Miksi akkulaturit pimenee?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Taas meni yksi perusakkulaturi pimeäksi. Mikä noissa yleensä pettää? Joku diodi vai mikä? Sulaketta olen vaihtanut ehjään mutta ei auta. Eikä kaikissa ole sulakettakaan. Johdot ja leuat on ehjiä. Miten nuo saisi korjattua yksinkertaisimmillaan eli osaisiko joku neuvoa jonkun peruskomponentin vaihtoa? Mistä näihin saisi vara- elektroniikkakomponentteja? Ainakin jo viisi akkulaturia on itsellä mykkänä.
Tekemällä virheistä oppii.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Mahdotonhan sitä näin on tietää, kun et edes kerro onko kaikki samaa merkkiä vai erilaisia.
Onko ne johdot nyt aivan varmasti ehjiä?
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

mystinen homma ennen vanhaan oikein paikattu ja teipattu ja epämääräisennäköinen laturi vaan lataili nykyään jäteasemalla näkee aika useesti kaikenlaisia latureita,
taitaa itselläkin oll muuten sellanen punainen peltikuorinen mikä ei lataa
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jospa niihinkin on laitettu joku siru joka pimeentää laitteen määrätyn ajan jälkeen, kuten printtereissä? :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Parhaiten minullakin on toiminut joku 60- luvulta oleva laturi. Onhan siinäkin jotain pientä korjaamista ollut, kaapelit ja sulakerasian vaihdot, mutta kestää olla lumi ja vesisateet "ulkoruokinnassa" ja lataa niin 6, 12 kuin 24 V. Iso se on näihin nyky latureihin verrattuna, mutta ei se iso haitta ole.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tasasuuntaaja niistä palaa. Uusi maksaa pari euroa ja on helppo vaihtaa. On yleensä johdotettu abikoliittimin
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

JiiSPee kirjoitti: To Touko 19, 2022 7:29 pm Mahdotonhan sitä näin on tietää, kun et edes kerro onko kaikki samaa merkkiä vai erilaisia.
Onko ne johdot nyt aivan varmasti ehjiä?
Einhellia on kaksi sinistä ja yksi punainen. Johdot on ehjät. Puuilosta kymmenkunta vuotta sitten
ostettu Axel booster 300 A starttilaturikin mykkeni vasta mystisesti. Siitäkin testasin johdot ja toimivat. Vaihdoin virtajohdonkin uuteen. Tuota olen kyllä retuuttanut käyttöön aika hiton paljon.
Vanhempia muovikuorisia on kolme valkoisesta punaiseen ja siniseen. Noista nyt kai enää niin väliä muuten kuin, että kiinnostaa vain tietää edes suuntia, mistä komponentin hajoamisesta yleisimmin pimeneminen johtuu?
Tekemällä virheistä oppii.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omassa laturissa/boosterissa ollut jo vuosia satunnaisesti sellaista että välillä lataa normaalisti ja välillä lataa mutta huonosti ja nyt muutama viikko sitten lopetti yhteistyön kokonaan.
Syyksi paljastui 3 johtoinen on-on keinukytkin, jolla määrätään että lataako hitaasti vai nopeasti.
Samanlaista ei sitten lähistön liikkeistä löytynyt, joten 5A pienemmän keinukytkimen laitoin siihen ja viereiseen valintakytkimeen jolla valitaan onko latausteho täysillä vai ei.
Boosterin valintanäppäimen jätin vielä alkuperäisen,koska se saattaisi haukatakin enemmän virtaa ja se vielä toimi.

Edit: juuri tuollainen vastaava axel tuo omakin taitaa olla!
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Juho M-P kirjoitti: To Touko 19, 2022 8:27 pm Tasasuuntaaja niistä palaa. Uusi maksaa pari euroa ja on helppo vaihtaa. On yleensä johdotettu abikoliittimin
Jaa, minkä näköinen tuo mahtaa olla? Mistä saa ostettua uusia? Vikavirtasuojatusta pistorasiasta otan virtaa, että nyt saa antaa vapaasti vastuusta ohjeita..

Boosterin virtakeinukytkin taitaa maksaa Motonetissa kolme euroa, että sitä voisi tosiaan kokeilla vahtaa.
Tekemällä virheistä oppii.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tässä ainut kuva mitä on omasta laitteesta.
https://photos.app.goo.gl/HqRc1pBsH4mvL4pA7
Otin johdotuksista kuvan ennen kun nyppäsin johdot irti.

Vian totesin olevan tuossa sillä että tein ensin hyppyjohdon väliin.
Nyt lataa hyvin toistaiseksi vaikka pienemmän arvon katkaisijat onkin laitettuna.

Edittiä taas:
Tässä löytyi toinenkin kuva, tuosta näet kytkimen arvot jos sattuisi olemaan samanlainen. Itselle tuli tosiaan 5A pienempi kytkin arvoltaan
https://photos.app.goo.gl/g9aniAbxGEgDNJMx5
mrjb425
Viestit: 2031
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Ensin rikkoutuu johtamattomaksi kytkin, jolla vaihdetaan latausjännite tai sitten hidas/nopea lataus. Seuraavaksi menee joku johdoista poikki kotelon läpiviennin kohdalla, yleisimmin verkkojohto.
Sulake tietenkin, mutta lisäksi sulakepesä palaa/hapettuu tai siitä irtoaa johto.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se hidas lataus on vain keraaminen vastus joka kuristaa jännitettä. Yleensä palaa aika äkkiä varsinkin jos lataa isoa akkua sillä.

Useamman noita halpoja peltikuorilatureita oon korjannu vaihtamalla tasasuuntaajan ja poistamalla hitaan latauksen vastuksen/katkaisijan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Superdextaaja kirjoitti: To Touko 19, 2022 8:44 pm
Juho M-P kirjoitti: To Touko 19, 2022 8:27 pm Tasasuuntaaja niistä palaa. Uusi maksaa pari euroa ja on helppo vaihtaa. On yleensä johdotettu abikoliittimin
Jaa, minkä näköinen tuo mahtaa olla? Mistä saa ostettua uusia? Vikavirtasuojatusta pistorasiasta otan virtaa, että nyt saa antaa vapaasti vastuusta ohjeita..

Boosterin virtakeinukytkin taitaa maksaa Motonetissa kolme euroa, että sitä voisi tosiaan kokeilla vahtaa.
https://www.starelec.fi/product_info.ph ... ts_id=8855
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tarkoittaako "perusakkulaturi" laitetta jossa on ihan normaalin verkkomuuntajan jälkeen vain tasasuuntaus?
Tälläisen viat on aika yksinkertaisia, esimerkiksi:
1. Katkos virtapiirissä
- johdin poikki jostain, helposti katkeaa vaikka verkkojohdon tai latausjohdon läpiviennistä laitteeseen, johdin (kupari) voi olla poikki vaikka eriste on ehyt
- johdin irti pistotulpan sisällä tai poikki tulpan juuresta taivuttelun vuoksi
- laitteen sisäisiä liitoksia irti
- varokepesässä huono kontakti, sulake palanut
- huono liitos latausjohtojen puristimissa
- diodien liitoksia irti
2. Kytkin on viallinen
3. Ylivirtasuoja on viallinen
4. Muuntaja kärähtänyt, sen yleensä haistaa ja näkee, muuntajan ensiöpuolen resistanssi on koosta riippuen ehkä kymmenen ohmia (alle tai päälle), toision murto-osa siitä, esimerkiksi 12 V/4 (6) A laturin ensiön resistanssin mittasin = 35 ohmia
5. Diodi (diodeja) poikki/oikosulussa, ehjän diodin kynnysjännite n. 0,7 V
6. Liitos hapettunut mutta ei näy päältä

Nuo viat on helppo paikallistaa kun käy järjestelmällisesti läpi sekä verkkopuolen että pienoisjännite virtapiirit, tavallisen yleismittarin vastusalue yleensä riittää, mittauksen yhteydessä kannattaa samalla kitkutella johtimia ja liitoksia niin ajoittainen vika paljastuu. Mittauksen aikana on laitteen verkkojohto oltava ehdottomasti kytkemättömänä sähköön, samoin pienoisjännitepuoli irti akusta.
Huonon liitoksen vaikutus on suurempi usein pienoisjännitepuolella jossa virta on suurempi.
Onhan ladattavan akun navat "puhtaat"? Lyijyakun napoihin tulee helposti oksidikerros jota heikko/huono latauspuristin ei läpäise. Kannattaa vähän hieraista puristimella tai muulla niin saa eristävän oksidin rikki.

Jos katsoo olevansa kykenevä niin sitten mittailemaan mihin asti sähköä tulee kun on pistotulppa seinässä. Muuntajan ensiölle pitää tulla verkkojännite, 12 V laturissa toisiossa on noin 12 V tai vähän yli vaihtosähköä. Latausjohtojen päässä on n. 12...14 V tasajännite, riippuu mittarista ja laturista. Mittauksessa tulee olla varovainen koska osassa laitetta on verkkojännite. Mittauspaikan tulee olla olla maapotentiaalista eristetty. Ei johtavaa (betoni) lattiaa, vesijohtoja yms eikä muita verkkosähkölaitteita käsiteltävissä.

HUOM! Näitä mittauksia tekee jokainen omalla vastuullaan.
ps vikavirtasuoja ei suojaa sähköiskulta jos ihminen on vaiheen ja nollan välissä, se ei pysty erottelemaan onko kuormana sähkölaite vai ihminen, vikavirtasuoja toimii vain jos virtaa kulkee sen mittausvirtapiirin ohi siis suojajohtimeen tai maahan
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tämä on kyllä tärkeä pointti:
ps vikavirtasuoja ei suojaa sähköiskulta jos ihminen on vaiheen ja nollan välissä, se ei pysty erottelemaan onko kuormana sähkölaite vai ihminen, vikavirtasuoja toimii vain jos virtaa kulkee sen mittausvirtapiirin ohi siis suojajohtimeen tai maahan
Kiitos tästä. Jotakin noille hyllyjä notkuttaville latureille vaan tekee silti mieli tehdä. Kumihanskat kädessä eristää varmaan pahimmilta tärskyiltä.
Tuttu sähköasentaja kertoi oppipoikanaan joskus olleen Virolaisen nuoren miehen kokeilleen virtoja kuivalla kynnen selällä johdoista, missä Suomalaiset käytti aina mittaria.. Armeijassa oli oppinut kuulemma tekemään näin. Hyvin oli paljastunut virtaa tuovat johdot.
Tekemällä virheistä oppii.
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Taitaa vaan tullainen perusakkulaturi olla niin yksinkertainen laite, että se joka ei löydä vikaa kylmänä mittaamalla ei sitä vikaa löydä jännitteisenäkään?
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Urpo kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 12:02 pm Taitaa vaan tullainen perusakkulaturi olla niin yksinkertainen laite, että se joka ei löydä vikaa kylmänä mittaamalla ei sitä vikaa löydä jännitteisenäkään?
Näin se on juu. Paskat tuotteet hajoaa huonouttaan. Eipähän perulaturissa ole kuin muuntaja ehkä parilla valittavalla ulostulolla, tulopuolella voi olla sulake sekä muuntajan sisässä lämpösulake. Lähtöpuolella monesti ampeerimittari, palautettava ylikuormitussuoja. Ja muuntajan perässä tasasuuntaajasilta. Periaatteessa helppo korjata, vianhakuun riittää tavallinen yleismittari.
Suomi kuuluu länsimaihin
jurputti
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 8:06 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja jurputti »

Ja oikein halvoissa ainakin aikanaan oli pelkkä puoliaalto-tasasuuntaus konkan kanssa jos en väärin muista. Saattahan näissä nykyisissäkin olla konkka tasaamassa latausjännitettä ja kuivuessaanhan se sitten kyykkää.
Enempi romua ku pihaan mahtuu eli todellinen pientilallinen.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja mauri »

jurputti kirjoitti: Pe Touko 20, 2022 5:56 pm Ja oikein halvoissa ainakin aikanaan oli pelkkä puoliaalto-tasasuuntaus konkan kanssa jos en väärin muista.
Ehkä kovin pienivirtaisissa on käytetty tuota kytkentää jossa tarvitaan vain yks diodi. Latureita on tehty myös kahdella diodilla ja muuntajalla jossa on oma käämipuolisko molemmille (keskipistekytkentä DIN M2). Tällöin saadaan kokoaaltotasasuuntaus kahdella diodilla. Silloin kun diodit oli kalliita tuli siinä säästöä ja tasasuuntauksen kynnysjännitehäviöt puoliintui verrattuna neljän diodin (yksivaihesilta B2) kytkentään, tällä on merkitystä silloin kun tarvittava DC-jännite on pieni. Nykyisin kun diodit on halpoja käytetään usein siltakytkentää.
rotez
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Miksi akkulaturit pimenee?

Viesti Kirjoittaja rotez »

Minulla vanhat laturit toiminut hyvin..johdot talvella varsinkin tahtoo katkeilla..mutta tuo digitaalinen ylläpitolaturi vai mikä lie on niin tyhmä että ei ala lataamaan akkua jos tyhjä tai lähes tyhjä.?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Ilmiö, jkohvakk, Kardaani, maukku, MOP, rattori, turilas ja 76 vierailijaa