Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Eipä löydy kovin montaa kolhua kilvessä,liekö ollut paikallaan ollenkaan.
Sitä kun,olen nähnyt noita rekisterikilpiä traktoreissa,niin joissain kilpi on hytissä,suojamuoveissaan nojaa johonkin kojetauluun tai,on muuten tuulilasin läpi katsottavissa.
Kyllä se 65 fergun keulassa oli, mutta kun oli poistunut rekisteristä ja omistajatkin vaihtunut monesti, ja luovareita puuttui välistä, niin vähän aikaa piti selvittelyä tehdä että sai sen uudelleen kilpiin.
165:n kilpi on laitettu vuonna 1968 rautalangalla maskihin kiinni. Rautalangat on ruostuneet ja kilipi on haalistunut… muuten taitaa olla ihan ehjä. Taitaa olla parin kolmiotarran jäänteetkin paikallansa.
Kaveri osti just pariviikkoa takaperin 165 fergun ja hymyilin mielessäni mistähän tuollainen kolmiotarra löytynyt rekisterikilpeen, kun en ole ennen nähnyt. Just sama mistä ajomies laittoi kuvan. Mutta tuntuu olevan laatutarra, kun kilpi on muuten todella haalistunut, eikä värejä erota ollenkaan, mutta tarra kuin vuosi takaperin liimattu
Ferkku kyllä tip-top kunnossa kauttaaltaan ja aina ladossa säilytetty, mutta hämmensi nyt tuo kontrasti kilven maalin ja tarran kunnon välillä
Kuka muistaa näitä,ehkä 60-luvun ja 70-luvun sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Black and deckerillä oli sellainen saatavilla,sitten oli hobby hallin myymä,skillin sahköporakoneeseen liitettävä työkalusarja.
Mieleeni on jäänyt,mitenkä koulukaverin isä,suostutteli koulukaverin äitiä että,hän olisi voinut tilata tälläisen työkalu satsin.
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ti Tammi 25, 2022 11:20 am
Kuka muistaa näitä,ehkä 60-luvun ja 70-luvun sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Black and deckerillä oli sellainen saatavilla,sitten oli hobby hallin myymä,skillin sahköporakoneeseen liitettävä työkalusarja.
Mieleeni on jäänyt,mitenkä koulukaverin isä,suostutteli koulukaverin äitiä että,hän olisi voinut tilata tälläisen työkalu satsin.
Muistan mainokset Tee Se Itse lehdessä. Livenä en ole koskaan nähnyt tai mitään kokemusta käytännöllisyystä.
hymyilin mielessäni mistähän tuollainen kolmiotarra löytynyt rekisterikilpeen, kun en ole ennen nähnyt. Just sama mistä ajomies laittoi kuvan. Mutta tuntuu olevan laatutarra, kun kilpi on muuten todella haalistunut, eikä värejä erota ollenkaan, mutta tarra kuin vuosi takaperin liimattu
Se tarra on kyllä priima tavaraa, kun näkyy noita vielä kilvissä, ja ei mitää vikaa tarrassa, vaikka kilti voi olla vähän saanu osumaakin ja värit haalistunu.
sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Dekkerin koneeseen tuollanen sirkkeli löytyy hyllystä. Ei kyllä ole käytössä ollu ainakaa neljääkymmenee vuotee, ja sitä ennenkin hyvin vähän. Terä pieni, ja kierroksia liian vähän.
sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Dekkerin koneeseen tuollanen sirkkeli löytyy hyllystä. Ei kyllä ole käytössä ollu ainakaa neljääkymmenee vuotee, ja sitä ennenkin hyvin vähän. Terä pieni, ja kierroksia liian vähän.
Mulla on Dekkeriin kuviosaha, vaakateline johon penkkihiomakonevarustus.
Valkoinen 400 w B-Dekkeri Anttilasta ostetun pikaistukan kanssa vielä ihan käyttökunnossa.
Sain vastauksen kysymykseeni ajomiinoista ja miinavaroituksista:
"Merivoimien hallussa olevien tietojen mukaan viimeinen ajomiina on havaittu 21.1.1976. Havainto tehtiin Kökarin eteläpuolisella merialueella. Havainnon oli tehnyt paikallinen kalastaja. Havainnoista luettiin miinavaroitus radiossa. Miinamalli ei ole tiedossa."
Taas tietoa, mistä ei juuri hyötyä ole, mutta kiinnostava.
Niin, sitä aikaa, kun Alko vaihtoi viinapullojensa muotoa. Tässä nykyisessä, mikä vieläkin on käytössä, kaula on kapeampi ja korkki pienempi kuin siinä oikeassa entisessä.
Minun tiedossani muutoksesta on sekä hyvä että huono kokemus. Ensin huono.
Niistä vanhoista korkeista sai rehvakkaita prenikoita itsenäisyyspäiväksi rintaan, kun leikkeli saksilla neljästä kohtaa sen kierreosan auki ja levitti korkin tasoksi. Siinä oli keskellä näkyvästi se teksti ALKO.
(Nyt asian vierestä: Yksi sanoi silloin, että lopettaa sitten, kun siinä lukee että LOPPU.)
Se hyvä sitten.
Pullomuodin muututtua eräs pääsi perustellusti puolustautumaan eukkonsa moitetta vastaan. Mies sai moitteet 'liiasta' juomisesta. Hän totesi eukolleen, että eihän näistä nykypulloista edes voi liikaa juoda, kun pullonsuu on tehty niin pieneksi, ettei sieltä tule tarpeeksi liikaa juomiseen.
Aprikoitselija kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 5:09 pm
Niin, sitä aikaa, kun Alko vaihtoi viinapullojensa muotoa. Tässä nykyisessä, mikä vieläkin on käytössä, kaula on kapeampi ja korkki pienempi kuin siinä oikeassa entisessä.
"Tapio Wirkkalan muotoilemat sirommat viinapullot esiteltiin Alkossa marraskuussa 1961." Kertoi Ilta-Sanoman kymmenkuta vuotta sitte https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000452440.html
Mutta ketjun otsikkoon on kyl vastattava jotta en muista. Taisin tuona vuonna aloittaa kansakoulun.
Viimeksi muokannut MF165SMP, To Tammi 27, 2022 6:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aprikoitselija kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 5:09 pm
Niin, sitä aikaa, kun Alko vaihtoi viinapullojensa muotoa. Tässä nykyisessä, mikä vieläkin on käytössä, kaula on kapeampi ja korkki pienempi kuin siinä oikeassa entisessä.
"Tapio Wirkkalan muotoilemat sirommat viinapullot esiteltiin Alkossa marraskuussa 1961." Kertoi Ilta-Sanoman kymmenkuta vuotta sitte https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000452440.html
Mutta ketjun otsikkoon on kyl vastattava jotta en muista. Taisin tuona vuonna aloittaa kansakoulun.
No, ei se haittaa. Ite olen kyllä kokeillut molempia pullomalleja. Siitä vanhemmasta yksi aina tarkisti pohjasta, ettei siitä löytynyt lasiin valmistaessa jäänyttä merkkiä R4. Hänen mielestään se tarkoitti koodia Resunelonen. Ja se oli suomeksi, että rähinäviinaa. Se kuulemma piti juoda jos joi, yksin, ettei rähinä olisi ollut häiriöksi.
sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Dekkerin koneeseen tuollanen sirkkeli löytyy hyllystä. Ei kyllä ole käytössä ollu ainakaa neljääkymmenee vuotee, ja sitä ennenkin hyvin vähän. Terä pieni, ja kierroksia liian vähän.
Mulla on Dekkeriin kuviosaha, vaakateline johon penkkihiomakonevarustus.
Valkoinen 400 w B-Dekkeri Anttilasta ostetun pikaistukan kanssa vielä ihan käyttökunnossa.
Sinivalkonen dekkeri yhä toimii, ja pitää hirveetä meteliä, niikun koko olemassa olon aikana. Kaks nopeutta mekaanisessa vaihteistossa.
Viimeisin arkistoon tallentunut radiossa kuultu miinavaroitus annettiin
10.9.1980. Miina oli löytynyt edellisenä päivänä (9.9.1980) Suomenlahdella
Suursaaren lähistöltä.
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Ti Tammi 25, 2022 11:20 am
Kuka muistaa näitä,ehkä 60-luvun ja 70-luvun sähköporakoneeseen liitettäviä työkaluja,sellainen käsisirkkeli varustus ainakin oli.
Black and deckerillä oli sellainen saatavilla,sitten oli hobby hallin myymä,skillin sahköporakoneeseen liitettävä työkalusarja.
Mieleeni on jäänyt,mitenkä koulukaverin isä,suostutteli koulukaverin äitiä että,hän olisi voinut tilata tälläisen työkalu satsin.
Muistan mainokset Tee Se Itse lehdessä. Livenä en ole koskaan nähnyt tai mitään kokemusta käytännöllisyystä.
Maaseudun Tulevaisuudessa ja ehkä Seura-lehdessä näitä 60-luvulla mainostettiin, "täydellinen verstas". Ilmoitusta tuli tutkittua tarkasti ja verstaasta haaveiltua, mutta mitään mahdollisuutta saada ei ollut. Black and Deckerit olivat vielä 80-luvulla hyvin kalliita ja kun seuraavalla vuosikymmenellä alkoi tulla halvempia kiinalaisia, niin tuntui uskomattomalta, että niitä niin halvalla pystyi ostamaan.
heijo kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 2:59 pm
Radio piti sammuttaa, kun ylitettiin tasoristeys.
Eikö myös pitänyt vaihtaa pienemmälle ja vaihtaa pimeällä lyhyet valot, jos nyt oikein muistan?
Rautatien tasoristeyksen lähestymismerkeistä (A 28.1 - A 28.3) sanottiin että pitää ajaa sillä vaihteella mitä merkin juovat osoittaa. En tuota kyllä kirjaimellisesti noudattanut.
heijo kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 2:59 pm
Radio piti sammuttaa, kun ylitettiin tasoristeys.
Eikö myös pitänyt vaihtaa pienemmälle ja vaihtaa pimeällä lyhyet valot, jos nyt oikein muistan?
Rautatien tasoristeyksen lähestymismerkeistä (A 28.1 - A 28.3) sanottiin että pitää ajaa sillä vaihteella mitä merkin juovat osoittaa. En tuota kyllä kirjaimellisesti noudattanut.
Muistaakseni se pykälä oli niin että ajettava sellaisella, riittävän pienellä vaihteella, ettei vaihdetta tarvitse vaihtaa rautatien tasoristeyksessä? En tuota lähestymismerkki "sääntöä" muista olleen?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
heijo kirjoitti: ↑Pe Helmi 04, 2022 2:59 pm
Radio piti sammuttaa, kun ylitettiin tasoristeys.
Eikö myös pitänyt vaihtaa pienemmälle ja vaihtaa pimeällä lyhyet valot, jos nyt oikein muistan?
Rautatien tasoristeyksen lähestymismerkeistä (A 28.1 - A 28.3) sanottiin että pitää ajaa sillä vaihteella mitä merkin juovat osoittaa. En tuota kyllä kirjaimellisesti noudattanut.
Muistaakseni se pykälä oli niin että ajettava sellaisella, riittävän pienellä vaihteella, ettei vaihdetta tarvitse vaihtaa rautatien tasoristeyksessä? En tuota lähestymismerkki "sääntöä" muista olleen?
Se oli niin, että rautatien ylitys piti tapahtua sopivimmalla vaihteella.
Ajokokeessa sen ajan yksi inssi laittoi aina radion päälle ajokokeen alkaessa. Kokelaan piti oivaltaa sulkea radio, kun ylitettiin rata. Samoin kiskojen kohdalla ei parantunut vaihtaa vaihdetta. Varmasti tuli hylky, jos nämä asiat unohtui.
Itse jouduin pysähtymään rautatien tasoristeyksen eteen esittämään mäkilähdön. Lähtö onnistui, mutta en viitsinyt marista, että ollaan liian lähellä kiskoja. 30 metrin matkalla ennen kiskoja kun oli pysäköintikielto.