Ihana (Tanan) Tojota

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

thames kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 7:35 am
Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Kierroslukumittarin olis hyvinkin voinut jättää pois, ihan turha kapistus.
Typerää ostaa autoa jossa ei ole lämpömittaria. Mutta vielä typerämpi on auto jossa ei ole öljynpainevaloa, merkin varmaan tiedätkin. Tänä päivänä se lämpömittari ei enää toimi samalla tavalla kuin ennen.
Vähän oli rajoittuneet vaihtoehdot auton valinnassa, siinä tohinassa jäi lämpömittarin olemassaolo toissijsiseksi.
Yleensä autoissa on ollut lämpömittari eikä niiten kannentiivisteisiin oo tarvinnut kajota.
Sähköautoissa ei ilmeisesti oo öljynpaineen varoitusvaloa, sen kummemmin en merkeistä tiedä.

Tojotalle on näköjään se 300 000 km kriittinen kohta, sen jälkeen se on tämän palstan kommentoijienkin mielestä vanha romu miltä ei voi odottaakkaan toimivuutta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja tumes »

Muistelisin jo 1965-mallisessa Coronassa olleen lämpömittarin joten ei parempaan suuntaan ole menty.
Nykyisen Avukan pulkan palkki on digitaalinen, ei ihan niin selkeä kuin viisarimalliset.
Eräs matkailuautoilija tuli taannoin sanomaan että oli karkkipussi mittariston päällä ja pääsi menovesi loppumaan. No, sai hätäapua mutta mitähän virkaa silläkin mittaristolla on jollei sitä vilase sillon tällön?
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

tumes kirjoitti: Ti Elo 16, 2022 8:07 am
Eräs matkailuautoilija tuli taannoin sanomaan että oli karkkipussi mittariston päällä ja pääsi menovesi loppumaan. No, sai hätäapua mutta mitähän virkaa silläkin mittaristolla on jollei sitä vilase sillon tällön?
Samaa ihmettelen todella monessa (nykyaikaisellakin) traktorilla suhaavassa. Jos aamulla on satuttu kääntymään, tai kintaalla huitaisemaan viikseen, on vilkku päällä vielä illallakin, että koskahan mahtavat niitä mittareita katsella :evil:
thames
Viestit: 1280
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja thames »

Esim 06 d5 volvossa ei ole öljynpainevaloa. Vaan mitäpä niillä tekee kun puusilmät ei osaa niitä katsoa. Joskus kannattaa vilkaista sinne pellin alle että jäähdytys nestettä on riittävästi ja öljyä. Autossa 300tkm on aika paljon, sama kun traktorin 5000h, sen jälkeen alkaa ongelmat.
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Mersu lopetti 1995 öljynpaineen seuraamisen kaikissa henkilöautoissa, eikä sitä valvota edelleenkään. Ainoastaan öljyn määrälle on seuranta ja hyvin on pärjätty. Sinänsä ihan järkevääkin, kun taas tiedän montakin tapausta kun öljy ajettu niin vähiin, että tasamaalla ajossa syttyy öljynpainevalo, on peli jo menetetty, mutta määrävalolla, joka syttyy öljynpinnan ollessa puolivälin alapuolella, olisi monta moottoria vielä pelastunut :wink:
Juho M-P
Viestit: 4342
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Juho M-P kirjoitti: To Elo 18, 2022 2:26 am
Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Käsittääkseni, ja palstan mielipiteiden mukaan vm. 2004 auto on antiikkinen vanha romu, ei nykyauto.
Olishan siihen mittariin voinut laittaa pelkät värit, ei astelukemia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Kuuskakkone
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Juho M-P kirjoitti: To Elo 18, 2022 2:26 am
Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Kolmannen käden kuulopuheen mukaan lämpömittareista: Aikanaan kun Mondeo tuli markkinoille, oli siinä tavallinen oikea viisarimittari joka näytti ihan sen mitä pitikin. Kuitenkin ajossa moottorin lämpötila saattaa vaihdella jonkin verran, joten mittari ei tietysti pysy paikallaan varsinkin, jos asteikko on kapea. Tästä asiakkaat sitten takuuseen tuomaan autoja korjattavaksi kun lämpötilat heittelee.

Seuraavassa korimallissa lämpömittari poistettiin. No tästäkään ei asiakkaat tykänneet.

Kolmannessa korimallissa on sitten mittari, joka näyttää viitteellistä lämpötilaa. Kylmällä moottorilla neula on asteikon alapäässä, kunnes moottori lämpiää ja viisari siirtyy asteikon keskelle ja pysyy siinä kunnes moottori uudestaan kylmenee. Tästä on kuulemma tullut kaikkein vähiten valituksia. Oikean lämpötilan näkee vain OBD:n kautta.

Vähän samaa on focus st:n ahtopainemittarissa. Neula lepää asteikon pohjassa, ja sieltä hiljalleen alkaa nousta vasta kun kaasua on pidetty lattiassa sekuntitolkulla. Myöskään alipainetta ei mittari osaa näyttää. Korvalla kuitenkin kuulee, että ahdin reagoi todella nopeasti, mutta mittari nyt vaan näyttää mitä sattuu.

Infortainment taitaa olla ilmiön nimi. Näytetään asiakkaalle mitä asiakas tahtoo nähdä, mutta tietosisällön ei tarvitse olla sinne päinkään.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Turhiahan nuo kaikki mittarit nykyään autoilijoille tuntuu olevan, eikä ne merkkivalotkaan tunnu juurikaan kiinnostavan, niin kauan ajetaan kun laite liikkuu. Jos joltakin autoilevalta asiaa kysyy, niin varmaan vastaa "En ole mikään autoinsinööri" :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
pouhe
Viestit: 499
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja pouhe »

[/quote]

Käsittääkseni, ja palstan mielipiteiden mukaan vm. 2004 auto on antiikkinen vanha romu, ei nykyauto.
Olishan siihen mittariin voinut laittaa pelkät värit, ei astelukemia.
[/quote]
Palstan mielipiteiden mukaan kaikki Toyota ovat ihan romuja. Itselle romut ovat riittävän hyviä.
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja juha »

Renault 8:ssa oli vain lämpövaroitusvalo.
Se kun syttyi oli kansipahvin vaihto ajankohtainen.
Kone oli takana, niin ei oikein huomannut mitään ennen valon syttymistä.
Paisuntasäiliö oli lasia ja niitä hajosi sorateillä.
Tein kuparista, niin yksi ongelma oli pois.
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja tumes »

juha kirjoitti: To Elo 18, 2022 6:35 pm Renault 8:ssa oli vain lämpövaroitusvalo.
Se kun syttyi oli kansipahvin vaihto ajankohtainen.
Kone oli takana, niin ei oikein huomannut mitään ennen valon syttymistä.
Paisuntasäiliö oli lasia ja niitä hajosi sorateillä.
Tein kuparista, niin yksi ongelma oli pois.
Eikä mun vitosRellusta palanut kuin kolme mäntää, valo syttyi levikkeelle ajaessa...
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
steami

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja steami »

juha kirjoitti: To Elo 18, 2022 6:35 pm Renault 8:ssa oli vain lämpövaroitusvalo.
Se kun syttyi oli kansipahvin vaihto ajankohtainen.
Kone oli takana, niin ei oikein huomannut mitään ennen valon syttymistä.
Paisuntasäiliö oli lasia ja niitä hajosi sorateillä.
Tein kuparista, niin yksi ongelma oli pois.
Juu, Ranskalaisissa varoitusvalon syttyminen tarkoittaa, että on jo myöhäistä.. Onhan se ihan hyvä, että varoitusvalo ilmoittaa, että kone on jo tuhoutunut...
Eikö tuo varoitusvalon syttyminen pitäisi yleensä ilmoittaa. että nyt kone seis, tai tuhoa tulee? ;-)
Antsuko
Viestit: 1388
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Juho M-P kirjoitti: To Elo 18, 2022 2:26 am
Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Jos pitäisi valita lämpömittari tai varotusvalo, valintani taitaisi olla varotusvalo. Ainakin jos se olisi toiminnaltaan nykyisen henkilöautomme kaltainen. Kylmällä moottorilla mittaristossa näkyy lämpömittaria kuvaava sininen led, suunnilleen tuon näköinen. Sininen led häviää, kun jäähdytysnesteen lämpötila on OBD-lukijalla katsottuna n. 50°C. Moottorin ylikuumentuessa pitäisi mittaristoon syttyä punainen led. En ole vielä nähnyt.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Antsuko kirjoitti: To Elo 18, 2022 8:25 pm
Juho M-P kirjoitti: To Elo 18, 2022 2:26 am
Matsikka kirjoitti: Ma Elo 15, 2022 10:58 pm Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Jos pitäisi valita lämpömittari tai varotusvalo, valintani taitaisi olla varotusvalo. Ainakin jos se olisi toiminnaltaan nykyisen henkilöautomme kaltainen. Kylmällä moottorilla mittaristossa näkyy lämpömittaria kuvaava sininen led, suunnilleen tuon näköinen. Sininen led häviää, kun jäähdytysnesteen lämpötila on OBD-lukijalla katsottuna n. 50°C. Moottorin ylikuumentuessa pitäisi mittaristoon syttyä punainen led. En ole vielä nähnyt.
Avesis-roppanas on sellaanen.
Mittarista näkis väliarvotkin.
Voishan se merkkivalo olla mittarin lisäksi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
thames
Viestit: 1280
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja thames »

Mutta ei se mittari muuta sitä tosiasiaa että auto vaan on loppuun ajettu paska johon ei kannata rahaa työntää. Mielummin jättää sen 30v suuliin niin sitten voi saadakkin enemmän.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

thames kirjoitti: To Elo 18, 2022 8:47 pm Mutta ei se mittari muuta sitä tosiasiaa että auto vaan on loppuun ajettu paska johon ei kannata rahaa työntää. Mielummin jättää sen 30v suuliin niin sitten voi saadakkin enemmän.
Eli 300 000 km ajettu Tojota on loppuunajettu.
Sitä en oikein ymmärrä että kannentiivisteen kilometrit tuloo täytehen. Kulutusosa
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Kolmensadan paikkeilla menee monesti vesipumppu...toinen mahdollinen syy on, että kannenpulteista katoaa pikku hiljaa jännitys. Joku jopa suositteli, että ainakin 1.4d4d:hen kannattaisi vaihtaa kannenpultit yksitellen 250tkm paikkeilla niin pysyisi kunnossa.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Linkki kirjoitti: Pe Elo 19, 2022 1:47 am Kolmensadan paikkeilla menee monesti vesipumppu...toinen mahdollinen syy on, että kannenpulteista katoaa pikku hiljaa jännitys. Joku jopa suositteli, että ainakin 1.4d4d:hen kannattaisi vaihtaa kannenpultit yksitellen 250tkm paikkeilla niin pysyisi kunnossa.
Corolla 1.4D4D:ssä nyt 200tkm täynnä, kukas tuollasta suosittelee :roll: No en taida jaksaa vaivautua, jos kestää vielä pari vuotta niin joutanee paalata jos isompi vika iskee... Hyvin tuo on jo 5 vuotta palvellu, jarrupalat taakse vaihdettu ja 2 polttimoa, nyt näytti olevan yks parkki pimeenä. Pohjassa pintaruostetta hieman ja näytti olevan lokari alareunassakin jo mutta kestää ne vielä vuosia. Saattaa joku vielä useamman tonnin maksaakin parin vuoden päästä, Toytassa kun arvo säilyy :D PS, Volvon miehet taas ihmettelee kun ei edes yhtään palloniveltä eikä koiran luuta ole tarvinu vaihtaa...
VALLU ON PARAS!
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kaverilla on sellainen kamelinkuljetus yaris, versoko se on?
Siinä on tuo 1.4 d4d, kilometrejä jotain 350tkm.
Huolloista, korjauksista tai moottorin vaihdoista en tiedä,mutta näyttää tuo sillä ajelevan vielä :D
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Harri S ja 29 vierailijaa