Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Minulla on peräkärry jossa on kardaanille veto, tehty jostain kuorma-autosta. Jarruja olen tähän miettinyt. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus, jos laitan jostain romuautosta tuohon kardaaniakselille levyjarrun? Kardaani ei ole käytössä koska minulla ei ole ajovoimanottoa.
Saiskohan siihen oikein absjarrun? Mistä tuo abs-ohjainyksikkö ottaa tietonsa?
Saiskohan siihen oikein absjarrun? Mistä tuo abs-ohjainyksikkö ottaa tietonsa?
Viimeksi muokannut Superdexta-64, Pe Elo 12, 2022 3:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?
Jarrulevyä ei voi kardaaniakselille laittaa mutta sen voi laittaa joko perän kardaaniakselin laippakiinnitykseen tai sitten löhtöpäähän, mikä lienee ratkaisu onkaan.
ABS-yksikkö saa dataa pyöriltä eli niiden pyörimisnopeuden. Lisäksi on kiihtyvyysanturilta saatava tieto mukana. Pyörien keskinäisiä nopeuksia vertaillaan ja samoin lasketaan hidastuvuutta kiihtyvyysanturiin perustuen. Yksittäisen pyörän lukkiutuminen vapauttaa painetta siltä pyörältä ja se hoidetaan ABS-yksikön venttiileillä sekä pumpulla. Kaikkien pyörien lukittuessa lasketaan mahdollinen hidastuvuus ja sen perusteella tehdään päätöksiä. Vertaa tilannetta, että 1/100 sekunti takaperin nopeus oli 100km/h ja nyt nolla, tilanne ei ole mahdollinen.
Edit: niin se piti lisätä, että tuolla tavalla toteutettu jarru mahdollistaa toisen pyörän luistamisen ja toisen pyörimisen vastasuuntaan. Joka tapauksessa normaalitilanteessa tuo jarru ilman ABS-rekkuloita jarruttaa.
ABS-yksikkö saa dataa pyöriltä eli niiden pyörimisnopeuden. Lisäksi on kiihtyvyysanturilta saatava tieto mukana. Pyörien keskinäisiä nopeuksia vertaillaan ja samoin lasketaan hidastuvuutta kiihtyvyysanturiin perustuen. Yksittäisen pyörän lukkiutuminen vapauttaa painetta siltä pyörältä ja se hoidetaan ABS-yksikön venttiileillä sekä pumpulla. Kaikkien pyörien lukittuessa lasketaan mahdollinen hidastuvuus ja sen perusteella tehdään päätöksiä. Vertaa tilannetta, että 1/100 sekunti takaperin nopeus oli 100km/h ja nyt nolla, tilanne ei ole mahdollinen.
Edit: niin se piti lisätä, että tuolla tavalla toteutettu jarru mahdollistaa toisen pyörän luistamisen ja toisen pyörimisen vastasuuntaan. Joka tapauksessa normaalitilanteessa tuo jarru ilman ABS-rekkuloita jarruttaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?
Juu sitä perämurikan laippaa tarkoitin että siihen jos laittais levyjarrun. Jos tuo abs on liian monimutkainen niin sitten laitan tavallisen levyjarrun. Tuossa taitaa olla lukkoperäkin, täytyy vielä tarkistella että missä kunnossa se on. Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja.
Vitsi kun olis joku hydraulinen moottori joka vois antaa vetoapuja ja toimia samalla jarrunakin...voihan niitäkin jo jossain olla mutta varmasti maksaa jo niin paljon että menee masinistihenkisestä ohi ja lujaa. Onko joku väkästellyt hydrauli vetoa/jarrua itse?
Kyseessä lähinnä siis pihapiirissä ja pelloilla pyörittely, saa mäkimaastossa vähän jarruapuja...
Vitsi kun olis joku hydraulinen moottori joka vois antaa vetoapuja ja toimia samalla jarrunakin...voihan niitäkin jo jossain olla mutta varmasti maksaa jo niin paljon että menee masinistihenkisestä ohi ja lujaa. Onko joku väkästellyt hydrauli vetoa/jarrua itse?
Kyseessä lähinnä siis pihapiirissä ja pelloilla pyörittely, saa mäkimaastossa vähän jarruapuja...
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
ABS-jarru tuohon kärryyn pitäisi ihan kokonaan rakennella alusta loppuun asti. Käytännössä siis ohjauselektroniikka ja ohjelmointi. Valmiin auton ABS-pumppuyksikön tuossa voisi hyödyntää ja pyörän napoihin takometrit sekä hammaskehän. Lisäksi sen oikeanlainen toiminta vaatisi molemmille pyörille omat jarrut.
Ideatasolla tuossa voisi toimia ihan vaan kejulla perän laippasta pyörinnän ottava hydraulipumppu. Sen pumpun laittaisi läpi kiertäväksi ja venttiili siihen kertoon väliin. Venttiiliä sitten pitäisi ohjailla jollain keinolla ja siten ahdistaa virtausta. En tiedä kuumenisiko tuossa sitten öljyt ajossa kuinka paljon.
Ideatasolla tuossa voisi toimia ihan vaan kejulla perän laippasta pyörinnän ottava hydraulipumppu. Sen pumpun laittaisi läpi kiertäväksi ja venttiili siihen kertoon väliin. Venttiiliä sitten pitäisi ohjailla jollain keinolla ja siten ahdistaa virtausta. En tiedä kuumenisiko tuossa sitten öljyt ajossa kuinka paljon.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Jos lukko menisi aina päälle jarruttaessa, niin eikö se sitten ole helpompi ottaa abs:lle pyörintätieto suoraan kardaanista, eikä yrittää sinne napoihin askarrella antureita Olisi nopeuskin vähän järkevämpi jos hlö-auton osia ajattelee asentaa. Se kun tuollainen isompi renkainen pyörii niin pirun hiljaa, että mahtaako hlö-auton kehät tuollaisilla rengaskoolla tajuta mitään alle 30km/h vauhdeissa?
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Jos jarruttaessa olisi aina lukko päällä, niin tosiaan silloin kannattaisi ottaa se pyörintänopeus siitä perän laipalta. Tosin sitten ei ole referenssitietoa kun olisi vain yksi anturi. Vetoajoneuvosta tuskin kannattaisi alkaa tuomaan dataa vaikka se olisikin fiksuinta sillä tavalla toteuttaa. Yksinkertaista olisi toteuttaa maksimijarrutukseen perustuva systeemi, eli aina kun jarrutetaan, vetäistäisiin pyörät lukkoon ja heti vapaaksi kaavaa toistaen. Tosin se ei olisi kovin käytännöllinen lähestymistapa
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1353
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?
Tuo tarttis saada jotenkin pois päältä. Voi tulla hauskoja tilanteita, kun märällä vehnä- tai sorakuormalla tulet pihalle ja kännyt kulman ympäri vauhdilla ja joudut jarruttamaan...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 2:57 pm ... Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja...
Ja asvaltilla taitaa tulla muutenkin vaikeuksia ja käydä paikkojen päälle jarrutus..
MF 4245 -98
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaaniarru (abs?) peräkärryyn?
Joo vois olla aika hulvatonta menoo ajattelin, että olis jousipalutteinen kytkin sillai, että kun jarruvalo palaa saa magneettikytkin virtaa ja vetää lukon päälle. Kun jarruvalo sammuu niin jouset vetää magneettikytkimen pois päältä ja lukko vapautuu. Jotenkin noin mutta turhaa hifistelyä ehkä.-Masa- kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 7:12 pmTuo tarttis saada jotenkin pois päältä. Voi tulla hauskoja tilanteita, kun märällä vehnä- tai sorakuormalla tulet pihalle ja kännyt kulman ympäri vauhdilla ja joudut jarruttamaan...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Pe Elo 12, 2022 2:57 pm ... Jos laittaisi jarruvalolta siihen magneettikytkimen niin kytkis lukon päälle jarrutuksessa, tosin en tiedä onko siitä mitään apuja...
Ja asvaltilla taitaa tulla muutenkin vaikeuksia ja käydä paikkojen päälle jarrutus..
Sen vois tehdä niin, että jos löydän jostain edullisen hydraulimoottorin vetoavuksi niin teen kahdella sähkönapilla tuon systeemin toimiin. Toisesta lähtee hydepumppu päälle ja antaa kardaanilaipan kautta vetoapuja sen minkä jaksaa ja toisella napilla kytken tuon lukon toimimaan jolloin molemmat pyörät vetää.
Jarrut voisin tehdä tuohon käsijarrukahvan tilalle jarrusylinterillä toimivaksi ja sen kytken traktorin peräkärryjarrulle.
Silloin olis jarrut, vetoapu ja lukkoperä, avot
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Hydemoottorihan ei sitten itsestään pyöri vapaana, vaan vaatii jonkinmoisen kytkimen välille.
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Sellaista sakarakytkintä olen miettinyt. Pitäis vaan jostain vakoilla mitenkä sellaisen sais toteutettua...
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Kaikista parashan olis sellainen magnetti/sähkömoottori. Laittais pari isoa akkua kärryn runkoon ja siitä sähköt moottorille. Sais vetoapua kardaanilaipan kautta ja jarruttaessa se latais akkuja, vähän niin kuin hybridiauto mutta on niin kalliita osia ettei kannata noin vanhaan kärryyn ja pienille kilometreille ja taitaa olla vielä aika isokokoinen möttikin vähän tehokkaampana. Lisäksi vielä vaatisi elektroniikkaa kylkeen...
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Jos paljonkin joutuu rakentelemaan, niin kannattaa miettiä myös sitä että minkä moinen homma olisi laittaa jarrulliset navat akseliin, niin olisi molemmissa pyörissä ihan oma jarru. Kyllähän tuollaisella kevyellä traktorilla kärryä kiskoessa kärrynjarruista on varmasti paljon hyötyä, varsinkin jos kärryssä on painava kuorma ja se meinaa työntää traktoria, toinen ääritilanne on mäkeen hyytyminen ja persmäen ottamisen hetki, jokainen joka sen on kokenut, niin osaisi varmasti arvostaa sitä että kärryssä olisikin jarrut..
-
- Viestit: 4417
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Onko tuollainen kardaanijarru lainmukainen traktorin kärryn jarruksi?
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Turvallisuutta saa aina parantaa ja mitä sillä on merkitystä kun lähinnä tontilla ajoon sitä suunnittelen. Maantieajossa voi ottaa jarruliittimen irti jos haluaa niin on taas ilman jarruja.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 1155
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Vanhassa Sisussa ja Bedfordissa on kardaanijarru käsijarruna. Sellaisesta saisi hyvän aihion rakenteluun.
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Oho, en tiennytkään tuota. Onkohan noista säilynyt kuvia missään?
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Zilissä myös, rumpu vaihdelaatikon päässä.Superdexta-64 kirjoitti: ↑La Elo 13, 2022 8:48 pmOho, en tiennytkään tuota. Onkohan noista säilynyt kuvia missään?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1945
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Löytyy myös Patrolista (Oliko mallia rumpu?) Volovon pyöräkirmaajista -80 ja -90 luvun malleista.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: To Kesä 08, 2006 9:33 pm
- Paikkakunta: Orimattila
- Viesti:
Re: Kardaanijarru (abs?) peräkärryyn?
Eikös kardaanijarru ollut nimenomaan seisontajarru jota ei saanut käyttää liikkuessa, katkoo kardaaninpultit.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: trantor ja 36 vierailijaa