Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

B&S-addikti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 10:33 am
Viesti:

Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja B&S-addikti »

Hei,en lötänyt kunnollista kuvaa kyseisen perämoottorin kaasuttimesta,hieman uudempien,ja isompien kyllä.
Kysynkin että kuuluuko tässä mallissa olla kaasarin kohon neulaventtiili "kelluvana",eli siinä ei ole koskaan ollutkaan kiinnikettä kohoon??
Luulin ensin tuon olevan jonkun tärvelemä,mutta saattapi olla tuollainen olemassaan? :roll:
Joka tapauksessa,kaasari koitettu putsata,kun tämä ei oikein kunnolla tuntunut kiertävän,ja jos hana unohtui auki,niin tulvi yli.
Neulaventtiilissä ei ole kumipäätä,joten sen yläpuolella pitäis varmaan joku O-tiiviste olla...
Onko kellään yhteensopivia osia moiseen?
Ois kiva saada tämä tekohengitettyä vielä toimintaan.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Onkohan tämä oikeanlainen kaasutin? Kuva tosin huonolaatuinen, mutta tuossa ei näy neulaa lainkaan. Aivan kuin olisi kiinteä osa kohoa. Koskaan en kyllä sellaiseen ole törmännyt.
https://www.boats.net/catalog/suzuki/ou ... carburetor
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja herby »

Moro. Pikku-Mikunin kohossa (muovia) on vain pieni tappi, joka painaa neulan päätä, ei ole mitään koukkuja tai hahloja. Koho pysyy paikallaan akselinsa pitämänä, eikä neula silloin karkaa minnekään. Kohon akseli on sopivasti tiukka (toinen pää uritettu) eikä sekään putoa ihan omin nokkinensa. Bensapinnan säätöä ei ole. Neulassa pitäisi olla kumikartio kärjessä, vaihdettavaa neulaventtiilin istukkaa ei ole. Kova neula syö istukan nopeasti kuopalle, seurauksena kaasuttimen tulviminen.

Halvalla tehty kökkö kaasutin, mutta onhan kevyt. Ohituskanavan poraukset plommattu kiinni, tosi vaikeat puhdistaa. Seosputki ei lähde irti millään, paitsi rikkomalla. Onneksi siinä on melko reilun kokoinen reikä. Mutta tyhjäkäyntipiiri on sitäkin kautta putsaamaton paikka. Ultrapesuri on ainoa keino, eikä takuuvarma sekään.

Lisäilmakanavat (niitä on kaksi) aukeavat kaasuttimen sivulle (eikä imukurkkuun), toinen on seoruuvin kohdalla, toinen on tyhjäkäyntipiirin lisäilmasuutin (ylöspäin avautuva reikä, jossa messinkinen suutin). Seosruuvi siis säätää lisaäilman lisäilmaa, omassani se on vain noin 0,75 kierrosta auki (siis epätavallisen pienellä tavalliseen verraten). Jos on isommalla, ei meinaa tyhjäkäyntiä löytyä ja sammua tupsahtaa kun yrittää antaa kaasua.

Itse olen omastani putsannut kyselemättä joka kevät, se surkeus kun ei jaksa edes öljymähkää läpi vetää.
B&S-addikti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 10:33 am
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja B&S-addikti »

Kiitoksia vastauksista,herby on selvästi asiaan perehtynyt,näemmä. :D
Mietinkin tuossa että jos ois korvannut orkkis neulan kumipäisellä tarvikkeella,kun vaan löytäis 4mm paksun (mitattu max paksuus "hetuloista") ja n. 11mm pitkän.Pituuskin varmaan sais olla aika justiinsa,että toimisi varmasti niinkuin pitää...toivottavasti :lol:
Pitäis laittaa kyselyjä eteenpäin,kun harvemmin sivustoilla näkyy mittoja olevan.
Edit. Korvauskaasari olis tietysti hyvä,jos jostain löytäis,mutta toivon pärjääväni tuolla.
Sain tämän kyllä käyntiin aiemmin (joten toivoa on),mutta ei oikeen räväkästi ottanut kiekkaa,eikä tyhjäkäyntiä käytännössä ollut.
Viimeksi muokannut B&S-addikti, Ma Elo 15, 2022 9:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arzka1
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Marras 17, 2021 4:27 pm
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja arzka1 »

Olikos tämä se malli missä koho on täysin pyöreä ilman mitään saranointia eli "ui" vapaana kohokammiossa? Ja koho ottaa saranoituun haarukkaan kiinni? Tälläisessä taisi olla se neulaventtiilin istukka kierteellä kiinni ja siellä istukan ja kaasuttajan rungon välissä kuuluisi olla fiberi tiiviste. Mikäli on tämän mallinen, tarkista ettei tiiviste ole poikki/viallinen, lorottaa muuten suoraan neulan ohi karan ja rungon välistä.

2-t Yamahoissa käytetty samanoloista vaihdettavaa karaa mutta en muista yhtään kierteen kokoa olisiko vaihdettavissa tähän suzukin kaasuttimeen, olisivat kumi kärkisillä neuloilla.

Näissä neulaventtiilien karoissakin on kokoeroja aivan kuten suuttimissakin. Esim. moottorikelkoissa käytetään isoreikäisiä neulan karoja
B&S-addikti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 10:33 am
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja B&S-addikti »

Mika 82 laittoi kuvalinkin,siitä näkee millainen kaasari on,tosin kuva ei ole järin tarkka.
Eli koho on kyllä saranoitu.
jarpat
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 16, 2020 9:31 am
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Mulla on juurikin tää sama - ja tulvii. Varaosan koodi on 13371-98300, mutta ei tahdo läheltä löytyä ja postikulut vaikka ebaysta näyttää olevan 30-40 eur. Eikä ole kumikartiota tässä. Tuleekin mieleen, miten tätä voisi korjata. Vastakappale näyttää messinkiseltä, eli työstettävältä. Neulan kärjen voisi ehkä hioa? Vulkanisointi tuskin onnistuu. Kohon "työpintaa" (joka nosta neulaa) voi kyllä taivuttaa, mutta toistaiseksi ei oo auttanut.
Jotenkin typerän tuntuinen koko neulasysteemi. Mulla on hyllyssä mercuryn vanha kumikartioinen neula, mutta pitäisi viilata sutsukin reikään mahtuvaksi..?
Hankala rasti.
jarpat
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 16, 2020 9:31 am
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Noh.. mä nukuin yön yli muutaman kerran ja tein muita juttuja. Tänään ku oli taas tovi aikaa, niin otin sen neulan käteen, kiinnitin sen varovasti porakoneen istukkaan ja pyöritin sitä kartiota 800:sta hiekkapaperia vasten. Siitä tuli kiiltävä. Kasasin kaasarin ja koekäytin. Annoin useamman kerran käydä loppuun hanan sulkemisen jälkeen ja taas hana auki ja uutta "ajoa" (vesisaavissa). Koko ajan kattelin, kastuuko se ryyppyläpän alunen, mutta ei. Eli ei tunnu tulvivan enää. Kone pelaa saavissa niinku pitääkin.
Olin jo aiemmin vääntänyt vähän ylemmäs sitä neulan tappia ohjaavaa kohon peltiä. Silti se silloin vielä vuoti, mut nyt vielä katoin sen liikkeen ennen kasausta ja hyvältä se sinänsä näytti ja nyt kun neulan kartion hioin, niin toiminta vaikuttaa aika hyvältä.

Monta vuotta kiukutellut kone. Täytyy vielä testata tositoimissa, onhan tässä kesää jäljelläkin...
B&S-addikti
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2014 10:33 am
Viesti:

Re: Perämoottorikyssäri,suzuki dt 3.5 /-82 kaasarista

Viesti Kirjoittaja B&S-addikti »

Hei vinkkinä muuten että tämän sarjan neula käy suzukin mikuniin,kyseinen liike sen selvitti kuvani perusteella,kiitos heille :D https://sparewheel.fi/p/2101/kaasuttime ... ikuni-vm12 (neulaa ei näy kuvassa,mutta tulee mukaan toki)
Eli tilasin,ja kaasari tuntuis pitelevän bensaa,enää ongelmana vuotava tankki,mitä sille tekis :| ...eikä käy tyhjää ,voisko läpissäkin olla vikaa(pitäs katella) niin ja impelleri paskana.luulen :?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], JiiSPee, Semrush [Bot] ja 27 vierailijaa