Levyjarru, liukutapit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

pouhe kirjoitti:
Major58 kirjoitti:Ei ne taho mennä aina paikoilleenkaan jos niitä ei viilaa, tuntee heti asentaessa että pakko vähän viistellä.
Puhdista ruosteet pois niin palat liikkuvat ilman rälläköintiäkin.
Ei aina auta vaikka raapii metaliakin niistä kohdista joihin ne palojen päät asettuu, kun ei taida nuo palojen valmistajien toleranssit olla ihan kohdillaan!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juice
Viestit: 2045
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Juice »

Lancer on kolissut takapäästään jo pidemmän aikaa mutta ei vikaa leimalla, koiranluut uusittu, vakaajatangon puslat uusittu, ei väleää missään. Vetokoukun päällä pomppimalla ei mitään ääntä mistään. Joka montussa kolahtaa ja mukulakivellä alkaa jo jalankulkijat katsoa mikä kolisee ja missä :roll:

Sitten aloin paikallaan potkia renkaita kovempaa ja nyt alkoi kuulua kilinä ja romina joka loppui kun jarrusatulasta piti kiinni. Noissa tuntuu olevan aika paljon välystä joka suuntaan.

Kysymys kuuluukin onko vika väleissä liukutapeissa vai voiko myös tuossa vastakappaleessa (52036) olla vikaa?

Palat, levyt ja toinen takasatula on uusittu n. reilu vuosi takaperin mutta ei muistikuvaa missä kunnossa liukutapit oli kun en ole itse niitä vaihtanut.

Tappisarja ei hinnan kiroissa ole, https://www.nimark.fi/buy/ojdquickbrake_1131423x/

Kuva
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Melkein aina tulee liukutaput vaihdettua samalla kun jarrupalat ja levytkin vaihdan. Tapit minun kokemuksen mukaan menee väljäksi tai sitten jumittuvat. Ei ole kokemusta, että itse satulassa reiät olisi kovin väljäksi menneet. Tokihan ajan saatossa nekin väljenevät.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Näyttäis olevan Lancerissa samanmoinen takajarrusatula kun Outlanderissa. Tuo toinen liukutappi on jo syntyessään väljä reikäänsä.
Satulan kolinan pitää aisoissa kuvan 52005 kumiholkki, joka tulee liukutapissa olevaan uraan. Sen miks tuo on tehty noin, tietänee vain pieni japanilainen insinööri.

Vasta toissaviikolla purin ja herkistelin emännän Mitsusta takajarrut katsastuskuntoon. Oli takajarrupalasta irronnu kitkapinta ja aiheutti hienoista vihellystä, kun ei mahtunu tippumaan pois palan ja levyn välistä.
Ruosteet pois, kasaus uusilla jarrurasvoilla ja kuparitahnalla, sekä uudet palat, ni taas mennään. :D
7710Alert
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Arpe kirjoitti: To Elo 18, 2022 10:13 pm
Satulan kolinan pitää aisoissa kuvan 52005 kumiholkki, joka tulee liukutapissa olevaan uraan. Sen miks tuo on tehty noin, tietänee vain pieni japanilainen insinööri.
Taitaa kasvaa jo horsmaa ko. insinööri kun -90 lancerissakin on tämä systeemi.

Itse epäilisin että jarrupalat siellä satulassa kolisee. Että osat 52140 olis nakattu mäkeen paloja vaihtaessa tjsp. Tietekin sillä oletuksella että kaikki muut pultit on kiinni yms.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja OIU »

Jokuset asentajat jättää nämä kumit 52005 tappien päistä pois, kun on hieman kyseenalaista onko niistä enemmän haittaa vai hyötyä. Jos häiritsevästi alkaa soralla ja mukulakivellä rämisemään, parempi laittaa takaisin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Mulla syö Volvo toisen puolen etusesta männän puolen palaa vaikka mitä tekisi. Ensimmäisen kerran havaitsin ostaessa että pala on kulunut selvästi enemmän kuin muut. Siinä tuli sitten pian 90tkm kohdalla levyjen vaihto ja putsasin tapit viimeisen päälle ja ne olivat herkät.
Sitten 125tkm. paikkeilla huomasin että pala on taas loppu. Satula liikkui aivan hienosti, eli tapit toimii sinänsä. Vaihdoin tuossa kohtaa vain uudet palat, vaikka jo arvasin että se syö sitä edelleen. Niinhän se söikin.
Nyt 165tkm ja alkoi olla levyjen vaihto. Taas se sama pala aivan finaalissa. En keksi muuta, kuin että tuossa on jotain vinossa. Tapit ovat herkät, mutta paineen alla ne eivät jaa voimaa tasaisesti?
Ei vaikuta mitenkään ajamiseen jarrutuntumaan tai voimaan, niin saa olla
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voiko letkussa olla pieni tukos jolloin jarrutuksesta tullut paine vapautuisi vähän hitaammin ja hetken laahaisi?
Jos kokeilisi nostaa keulan ilmaan ja toinen jarruttelisi ja toinen pyörittelisi pyöriä käsin heti sen jälkeen.
Tai kytkimellä ja jarrulla vuorottelisi, katsoisi pyöriikö aluksi vain toinen pyörä ja hetken päästä toinenkin.
Tosin saattaa muutenkin helpommin päästää toisesta puolesta vaihteistoa ennemmin voiman ulos tuolla kytkimellä kokeilemalla
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Voihan siinä olla jokin tekijä, että se paine ei vapaudu riittävän nopeasti? Pohdin myös sitä, että että voisko tuo mäntä oli jokin maanataikappale, että ne palan jouset jotka menee sinne männän sisään, ei asetu oikein ja alkavat työntää sitä palaa kevyesti levyä vasten, mutta toisaalta tuollaiset viat varsinkin kuluneilla levyillä usein aiheuttaa erilaisia värinöitä ratissa jne. mutta mitenkään sitä ei ajossa huomaa. Varsinkin nyt uusilla osilla tuntuu, että kaikki toimii hyvinkin eleettömästi ja mukavasti.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tänään oli työn alla auto, jossa vikadiagnoosi oli ilmiselvä: liukutapit jumissa. Vaan eipäs ollutkaan, ne luisti kyllä oikein hyvin mutta toisella puolella sisempi jarrupala oli ruostunut niin kiinni, että sen joutui ison meisselin ja moskan kanssa hakkaamaan irti. Ruosteen siivous ja hienoinen viilaus ratkaisi tilanteen. Palat olivat lähes uudet, samoin kuin levytkin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja pAy »

Ainakaan Toyotassa ei ole koskaan tullut vastaan liukutappien jumitusta vaikka ikää olisi yli 10V tai 250tkm, mutta jarrupalat ruostuvat jo muutamassa vuodessa ja tämän myötä leviävät ja jumiutuvat, vaatii muutaman vuoden välein palojen päiden rälläköinnin tai vaihdon uusiin.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
karir
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja karir »

Tuo 52036 numeron osa on useinmiten uusimisen tarpeessa. Kun se ja jarrupalan pää ruostuu jarrut on jumissa. Ongelma on että läheskään aina noita ei saa tarvikkeena. Esim Avensiskseen maksoi 171e kappale eteen ko osa. Uusimisen jälkeen jarrut kuin uudessa autossa. Toki on mahdollista että tapit jumii tai että sylinterit jumii.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja pAy »

karir kirjoitti: Pe Elo 19, 2022 10:24 pm Tuo 52036 numeron osa on useinmiten uusimisen tarpeessa. Kun se ja jarrupalan pää ruostuu jarrut on jumissa. Ongelma on että läheskään aina noita ei saa tarvikkeena. Esim Avensiskseen maksoi 171e kappale eteen ko osa. Uusimisen jälkeen jarrut kuin uudessa autossa. Toki on mahdollista että tapit jumii tai että sylinterit jumii.
Mitä vikaa tuossa 52036 osassa on että se pitää uusia, itse en ole koskaan sitä vaihtanut kun ei ole ollut tarvetta? Jos ei saa edes tarvike osana niin en usko että kovin paljoa niitä menee.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

pAy kirjoitti: La Elo 20, 2022 7:43 am
karir kirjoitti: Pe Elo 19, 2022 10:24 pm Tuo 52036 numeron osa on useinmiten uusimisen tarpeessa. Kun se ja jarrupalan pää ruostuu jarrut on jumissa. Ongelma on että läheskään aina noita ei saa tarvikkeena. Esim Avensiskseen maksoi 171e kappale eteen ko osa. Uusimisen jälkeen jarrut kuin uudessa autossa. Toki on mahdollista että tapit jumii tai että sylinterit jumii.
Mitä vikaa tuossa 52036 osassa on että se pitää uusia, itse en ole koskaan sitä vaihtanut kun ei ole ollut tarvetta? Jos ei saa edes tarvike osana niin en usko että kovin paljoa niitä menee.
Ainakin volvoissa tuo jotenkin turpoaa ruosteen vaikutuksesta ja palat alkaa jumittaan, mutta kun hieman viilaa ja teräsharjaa näyttää niin ei se kyllä uusimista kaipaa.
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tietyn mallin, vai liekö kaikissa Qashqaissa kuluvat satulakannakkeet tapinpesistään väljäksi ja sitten kolisee. Ja kolisee ihan kunnolla.

Tarvikkeena ei saa ja alkuperäisenä maksaa hunajaa. Olisko liki tonnin pari.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei ole satulan kaanaketta näkyny/tarvinu uusia (se mihin palat nojaa) paljonkin ajetuissa kulkineissa, mut tietysti saa ne uusia, jos raha polttelee taskussa!?
Satulan kannakeen rapsuttelee vaikka talttapäisellä ruuvarilla ne kohat johon pala tulee, niin ei ahista uudet eikä vanhatkaa palat.

Aikoinaa esim sherry tatsunissa oli kuuluisat jumittuvat etujarrut, palat kulu joillakin muutamassa viikossa loppuu, ja taas uudet palat ja noiduttii miten huonosti palat kestää?!
Sekin oli vaa asentajan tyhmyyttä, ettei purkanu ja putsannu/herkistelly liikkuvat osat kun paloja vaihto, vaan väkisin kampes männän sisää ja satulan ulommas että sai uudet palat vaan paikoillee!? :shock:

Uudemmassa n16 tatsunissa kolis etusatulat, mut liukutappien voitelu vaseliinilla hiljenti ainankin joksikin aikaa, ja tuli tavaksi joka renkaanvaihossa injektioruiskulla ruutattua uutta rasvaa suojakumin raosta, myös takajarrut, eikä ole kolinat haitannu eikä ole myöskään jumittuneet kertaakaan reilun 20 vuoden aikana. :roll:
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Paikalliseen toyota huoltoon meni aikoinaan hermot kun ei ollut noita liukutappisarjoja hyllyssä ja satulatkin olisi pitänyt tilata belgiasta....ja paikallisesta tarvikeliikkeestä sai molemmat suoraan hyllystä kolmasosa hintaan. Annoin sitten vähän palautetta.

Mulla on ollut sama auto sekä rumpu että levyjarruilla. Rumpujarrullisessa versiossa oli paremmat takajarrut ja ei ikinä mitään vikaa. Levyjarrullista saa kaivaa kerran vuodessa tai sitten kerran kolmessa vuodessa jos suosiolla vaihtaa aina koko satulat.
karir
Viestit: 826
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja karir »

Linkki kirjoitti: La Elo 20, 2022 11:22 am Paikalliseen toyota huoltoon meni aikoinaan hermot kun ei ollut noita liukutappisarjoja hyllyssä ja satulatkin olisi pitänyt tilata belgiasta....ja paikallisesta tarvikeliikkeestä sai molemmat suoraan hyllystä kolmasosa hintaan. Annoin sitten vähän palautetta.

Mulla on ollut sama auto sekä rumpu että levyjarruilla. Rumpujarrullisessa versiossa oli paremmat takajarrut ja ei ikinä mitään vikaa. Levyjarrullista saa kaivaa kerran vuodessa tai sitten kerran kolmessa vuodessa jos suosiolla vaihtaa aina koko satulat.
Olen samaa mieltä että rumpujarru takana on pomminvarma. Ykköskopan Avensisksessa meni 20v ilman että piti tehdä mitään.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

karir kirjoitti: La Elo 20, 2022 12:34 pm
Linkki kirjoitti: La Elo 20, 2022 11:22 am Paikalliseen toyota huoltoon meni aikoinaan hermot kun ei ollut noita liukutappisarjoja hyllyssä ja satulatkin olisi pitänyt tilata belgiasta....ja paikallisesta tarvikeliikkeestä sai molemmat suoraan hyllystä kolmasosa hintaan. Annoin sitten vähän palautetta.

Mulla on ollut sama auto sekä rumpu että levyjarruilla. Rumpujarrullisessa versiossa oli paremmat takajarrut ja ei ikinä mitään vikaa. Levyjarrullista saa kaivaa kerran vuodessa tai sitten kerran kolmessa vuodessa jos suosiolla vaihtaa aina koko satulat.
Olen samaa mieltä että rumpujarru takana on pomminvarma. Ykköskopan Avensisksessa meni 20v ilman että piti tehdä mitään.
Kyllä minun mielipide on, että levyjarru, varsinkin sähköisellä käsijarrulla joka painaa suoraan mäntää ilman vipuja ja vaijereita, on rakenteellisessa yksinkertaisuudessaan aivan ylivoimainen.
Molemmat voi suunnitella hyvin tai huonosti. Ilmeisesti Toyotalla on jarrujen suunnittelu jäänyt sitten rumpujarrukaudelle? :wink:
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyjarru, liukutapit

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Heikki 75 kirjoitti: La Elo 20, 2022 1:04 pm

Kyllä minun mielipide on, että levyjarru, varsinkin sähköisellä käsijarrulla joka painaa suoraan mäntää ilman vipuja ja vaijereita, on rakenteellisessa yksinkertaisuudessaan aivan ylivoimainen.
Sähköisiä liikkuvia osia auton alustaan 10cm etäisyydelle takapyörästä...

Olen jonkun kuullut sanovan, että on menty ojasta allikkoon ja toisaalta miksi tuota ei voitaisi toteuttaa esim. ABS-yksikön parina lisäpiirinä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], Fallingdown, Google [Bot], korsteeni, Paalari, Ssupermajor ja 53 vierailijaa