Istukka renkaan sovite

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mattipekka
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 4:44 pm
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Istukka renkaan sovite

Viesti Kirjoittaja mattipekka »

Tuossa tuli seeti renkaan vaihtoon vanha 1 pyttysen diesel merimoottorin kansi ,siitä oli pako seeti ironnut. Kone on vesijäähdytteinen valurauta kannella ja siihen tuli varaosana uusi teräksinen seetirengas. Haluaisin tarkistaa onko tuo varaosa nyt oikean tiukkuuden alueella ja siksi kysynkin millaista asennus tiukkuutta on tälläiseen käyttöön tehdyissä koneissa käytetty? Nykyaikaisissa alukansissa olen käyttänyt hieman käytöstä(jäähdytyksestä) riippuen n. venttiilin dia/250 lähtökohtaa.
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Istukka renkaan sovite

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Täytyy nyt tunnustaa se tosiasia, että näissä asioissa olen luottanut koneistajien osaamiseen, enkä ola itse pohtinut saati perehtynyt näihin asioihin. Joskus poikasena muistan johonkin koneeseen murjottiin löystyneet istukkarenkaat paikalleen niin että pistepuikolla naputeltiin sinne vähän lisää tartuntaa. Moottorin toimimisesta ei kyllä sen jälkeen mitään tietoa ole.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Istukka renkaan sovite

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Myös dia/100 ja kummallinen dia/188 on kai jossain käytössä. Tuo tiukkuushan riippuu periaatteessa materiaalien lämpölaajenemisesta. Kun tietää materiaalien lämpölaajenemiskertoimet, niillä voisi laskea tuon maksimilämpötilassa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
mattipekka
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 4:44 pm
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Istukka renkaan sovite

Viesti Kirjoittaja mattipekka »

Laitoin 9 satkua rymppiä (venttiilin dia 36) ja hyvin napakasti meni kylmä seeti kuumaan kanteen. eli homma hoidettu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], Taapero ja 50 vierailijaa