Akkutesteri
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Akkutesteri
Tuli mieleen että tarvittisin akkutesterin. 4255 Massikka lähtöö vähän kehnosti käyntihin ja arvailen että toinen rinnankytketyistä akuista alkaa olla loppu.
Onko toi Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/493121/ ... -500A2-12V vanhahtavan näköinen kapistus OK vai onko joku nydigihirmu oleellisesti paremp?
Monipuolisuudesta voin maksaa hieman extraa..
Hintaluokka max 150 € olis suotava.
Onko toi Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/493121/ ... -500A2-12V vanhahtavan näköinen kapistus OK vai onko joku nydigihirmu oleellisesti paremp?
Monipuolisuudesta voin maksaa hieman extraa..
Hintaluokka max 150 € olis suotava.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Kun tuo näyttää ihan oikeasti kuormittavankin akkua niin mikäpä siinä. Digivehkeistä kun ei aina tiedä jos (kun) CCA-arvon määrittely perustuu pienivirtaiseen kuormitukseen ja laskentaan. Kannattaa kuitenkin samalla kun tuolla kuormittaa mitata akun oikea napajännite akun navoista yleismittarilla, on joskus laitteen oma jännitemittari näyttänyt virheellisesti.
Onhan ne akkujen napakengät, niiden liitäntä napaan, kaapelin liitäntä kenkään ja tietysti starttimoottoriin kunnossa. Koko virtapiirin (maapuoli myös) kaikkien liitosten pitää olla kunnossa, muuten yksikin huono liitos sarjakytkennässä haittaa pahasti. Monet on laittaneet kahden rinnakkaisen akun systeemissä molemmille oman kaapelin akulta startille. Voihan siinä startissakin olla vaikka solenoidi- tai hiilivikaa, mutta akut nyt on aluksi helppo tarkistaa.
Voihan sitä vuorollaan ottaa toisen akun irti ja kokeilla starttaamalla onko jompikumpi yksinään selvästi huonompi.
Jos on päävirtakytkin niin niissäkin on joskus huonoja ollut.
Onhan ne akkujen napakengät, niiden liitäntä napaan, kaapelin liitäntä kenkään ja tietysti starttimoottoriin kunnossa. Koko virtapiirin (maapuoli myös) kaikkien liitosten pitää olla kunnossa, muuten yksikin huono liitos sarjakytkennässä haittaa pahasti. Monet on laittaneet kahden rinnakkaisen akun systeemissä molemmille oman kaapelin akulta startille. Voihan siinä startissakin olla vaikka solenoidi- tai hiilivikaa, mutta akut nyt on aluksi helppo tarkistaa.
Voihan sitä vuorollaan ottaa toisen akun irti ja kokeilla starttaamalla onko jompikumpi yksinään selvästi huonompi.
Jos on päävirtakytkin niin niissäkin on joskus huonoja ollut.
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Pari vuotta sitten (muistaakseni) uusin akut ja kaikki akkukaapelitkin, eli pitäis olla se puoli kunnossa.
Saatan ostaa testerin ja perehtyä siihenkin puoleen vähän enempi.
Saatan ostaa testerin ja perehtyä siihenkin puoleen vähän enempi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 4323
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Muistaakseni on olemassa joku nyrkkisääntö, että jos akun jännite laskee startatessa alle 10,5 vai oliko 10 voltin, niin akku on kypsä. Tuohon ei tarvitse testeriä. Nyt tuossa se rinnankytkentä tosin antaa samaa jännitettä molemoien akkujen navoista. Mutta voisi tuon testata suoraankin noin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Ostin muutama vuosi sitten motonetista jonkun muutaman kympin digidigi akkutesterin. Kotona testailin sitä pariin sysihuonoksi tietämääni akkuun. Testeri näytti akun kunnoksi ok. Palautin rakkineen selitysten saattelemana, sain rahat takaisin.
Mulla meni luotto noihin testereihin, jotka eivät oikeasti kuormita akkua.
Mulla meni luotto noihin testereihin, jotka eivät oikeasti kuormita akkua.
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Akkuliikkeen mies jolla oli kalliskin digitesteri sanoi että hiilipakkatesteri on ainoa oikea, ja eihän tuo ole kalliskaan.
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Akkutesteri
Eihän niistä rinnan kytketyistä akuista mikään testeri yhteen kytkettynä näytä yksittäisen akun kuntoa. Toisaalta mitään testeriä ei tarvitse, kun käyttää akkuja vuorotellen irti ja koittaa miten erikseen pyörittävät. Jos toinen pyörittää huonommin, niin akku vaihtoon.
Edit: Jos raha polttaa taskussa, niin ennemmin sijoittaisin sen kunnon yleismittariin kuin mihinkään simsalabim-akkutesteriin. Mieluusti vaikka pihtimittarilla varustettuun.
Edit: Jos raha polttaa taskussa, niin ennemmin sijoittaisin sen kunnon yleismittariin kuin mihinkään simsalabim-akkutesteriin. Mieluusti vaikka pihtimittarilla varustettuun.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, Paalari ja 41 vierailijaa