1957 kirjoitti: ↑Pe Marras 05, 2021 8:30 pm
Agrioita on tullut kerättyä vuosien varrella, kuvasta puuttuu vielä kaksi erilaista. Tuo keskimmäinen on yksipyöräinen.
Mitä nuo isoimmat on tyyppinumeroltaan. Onko missään ajovoimanottoa.
Vastaus viivästyi, koska en ollut huomannut kysymystä. Kuvan isompi tyyppi on 2400 ja siinä on ulosotto johon laitteet kiinnitetään ja sitä voi käyttää edestä tai takaa, koska ojaustanko pyörii ympäri. Vetopyörille on kolme vaihdetta ja suunnanmuuttaja.
Joo kyllähän kaikkissa voiman ulosotto on, mutta tarkoitin ajovoimanottoa.
Eli ulosoton pyörimisnopeus on suhteessa ajonopeuteen, ottaa voiman voa,lle pyöristä.
Tälläisiin saa hyvin tehtyä vetävän peräkärryn, joita vallankin euroopassa on käytetty.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
1957 kirjoitti: ↑Pe Marras 05, 2021 8:30 pm
Agrioita on tullut kerättyä vuosien varrella, kuvasta puuttuu vielä kaksi erilaista. Tuo keskimmäinen on yksipyöräinen.
Mitä nuo isoimmat on tyyppinumeroltaan. Onko missään ajovoimanottoa.
Vastaus viivästyi, koska en ollut huomannut kysymystä. Kuvan isompi tyyppi on 2400 ja siinä on ulosotto johon laitteet kiinnitetään ja sitä voi käyttää edestä tai takaa, koska ojaustanko pyörii ympäri. Vetopyörille on kolme vaihdetta ja suunnanmuuttaja.
Joo kyllähän kaikkissa voiman ulosotto on, mutta tarkoitin ajovoimanottoa.
Eli ulosoton pyörimisnopeus on suhteessa ajonopeuteen, ottaa voiman voa,lle pyöristä.
Tälläisiin saa hyvin tehtyä vetävän peräkärryn, joita vallankin euroopassa on käytetty.
Agria 2600 on vetoakseleilla ketjupyörät ajovoimanotolle, sellainenkin on toisella torpalla Kustavissa, joten ei ole kuvaa tähän hätään. 2600 on pienempi, kuin 2400 ja siinä on kiinteä jyrsinosa ja myös voimanotto kampiakselin päästä. Tehtaan linkistä löytyy manuaalit eri malleille ja lisälaitteille. https://www.agria.de/en-gb/service/all_ ... index.html
Minkäs merkkistä sarvijaakkoa kannattaa kattoo kun mökille pitäisi löytää yleiskone? Tärkeimpänä lähinnä että kasvimaan voisi jyrsiä, ja mahdollisesti polttopuuta kuskata pienellä kärryllä vähän, ja talvella jos löytyisi lumilinko... Eli lähinnä minkä malliseen vehkeeseen löytyy noita lisähärpäkkeitä ja varaosia?
Paras olis joku 4wd kubota mutta hinnoissaan nuokin, tuo mahtuisi vielä matalaan autotalliin taitettavalla turvakaarella. Isommalle raktorille ei ole säilytyspaikkaa eikä taivasallakaan viitsisi pitää.
Tossa ois tos edullinen Honda. Kyl puskulevylläkin auraa ja tuos on nuo jyrsinterät renkaan paikalle. Jonkun kärryn itekin väsää. Jos hajoo pahasti, myy osina.
Jos oikasti peltoa haluaa muokata, niin peräjyrsin on ihan eri kuin vetopyörien paikalle tulevat terät. Akselivetoinen jyrsin ja lumilinko mulla ollut Agria 2400ssa. Mutta harrastekoneitahan Agriat on, tosin varaosia ei ainakaan mulla ole tarvinnut.
Voimansiirron käytettävyyden osaltahan Belos on ykkönen, suunnanvaihtalla olevat esim Agria seuraavana ja normaalivaihteistoiset kuten Mitsu ja Honda sitten huonoimpia. Kaikkia kun on kokeiltu ja käytössä tällähetkellä Mitsu ja Agria 2400. Mitsu kylläkin 14 hp sähköstartilla.
Tommonen honda f800/mitsu ct351 tyyppinen tosiaan olis hakusessa jossa vetävät pyörät ja sitten työkone eteen tai taakse. Nyt tuota kasvimaata on käännetty caravan supermyyrällä ja ei tahdo välillä keväällä oikein purra maahan, ja menee joku 2-3h kun ajelee nuo nurin. Hondaan/mitsuun saattaa tarvittaessa kohtuudella saada vaihdettua uuden kiinalaisen moottorin jos alkuperänen päättää sanoa morjens? Ei menis romuksi koko kapine jos näin pääsee käymään.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
yyri kirjoitti: ↑To Helmi 03, 2022 9:00 am
Tommonen honda f800/mitsu ct351 tyyppinen tosiaan olis hakusessa jossa vetävät pyörät ja sitten työkone eteen tai taakse. Nyt tuota kasvimaata on käännetty caravan supermyyrällä ja ei tahdo välillä keväällä oikein purra maahan, ja menee joku 2-3h kun ajelee nuo nurin. Hondaan/mitsuun saattaa tarvittaessa kohtuudella saada vaihdettua uuden kiinalaisen moottorin jos alkuperänen päättää sanoa morjens? Ei menis romuksi koko kapine jos näin pääsee käymään.
Mul on Hondassa peräjyrsin. On se tehokas mutta hyvin vähällä käytöllä. Nämä on niin simppeleitä laitteita että kyllä näiden kanssa pärjää. Lopulta käyttötunteja tulee niin vähän että kestää kymmeniä vuosia järkevällä käytöllä. Ennen loppuu bensan myynti kuin Honda. Jos pahasti kosahtaa, kyl joku ostaa osiksi tai laittoon.
Kaveri toi viime kesänä Fleron merkkisen sarvitraktorin, jossa on Rotaxin kaksitahtimoottori. Fleron on tyyppikilven mukaan Ruotsalainen. Tuntuu olevan aika harvinainen merkki, Googlesta löytyy muutama kuva haulla Fleron traktor.