Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Minulla on peräkärry jossa on kardaanille veto, tehty jostain kuorma-autosta. Jarruja olen tähän miettinyt. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus, jos laitan jostain romuautosta tuohon kardaaniakselille levyjarrun? Kardaani ei ole käytössä koska minulla ei ole ajovoimanottoa.
Saiskohan siihen oikein absjarrun? Mistä tuo abs-ohjainyksikkö ottaa tietonsa?
Viimeksi muokannut Superdexta-64, Pe Elo 12, 2022 3:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford 6610 -88
jarikos
Viestit: 2724
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jarrulevyä ei voi kardaaniakselille laittaa mutta sen voi laittaa joko perän kardaaniakselin laippakiinnitykseen tai sitten löhtöpäähän, mikä lienee ratkaisu onkaan.

ABS-yksikkö saa dataa pyöriltä eli niiden pyörimisnopeuden. Lisäksi on kiihtyvyysanturilta saatava tieto mukana. Pyörien keskinäisiä nopeuksia vertaillaan ja samoin lasketaan hidastuvuutta kiihtyvyysanturiin perustuen. Yksittäisen pyörän lukkiutuminen vapauttaa painetta siltä pyörältä ja se hoidetaan ABS-yksikön venttiileillä sekä pumpulla. Kaikkien pyörien lukittuessa lasketaan mahdollinen hidastuvuus ja sen perusteella tehdään päätöksiä. Vertaa tilannetta, että 1/100 sekunti takaperin nopeus oli 100km/h ja nyt nolla, tilanne ei ole mahdollinen.

Edit: niin se piti lisätä, että tuolla tavalla toteutettu jarru mahdollistaa toisen pyörän luistamisen ja toisen pyörimisen vastasuuntaan. Joka tapauksessa normaalitilanteessa tuo jarru ilman ABS-rekkuloita jarruttaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Juu sitä perämurikan laippaa tarkoitin että siihen jos laittais levyjarrun. Jos tuo abs on liian monimutkainen niin sitten laitan tavallisen levyjarrun. Tuossa taitaa olla lukkoperäkin, täytyy vielä tarkistella että missä kunnossa se on. Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja.
Vitsi kun olis joku hydraulinen moottori joka vois antaa vetoapuja ja toimia samalla jarrunakin...voihan niitäkin jo jossain olla mutta varmasti maksaa jo niin paljon että menee masinistihenkisestä ohi ja lujaa. Onko joku väkästellyt hydrauli vetoa/jarrua itse?

Kyseessä lähinnä siis pihapiirissä ja pelloilla pyörittely, saa mäkimaastossa vähän jarruapuja...
Ford 6610 -88
jarikos
Viestit: 2724
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

ABS-jarru tuohon kärryyn pitäisi ihan kokonaan rakennella alusta loppuun asti. Käytännössä siis ohjauselektroniikka ja ohjelmointi. Valmiin auton ABS-pumppuyksikön tuossa voisi hyödyntää ja pyörän napoihin takometrit sekä hammaskehän. Lisäksi sen oikeanlainen toiminta vaatisi molemmille pyörille omat jarrut.

Ideatasolla tuossa voisi toimia ihan vaan kejulla perän laippasta pyörinnän ottava hydraulipumppu. Sen pumpun laittaisi läpi kiertäväksi ja venttiili siihen kertoon väliin. Venttiiliä sitten pitäisi ohjailla jollain keinolla ja siten ahdistaa virtausta. En tiedä kuumenisiko tuossa sitten öljyt ajossa kuinka paljon.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
korsteeni
Viestit: 3113
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Jos lukko menisi aina päälle jarruttaessa, niin eikö se sitten ole helpompi ottaa abs:lle pyörintätieto suoraan kardaanista, eikä yrittää sinne napoihin askarrella antureita :roll: Olisi nopeuskin vähän järkevämpi jos hlö-auton osia ajattelee asentaa. Se kun tuollainen isompi renkainen pyörii niin pirun hiljaa, että mahtaako hlö-auton kehät tuollaisilla rengaskoolla tajuta mitään alle 30km/h vauhdeissa?
jarikos
Viestit: 2724
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos jarruttaessa olisi aina lukko päällä, niin tosiaan silloin kannattaisi ottaa se pyörintänopeus siitä perän laipalta. Tosin sitten ei ole referenssitietoa kun olisi vain yksi anturi. Vetoajoneuvosta tuskin kannattaisi alkaa tuomaan dataa vaikka se olisikin fiksuinta sillä tavalla toteuttaa. Yksinkertaista olisi toteuttaa maksimijarrutukseen perustuva systeemi, eli aina kun jarrutetaan, vetäistäisiin pyörät lukkoon ja heti vapaaksi kaavaa toistaen. Tosin se ei olisi kovin käytännöllinen lähestymistapa :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-Masa-
Viestit: 1043
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Superdexta-64 kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 2:57 pm ... Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja...
Tuo tarttis saada jotenkin pois päältä. Voi tulla hauskoja tilanteita, kun märällä vehnä- tai sorakuormalla tulet pihalle ja kännyt kulman ympäri vauhdilla ja joudut jarruttamaan... :lol:
Ja asvaltilla taitaa tulla muutenkin vaikeuksia ja käydä paikkojen päälle jarrutus..
MF 4245 -98
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

-Masa- kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 7:12 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 2:57 pm ... Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja...
Tuo tarttis saada jotenkin pois päältä. Voi tulla hauskoja tilanteita, kun märällä vehnä- tai sorakuormalla tulet pihalle ja kännyt kulman ympäri vauhdilla ja joudut jarruttamaan... :lol:
Ja asvaltilla taitaa tulla muutenkin vaikeuksia ja käydä paikkojen päälle jarrutus..
Joo vois olla aika hulvatonta menoo :lol: :lol: ajattelin, että olis jousipalutteinen kytkin sillai, että kun jarruvalo palaa saa magneettikytkin virtaa ja vetää lukon päälle. Kun jarruvalo sammuu niin jouset vetää magneettikytkimen pois päältä ja lukko vapautuu. Jotenkin noin mutta turhaa hifistelyä ehkä.
Sen vois tehdä niin, että jos löydän jostain edullisen hydraulimoottorin vetoavuksi niin teen kahdella sähkönapilla tuon systeemin toimiin. Toisesta lähtee hydepumppu päälle ja antaa kardaanilaipan kautta vetoapuja sen minkä jaksaa ja toisella napilla kytken tuon lukon toimimaan jolloin molemmat pyörät vetää.

Jarrut voisin tehdä tuohon käsijarrukahvan tilalle jarrusylinterillä toimivaksi ja sen kytken traktorin peräkärryjarrulle.
Silloin olis jarrut, vetoapu ja lukkoperä, avot :lol: :lol:
Ford 6610 -88
korsteeni
Viestit: 3113
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Hydemoottorihan ei sitten itsestään pyöri vapaana, vaan vaatii jonkinmoisen kytkimen välille.
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

korsteeni kirjoitti: Pe Elo 12, 2022 8:35 pm Hydemoottorihan ei sitten itsestään pyöri vapaana, vaan vaatii jonkinmoisen kytkimen välille.
Sellaista sakarakytkintä olen miettinyt. Pitäis vaan jostain vakoilla mitenkä sellaisen sais toteutettua...
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Kaikista parashan olis sellainen magnetti/sähkömoottori. Laittais pari isoa akkua kärryn runkoon ja siitä sähköt moottorille. Sais vetoapua kardaanilaipan kautta ja jarruttaessa se latais akkuja, vähän niin kuin hybridiauto mutta on niin kalliita osia ettei kannata noin vanhaan kärryyn ja pienille kilometreille ja taitaa olla vielä aika isokokoinen möttikin vähän tehokkaampana. Lisäksi vielä vaatisi elektroniikkaa kylkeen...
Ford 6610 -88
SPS1975
Viestit: 1223
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos paljonkin joutuu rakentelemaan, niin kannattaa miettiä myös sitä että minkä moinen homma olisi laittaa jarrulliset navat akseliin, niin olisi molemmissa pyörissä ihan oma jarru. Kyllähän tuollaisella kevyellä traktorilla kärryä kiskoessa kärrynjarruista on varmasti paljon hyötyä, varsinkin jos kärryssä on painava kuorma ja se meinaa työntää traktoria, toinen ääritilanne on mäkeen hyytyminen ja persmäen ottamisen hetki, jokainen joka sen on kokenut, niin osaisi varmasti arvostaa sitä että kärryssä olisikin jarrut..
jussi77
Viestit: 3700
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Onko tuollainen kardaanijarru lainmukainen traktorin kärryn jarruksi?
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Turvallisuutta saa aina parantaa ja mitä sillä on merkitystä kun lähinnä tontilla ajoon sitä suunnittelen. Maantieajossa voi ottaa jarruliittimen irti jos haluaa niin on taas ilman jarruja.
Ford 6610 -88
tapaniv
Viestit: 1033
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
Superdexta-64
Viestit: 2829
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

tapaniv kirjoitti: La Elo 13, 2022 12:38 pm Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
Oho, en tiennytkään tuota. Onkohan noista säilynyt kuvia missään?
Ford 6610 -88
TunturiPappa
Viestit: 5120
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Superdexta-64 kirjoitti: La Elo 13, 2022 8:48 pm
tapaniv kirjoitti: La Elo 13, 2022 12:38 pm Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
Oho, en tiennytkään tuota. Onkohan noista säilynyt kuvia missään?
Zilissä myös, rumpu vaihdelaatikon päässä.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Pataässä
Viestit: 520
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Löytyy myös Patrolista (Oliko mallia rumpu?) Volovon pyöräkirmaajista -80 ja -90 luvun malleista.
truman
Viestit: 176
Liittynyt: To Kesä 08, 2006 9:33 pm
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja truman »

Eikös kardaanijarru ollut nimenomaan seisontajarru jota ei saanut käyttää liikkuessa, katkoo kardaaninpultit.
zukka
Viestit: 6929
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?

Viesti Kirjoittaja zukka »

truman kirjoitti: La Elo 13, 2022 10:43 pm Eikös kardaanijarru ollut nimenomaan seisontajarru jota ei saanut käyttää liikkuessa, katkoo kardaaninpultit.
Seisontajarru se oli.
Tiedä sitten kuinka kestäisi käyttöjarruna...
Syö kardaanin poikki vuosien saatossa :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 46 vierailijaa