Juho M-P kirjoitti: ↑To Elo 18, 2022 2:26 am
Matsikka kirjoitti: ↑Ma Elo 15, 2022 10:58 pm
Typerää jättää autosta moottorin lämpömittari pois, merkkivalot eivät sitä korvaa.
Lämpömittari jätettiin siksi pois että nykyauton bensakoneen normaali käyntilämpö on 107astetta. Mitäpä luulet tapahtuvan jos auton lämpömittari näyttää vajaa 110ast...
Kolmannen käden kuulopuheen mukaan lämpömittareista: Aikanaan kun Mondeo tuli markkinoille, oli siinä tavallinen oikea viisarimittari joka näytti ihan sen mitä pitikin. Kuitenkin ajossa moottorin lämpötila saattaa vaihdella jonkin verran, joten mittari ei tietysti pysy paikallaan varsinkin, jos asteikko on kapea. Tästä asiakkaat sitten takuuseen tuomaan autoja korjattavaksi kun lämpötilat heittelee.
Seuraavassa korimallissa lämpömittari poistettiin. No tästäkään ei asiakkaat tykänneet.
Kolmannessa korimallissa on sitten mittari, joka näyttää viitteellistä lämpötilaa. Kylmällä moottorilla neula on asteikon alapäässä, kunnes moottori lämpiää ja viisari siirtyy asteikon keskelle ja pysyy siinä kunnes moottori uudestaan kylmenee. Tästä on kuulemma tullut kaikkein vähiten valituksia. Oikean lämpötilan näkee vain OBD:n kautta.
Vähän samaa on focus st:n ahtopainemittarissa. Neula lepää asteikon pohjassa, ja sieltä hiljalleen alkaa nousta vasta kun kaasua on pidetty lattiassa sekuntitolkulla. Myöskään alipainetta ei mittari osaa näyttää. Korvalla kuitenkin kuulee, että ahdin reagoi todella nopeasti, mutta mittari nyt vaan näyttää mitä sattuu.
Infortainment taitaa olla ilmiön nimi. Näytetään asiakkaalle mitä asiakas tahtoo nähdä, mutta tietosisällön ei tarvitse olla sinne päinkään.