua mahdollisena vikakohteena, myös kaapelikengänlavan ja pulttiliitoksen vastinpinnan välillä voi olla (lähes) silmällä näkemätön oksidikerros josta 12 V jännite ei pääse läpi. Olen joskus etsinyt puolipäivää meridieselin laturin lataamattomuuden syytä, löytyi lopulta magnetointivirtapiirin liitoksesta jonka pinnat näytti puhtaan metallisilta, mutta ohut oksidikerros toimi eristeenä.
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Olisiko startin hiilet loppu tai jumineet. Koputtelua hiilipäätyyn startin rungon kylkeen vasaralla saattaa herkistää hiilet liikkeelle. Voisi kädellä tunnustella lämpötiloja startin kyljestä ja kaapeleista startatessa, kuumeneeko. Starttinappi kannattaa koettaa ohittaa. Hyppylankakytkeä solenoidin navat yms. Uusi tarvikestarttimoottori taitaa maksaa parisensataa se uudistettu vahvempi malli IKH:lla mm.
Tekemällä virheistä oppii.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

huom,

että myös aiemmin toimineet etuvalot katosivat. ei liene startin eikä sen solenoidin alkusyy?
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Voi siellä olla useampiakin vikoja, havaittu sitten ennemmin ja myöhemmin. On voinut vikaa tulla myös hommaa tutkiessa ja kytkentöjä (uusi virta-avain?) muutellessa?
Jos siinä akussa on jännitteen lisäksi myös kuormitettavuutta (onko?), niin voihan sitä ensin vaikka startin yrittää saada toimimaan, lienee helpointa siitä aloittaa?
Eli ensin sen päävirtapiirin paksut johdot ja liitokset kuntoon että varmasti tulee tukevasti miinus startin runkoon ja plus 12 V solenoidin napaan. Sitten yrittää solenoidin saada vetämään siitä solenoidin päästä kytkemällä, siis ilman virta-avainta ja starttinappia. Mikäli ei solenoidi naksahda niin vika on siinä (käämin virtapiiri poikki) tai sitten se ei saa maata moottorin käämien tai (jumittuneiden) hiilien kautta, virtapiiri on siis poikki. Jos naksahtaa, eikä startti yritäkään niin solenoidin kosketin ei yhdistä. Kun startin saa pyörimään niin sitten voi tutustua sen solenoidin ohjauspiiriin, siis akulta virta-avaimelle ja starttinapille (jos sellainen on) ja sieltä solenoidille. Siinä matkalla voi olla vikaa liitoksissa, kojeissa, kytkennöissä, jopa johto voi olla poikki.
Näissä pitää edetä järjestelmällisesti, kannattaa käydä virtapiiri(t) huolellisesti läpi.
Kun nyt ensin saa startin toimimaan niin sitten voi siirtyä valoja ihmettelemään.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

kiitos kaikille kommentoijille. löytyi hapettuma solenoidin takaa akulta tulevasta paksusta liittimestä. putsattiin se ja nyt starttaa hyvin. valotkin palasivat toimintaan samalla.
mauri
Viestit: 6691
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Näin se homma etenee!
Ei nämä rakettitiedettä ole.
Mpaseppä
Viestit: 265
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

ranev kirjoitti: Pe Syys 23, 2022 11:03 pm kiitos kaikille kommentoijille. löytyi hapettuma solenoidin takaa akulta tulevasta paksusta liittimestä. putsattiin se ja nyt starttaa hyvin. valotkin palasivat toimintaan samalla.

Tää on aina hyvä kun kerrotaan että löytyikö vika. Monesti näkee kun pyydetään apua ja sitten onkin hiljaista.
ranev
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2022 7:43 pm
Paikkakunta: jyväskylä / ii
Viesti:

Re: major ja sähkö?

Viesti Kirjoittaja ranev »

Mpaseppä kirjoitti: La Syys 24, 2022 12:29 am
ranev kirjoitti: Pe Syys 23, 2022 11:03 pm kiitos kaikille kommentoijille. löytyi hapettuma solenoidin takaa akulta tulevasta paksusta liittimestä. putsattiin se ja nyt starttaa hyvin. valotkin palasivat toimintaan samalla.

Tää on aina hyvä kun kerrotaan että löytyikö vika. Monesti näkee kun pyydetään apua ja sitten onkin hiljaista.
no tok. tässä kohtaa oli jo luovutus aika lähellä kun ei meinannut syytä millään löytyä ;-). onneks kuitenkin.

rane
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, riude ja 85 vierailijaa