Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 3:05 pm
- Viesti:
Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Hei, mikähän Fordissa on kun on ruvennut tie ajossa tekemään sellaista, että ajaessa lämmöt nousee normaaliin ja kun vaikka pysähtyy hetkeksi lämmöt laskee heti kylmään ja nousee hetken päästä takaisin normaaliin vaikka ei jatkaisi ajoa kovilla kierroksilla.
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Äkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin nestevajaus ja/tai ilmalukko. Lämmöt ei kuitenkaan nouse yli normaalin missään tapauksessa ilmeisesti?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Mittari vikaa taitaa olla, maadoitukset kannattaa tarkistaa tai ainakin todentaa heiluuko lämpö oikeasti, esim infrapuna mittari on kätevä ulkopuoliseen mittauksen.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Kun olet mittarin sähköt tarkistanut ja jos ei niissä vikaa niin tuli mieleen, että voisko termari jotenkin jumittaa ja toimia viiveellä, ehkä vähän kaukaa haettu.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 3:05 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Kyllä nestettä on oikea määrä. Itsekkin epäilen mittarivikaa täytyy katsoa seilaako lämmöt oikeasti. Kiitoksia vastauksista.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 3:05 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Kyllä se mittari vialta vaikuttaa termostaatti kotelo oli ulospäin normaalin lämpöinen vaikka mittari tippui kylmälle. Se viisari välillä myös heilu edestakaisin kylmän ja normilämmön välillä onkohan vika anturissa vai itse viisarissa?
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Avaa se mittaritaulu ja hio kaikki liitokset puhtaaksi hapettumista, huom myös maadoitukset. Sitten se jännitteensäädin kannattaa myös tarkistaa.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 3:05 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Täytyy tarkistaa nuo.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Ai niin ja se mittarin johto kannattaa myös katsoa ettei ole poikki, sillai että välillä kytkee ja välillä ei.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Missä mallissa oli se rikkoutumisherkkä mutikka mittariston sisällä?
Tuon käikäleen rikkoutuminen aiheuttaa sekavia mittarinäyttöjä.
Tuon käikäleen rikkoutuminen aiheuttaa sekavia mittarinäyttöjä.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Hyvä, että sinulla on detaljit hallussa ja vinkkini tarpeeton, mutta useissa traktoreissa, myös useimmissa Foordeissa, jännitteensäädin on laturissa, eikä mittariston takana.
-
- Viestit: 6693
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Jossain aiemmassa ketjussa kerrottiin että Ford 6600 mittarien jännitteensäädin sijaitsee polttoainemittarin takana. Laturin jännitteensäädin on nykyisin yleensä latausgeneraattorin päädyssä, samassa paketissa hiiliharjojen kanssa.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Ei ollut tarkoitettu mitenkään loukkaavaksi tuo viestini, kunhan ilmoitin että tuo mainitsemasi "mutikka" on oikealta nimeltään jänniitteensäädin. On sitten helpompi katsoa korjausoppaasta että missä se sijaitsee tarkemmin. Se on sellainen tulitikkuaskin kokoinen laatikko siellä mittaritaulun takana...
En tiedä onko laturin jännitteensäätimellä tuollaista vaikutusta lämpömittariin...
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
No hard feelings, pointtini oli lähinnä se, että ehkäpä turha laittaa painoa sille että jokin asiaan mahdollisesti vaikuttava komponetti on jo keskustelussa kerran aiemmin mainittu, varsinkin kun kyse on joidenkin harvojen Ford-mallien erityisrakenteesta.
PS laturin yhteydessä olevan jännitteensäätimen vaurioituminen aiheuttaa aika monenlaisia häiriöitä sähköjärjestelmään. Aiheuttaako se mm. valojen kirkastumisen ja himmenemisen lisäksi häiriöitä sähköisen lämpömittarin näyttöön, en tiedä mutta saatan arvailla.
Ilmeisesti se mittariston takanakin oleva jännitteensäädin säätää jännitettä, mutta eri paikassa?
PS laturin yhteydessä olevan jännitteensäätimen vaurioituminen aiheuttaa aika monenlaisia häiriöitä sähköjärjestelmään. Aiheuttaako se mm. valojen kirkastumisen ja himmenemisen lisäksi häiriöitä sähköisen lämpömittarin näyttöön, en tiedä mutta saatan arvailla.
Ilmeisesti se mittariston takanakin oleva jännitteensäädin säätää jännitettä, mutta eri paikassa?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Kylläpä NH otti nokkaansa tavallisesta kommentista taas. Et muistanut komponentin nimeä ja kun se kerrotaan, suutut. Todella aikuismaista.
Mutta kyseessä on tosiaan mittariston jännitteensäädin, regulaattori. Yleensä 12V järjestelmässä lämpö ja polttoainemittarin toimintajännite on 10V. Tämä siksi että jos esim laturi hajoaa tms, mittarit näyttävät oikein jonkin aikaa. Jos mittarien jännitettä ei reguloitaisi, niiden näyttämä heittelisi latausjännitteen mukaan. Kaikki valot, lämmityslaite yms käyttö heiluttelisi viisareita.
60-luvun autoissa ei usein ole regulaattoria, niin mittarit seilaa kun painaa kaasua tai napsuttelee sähkölaittwita päälle.
Aluksi regulaattorit olivat vastuslankaa ja bimetallia, ikäänkuin releitä. Myöhemmin tuli IC piirit käyttöön.
Nuita Bimetalli versioita on tullut korvattua IC piireillä useita. Rakensin pieneen koteloon piirin, ja johdot siitä ulos.
Mutta kyseessä on tosiaan mittariston jännitteensäädin, regulaattori. Yleensä 12V järjestelmässä lämpö ja polttoainemittarin toimintajännite on 10V. Tämä siksi että jos esim laturi hajoaa tms, mittarit näyttävät oikein jonkin aikaa. Jos mittarien jännitettä ei reguloitaisi, niiden näyttämä heittelisi latausjännitteen mukaan. Kaikki valot, lämmityslaite yms käyttö heiluttelisi viisareita.
60-luvun autoissa ei usein ole regulaattoria, niin mittarit seilaa kun painaa kaasua tai napsuttelee sähkölaittwita päälle.
Aluksi regulaattorit olivat vastuslankaa ja bimetallia, ikäänkuin releitä. Myöhemmin tuli IC piirit käyttöön.
Nuita Bimetalli versioita on tullut korvattua IC piireillä useita. Rakensin pieneen koteloon piirin, ja johdot siitä ulos.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Onneksi leppoisa ja kaikkitietäväinen nimimerkki selventää tilanteen, että kyse oli jännitteensäätimestä. Kiitos!
Tuo asiahan oli kaikille aivan epäselvää tähän saakka.
PS kaikkitietäväinen ja ystävällinen nimimerkki menee hilppasen sekaisin suuren tietomääränsä kanssa.
Tällä kertaa sanastoasioissa.
Regulaattori on jotain toimitoa säätävä laite, vaikkapa ilman tai nesteenpainetta. Yksi regulaattoriryhmä säätelee sähkövirtaa, toinen ryhmä jännitettä.
Taitanee kyseessä olla jänniteregulaattori, vai painettako säädellään, kun sekin on regulaattorihommia.
Mutta turhahan on olla itse tarkka kirjoituksistaan, kun muita voi jälkikäteen tölviä?
Ellei muuta keksi, niin mukava keskustelija voi moittia että ei miksikään mutikaksi mittaristossa olevaa jännitteensäädintä kutsuta.
On se hianoo, kun osaa langvitsii ja viitsii tölvii kun ei ole ollut muuta sanottavaa?
Viimeksi muokannut NH, Ke Touko 25, 2022 1:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Voltage Regulator on sen IC piirin nimi...
Ps. Jos koneita työkseen korjaa, jotain kai täytyy tietää... apulannan levittömisessä sinä olet varmasti huomattavsti pätevämpi.
Ps. Jos koneita työkseen korjaa, jotain kai täytyy tietää... apulannan levittömisessä sinä olet varmasti huomattavsti pätevämpi.
Viimeksi muokannut Juho M-P, Ke Touko 25, 2022 1:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Kun alat halkomaan hiuksia, niin jänniteregulaattori on ihan eri kuin esimerkiksi virtaregulaattori, joka on regulaattori myös.
Ja samma på finska, unterstand?
Ja samma på finska, unterstand?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ford 6600 1980 lämmöt seilaa
Olet hieno ihminen
Jawohl, ich verstehen, and I unDerstand. Du nicht, dumma mannen, OCH samma på finska
Jawohl, ich verstehen, and I unDerstand. Du nicht, dumma mannen, OCH samma på finska
Viimeksi muokannut Juho M-P, Ke Touko 25, 2022 1:12 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 46 vierailijaa