Palax Combi TSV e

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

H_sonni kirjoitti: Su Touko 08, 2022 11:16 pm
jiipee kirjoitti: Su Touko 08, 2022 6:46 pm En tunne kyseistä konetta lainkaan, mutta kuvausten perusteella tuli mieleen sellainen, että eihän siellä logiikassa olisi jokin öljyn lämpötilan valvonta, joka estää ohjelman toiminnan, jos öljy on liian kuumaa? Onko jossakin tankkilinjan putkessa tai öljysäiliössä anturi, josta lähtee johto ohjausboksiin?

Öljyn epätavallinen kuumeneminen vaikuttaa siltä, että pumppu tekee koko ajan töitä, vaikka mitään liikettä ei tapahdukaan. Olisiko tullut jokin yllättävä kuristus tankkilinjaan tmv. paikkaan, jossa kiertää öljy normaalisti koko ajan vailla isompaa vastusta? Tai sitten sylinterin paluuliike jäisi jostakin syystä suuntaventtiilissä (tai sen ohjauksessa) päälle ja pumppu tekee seuraavaa halkaisua odotettaessa töitä painevaroa vasten?

Täytyy tutkia vielä noitakin mahdollisuuksia..Kaikkihan on todellakin mahdollista näköjään tuossakin vehkeessä. Tänään kun illalla testasin tehdä puita. Reilu tunnin jälkeen taas öljy sen verran kuumaa että "kieli" lopetti toiminnan. Testasin laittaa venttiilikopan päälle vettä että viileni. Sen jälkeen kone toimi reilu vartin taas täysin normaalisti. Eli voisiko siellä venttiilipuolessa olla joku ongelma. Täytyy vielä tutkia noitakin jos on jotain lämpötila-antureita.
Ei ollut öljynlämmönhaistelijaa. Eikä mitään älyboxille meneviä ylikuumenemissuojia yms.

Mittailin kun olin tehnyt koneella sen reilu 1.5h hommia ja kieli lopetti toimintansa, otin lämpökameran esiin. Pumput, venttiilit, säiliöt näytti kaikki noin 50c pinnasta. Eli mikään ei ainakaan kuumene enemmän kuin muut. Myöskään sylinterin ns äärirajat toimii mielestäni normaalisti. On kyllä mysteeri mistä toi ongelma johtuu.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Olikos tähän ongelmaan vielä jollain mitään paremman luokan tietoa missä voisi vika olla että kaukalon kielitunnistin lakkaa toimintansa kun öljyt lämpenee noin 50c? Kannattaako lähteä purkamaan alkuun totaalisesti venttiilipuoli auki ja katsastaa sieltä kaikki. Vai voiko hydraulipumpussa olla väljyyttä ym?
Neula
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 10:54 am
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Neula »

Itsellä on samanlainen kone, viime keväänä tappelin saman murheen kanssa vika korjaantu, kun älyboksin korjautti. Elektroniikkaseppä sen purkin pajotti kuntoon. Toimi 1-3h aina halkaisu ja sit jäi halkasu jumiin. Pitkään kanssa tutkittiin kyseistä vikaa. Kai se purkki lämpenee samalla siellä ja joku komponentti alkaa sohlaamaan. Nyt on muutaman kerran tänä keväänä teränkorkeuden säätö sohlannut (+100heittomottia tehty) Jos se vielä jatkaa oikuttelua niin ohitan sen kokonaan pois boksilta.

Tosin sulla taitaa halkaisu toimia manuaalisesti nappiapainamalla, mulla ei pelannut edes se. valot kyllä syttyi mutta mitään ei tapahtunut.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Neula kirjoitti: To Touko 12, 2022 11:55 am Itsellä on samanlainen kone, viime keväänä tappelin saman murheen kanssa vika korjaantu, kun älyboksin korjautti. Elektroniikkaseppä sen purkin pajotti kuntoon. Toimi 1-3h aina halkaisu ja sit jäi halkasu jumiin. Pitkään kanssa tutkittiin kyseistä vikaa. Kai se purkki lämpenee samalla siellä ja joku komponentti alkaa sohlaamaan. Nyt on muutaman kerran tänä keväänä teränkorkeuden säätö sohlannut (+100heittomottia tehty) Jos se vielä jatkaa oikuttelua niin ohitan sen kokonaan pois boksilta.

Tosin sulla taitaa halkaisu toimia manuaalisesti nappiapainamalla, mulla ei pelannut edes se. valot kyllä syttyi mutta mitään ei tapahtunut.
Moro. Ok. Ihmeellinen kone taitaa olla ongelmineen siinä vaiheessa kun niitä siis esiintyy. Muuten on ollut kyllä hyvä vehje kun on vaan toimintakunnossa.

Mittasin sen älyboxin lämmöt silloin kun muut öljyt ym oli sen 50c. Boxi oli noin 10c. Että oman ei pitäisi ainakaan lämmetä mutta kaikki on toki mahdollista. Ja mulla manuaalisesti teränsäätö eikä mitenkään älyboxiin liittyvä. Onkohan ihan sama malli siis? 🤔

Toki on outoa että jo muutaman asteen öljynviilentyminen ja laite toimii normaalisti.
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Luulisi ettei tuo öljyjen kuumeneminen suoraan liity älyboksiin.

Sellainen toki tulee mieleen, että jos magneettiventtiilin ohjaus jää makaamaan päälle ja sen takia kara ei mene ääriasentoihinsa. en muista oliko siinä karat joissa molemmissa päissä kela. Jos sähköisen häiriön vuoksi tuleekin molemmille keloille ohjaus ja kara jää puolitiehen kuumentaen öljyä kun virtaus kuristuu?

TSV-E:ssä öljy lämpenee kyllä kokemuksen mukaan aika maltillisesti, ei voi sanoa että olis erittäin kuumaa normaalisti. Ja se öljyn kuumeneminen aloittajalla lienee nyt sen vian seuraus eikä syy.

Periaatteessa minäkin voisin korjata, mutta parempi tietty että on joku "merkkikorjaaja". Irrallaan boksin testaaminen on vähän niin ja näin.
Suomi kuuluu länsimaihin
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Jammu kirjoitti: To Touko 12, 2022 3:59 pm Luulisi ettei tuo öljyjen kuumeneminen suoraan liity älyboksiin.

Sellainen toki tulee mieleen, että jos magneettiventtiilin ohjaus jää makaamaan päälle ja sen takia kara ei mene ääriasentoihinsa. en muista oliko siinä karat joissa molemmissa päissä kela. Jos sähköisen häiriön vuoksi tuleekin molemmille keloille ohjaus ja kara jää puolitiehen kuumentaen öljyä kun virtaus kuristuu?

TSV-E:ssä öljy lämpenee kyllä kokemuksen mukaan aika maltillisesti, ei voi sanoa että olis erittäin kuumaa normaalisti. Ja se öljyn kuumeneminen aloittajalla lienee nyt sen vian seuraus eikä syy.

Periaatteessa minäkin voisin korjata, mutta parempi tietty että on joku "merkkikorjaaja". Irrallaan boksin testaaminen on vähän niin ja näin.
Morjes. Joo vaikka öljyt sen 50c niin älyboxi on kyllä viileä. En tiedä sitten voiko siihen siis suoraan vaikuttaa..toki mahdollista.

Tuossa mallissa venttiilikopan/karan päissä ne sähköpäät, kelat, millä nimellä kulkeekaan, solenoidit ym. Niissä on päällä merkkivalo silloin kun ne on ns toiminnassa eli sylinteri liikkeessä. Ja ne on ainakin aina sammunut kun sylinterin liike loppunut. Olettaisin että niissä ei vikaa.

Omasta mielestä viime vuonna öljyn lämmöt oli vähintään 10c alemmat kunnon kuumuuksissa. Ainakin kolmanneksen kuumemmat käsituntumalla ollut tänä vuonna kun ongelmat alkaneet.

Olet erikoistunut noihin boxeihin vai koko koneen sielunelämä on tuttu?

Vieläkin sitä ihmettelen kun sylinteri toimii napista kuitenkin normisti kaikenaikaa. Ja 10min tauon jälkeen hetken taas kielen kauttakin. Että vika ei järin iso voi kyllä olla.
Neula
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 10:54 am
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Neula »

Teränsäädön on varmaan lisävarusteena saanut sähköiseksi. Combi TSV-E on koneenmalli, toki ilman sähkökäyttö, pelkästään traktorilla pyöritettävä malli.

Joo se öljyn lämpeneminen ei mitenkään vaikuta älyboksin toimintaan. Itsellä on ainakin magneettiventtiilien hirchmann pistokkeissa ledit niin näkee äkkiä jos sinne käsky jäisi päälle jostain syystä. Ja kannattais vikapäällä mitata että tuleeko sinne suuntaventtiilille sähköä vai ei, luultavasti ei jos se kerran toimii aina kun manuaalisesti painaa halkaisun päälle.

Kovin vaikuttais omaan korvaan, että se kytkin joka tunnistaa koska puu tippuu sohlaa, tai johdotus on hangannut jostain ja jos ne on kunnossa niin se boksi itsessään sohlaa.

Infrapunamittarilla on aika näppärä tutkia jos epäilee jonkun komponentin sitä öljyä sielä kuumentavan.


Palaxilta on turha kysellä neuvoa vastaa heti ettei ymmärrä näistä malleista mitään..
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Neula kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 12:26 pm Teränsäädön on varmaan lisävarusteena saanut sähköiseksi. Combi TSV-E on koneenmalli, toki ilman sähkökäyttö, pelkästään traktorilla pyöritettävä malli.

Joo se öljyn lämpeneminen ei mitenkään vaikuta älyboksin toimintaan. Itsellä on ainakin magneettiventtiilien hirchmann pistokkeissa ledit niin näkee äkkiä jos sinne käsky jäisi päälle jostain syystä. Ja kannattais vikapäällä mitata että tuleeko sinne suuntaventtiilille sähköä vai ei, luultavasti ei jos se kerran toimii aina kun manuaalisesti painaa halkaisun päälle.

Kovin vaikuttais omaan korvaan, että se kytkin joka tunnistaa koska puu tippuu sohlaa, tai johdotus on hangannut jostain ja jos ne on kunnossa niin se boksi itsessään sohlaa.

Infrapunamittarilla on aika näppärä tutkia jos epäilee jonkun komponentin sitä öljyä sielä kuumentavan.


Palaxilta on turha kysellä neuvoa vastaa heti ettei ymmärrä näistä malleista mitään..
Juu itellä manuaalinen teränsäätö vaan ja hyvä omasta mielestä ihan se. Ja pistokkeissa kanssa ledit itellä. Syttyy ja sammuu ne ainakin niinkun kuuluu.

Täytyy vielä tosiaan vika päällä mittailla missä voisi olla vika.

Se vaan siinä tosiaan outoa että kaikki pelaa normaalisti niin kauan kun öljyn lämpö alle 50. Eli noin 1.5h. että onko siellä vaan tosiaan joku mikä kahnaa ja öljy kuumenee ja joku tunnistin menee sitten sekaisin. Aika paha sanoa kyllä ilman mittailua ja tutkailua.

Muutamilla tosiaan tuntuu olevan samantyyppisiä vikoja mutta ei aivan. Kai se tässä pikkuhiljaa selvii vielä kevään mittaan. Hidastaa vaan niin per....sti kun joutuu napista sitä ajamaan.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Kylläpä tänä vuonna tuo palaxin kone v***lee aika huolella.
Eilen tuli tehtyä koko pv koneella hommia sähkön kanssa. No ei tarvii enää ennen uutta palikkaa tehdä muuta kun traktorilla.
Siitä kyrvähti ns päävirtaboxista danfossin kontaktori eikä virtaa tule enää alkuunkaan koneelle. Eihän kukaan tiedä voiko tuo olla mitenkään liittyneenä koneen muuhun toimintaan? Ei kaiken järjen mukaan pitäisi mutta tuntuu olevan kaikki mahdollista tuossakin koneessa mitä tulee vikoihin.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

On kyllä outo vika tuo sylinterin toimimattomuus voi hel....
Parina kertana koitin aloittaa hommat kilpikonna vaihteella, kun tuossa saa kilpikonna tai jänis asennon sylinterille.

Parina kertana toimi kilpikonna asennossa useamman tunnin ilman ongelmaa. Eilenkin ainakin kuusi tuntia toimi yhtä kyytiä sylinteri siinä asennossa. Viimeiseen parin tunnin sessioon kuitenkin sama sylinterivika palasi eikä alkanut enää toimia.

Jänis nopeudella se toimii aina sen 1-1.5h.
Voiko siinä nopeusvaihtoventtiilissä olla jotain vai mikä tuon voi aiheuttaa?
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Mittaappa sen halkaisusylinterin läpivuoto!

Letkut irti, painemittari varren päähän, ja painetta varovasti toiseen päähän mittarin kanssa.

Seurailet tilannetta kuinka paine käyttäytyy, kertoo kyllä vuodot.

Vähän vaikuttaisi että läpivuoto kuumentaa öljyt.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Rh- kirjoitti: Su Touko 22, 2022 3:55 pm Mittaappa sen halkaisusylinterin läpivuoto!

Letkut irti, painemittari varren päähän, ja painetta varovasti toiseen päähän mittarin kanssa.

Seurailet tilannetta kuinka paine käyttäytyy, kertoo kyllä vuodot.

Vähän vaikuttaisi että läpivuoto kuumentaa öljyt.
Täytyy tutkia sekin vaihtoehto vielä. Outo sinänsä kun pari kertaa toimi kilpikonna nopeudella sylinteri. Ja viimeiselläkin kerralla reilu 6h jonka jälkeen ei enää toiminut. Kuitenkin lämmöt ei enää juurikaan nousseet ylemmäs siinä vaiheessa. Vaikuttaisi ainakin sen venttiilipuolen vialta. Mutta täytyy tutkia kaikki läpi jos saisi jonkun syyn tuolle.
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Lauantaina tein klapia tsv-e:llä n 6 tuntia liki putkeen, öljysäiliö n. 70 asteinen käsiarviolla. Halkaisu hitaalla koko ajan.
Suomi kuuluu länsimaihin
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Jammu kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 9:24 pm Lauantaina tein klapia tsv-e:llä n 6 tuntia liki putkeen, öljysäiliö n. 70 asteinen käsiarviolla. Halkaisu hitaalla koko ajan.
Moro!

Eikä kuuden tunnin aikana mitään ongelmia halkaisupuolella? Itsellä kanssa lämmöt nousee tuossa ajaan varmaan aika samoihin.
Onko nopeella puolella sitten tökkimistä vai tarkoituksella ajat vaan hitaalla?
Sulla ei koskaan siis halkaisun kanssa ollut ongelmia?

Vähän alkaa tuntua että on jokin tukos/vuoto siellä venttiilipuolella itsellä. täytyy tutkia lisää kun ehtii.
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Jammu »

H_sonni kirjoitti: Ke Touko 25, 2022 8:27 am
Jammu kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 9:24 pm Lauantaina tein klapia tsv-e:llä n 6 tuntia liki putkeen, öljysäiliö n. 70 asteinen käsiarviolla. Halkaisu hitaalla koko ajan.
Moro!

Eikä kuuden tunnin aikana mitään ongelmia halkaisupuolella? Itsellä kanssa lämmöt nousee tuossa ajaan varmaan aika samoihin.
Onko nopeella puolella sitten tökkimistä vai tarkoituksella ajat vaan hitaalla?
Sulla ei koskaan siis halkaisun kanssa ollut ongelmia?

Vähän alkaa tuntua että on jokin tukos/vuoto siellä venttiilipuolella itsellä. täytyy tutkia lisää kun ehtii.
No siis itse olen sitä mieltä että on venttiilipuolella ongelma jos öljyt kuumenee.

Käytän halkojaa siten että pyörittelen työsuojeluohjeiden vastaisesti isoja pölkkyjä moneen kertaan ja suojahäkki on aina auki, eli lähinnä helppouden ja turvallisuuden takia on aina hitaalla. Nopealla tulee käytettyä kun on pienempää puuta.

Ei siinä ole ollut ongelmia sen jälkeen kun tuota boksia ropasin ja siitä on paljon aikaa.
Suomi kuuluu länsimaihin
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjesta. Onkos kenelläkään ilmennyt asian tiimoilta uusia ideoita/näkökulmia näin kesän jälkeen mikä voisi tuossa ongelmassa olla ratkaisuna. Ajattelin venttiilikopan avaa vkl ja katsella miltä näyttää. Onko turhaa hommaa vai pitääkö tuota vaan koittaa pala palalta selvitellä mistä johtuisi?
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Morjesta vielä.
Tuli tässä mieleen tuosta koneesta ja sen halkaisusylinterin automaattisesta liikkeellelähtöongelmasta sellainenkin asia kun keväällä teki puita sähköllä, kone sammuili itsestään muutamia kertoja eikä lähtenyt heti päälle uudestaan vaan joutui ns jäähdyttelemään hetken. En tiedä laukesiko silloin lämpörele, epäilen.

Kuitenkin keväällähän kontaktori antautui tuosta koneesta ja loput klapit tuli tehtyä raktorivetoisesti. Ilmeisesti myös siks kontaktori/ kytkinpuolella ollut alkavaa oikosulkua jo keväällä. Ja manuaalikäyttönapithan ottaa virrat kontaktorin tai kytkimen/ muuntajan läpi mikäli olen ymmärtänyt oikein.

Voisiko olla että tuo sähköboxin sisällössä ollut alkava sähkövika on aiheuttanut sitä että hydraulisylinterin "halkaisukieli" ei ole aina ymmärtänyt käskyjä?

Toki sekään ei mene yksiin kun kylmänä se yleensä toimii aina, kuumetessaan taas ei.

Tuossakin koneessa on tuohon vikaan vähän liian monta vian mahdollisuutta mikä tuota voi aiheuttaa. Sähköboxin sisältö nyt menee ainakin uusiksi ja venttiilipuoli ammattilaisella tutkinnassa.
Hardo
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2020 6:58 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja Hardo »

Kirjoittelehan kun tiedät mikä vikana. Itsellä sama kone ilman sähkömoottoria niin kiinnostaa. Minulla on semmosta häikkää että ei pelaa se käsilaukaisu ja peruutus niistä napeista, mutta enpä ole vielä tutkinut. Nopea kone on kyllä.
H_sonni
Viestit: 34
Liittynyt: La Touko 05, 2018 10:45 pm
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja H_sonni »

Hardo kirjoitti: Ti Loka 11, 2022 1:48 pm Kirjoittelehan kun tiedät mikä vikana. Itsellä sama kone ilman sähkömoottoria niin kiinnostaa. Minulla on semmosta häikkää että ei pelaa se käsilaukaisu ja peruutus niistä napeista, mutta enpä ole vielä tutkinut. Nopea kone on kyllä.
On kyllä nopee kone muuten mutta keväällä meni arpoessa aika paljon vian kanssa. Täytyy katsella jos vika paikantuu tai tälle forumille tulee vielä lisää vinkkejä...
tuplamutteri
Viestit: 424
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Palax Combi TSV e

Viesti Kirjoittaja tuplamutteri »

Mulla on myös sama kone, traktorikäyttöisenä, vasta vähän aikaa ollut mulla. Mikä on hajonnut on suojaverkon anturi. punainen valo alkoi räpyttämään ja paikallistin vian johtoja heiluttelemalla tuohon. Seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua.

Toinen asia, onko teillä katkaisupöydässä oikealla puolella taittuva kieli, joka pitää puuta paikallaan kunnes kokonaan poikki ja putoaa sitten suoraan? multa puuttuu..
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: gastbaan, Google [Bot] ja 30 vierailijaa