Kaasuauto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

U140
Viestit: 538
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja U140 »

Tänään ajoin 4-5v vanhalla cng Octavialla, 15kg / 50l mutta vetokoukkua tuohon ei saa, ihan pirteä ja mukava ajaa. Uudessa kuulemma pieni tankki ja koukun saa.

Toinen auto tänään oli cng 2020 Caddy maxi paku, 37kg / 15l ja tähän maahantuoja teki kokonaismassan korotuksen lisäjousilla että kok paino yli 2700kg. Caddy on pikkupakuksi ihan ok, nutta uusia ei saa dsg-laatikolla vaikka muutama vuosi sitten vielä sai. Saa nähdä kuin tuo laiskistuu kun saadaan kalusteet sisään.

Nämä siis työautoja molemmat.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tämän uuden octavian tankeista en tiedä,mutta muistelisin että tehdas ilmoitti jotain 300km kaasulla ja 600km bensalla.
1400kg jarrullista kärryä sai nykäistä
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Muutaman kuukauden oli kesällä uudehko Skoda Citigo CNG -pikkuauto. Kokemukset kaksijakoiset.

Plussat:
- Halpaa ajoa. Tankkaaminen maksoi n. 10 €, ja säiliöllisellä ajoi n. 400 km.
- Erittäin hyvä ja tasapainoinen ajettava noinkin pieneksi autoksi, kuten toki kaikki uudehkot pikku VAG:t ovat.
- Pienestä koosta johtuen näppärä ajella kaupungissa ja ahtailla parkkipaikoilla.
- Pienissä ulkokuorissa asialliset tilat neljälle (takana ei ole keskipaikkaa).

Miinukset:
- Erittäin LAISKA. Litrainen kolmipyttyinen kone vaatisi ehdottomasti ahtimen. Ei vaan jaksa mennä. Kantatietasoisilla teillä olevat jyrkät ja/tai hieman pidemmät ylämäet ovat tuolle liikaa. Vauhti putoaa vaihteesta riippumatta kuuteen kymppiin vähänkin pidemmässä ja jyrkemmässä mäessä jos ei huomaa kelata alkuvauhtia. Kun puutuminen alkaa, niin ei auta, vaikka hakisi kolmosta. Jos joku ei usko, niin on hyvä ja käy kokeilemassa tuommoista.
- Manuaali. Ei tietääkseni ole saatavilla automaattina. Vuosikaudet automaatilla ajaneena ei kepin hämmennys innosta kuin harrastepeleissä ja traktorissa.
- Tavaratila olematon.
- Maalla asuvana toimintasäde liian lyhyt. Kun lähimmälle tankkauspaikalle on reilu 40 km, joutuu ajoja suunnittelemaan tankkauksen ehdoilla aivan liikaa. Vielä kun tuli tämä korona, joten etätyömääräys on ollut maaliskuusta asti. Muutoinhan tuota olisi Tampereen konttorilla käydessä saanut tankattua.

Eli summa summarum. Tosi halpaa ajoa. Octaviat, Caddyt ja vastaavat ovat varmaan enemmän soivia pelejä isomman myllyn johdosta. Itse voisin tuollaisen isomman kaasuauton hommata, jos tankkausmahdolisuus olisi lähempänä. Se on omaan kokemukseeni perustuen tärkein asia, joka kaasuautosta haaveilevan kannattaa ottaa huomioon. Minä jaksoin muutaman kuukauden suunnitella ajoni sen mukaan, kunnes myin auton liikkeeseen.
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Se kaasu Octavian koukkuhommahan oli sellainen, että uuteen autoon sai tilatessa vetokoukun, mutta jälkiasennus ei onnistunut, tämän koin henkilökohtaisesti kolme vuotta sitten, kun ostin koukuttoman kaasu Octavian (vm 15) ja yritin siihen ruveta koukkua hommaamaan. Piti sitten myydä auto pois 4 kk omistuksen jälkeen. Muutoin oli ihan ok auto ja ajaminen halpaa, kaasua meni noin 4 kg/100 km!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
J-L
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 7:51 pm
Paikkakunta: pielavesi
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja J-L »

Kaasuauton laittaisi kyllä mielellään alle, mutta näille kylille tuskin on asemia tulossa. Lähin on nyt 90 kilsan päässä eikä edes työmatka satu samoille suunnille. Olihan tuossa joskus kyllä juttua ollut biokaasuasemasta lähiseudulle mutta saapa nähdä. Pidän kaasuautoa järkevimpänä vaihtoehtona dieselille hankintahinnan, toimintasäteen ja vetokoukun vuoksi.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tuossa lähikaupungissa on biokaasuasema, tekevät kaasua. Kuulemma aika usein on ongelmia saada tankki täyteen. Jäteautot käyttää kaasua ja se kai se hetkellisesti saa kaasun vähiin. Pitää osata mennä sopivaan aikaan.
Asemakin on kaupungin toisella laidalla ja sekin kai hiukan närästää. 5 km on kaupungin toiselta laidalta matkaa ja keskustastakin ehkä 3 km isoilta kaupoilta.
Meille se taas osuisi justiinsa kaupunkireissun varrelle.
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja karir »

Oliko niin että Ford Focuksesta oli myös kaasu malli? Oliko kellään kokemusta. Japseista ei taida olla kun Subarulla kaasukäyttöinen jos puhutaan tehdaskaasuista.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Onhan focucsesta kaasumalli ollut. Neljä kpl näkyy olevan nettiautossa tällä hetkellä tarjolla.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

VD5 kirjoitti: Ti Joulu 01, 2020 11:46 am Onhan focucsesta kaasumalli ollut. Neljä kpl näkyy olevan nettiautossa tällä hetkellä tarjolla.
Ruotsista on tuotu aika paljon BRC:n konvertoimia autoja.

Kyseessä on sellainen puolitehdasvalmiste. Laatu on ihan hyvä mutta säädetty käyttämään bensaa aina jonkin verran.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja aniemi »

No niin joo... ei tullu kaasuautoa... pensaa palaa 9-10 litraa per 100km...
Ja niin yllättävä oli tuo muinoinen kaasuautovalinta, etten edes muista mikä lie ollut... :o :D
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja zukka »

aniemi kirjoitti: To Tammi 14, 2021 8:33 pm No niin joo... ei tullu kaasuautoa... pensaa palaa 9-10 litraa per 100km...
Ja niin yllättävä oli tuo muinoinen kaasuautovalinta, etten edes muista mikä lie ollut... :o :D
Aikamoista katselit :lol:
Työkaveri ollut ainakin vielä tyytyväinen kaasuskeidaan.
Tosin miksipä ei uuteen autoon olisikin kerran juuri sellaisen halusi :D
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Liikennepäästöjen puolittaminen onnistumassa – Biopolttoaineet ja kaasuautot ministerin mieleen
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/liik ... 926f2cf190
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

korjailija kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 7:18 pm Liikennepäästöjen puolittaminen onnistumassa – Biopolttoaineet ja kaasuautot ministerin mieleen
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/liik ... 926f2cf190
Kaasuautojen myynti hidastunut…

Viesti oli aika selvä kun biokaasulle mätkäistiin 18cnt/kilo vero.

Eli metaani, joka on todella paha kasvihuonekaasu, ja jonka polttamisessa on moninkertainen hyöty käsittelämättä jättämiseen ja joka on kotimaista, sai oman kateusveronsa. Tämä syö joko tuottajien katteen tai nostaa hintaa. Molemmissa tapauksissa kulutus siirtyy fosiilisiin aineisiin.

Muutenhan biokaasu on kotimaisittain paska laite, se kun kumoaa sen väitteen että kotimainen polttoainetuotanto on kannattamatonta. Vielä Tällä biokaasun hinnalla, Diesel E Mersun pitäisi mennä keskimäärin 4l/100km

Uudet skodat ja volsut menee vielä pienemmällä.

Ja siis reilu kymppitonni vedetty vuoden 2011 kaasu Eemelilä vedetty menemään. Ei paluuta fossiilisiin näillä kokemuksilla.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Huuhaa haihattelua tuossa uutisessa,työsuhdeautojen vihertyminen lämmittää ministerin mieltä 😆 . Kuinka pihalla nuo päättäjät oikeasti ovat? Käytännön elämästä kokemus,joka ikisessä työsuhdeautossa on akku tyhjä mitä huollossa käy työmaalla. Käsi pystöön kuka lataa omaan piikkiin työsuhdeautoa jos ei sähköstä saa korvausta? Mulle olisi aivan sama mitä on kulutus jos firma maksaa polttoaineet,olkoot mikä hybridi tahansa ja kyllähän nuille maistuu,ei se sähkö sinne akkuun pyhällä hengellä tule.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

maotsetung kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 11:12 pm Huuhaa haihattelua tuossa uutisessa,työsuhdeautojen vihertyminen lämmittää ministerin mieltä 😆 . Kuinka pihalla nuo päättäjät oikeasti ovat? Käytännön elämästä kokemus,joka ikisessä työsuhdeautossa on akku tyhjä mitä huollossa käy työmaalla. Käsi pystöön kuka lataa omaan piikkiin työsuhdeautoa jos ei sähköstä saa korvausta? Mulle olisi aivan sama mitä on kulutus jos firma maksaa polttoaineet,olkoot mikä hybridi tahansa ja kyllähän nuille maistuu,ei se sähkö sinne akkuun pyhällä hengellä tule.
No ne ketkä sen työsuhdekinnerin sinulle akku tyhjänä tuo, ovat pihalla. Ei päättäjät. Tässä kohtaa. Jos ihminen on uuvatti niin on. Ei sille minkään mahda.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Miten bj andy, laskitko tuohon kun sanoit että diesel E:n pitäisi mennä 4l/100km pelkät polttoaineet, vai veroja ja tiheämpiä öljynvaihtoja yms mukaan?

UP:ssakin olisi samaan rahaan saanut kaasuauton kun olisi ottanut pari vuotta vanhemman ja muutaman kympin ajetun,mutta en nähnyt omissa ajoissa järkeväksi.
Liian vähän tulee km tuolle upille ja tankkauspisteille joutuu kiertämään pari km reittiä josta en yleensä tykkää ajella.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

zukka kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 8:02 am Miten bj andy, laskitko tuohon kun sanoit että diesel E:n pitäisi mennä 4l/100km pelkät polttoaineet, vai veroja ja tiheämpiä öljynvaihtoja yms mukaan?

UP:ssakin olisi samaan rahaan saanut kaasuauton kun olisi ottanut pari vuotta vanhemman ja muutaman kympin ajetun,mutta en nähnyt omissa ajoissa järkeväksi.
Liian vähän tulee km tuolle upille ja tankkauspisteille joutuu kiertämään pari km reittiä josta en yleensä tykkää ajella.
Pelkät polttoainekulut. Vero on n.puolet vastaavasta dieselistä ja öljy on halpaa. Itse asiassa mennee melko samoihin tuon toisen kanssa kun siihen menee enemmän ölppää. Eli sama määrä vaihtuu vuodessa noin suunnilleen.

Päästöt on hiilaria ja vettä. Ja siksi se tiheämpi öljynvaihtoväli. Joka kannattaa talvella ajoittaa ennen kovia pakkasia.
Jäätyi meinaan huohotin ja öljyt pitkin Vt6:sta ja sitten hieman ketjun vaihtoa, joka kylläkin oli jo ajankohtainen muutenkin..
Kaasulla pääsee sen 300-400km riippuen reitistä ja siitä mistä tankkaa. Näin pakkasella varsinkin vaihtelee kuinka paljon mittari jurttaa ainetta pyttyyn. Järjestelmäpaine on 200 bar, ja hieman jopa on jännittänyt kun mittari on näyttänyt jotain 230 bar ja pakkasta on -20˚
Yö tallissa jossa on 8 astetta nostaa ja ulkona -15 nostaa kaasun painetta reilun 10 bar.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
EskoS
Viestit: 130
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 5:36 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Tuosta öljynvaihdosta.. kuten jo aiemmin kirjoittelinkin aiheesta aloitin ajamaan 100km työväliä kaasuautolla 2012. 2kpl Volvo 850 joista jälkimmäinen vielä leimasin syksyllä.. 1. 850 oli v 1996 alkuperäinen kaasuauto, jonka komponentit tosin vaihdoin tarvikkeisiin. Sen huohotinjärjestelmä on erilainen kun saman vm seuraajaasaan. Alkuperäinen ei kärsinyt vesiongelmasta, mutta tuo toinen jäädytti jopa öljytikun putkeensa. Vaahdotti kermaa öljytilaan. Kaikki huohotinsysteemit oli putsattu ja uusin jopa sen separaattorin imusarjan alle.. asian kanssa pärjäsi tosin.. nyt sitten ostin vuosi sitten mk2 V70 2004 tehdaskaasun.. 15tkm ajan samoilla öljyillä, ei vaahtoa, vaihdettaessa ei tiedä onko uutta vai vanhaa..

Oma ajatus että jälkiasenteisen huohotus systeemiä ei ole suunniteltu kaasusta tulevaa vesimäärää huomioiden. Lisäksi kylmää kaupunkiajoa paljon niin soppa valmis..
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Sähköautoketjusta bongattu linkki.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... Uutiskirje
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Kaasuauto

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Hieman aihetta sivuten, tänään ajoin yhtä vähän syrjäisempää kylätietä ja siinä oli melkein tien vieressä isolla pellolla sininen merikontin näkäinen ja kokoinen kontti, mutta ei kuitenkaan ollut ihan perinteinen merikontti. Siinä oli kyljessä iso Gasumin logo ja kontti oli mielestäni ainakin lähes uusi. Lähimpiin taloihin matkaa jokunen sata metriä. Mitä mahtaa olla tuollaisen kontin sisältö?
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot], Silverhawk ja 29 vierailijaa