-SS- kirjoitti: ↑La Elo 13, 2022 7:23 am
GL-5 - öljyssä on runsaasti enemmän ns. uhrautuvia metallisuoloja, jotka kovimmissa hiertävissä pintapaineissa öljykalvon antarssa periksi muodostavat sellaisen lasimaisen kerroksen hiertyvien metallipintojen väliin. Tämä kerros voi irrota esimerkiksi messingistä ja viedä osan laakerimetallista mukanaan, aiheuttaa tavallaan korroosiota. Esimerkiksi synkronointi perustuu pehmeämmän metallin hiertymiseen toista vasten, ja siinä syntyvään kitkaan. GL-5 - öljy saattaa olla ongelma, ei yksistään "liukkauden" vaan myös vaihteiston keston osalta.
Siksi paremman kuin vaatimuksenmukaisen öljyn käyttö ei aina ole perusteltua. Hypoidiöljy öljynä ei ole sen liukkaampaa kuin muutkaan.
-SS-
Tässähän tuli taas yksi ns.vanhan ajan tieto.
Esim.em syystä GL-1 öljyä käytetään matoperässä jossa on messinkinen, kumpi? Ruuvi vai hammaspyörä?
Mennään taas aika syvälle mutta eipä tieto tai sen jakaminen liene pahasta.
Focus, vetarin tiiviste vuoti, n. kympin korjaus. Tietty laatikko tyhjeni ja motonetistää mobil joku vaihteisto öljyä sisään. Huomas kyllä heti kuinka paljo jäykemki/ kankeempi se on käytää heti sen jälkeen, varsinkin kylmänä
jake55 kirjoitti: ↑La Elo 13, 2022 8:44 am
Eikä hypoidia myöskään suorahampaiseen synkronoimattomaan omien kokemuksien mukaan.
Onko taas kyse vanhasta harhaluulosta että synkronoimattomuudella ja suorahampaisuudella olisi joku pakollinen yhteys? -synkronoimaton tai synkronoitu voi olla kyllä suorahampainen , mutta se ulina...
Suorakytkentäinen on sitten eri asia -ehkä se mitä tavoiteltiin
Aivan yksinkertaista: mikäli kapineen valmistaja ilmoittaa suositusluokitukseksi GL4 niin laitetaan GL4 ja mikäli luokitussuositus on GL5 niin GL5 öljyä. Mikäli koneen valmistajan suosituksena on GL4/5 niin kumpaakin voi käyttää.
SAE luokka esim 90 kertoo öljyn viskositeetin. Silloinkin kannattaa käyttää, yllätys yllätys, valmistajan suosituksen mukaista viskositeettia.
Esim yleisellä tasolla 75w80 öljy on melkoisen notkeaa myös kylmässä, kun taas 80w90 öljyä saa lähinnä houkutella ulos purkista jo pikku pakkasella.
Ero vaihtamisen keveydessä pakkasajeluiden ensimetreillä on melkoisen eri.
Mikäli laatikko on alunperin suunniteltu 80w90 öljylle, niin pakkasellakin pykälät menevät yleensä suhteellisen kevyesti päälle, mutta mikäli suositus on 75w80, ja yrittää käyttää 80w90:tä niin voi sitä kylmänä vaihtamisen tuskaa.
PS mitä järkeä on konehommissa yrittää säästää pikkusummia käyttämällä ties mitä markettimerkkejä?
Ns säästö on vain euroja per öljynvaihtokerta ja riski sata tai tuhatkertainen.
jake55 kirjoitti: ↑La Elo 13, 2022 8:44 am
Eikä hypoidia myöskään suorahampaiseen synkronoimattomaan omien kokemuksien mukaan.
Onko taas kyse vanhasta harhaluulosta että synkronoimattomuudella ja suorahampaisuudella olisi joku pakollinen yhteys? -synkronoimaton tai synkronoitu voi olla kyllä suorahampainen , mutta se ulina...
Suorakytkentäinen on sitten eri asia -ehkä se mitä tavoiteltiin
Suorahampainen vaihteisto ei tee vaihteiston akseleihin päittäisvoimia, ja sellainen vaihteisto lienee rattaittenkin osalta halvempi valmistaa. Pärjätään tavanomaisemmilla laakeroinneilla.
Vinohammastus aiheuttaa päittäisvoimia akseleihin, mutta niin myös synkronointi. Joten sama laittaa sitten kummatkin. Vinohampainen hammasratas voi olla kapeampi, koska hammaskosketusta on noin 1½ hampaalla kerrallaan. Näin synkronointilaitteet mahtuvat samaan koteloon.
Mikäli GL-luokkaa ei erikseen kerrota, on GL4 oikeaa öljyä. GL5 mainitaan yleisesti vain, mikäli on tarve tai mikäli on vaihtoehtoinen öljylaatu.
80w90 kertoo vain viskositeetin, eikä viittaa mitenkään GL-luokkaan.