Valtra n141

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja tono »

Sks kirjoitti: La Heinä 23, 2022 9:42 pm Virtavika oli päävirtareleessä. Löytyi aikalailla akun päältä, plussaa katkova rele. Uusi valtralta 220€.

Lämppärin puhaltimen ykkösnopeus ei toimi.
Ostin jo etuvastuksen ja möivät vielä katkaisimen. 40€+18€. Eihän se vika katkaisimessa ollut.
Mistähän päin valtraa tämä etuvastus mahtaisi löytyä?
Kattopaneelin alta löytyi sieltä puhaltimen sisältä muistaakseni. Vaatii jäähdytystä niin siksi siellä, Ulkokatto muistaakseni piti irrottaa niin oli helppo vaihtaa.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja SamiT »

N-sarjassa pitää irroittaa peltinen luukku vain katosta. Sitten auki pikku ruuveilla oleva musta muovikansi lämmityslaitteesta ja siellä on vastus 2 ruuvilla kliinni. Vastuksen tuhoaa kyllä yleensä kulahtanut puhallinmoottori joka ottaa liikaa virtaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

SamiT kirjoitti: La Heinä 23, 2022 10:04 pm N-sarjassa pitää irroittaa peltinen luukku vain katosta. Sitten auki pikku ruuveilla oleva musta muovikansi lämmityslaitteesta ja siellä on vastus 2 ruuvilla kliinni. Vastuksen tuhoaa kyllä yleensä kulahtanut puhallinmoottori joka ottaa liikaa virtaa.
No joo, niinhän se taitaa olla. Pelkän vastuksen vaihtamalla saa hetkeks vaan pelaamaan ja taas kärtsähtää. Taitaa olla viisain hankkia vielä puhallin myös.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Ikh:n puhallin ja valtralta vastus vaihdettu. Nyt toimii ykkösnopeuskin. Aika pieni tuo ero kyllä ykkösen ja kakkosen välillä. Tais olla aika turha remontti.

Noh kun yksi korjattu toinen edessä.
Alkoi aika lailla tiputtamaan etuperän stefasta öljyä. Siitä mihin kardaani tulee.

Onko sen stefan vaihdossa mitään ihmeellistä?
Kardaanin panssari pois, kardaani irti perään menevästä laipasta, laippa lähtee miten? Varmaan joku mutteri siinä täytyy olla?
Milläs sen entisen stefan saa kaivettua sieltä pois?
Ikinä en oo mihinkään vehkeeseen tuota stefaa joutunu vaihtaa
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja zukka »

En tälläisestä tiedä,mutta monesti muissa tullut otettua vanha stefa irti joko:
Rukarilla nitkuttamalla
Poraamalla pari ruuvia stefaa ja ruuveista vetämällä

Monesti on laipan alla mutteri joka pitää laippaa,mutta en tälläisestä tosiaan tiedä.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Naapurikin tais puhua että kylmä talvi on tulossa siperian suunnilta, niin ootteko laittaneet valtikoihinne Ebereitä tai näitä yleensäkkin polttoaine moottorin lämmittimiä?
Lähinnä mietin asennuspaikkaa, että mihinkähän sitä mahtus sen laittaa?
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Laita termi eli nestekaasulla toimiva lämmitin sopivaan paikkaan niin ei maksa paljoa ja sillä sen saa lämmitettyä vaikka sielä siperiassa.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

En laita. Sellanen oli jo protossa.
Nyt on vaatimuksena, että lämmityksen saa töhöttämään sängystä tai sohvalta käsin.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Tässä yrittänyt tätä venäläistä, nykyään autoterm nimistä, 14,5 kw lämmitintä saada pelaamaan.

Ite lämmittimelle löytyi paikka vaihelaatikon kylestä. Vähän huono paikka, jos metässä ajelee, mutta tällä ei taida sinne olla asiaa muutenkaan.

Välillä lämmitin toimii ja välillä katkaisee lämmityksen ja koodi ylikuumenemisesta.
Laitoin motonetistä lisäkiertovesi pumpun siihen mistä nesteet tippuu katolta alas ja menee takaisin moottoriin, vesipumpulle.
Lämmitin ite on sylinteri kannesta lähtevässä letkussa, siitä kierto jatkuu jalkatilakennolle, laskeutuu taas hytin ali ja nousee katolle josta taas moottoriin. Ilmeisesti tämä ylös alas, pari kolme metriä nousua aiheuttaa tämän ettei pumppu, nyt pumput, jaksa kierrättää tarpeeksi nopeasti.

Tilasin vielä tämän venäläisen, ilmeisesti motonetin pumppua,tehokkaamman pumpun, saman mikä tuli lämmittimen mukanakin.
Mietin sen asennus paikkaa, onko hyvä että laitan sen tuon motonetin pumpun paikalle, imemään nestettä katolta päin alas moottoriin, vai pitäisikö se olla työntämässä nestettä katolle päin?
Tuohon jalkatila - kattokennon välille ainakin olis helppo kohta laittaa, kun letku käy siinä akun vieressä näkösällä

Lisäys, lämmittimen mukana tullut venäläinen pumppu, on siellä lämmittimen kylessä, työntämässä nestettä lämmittimeen päin, jos tällä merkitystä itse asiaan on.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Sks kirjoitti: Ti Joulu 13, 2022 4:24 pm Tässä yrittänyt tätä venäläistä, nykyään autoterm nimistä, 14,5 kw lämmitintä saada pelaamaan.

Välillä lämmitin toimii ja välillä katkaisee lämmityksen ja koodi ylikuumenemisesta.
Olisiko liian isotehoinen lämmitin?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Voihan se olla niinkiin. Ehkä se 5kw malli ois voinut olla helpompi saada pelaamaan.
Mutta, välillä tämä on ollut putkeen 4 tuntiakin päällä yhtä soittoo. Osaa tiputtaa tehoja kun näyttäs nesteen lämpö olevan 70 astetta.
Välillä sammuu muutaman minuutin käynnin jälkeen ylikuumenemiseen.

Vielä uskon että se tuo veden nostokorkeus on se ongelma.

Extra pumppu imemään katolta vai työntämään kohti kattoa??
proto
Viestit: 406
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja proto »

Aukeeko lämppärin kennon hana kokonaan katossa. Kuluvaa osaa. Saman aikakauden Mezzoissa oli lämppärin kennon letkutukset vedettty liian piukalle katossa, taittui littuun mutkassa.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

proto kirjoitti: Ke Joulu 14, 2022 4:03 am Aukeeko lämppärin kennon hana kokonaan katossa. Kuluvaa osaa. Saman aikakauden Mezzoissa oli lämppärin kennon letkutukset vedettty liian piukalle katossa, taittui littuun mutkassa.
Tätäkin hanaa mietin jo aijemmin. En osannut sen aukeamista muuten todeta, kuin aukaisemalla katon, ja ainakin se vipu kääntyy ääriasennosta toiseen. Joten luullakseni se aukeaa kokonaan. Lämmintä kyllä puhaltaa hyvin.
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

Kun lämpötila ulkona menee plussan puolelle, syttyy mittaristoon teksti: low fuel pressure.
Vaihdoin polttoainesuodattimet ja paineilmaa letkuun tankkiin päin. Ei vaikutusta.
Syksyllä tyhjennetty tankki ja tankattu talvilöpöt tilalle.
Heti kun menee takasi pakkasen puolelle, toimii niinkuin pitääkin.

Harmi kun just kun lumi on raskaimmillaan tyrkkiä, leikkaa tehot pois. Mistähän sitä vikaa osais ruveta hakemaan? Jos tekis tuon lämpötilan suhteen toisin päin, ymmärtäs minun mieli paremmin tuota vikaa…
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja elk »

Onpas kiusallinen vaiva kun noin tarkka lämpötilan muutoksille.
Siirtopumppu yks hyvin varteenotettava vika paikka.
Suodatinjalkakin voi vetää ilmaa tai paineanturi näyttää väärin.
Laittaisin mittarin letkulla hyttiin ja ajoa niin näkis miten siirtopaine käyttäytyy.
Toimiiko pakkasella täysin vaikka ajaa monia tunteja putkeen?
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Sks kirjoitti: Pe Helmi 24, 2023 9:34 pm Kun lämpötila ulkona menee plussan puolelle, syttyy mittaristoon teksti: low fuel pressure.
Vaihdoin polttoainesuodattimet ja paineilmaa letkuun tankkiin päin. Ei vaikutusta.
Syksyllä tyhjennetty tankki ja tankattu talvilöpöt tilalle.
Heti kun menee takasi pakkasen puolelle, toimii niinkuin pitääkin.

Harmi kun just kun lumi on raskaimmillaan tyrkkiä, leikkaa tehot pois. Mistähän sitä vikaa osais ruveta hakemaan? Jos tekis tuon lämpötilan suhteen toisin päin, ymmärtäs minun mieli paremmin tuota vikaa…
Sähköinen polttoaineen siirtopumppu loppu.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Sks
Viestit: 81
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 6:31 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Sks »

elk kirjoitti: Pe Helmi 24, 2023 10:53 pm Onpas kiusallinen vaiva kun noin tarkka lämpötilan muutoksille.
Siirtopumppu yks hyvin varteenotettava vika paikka.
Suodatinjalkakin voi vetää ilmaa tai paineanturi näyttää väärin.
Laittaisin mittarin letkulla hyttiin ja ajoa niin näkis miten siirtopaine käyttäytyy.
Toimiiko pakkasella täysin vaikka ajaa monia tunteja putkeen?
Kolmisen tuntia kestää tuo minun auraus reissu. Jos on pakkasta, ei syty vika ilmoituksia.
Jos on plussalla, heti kun kierrokset nostaa jonnekkin ~1500, syttyy vikailmoitus.

Eli tämä mittari laitettaisiin suodattimien ja korkeapaine pumpun väliin?
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jos olisi oma kone niin hakisin suosiolla ensin uuden siirtopumpun, se on kuitenkin ylivoimaisesti yleisin syy tällaisiin ongelmiin, jos se ei auta niin sitten vasta rakentelee mittareita. Saman se maksaa ensin rakentaa mittarit kuin pelkästään ostaa se pumppu. Kannattaa sitten huomioida että uuteen pumpun jalustaan ei välttämättä sovi saman numeroinen esisuodatin kun nykyisessä pumpun jalustassa on, ettei tule uutta kauppareissua kun olemassaoleva esisuodin ei sovikaan uuteen pumppuun. Viallinen siirtopumppu vaikuttaa usein äänen ja polttoaineen virtauksen perusteella ehjältä kun sitä testaa joku letku auki mutta ei vaan anna enää riittävää siirtopainetta. Myös polttoaineen vesianturin, joka sijaitsee esisuotimen lasikupin alla, antaa tuon suojatilan käyttöön moottorissa ja tehot tippuu, sille ainakin T171:ssä on oma merkkivalosignaali.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja Talumees »

SamiT kirjoitti: La Helmi 25, 2023 8:08 am Kannattaa sitten huomioida että uuteen pumpun jalustaan ei välttämättä sovi saman numeroinen esisuodatin kun nykyisessä pumpun jalustassa on, ettei tule uutta kauppareissua kun olemassaoleva esisuodin ei sovikaan uuteen pumppuun.
Valtran paketissa oli myös suodatin mukana. Tosin hinta toista luokkaa kuin IKH:n pelkkä pumppu.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Valtra n141

Viesti Kirjoittaja elk »

Agcoltakin saa nykyään pelkkää pumppua.
Uusi täydellinen pumppu+jalka ja suodatin on reipas 500€.

Jos haluaa pelata varman päälle niin ottaa täydellisen paketin vaikka maksaa paljon.
Stanadyne tyypin suodatinjalassakin voi olla vikaa....kokemusta on useammasta koneesta :twisted:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], jarikos, korkinavaaja999, PessiFord ja 63 vierailijaa