Ikiliikkuja taas kerran

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Juho »

Jäärä kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 4:17 pm
Jäärä kirjoitti: To Tammi 20, 2022 10:36 pm
Ongelma oli sen verran kiintoisa, että piti selvitellä eri laakerityyppien kitkakertoimia eli laakerin vierintä/liukusäteellä vaikuttavan kitkavoiman suhdetta laakerin säteensuuntaiseen kuormitusvoimaan. Ei niitä nyt taaskaan aivan joka netin raosta löytynyt, mutta radiaalilaakereille jotakin;
- urakuulalaakeri 0,001
- kaasulaakeri 0,0001.

Magneettilaakereille kerrointa ei löytynyt, mutta jos oletetaan sama kertaluvun ero kaasulaakeriin, niin se voisi olla luokkaa 0,00001.
Ryhdyin tarkastelemaan yksinkertaista tapausta, jossa tasapaksu, halkaisijaltaan d oleva vaakasuora akseli on laakeroitu ulkopinnaltaan ja saatettu pyörimään vapaasti kulmanopeudella Ω. Laakereiden kitkakerroin on μ ja akseliin vaikuttaa alaspäin maan vetovoiman kiihtyvyys g eikä muita vastusvoimia kuin laakerikitkat otettu huomioon.

Pyörittelin perusmekaniikkaa ja sain pyörimisajalle tₚ varsin yksinkertaisen yhtälön

tₚ = 1⁄8·Ω·d/(μ·g).

Tämän mukaan akseli pyörii sitä kauemmin, mitä paksumpi se on tai mitä suurempi on alkunopeus.

Laskin pyörimisajan magneettilaakeroidulle 50 mm:n akselille, jonka alkunopeus on 30000 kierrosta minuutissa. Sain arvoksi lähes 56 tuntia eli yli kaksi vuorokautta. Laskelman tarkkuus riippuu aivan siitä, miten hyvä arvaus tuo kitkakerroin oli. Jos kitkakerroin olisi kaksinkertainen, pyörintäaika olisi tietysti vain puolet.
Mielenkiintoisia nuo laakerilaskelmat. Mutta kuitenkin, jos sille huimapyörälle annetaan alkuvauhti, siihen menee energiaa. Se energia sitten ajan kuluessa hukkaantuu kaikenlaisiin häviöihin. Nyt puhun varmuudella jonka täydellinen asiantuntemattomuus ihmiselle antaa. Tyhjä ei paukahda. Lähden tästä linkohommiin Fiatilla, on mukavasti lunta tiellä, ja Fiiati työntää mustia putkesta.
Hannu08
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Jäärä kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 4:17 pm
Jäärä kirjoitti: To Tammi 20, 2022 10:36 pm
Ongelma oli sen verran kiintoisa, että piti selvitellä eri laakerityyppien kitkakertoimia eli laakerin vierintä/liukusäteellä vaikuttavan kitkavoiman suhdetta laakerin säteensuuntaiseen kuormitusvoimaan. Ei niitä nyt taaskaan aivan joka netin raosta löytynyt, mutta radiaalilaakereille jotakin;
- urakuulalaakeri 0,001
- kaasulaakeri 0,0001.

Magneettilaakereille kerrointa ei löytynyt, mutta jos oletetaan sama kertaluvun ero kaasulaakeriin, niin se voisi olla luokkaa 0,00001.
Ryhdyin tarkastelemaan yksinkertaista tapausta, jossa tasapaksu, halkaisijaltaan d oleva vaakasuora akseli on laakeroitu ulkopinnaltaan ja saatettu pyörimään vapaasti kulmanopeudella Ω. Laakereiden kitkakerroin on μ ja akseliin vaikuttaa alaspäin maan vetovoiman kiihtyvyys g eikä muita vastusvoimia kuin laakerikitkat otettu huomioon.

Pyörittelin perusmekaniikkaa ja sain pyörimisajalle tₚ varsin yksinkertaisen yhtälön

tₚ = 1⁄8·Ω·d/(μ·g).

Tämän mukaan akseli pyörii sitä kauemmin, mitä paksumpi se on tai mitä suurempi on alkunopeus.

Laskin pyörimisajan magneettilaakeroidulle 50 mm:n akselille, jonka alkunopeus on 30000 kierrosta minuutissa. Sain arvoksi lähes 56 tuntia eli yli kaksi vuorokautta. Laskelman tarkkuus riippuu aivan siitä, miten hyvä arvaus tuo kitkakerroin oli. Jos kitkakerroin olisi kaksinkertainen, pyörintäaika olisi tietysti vain puolet.
Laskelmien pätevyyttä en osaa arvioida, mutta voivat päteä täydellisessä tyhjiössä. Tuossa varmaan ilmanvastus olisi se suurin jarruttava voima. Näin ainakin aihetta kommentoi Remmi Teamin kaveri joskus, kun olivat laittaneet kulkineensa energiaa taltioivan vauhtipyörän. Sitten joku porukan teoreetikko oli laskenut, että ilmanvastuksen vuoksi ei toimi.

Mutta jotenkin tuntuu olevan monille vaikeaa ymmärtää, että ikiliikkuja ei voi toimia :roll:
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Voimalanmies
Viestit: 39
Liittynyt: La Helmi 13, 2021 4:40 pm
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Voimalanmies »

8400 kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 8:01 am
Voimalanmies kirjoitti: To Tammi 20, 2022 10:58 pm Joskus olen leikkinyt ajatuksella, että maanteiden asfalttiin upotetaan kaistanlevyisiä kestomagnetteja poikittain kulkusuuntaan nähden. Teslan pohjassa olisi sitten käämi joka lataisi akkuja kun auto kulkee magneettien ylitse. Ei lähellekään ikiliikkuja, mutta toimintasäde pitenisi kertalaakilla!
Vai että voimalassa konemestarina :D
Ehkäpä tuo magneettiheitto oli vähän kieli poskella kuitenkin kirjoitettu...
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja mauri »

Hannu08 kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 7:21 pm Laskelmien pätevyyttä en osaa arvioida, mutta voivat päteä täydellisessä tyhjiössä. Tuossa varmaan ilmanvastus olisi se suurin jarruttava voima. Näin ainakin aihetta kommentoi Remmi Teamin kaveri joskus, kun olivat laittaneet kulkineensa energiaa taltioivan vauhtipyörän. Sitten joku porukan teoreetikko oli laskenut, että ilmanvastuksen vuoksi ei toimi.
En tiedä mitä ilmanvastusta tuo Remmi Teamin kaveri on tarkoittanut, huimapyörän vai kyseisen "Pisaralla pisimmälle" kilpailuun tehdyn ajoneuvon.
Mielestäni juuri tuon tyyppiseen lyhytaikaiseen (kymmeniä sekunteja - minuutti/kaksi) energian varastoimiseen on pelkkä huimamassa sinänsä kelvollinen ja pienihäviöinen, varsinkin jos laakerointi on mahdollisimman kitkaton ja ilma huimapyörän ympärillä on korvattu pienikitkaisella vedyllä tai tyhjöllä. Varsinainen hyötysuhteen huonontaja on tässäkin se tekniikka millä energia huimapyörään ladataan ja puretaan.
Puhumattakaan siitä mitä kyseisen rakennelman aiheuttama lisäpaino ja pyörivän huimamassan vaikutus kyseisen laitteen ominaisuuksiin on (gyroskooppi ilmiö).
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja mauri »

Voimalanmies kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:13 pm Ehkäpä tuo magneettiheitto oli vähän kieli poskella kuitenkin kirjoitettu...
Näin oletin kommenttia kirjoittaessani. Siksi laitoinkin hymiön.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 5:07 pm Mielenkiintoisia nuo laakerilaskelmat. Mutta kuitenkin, jos sille huimapyörälle annetaan alkuvauhti, siihen menee energiaa. Se energia sitten ajan kuluessa hukkaantuu kaikenlaisiin häviöihin. Nyt puhun varmuudella jonka täydellinen asiantuntemattomuus ihmiselle antaa. Tyhjä ei paukahda. Lähden tästä linkohommiin Fiatilla, on mukavasti lunta tiellä, ja Fiiati työntää mustia putkesta.
Laskelmat olivatkin vastaus kysymykseen, kauanko tyhjiössä oleva, pyörimään saatettu, magneettilaakeroitu akseli pyörii. Pyörivässä akselissa on tietty liike-energia, joka kuluu erilaisiin häviöhin. Magneettisesti laakeroidussa, tyhjiössä olevassa akselissa ei ole kitkahäviöitä, mutta pyörrevirtahäviöitä ja akselin taipumien aiheuttaman materaalin sisäisen kitkan häviöitä kylläkin. Nämä häviöt voidaan ilmoittaa virtuaalisen kitkakertoimen avulla, eli mikä kitkakerroin tarvittaisiin vastaavankokoisten häviöiden aikaansaantiin.

Esittämäni laakeriyhtälön voisi jokainen fysiikkansa lukenut abi tai varsinkin amk-inssi johtaa aivan fysiikan perusyhtälöiden avulla. Itse johdin sen "akateemisemmin" differentiaalilaskennan kautta, tosin samoilla perusasioilla sielläkin.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

mauri kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:27 pm
Voimalanmies kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:13 pm Ehkäpä tuo magneettiheitto oli vähän kieli poskella kuitenkin kirjoitettu...
Näin oletin kommenttia kirjoittaessani. Siksi laitoinkin hymiön.
Eikö Teslan katolle voisi laittaa vielä tuuligeneraattorin niitä teitä varten, joissa noita magneetteja ei olisi? Silloin akut voisi ladata ajoviimalla. :idea:
Kyllä se siitä.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jäärä kirjoitti: La Tammi 22, 2022 12:18 am
mauri kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:27 pm
Voimalanmies kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:13 pm Ehkäpä tuo magneettiheitto oli vähän kieli poskella kuitenkin kirjoitettu...
Näin oletin kommenttia kirjoittaessani. Siksi laitoinkin hymiön.
Eikö Teslan katolle voisi laittaa vielä tuuligeneraattorin niitä teitä varten, joissa noita magneetteja ei olisi? Silloin akut voisi ladata ajoviimalla. :idea:
Tulee mieleen Muumipapan urotyöt -kirjassa esitelty Fredriksonin laivan "apumoottori", jossa perässä olevaa potkuria pyörittivät hammaspyörien välityksellä laivan sivuille olevat siipirattaat. Ei, ei sekään toiminut.
Universal Four
Viestit: 1194
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Juho kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 5:07 pm
Jäärä kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 4:17 pm
Jäärä kirjoitti: To Tammi 20, 2022 10:36 pm
Ongelma oli sen verran kiintoisa, että piti selvitellä eri laakerityyppien kitkakertoimia eli laakerin vierintä/liukusäteellä vaikuttavan kitkavoiman suhdetta laakerin säteensuuntaiseen kuormitusvoimaan. Ei niitä nyt taaskaan aivan joka netin raosta löytynyt, mutta radiaalilaakereille jotakin;
- urakuulalaakeri 0,001
- kaasulaakeri 0,0001.

Magneettilaakereille kerrointa ei löytynyt, mutta jos oletetaan sama kertaluvun ero kaasulaakeriin, niin se voisi olla luokkaa 0,00001.
Ryhdyin tarkastelemaan yksinkertaista tapausta, jossa tasapaksu, halkaisijaltaan d oleva vaakasuora akseli on laakeroitu ulkopinnaltaan ja saatettu pyörimään vapaasti kulmanopeudella Ω. Laakereiden kitkakerroin on μ ja akseliin vaikuttaa alaspäin maan vetovoiman kiihtyvyys g eikä muita vastusvoimia kuin laakerikitkat otettu huomioon.

Pyörittelin perusmekaniikkaa ja sain pyörimisajalle tₚ varsin yksinkertaisen yhtälön

tₚ = 1⁄8·Ω·d/(μ·g).

Tämän mukaan akseli pyörii sitä kauemmin, mitä paksumpi se on tai mitä suurempi on alkunopeus.

Laskin pyörimisajan magneettilaakeroidulle 50 mm:n akselille, jonka alkunopeus on 30000 kierrosta minuutissa. Sain arvoksi lähes 56 tuntia eli yli kaksi vuorokautta. Laskelman tarkkuus riippuu aivan siitä, miten hyvä arvaus tuo kitkakerroin oli. Jos kitkakerroin olisi kaksinkertainen, pyörintäaika olisi tietysti vain puolet.
Tyhjä ei paukahda.
Tämä on niin huimia sfäärejä tavoittanut ketju, että sotkempa minäkin.
Tuossa lainauksessa edellä joku kehuu, että "tyhjä ei paukahda" :wink:

Oon monesti miettinyt sitä alkuräjähdystä. Siinä kuulemma tyhjä räjähti. Ja sitä hetkeä tiedemiehet kertovat päässeensä jo miljoonasosasekuntien läheisyyteen. Miksi ne sitä hetkeä pyydystää?
Mikseivät tutki sitä räjähtänyttä tyhjää ...ts. väitettyä alkuräjähdystä edeltänyttä aikaa.
Ja varsinkin se, että kuka sytytti tulilangan, jää näiltä tieteentekijöiltä selvittämättä. Siihen ollee eri vastaus.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Jäärä kirjoitti: To Tammi 20, 2022 10:36 pm ...
Ongelma oli sen verran kiintoisa, että piti selvitellä eri laakerityyppien kitkakertoimia eli laakerin vierintä/liukusäteellä vaikuttavan kitkavoiman suhdetta laakerin säteensuuntaiseen kuormitusvoimaan. Ei niitä nyt taaskaan aivan joka netin raosta löytynyt, mutta radiaalilaakereille jotakin;
- urakuulalaakeri 0,001
- kaasulaakeri 0,0001.

Magneettilaakereille kerrointa ei löytynyt, mutta jos oletetaan sama kertaluvun ero kaasulaakeriin, niin se voisi olla luokkaa 0,00001.
Nyt löysin magneettilaakerin kitkakertoimelle arvon kirjallisuudesta ja se oli 0,000016, joten käyttämäni arvaus 0,00001 oli oikeaa kertalukua. Tuo kirjallisuusarvo oli kylläkin maglev-junan kiskon kitkalle, joka saattaa olla akselikitkaa suurempi. Oikeastaan ei ole kyse kitkasta, koska kontaktia ei ole, vaan siitä kitkakertoimen arvosta, joka tuottaa saman vastusvoiman.

Joku täällä ketjussa oli ehdottamassa ilmanvastuksen ottamista huomioon. Katselin hieman sitäkin puolta, mutta tilanne on melkoisen mutkikas, koska akselin pyörimisnopeus muuttuu jatkuvasti ja vastuskerroin on valitettavasti nopeusriippuva. Mutta tehtävä on sen verran kiintoisa, että yritän ainakin likiarvon laskea.Tietysti on insinöörityökaluja, joilla tehtävän voisi ratkaista tarkastikin, mutta ne ovat maksumuurin takana ja niiden opetteluun pitäisi nähdä sen verran vaivaa, etten aivan niin paljoa viitsi.
Kyllä se siitä.
janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja janne »

Jäärä kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 11:22 am
Nyt löysin magneettilaakerin kitkakertoimelle arvon kirjallisuudesta ja se oli 0,000016, joten käyttämäni arvaus 0,00001 oli oikeaa kertalukua. Tuo kirjallisuusarvo oli kylläkin maglev-junan kiskon kitkalle, joka saattaa olla akselikitkaa suurempi. Oikeastaan ei ole kyse kitkasta, koska kontaktia ei ole, vaan siitä kitkakertoimen arvosta, joka tuottaa saman vastusvoiman.

Joku täällä ketjussa oli ehdottamassa ilmanvastuksen ottamista huomioon. Katselin hieman sitäkin puolta, mutta tilanne on melkoisen mutkikas, koska akselin pyörimisnopeus muuttuu jatkuvasti ja vastuskerroin on valitettavasti nopeusriippuva. Mutta tehtävä on sen verran kiintoisa, että yritän ainakin likiarvon laskea.Tietysti on insinöörityökaluja, joilla tehtävän voisi ratkaista tarkastikin, mutta ne ovat maksumuurin takana ja niiden opetteluun pitäisi nähdä sen verran vaivaa, etten aivan niin paljoa viitsi.
Arvaisin että tuo ilmanvastus on tuossa merkittäväkin tekijä, osittain tuosta syystähän isojen generaattoreiden sisuksissa on vetyilmasto, toinen tärkeä syy toki siinä että vety toimii paremmin jäähdytyskaasuna.
Juho

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tämä alottamani ketju on mielenkiintoinen. Kellekään ei ole taidettu pahemmin v..tuilla. Masinisteissa on monen alan osaajaa. Koen olleeni itseäni viisaammassa seurassa, mikä minun lahjoillani on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tähän liittyy paradoksi. Muutin aikoinani Kajaanista Ouluun ja senaikanen Oululainen työkaverini sanoi että tässä tapahtui kumma ilmiö. Kun Juho muutti Kajaanista Ouluun niin molempien kaupunkien älykkyysosamäärien summa putosi. Siinä yhdellä lauseella sivallettiin niin Juhoa, kun Kajaaniakin. Se on tuo sanan säilä.....
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 9:16 pm Tämä alottamani ketju on mielenkiintoinen. Kellekään ei ole taidettu pahemmin v..tuilla. Masinisteissa on monen alan osaajaa. Koen olleeni itseäni viisaammassa seurassa, mikä minun lahjoillani on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tähän liittyy paradoksi. Muutin aikoinani Kajaanista Ouluun ja senaikanen Oululainen työkaverini sanoi että tässä tapahtui kumma ilmiö. Kun Juho muutti Kajaanista Ouluun niin molempien kaupunkien älykkyysosamäärien summa putosi. Siinä yhdellä lauseella sivallettiin niin Juhoa, kun Kajaaniakin. Se on tuo sanan säilä.....
Kun itse aikoinani muutin Ouluun, niin havaintoni oli, että oululaiset olivat tosikkoja, esimerkiksi ironiaa tai parodiaa ymmärsi harva. Kotipuolessa ukonjurriskot innostuivat joskus melkoisen pitkään päinvastoinpuhumiseen, eli asiat esitettiin juuri päinvastoin kuin tarkoitettiin. Outo olisi pitänyt puhujia täysinä sekopäinä, jos ei asiaa olisi ymmärtänyt. Tämä ei merenrannalla oikein mennyt jakeluun.

Näin kun Jäärän tekstejä luette, vastuu siirtyy melkein kokonaan lukijalle. No, sen verran annan periksi, että asiat kirjoitan lähes aina pelkkinä asioina. Mutta nyt ilmanvastuksen pariin...
Kyllä se siitä.
Juho

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Juho »

[ Tähän liittyy paradoksi. Muutin aikoinani Kajaanista Ouluun ja senaikanen Oululainen työkaverini sanoi että tässä tapahtui kumma ilmiö. Kun Juho muutti Kajaanista Ouluun niin molempien kaupunkien älykkyysosamäärien summa putosi. Siinä yhdellä lauseella sivallettiin niin Juhoa, kun Kajaaniakin. Se on tuo sanan säilä.....
[/quote]
Tuo Oululainen työkaveri kutsutaan häntä nyt vaikka nimellä irakaS, omasi ihmeellisen taidon, hän osasi puhua takaperin, ja kohtuullisen sujuvasti. Verbaalinen lahjakkuus. Josku kun lensimme USA:han ja minun vajaa englanti tuppasi Jet Lag;n takia olemaan tökkivää, irakaS puhui kuin olisi ikänsä englantia puhunut. irakaS:n kanssa oli hauska käydä verbaalimiekkailuja. RF insinööri oli silloin ja on varmaan nytkin.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Kun nyt perehdyin pyörivän sylinterin ilmanvastukseen ja sitten vielä muuttuvanopeuksisen pyörivän sylinterin ilmanvastukseen, niin voin todeta, että kun aiemmin se akseli pyöri tyhjiössä 56 tuntia, niin ilmanvastuksen vaikuttaessa akseli pyöri vain alun toista tuntia. Keskimääräinen vastusteho oli näin 1,5 wattia, joka lähes kokonaan menee ilmanvastuksen voittamiseen.

En takaa laskelman oikeellisuutta, mutta tulos tuntuisi oikeansuuntaiselta. Jos joku on kiinnostunut laskelmien yksityiskohdista, niin olen valmis jakamaan sekä käyttämäni lähdemateriaalin että tekemäni laskelmat. Yv:tä tulemaan, jos on kiinnostusta.

Toivottavasti tämä kognitiivinen aktiviteetti karkoitti minulta dementian jonkun tovin kauemmaksi... :wink:
Kyllä se siitä.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jäärän pohdinnat ovat mielenkiintoista luettavaa. Toivottavasti saamme lukea niitä jatkossakin ;-)
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jäärä kirjoitti: La Tammi 22, 2022 12:18 am
mauri kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:27 pm
Voimalanmies kirjoitti: Pe Tammi 21, 2022 9:13 pm Ehkäpä tuo magneettiheitto oli vähän kieli poskella kuitenkin kirjoitettu...
Näin oletin kommenttia kirjoittaessani. Siksi laitoinkin hymiön.
Eikö Teslan katolle voisi laittaa vielä tuuligeneraattorin niitä teitä varten, joissa noita magneetteja ei olisi? Silloin akut voisi ladata ajoviimalla. :idea:
Kiskobussithan on jo vanha keksintö,laitetaan sähkölinjat teiden yläpuolelle ja otetaan sieltä virta alla ajaviin autoihin,silloin ei tarvita kalliita akkujakaan,kun kiesit on jatkuvasti kytkettynä verkkovirtaan.. :)
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

rautakasa kirjoitti: Ke Tammi 26, 2022 9:33 pm Jäärän pohdinnat ovat mielenkiintoista luettavaa. Toivottavasti saamme lukea niitä jatkossakin ;-)
Nämä laskelmat yllättävät välillä itsenikin. Ryhdyin nimittäin mielenkiinnosta laskemaan, mitä vedyn käyttö suojakaasuna asiaan vaikuttaa. Vedyn tiheyshän on tunnetusti noin 1/14 ilman vastaavasta ja myös sen viskositeetti on alhaisempi. Näin tuntuisi, että myös kaasun aiheuttama pyörimisvastus olisi merkittävästi alhaisempi. Mutta yllättäin ero ei olekaan lähelläkään tiheyseroa vaan paljon pienempi. Näin akseli pyörisi vedyssä reilut kolme tuntia, eli noin kolminkertaisen ajan ilmaan verrattuna.

Virtausmekaniikan riippuvuudet ovat vain sen verran hankalia, ettei niitä voi helposti yhdellä silmäyksellä havaita, kun riippuvuudetkin ovat voimakkaasti epälineaarisia, vaan asioita pitää tovi pyöritellä. Lisäksi laskelmat olivat likiarvoisia, eikä niissä ollut läheskään kaikkia tekijöitä mukana. Mutta suuruusluokan uskon niillä selvinneen.
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Teinpä tuloksista kuvan;
Kuva

Ylin käyrä (punainen) magneettilaakeroitu akseli (D = 50 mm, L = 500 mm) tyhjiössä, keskimmäinen (sininen) akseli vedyssä ja alin (musta) akseli ilmassa. Ilmassa akseli ehtii pysähtyä, tyhjiössä nopeus laskee vain vähän.

Ilmanvastus on todella merkittävä jarruttava tekijä, kun nopeus on suuri. Ilmassa akselin nopeus puolittuu reiluun minuuttiin, vedyssä tarvitaan kolme minuuttia, täydellisessä tyhjiössä tarvitaan reilut 27 tuntia.
Kyllä se siitä.
janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Ikiliikkuja taas kerran

Viesti Kirjoittaja janne »

Mielenkiintoisia tuloksia, olisin arvannut vedyn aiheuttaman kaasuvastuksen pienemmäksi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jumunen, jussi77, Mazaman, Mikkoms, ylioyja ja 52 vierailijaa